آشنایی با ویژگی های یک ایمپلنت خوب

ایمپلنت دندان یکی از راه‌های بسیار معتبر برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته به شمار می‌رود. ایمپلنت‌ها دارای انواع مختلف همراه با خصوصیات و ویژگی‌های متفاوتی هستند که آشنایی با ویژگی‌های یک ایمپلنت خوب می‌تواند در طول عمر و ماندگاری آن کمک‌کننده باشد. همچنین می‌توانید برندهای مطمئن را انتخاب کنید و دندان‌هایی مشابه دندان‌های طبیعی خود داشته باشید. نبود یک یا چند دندان اعتمادبه نفس افراد و کارایی دندان‌ها را مختل کرده و علاوه‌بر آن بر زیبایی لبخند نیز بسیار موثر خواهد بود. ایمپلنت‌ها امروزه با پیشرفت تکنولوژی به بهترین شکل ممکن انجام می‌شوند و طرفداران زیادی را به خود جلب کرده‌اند.

ایمپلنت دندان به عنوان یک راه جایگزین برای دندان از دست رفته

ممکن است هنوز هم بسیاری از افراد تنها راه جایگزین برای دندان‌های از دست رفته را دندان‌های مصنوعی متحرک بدانند و از وجود ایمپلنت دندان بی‌اطلاع باشند. ایمپلنت‌ها به دلیل متصل شدن به استخوان فک تنها روش جایگزینی مقاوم و دائمی به شمار می‌روند. ابتدا بخشی از لثه قسمتی که دندان از دست رفته در آن قرار گرفته است، برش بسیار کمی داده می‌شود. بنابراین با کمک این برش کم‌کم لایه‌های گوناگون کنار زده شده تا استخوان فک نمایان گردد. همچنین برای قرار دادن ریشه مصنوعی داخل استخوان فک باز هم وجود ابزاری برای سوراخ کردن نیاز خواهد بود.

قرارگیری پایه ایمپلنت در استخوان فک

تیتانیوم یا آلیاژی از آن، از اصلی‎‌ترین جنس پایه ایمپلنت دندان به عنوان اساسی‌ترین بخش ایمپلنت به حساب می‌آیند. آلیاژ یا فلزی از تیتانیوم در برابر هرگونه آلرژی و حساسیت بهترین گزینه به شمار می‌رود. زمانی ‌که پایه ایمپلنت درون استخوان فک جای داده شود مجدداً تمامی مراحل تکرار شده و این بار لایه‌ها بخیه خواهند خورد. پیوند استخوان و اتصال پایه به آن چیزی در حدود 3 الی 6 ماه زمان احتیاج دارد، بنابراین در این مدت حوصله به خرج داده و از آن به خوبی مراقبت نمایید. گاهی اوقات برخی از افرادی که از تراکم استخوانی کمی برخوردار هستند، برای جبران نیاز به پیوند استخوان خواهند داشت.

هر چند بسیاری از افراد با شنیدن نام پیوند استخوان کمی از آن می‌ترسند؛ اما باید بدانید که جای هیچ‌ گونه نگرانی نیست؛ چراکه یکی از آسان‌ترین جراحی‌های دندانپزشکی به حساب می‌آید. پایه ایمپلنت درست زمانی درون استخوان قرار داده می‌شود که پیوند استخوان انجام گرفته و به طور کامل ترمیم و اصلاح شده باشد. همچنین گاهی اوقات نیز به دلیل طولانی شدن مدت زمانی که دندان از دست رفته و ارتباط با سینوس‌ها قطع شده است، فرد نیاز به جراحی دیگری به نام جراحی لیفت سینوس خواهد داشت.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ایمپلنت عاملی برای تغییرات ظاهری صورت

بنابراین بهترین کار این است که در مراحل ابتدایی برای اطمینان بیشتر، از فک بالایی و پایینی عکس‌برداری شود تا از سلامت استخوان فک یا دیگر موارد آگاهی یابید. تراکم و پهنای استخوان، فاصله سینوس‌ها، فاصله دندان‌ها و… در این عکس‌های رادیولوژی به صورت کامل مشخص و مورد بررسی قرار می‌گیرند. نهایتاً بعد از قرار گرفتن پایه درون استخوان در بیرون از لثه نیز پیچ پایه قرار داده می‌شود. همچنین استفاده از روکش ایمپلنت متناسب با شرایط بیمار می‌تواند برای شما دندان‌هایی مقاوم و طبیعی به ارمغان بیاورد.

ویژگی ایمپلنت دندان خوب

ویژگی ایمپلنت دندان خوب

خصوصیات یک ایمپلنت دندان خوب چیست؟

زمانی ‌که ایمپلنت دندان تمامی یا بخش زیادی از ویژگی‌های یک ایمپلنت خوب را داشته باشد می‌توان از آن به عنوان یک کاشت موفق دندان یاد کرد. ایمپلنت‌هایی که به خوبی کاشت و قرار داده شوند می‌توانند بسیاری از مشکلات تکلم، زیبایی و جویدن را برطرف نمایند. امروزه به دلیل کاربرد بسیار زیاد و کیفیت و ماندگاری بالای ایمپلنت‌ها در مقایسه با دیگر روش‌های کاشت دندان افراد زیادی متقاضی انجام آن هستند. ثابت و همیشگی بودن ایمپلنت‌ها از اساسی‌ترین ویژگی‌ها و مزیت‌های آن‌ها به حساب می‌آیند که آن را بسیار مهم و متفاوت کرده‌اند.

پروتزهایی که افراد در گذشته از آن‌ها استفاده می‌کردند برای پاکسازی یا هنگام استراحت باید از دهان خارج و در محیطی بهداشتی از آن‌ها نگهداری می‌شد. هر چند این نوع پروتزها هم ‌اکنون نیز وجود دارند؛ اما گزینه انتخابی بهتری نیز در دسترس بوده که می‌توان آن را انتخاب کرد. ایمپلنت دندان یک روش فوق‌العاده برای کسانی است که می‌خواهند دندان‌هایی کاملاً شبیه به دندان‌های طبیعی خود داشته باشند.

ویژگی ایمپلنت دندان خوب

ویژگی ایمپلنت دندان خوب

علائم و نشانه های یک ایمپلنت خوب چیست؟

برای شناخت یک ایمپلنت خوب و باکیفیت علائم و نشانه‌های زیادی را می‌توان در نظر گرفت. زمانی ‌که ایمپلنت دندان خود را نزد یک متخصص ماهر و در یک کلینیک معتبر انجام داده‌اید می‌توانید ادعا کنید که کاشت دندان خود را به بهترین شکل ممکن و باکیفیت بالا به انجام رسانده‌اید. بنابراین در چنین حالتی علاوه‌بر داشتن دندان‌های طبیعی و باکیفیت، عدم زیبایی و دیگر مشکلات به وجود آمده برای خود را نیز برطرف خواهید کرد. همچنین گاهی برای انجام ایمپلنت دندان ابتدا باید لثه فرد مورد بررسی قرار بگیرد تا در صورت نیاز پیوند لثه نیز برای وی انجام گیرد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا کاندیدای مناسبی برای ایمپلنت دندان هستم؟

داشتن لثه‌های سالم و قوی می‌تواند اثر مستقیمی بر کاشت ایمپلنت داشته و ماندگاری و طول عمر آن را تضمین کند. هنگامی که تمامی شرایط برای انجام ایمپلنت دندان فراهم باشد به راحتی و در کمترین زمان پایه ایمپلنت درون استخوان فک جوش ‌خورده و محکم خواهد شد. همچنین در مقابل چنانچه از ایمپلنت دندان خود راضی نبوده یا کارایی مورد نظر را نداشته باشد، به احتمال زیاد ایمپلنت دندان خود را درست انتخاب نکرده یا دیگر شرایط مساعد نبوده‌اند. برگزیدن یک ایمپلنت مناسب با ویژگی‌های مناسب نیاز به تخصص و مهارت خاصی دارد که بهتر است آن را به دندانپزشکان خبره بسپارید.

ویژگی ایمپلنت دندان خوب

ویژگی ایمپلنت دندان خوب

مراحل مختلف کاشت ایمپلنت خوب

مراحل کاشت با شناخت درست از ویژگی‌های منحصربه‌فرد ایمپلنت‌های دندان، می‌تواند در راحت و آسان کردن و همچنین بهتر نمودن کیفیت آن موثر باشد. معاینات و بررسی‌های اولیه جزء واجبات بوده و مهم‌ترین بخش در ابتدای انجام ایمپلنت دندان به شمار می رود. جهت بررسی دقیق‌تر نیاز به عکس‌برداری و رادیولوژی خواهد بود تا بتوان وضعیت دندان را به خوبی برآورد نمود.

علاوه‌بر وضعیت دندان، سلامت عمومی بیمار نیز بسیار مهم و حیاتی بوده و وجود یک بیماری زمینه‌ای مانند دیابت می‌تواند بر نتیجه کلی اثر منفی بگذارد. بنابراین زمانی که کاشت ایمپلنت را آغاز می‌کنید اگر بیماری خاصی دارید یا دارویی را مصرف می‌نمایید، بهتر است آن را به دندانپزشک مربوطه نشان دهید.

ایمپلنت دندان اگر باکیفیت و با ویژگی‌های خوب انجام شود، قطعاً موفقیت‌آمیز و بادوام خواهد بود؛ در غیر این صورت نمی‌توان آن را تضمین کرد. همچنین بعد از بررسی کلی وضعیت بیمار، باید استخوان فک مورد بررسی قرار گرفته تا از نظر تراکم و دیگر موارد برای ایمپلنت دندان آماده شود. علاوه‌بر این، دندانپزشک می‌تواند تشخیص دهد که چه تعداد ایمپلنت می‌توانند روی استخوان فک شما قرار بگیرند. گاهی اوقات برای برخی از بیماران وجود تصمیمات و برنامه‌ریزی‌های جراحان دهان و دندان، پریودنتیست، متخصص کاشت ایمپلنت و… الزامی هستند. کاشت دندان زمانی موفقیت‎‌آمیز است که با بهترین امکانات، در بهترین کلینیک و با صبر و حوصله انجام شود.

شناخت ویژگی های ایمپلنت دندان خوب پیش از کاشت چه اهمیتی دارد؟

دندان‌های آسیب ‌دیده قبل از شروع کاشت ایمپلنت دندان توسط دندانپزشک بررسی و مورد معاینه قرار می‌گیرند و در نهایت بیشتر آن‌ها کشیده خواهند شد. چنانچه استخوان فک بیمار از تراکم خوبی برخوردار نباشد، در ابتدا پیوند استخوان صورت گرفته و سپس بعد از چند ماه مراحل ایمپلنت ادامه خواهند یافت. بررسی دقیق و تخصصی ویژگی‌های خوب ایمپلنت دندان می‌تواند به ماندگاری و طول عمر آن کمک کند. همچنین یک بازه زمانی دیگر برای جوش خوردن استخوان فک و پایه ایمپلنت احتیاج است. مرحله آخر اتصال اجزای مختلف بوده و در نهایت با نصب یک روکش ایمپلنت مناسب، فرآیند کاشت ایمپلنت دندان به پایان خواهد رسید.

ویژگی ایمپلنت دندان خوب

ویژگی ایمپلنت دندان خوب

چگونه می توان بهترین ایمپلنت را انتخاب کرد؟

گاهی اوقات عدم مهارت دندانپزشک و انتخاب نادرست ایمپلنت و یک جراح خوب می‌توانند مشکلات متعددی برای فرد به وجود بیاورند. بنابراین برای جلوگیری از هرگونه اتفاق بهتر است قبل از شروع درمان، نکاتی را مورد بررسی قرار دهید. انتخاب یک کلینیک معتبر و خوب اولین قدم برای یک کاشت دندان خوب و ماندگار است. تحقیق و بررسی درباره انواع کلینیک‌ها در سایت‌های مختلف و مراجعه حضوری به دندانپزشکی‌ها، پرس‌وجو از افراد مراجعه‌کننده و… نمونه‌هایی از راه‌های یافتن بهترین مراکز درمانی به حساب می‌آیند. از آنجایی که ایمپلنت دندان به عنوان جایگزین دندان از دست رفته به شمار می‌رود، بهتر است بهترین انتخاب را داشته باشید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ایمپلنت دندان سالمندان و نکات آن

ایمپلنت‌ها از نظر برند، انواع و اقسام گوناگونی دارند که برخی از آن‌ها آلمانی، سوئیسی، چینی و… هستند. دندانپزشک یا متخصص در این راستا می‌تواند بهترین مشاوره‌ها را به بیماران در خصوص انتخاب بهترین ایمپلنت‌ متناسب با شرایط آن‌ها دهد. بنابراین دوام و ماندگاری ایمپلنت‌ها می‌تواند به عوامل گوناگونی همچون موارد زیر بستگی داشته باشد:

  • تحقیق درباره میزان رضایت‌مندی بیماران
  • میزان مهارت و سابقه دندانپزشک
  • مقایسه قیمت و کیفیت انجام ایمپلنت
  • مجهز بودن کلینیک و مرکز دندانپزشکی به تجهیزات مدرن
  • انتخاب بهترین مارک و برند ایمپلنت

کلام آخر…

ایمپلنت دندان اگر با جزئیات و نکات اساسی انجام گیرد، می‌تواند از بهترین و ماندگارترین روش‌های جایگزینی برای دندان‌های از دست رفته به شمار آید. آشنایی با ویژگی‌های یک ایمپلنت خوب برای افرادی که می‌خواهند از ایمپلنت استفاده کنند بسیار بااهمیت خواهد بود. مهارت و تجربه دندانپزشک، اعتبار و خوش‌نامی کلینیک، مجهز بودن به امکانات اصلی برای انجام ایمپلنت دندان نمونه‌هایی از نکاتی هستند که باید در نظر داشته باشید. ایمپلنت دندان اگر به درستی قرار داده شود، علاوه‌بر زیبایی می‌تواند به ادای درست کلمات، جویدن و حس اعتمادبه‌نفس افراد نیز کمک نماید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code