پودر استخوان و تاثیر آن بر ایمپلنت دندان

دندان‌ها نقش بسیاری در زیبایی چهره و لبخند افراد دارند. بسیاری از افراد علاقه‌مند هستند تا دندان‌هایی سفید و مرتب داشته باشند؛ اما به‌دلیل برخی از عوامل ممکن است دچار پوسیدگی دندان شوند و حتی افراد دندان‌های خود را از دست بدهند. به همین دلایل اشخاص همواره سعی می‌کنند تا جایگزینی برای دندان‌های از دست رفته خود بیابند. از بهترین راهکارها برای این امر، ایمپلنت دندان است. برای انجام ایمپلنت دندان باید دندانپزشک معاینات مختلفی را انجام دهد و اطمینان یابد که فک شما تراکم استخوان کافی جهت کاشت ایمپلنت دندان را دارد. در این میان برخی از افراد ممکن که دارای تراکم پایین استخوان فک باشند که در این صورت برای ایمپلنت دندان نیازمند پودر استخوان خواهند بود.

پودر استخوان چیست؟

افرادی که استخوان فک آن‌ها برای انجام ایمپلنت از تراکم مناسبی برخوردار نباشد، نیازمند پیوند استخوان با استفاده از پودر استخوان هستند. پودر استخوان ماده‌ای بوده که به‌طور معمول از بدن اشخاص گرفته می‌شود؛ اما گاهی ممکن است که این ماده را از حیوان یا انسان دیگر دریافت کنند. این ماده در آزمایشگاه کاملاً استریل شده و ایمن است. البته پودر استخوان می‌تواند مصنوعی نیز باشد. لازم به ذکر است که اشکال مختلفی از پودر استخوان وجود دارند که شامل ژل، بتونه، گرانول و پودر می‌شوند که از طریق سرنگ تزریق می‌گردند.

پودر استخوان به‌عنوان ترمیم استخوان، دارای یک غشا کلاژنی است که روی استخوان فک پوشانده شده و مانند یک داربست عمل می‌کند تا بدن فرد روی آن، استخوان جدیدی بسازد. پیوند استخوان در طی یک جراحی توسط دندانپزشک در مطب انجام می‌گیرد. در ابتدا دندانپزشک یک برش در لثه شما ایجاد می‌کند تا پودر استخوان را در آن اضافه نماید. این پودر دارای مواد معدنی فرآوری شده‌ است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ایمپلنت تیتانیومی بهتر است یا ایمپلنت سرامیکی؟

استفاده از پودر استخوان در ایمپلنت دندان

استفاده از پودر استخوان در ایمپلنت دندان

استفاده از پودر استخوان در ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان به‌عنوان جایگزین دندان‌های از دست رفته عمل می‌کند. ایمپلنت دندان دارای پایه تیتانیومی است که در استخوان فک قرار می‌گیرد و به روکش ایمپلنت متصل می‌شود. این تکنیک عملکرد دائمی داشته و برای این‌که کاربرد مناسبی از خود نشان دهد، باید حجم و تراکم استخوان فک بالا باشد. در صورتی که حجم و تراکم استخوان فک پایین باشد، نیاز به پودر استخوان یا پیوند استخوان خواهد بود تا کاشت ایمپلنت به‌طور موفقیت‌آمیز انجام شود.

انواع مختلف پودر استخوان در کاشت ایمپلنت

از انواع مختلف پیوند پودر استخوان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پیوند استخوان زنوگرافت

پودر استخوان زنوگرافت از موجودات دیگر مانند گاو گرفته می‌شود. جالب است بدانید که ساختار مولکولی پودر استخوان در تمام موجودات یکسان است. در نتیجه پیوند استخوان زنوگرافت در ایمپلنت نتیجه بسیار قابل ‌قبولی را خواهد داشت.

پیوند استخوان آلوگرافت

پیوند استخوان آلوگرافت

پیوند استخوان آلوگرافت

پودر استخوان آلوگرافت از بدن اشخاص دیگر و عموماً از بانک استخوان فراهم می‌شود. این پودر استخوان برای افرادی که تمایل به استخراج پودر از بدن خود را ندارند، گزینه بسیار مناسبی است.

پیوند استخوان اتوگرافت

پودر استخوان اتوگرافت به‌طور کلی از بدن خود فرد تامین شده و به استخوان فک پیوند زده می‌شود. اولین گزینه برای پیوند استخوان نزد دندانپزشکان، پودر استخوان اتوگرافت است؛ چراکه این پیوند به‌دلیل این‌که از بدن خود فرد فراهم می‌گردد، بهترین نتیجه را به همراه دارد.

پیوند استخوان آلوپلاست یا مصنوعی

پودر استخوان آلوپلاست، یک ماده مصنوعی است که از طریق هیدروکسی آپاتیت تهیه می‌شود. آلوپلاست ضدالتهاب و ضدسرطان بوده و سازگاری بسیار خوبی با استخوان فک فرد دارد. در نتیجه با ویژگی‌های خوبی که دارا است، یک گزینه ایده‌آل برای پیوند استخوان محسوب می‌شود.

چه افرادی قبل از ایمپلنت به پیوند استخوان نیاز دارند؟

چه افرادی قبل از ایمپلنت به پیوند استخوان نیاز دارند؟

چه افرادی قبل از ایمپلنت به پیوند استخوان نیاز دارند؟

در ابتدا باید گفت که همه افراد برای انجام ایمپلنت نیاز به پیوند استخوان ندارند؛ اما برخی از افراد بنابر دلایلی می‌بایست قبل از ایمپلنت پیوند استخوان انجام دهند:

  • کمبود شدید تراکم استخوان در فک‌های بالا و پایین
  • برخورداری از نقص‌های مادرزادی
  • افرادی که به بیماری پریودنتال مبتلا هستند.
  • وارد شدن آسیب بسیار شدید به استخوان فک و لثه
  • اشخاصی که به علت نداشتن دندان دچار تحلیل بسیار شدید استخوان فک و لثه شده‌اند.
  • اشخاصی که در مدت طولانی دندان‌های خود را از دست داده‌اند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  همه چیز درباره فیکسچرهای ایمپلنت

کدام نوع از پیوند استخوان برای کاشت ایمپلنت مناسب تر است؟

در پیوند اتوگرافت، استخوان از بدن خود فرد برداشته می‌شود؛ به همین دلیل گزینه بهتری است و نتیجه موفقیت‌آمیزی را نیز به‌دنبال دارد. البته پیوند اتوگرافت به این علت ‌که نیاز به جراحی دارد، ممکن است درد خفیفی را پس از جراحی به همراه داشته باشد که مدت آن کوتاه است. مواد پیوندی مصنوعی نیز در بدن افراد به‌طور طبیعی شکل گرفته و باعث بازسازی و تقویت استخوان دندان می‌شوند. لازم به ذکر است که برای استفاده از هر پیوندی برای کاشت ایمپلنت، می‌بایست نظر دندانپزشک را جویا شوید.

تاثیر پودر استخوان در کاشت ایمپلنت دندان

پودر استخوان روشی بسیار ایمن است که هنگام کاشت ایمپلنت دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پیوند استخوان به یک قسمت جدایی‌ناپذیر در استخوان فک تبدیل می‌شود. با پیوند استخوان، میزان اطمینان شما نسبت به استحکام  فک افزایش می‌یابد و همچنین استخوان فک از ایمپلنت بهتر پشتیبانی می‌کند. پودر استخوان در جراحی‌های دیگر مانند پریودنتال نیز قابل استفاده است.

نحوه مراقبت از پیوند استخوان در کاشت ایمپلنت

نحوه مراقبت از پیوند استخوان در کاشت ایمپلنت

نحوه مراقبت از پیوند استخوان در کاشت ایمپلنت

برای مراقبت از دندان پس از پیوند استخوان، باید یک‌سری دستورالعمل‌هایی را رعایت کنید. ابتدا اگر دردی را در ناحیه پیوند احساس کرده‌اید بهتر است از کیسه یخ و ایبوپروفن استفاده نمایید. همچنین ممکن است دچار تورم و کبودی شوید که طبیعی بوده و جای نگرانی نیست. البته دندانپزشک به شما چند دستورالعمل برای مراقبت از پیوند استخوان را ارائه می‌دهد که به شرح زیر هستند:

  • از جویدن زیاد در ناحیه جراحی خودداری کنید؛ چراکه بخیه را باز می‌کند.
  • از مصرف غذاهای چسبناک و سفت اجتناب کنید؛ زیرا به بخیه‌ها آسیب رسانده و در نتیجه باعث ایجاد درد می‌شود.
  • از مصرف غذاهای داغ و تند و شور دوری کنید؛ زیرا ناحیه جراحی را تحریک می‌کند.
  • از رژیم‌های غذایی استفاده کنید که مواد غذایی آن نرم و رقیق باشند. سبزیجات پخته، پاستا و ماست گزینه بسیار خوبی هستند.

آیا پیوند استخوان برای کاشت ایمپلنت همراه با درد است؟

پیوند استخوان در کاشت ایمپلنت مانند دیگر جراحی‌های زیبایی و ترمیمی دندان، درد جزئی به همراه دارد. در طول جراحی، متخصص مربوطه برای کاهش درد از داروهای بی‌حس‌کننده استفاده می‌کند. پس از عمل نیز بیمار در محل جراحی درد را احساس خواهد کرد که دندانپزشک با تجویز آنتی بیوتیک و مسکن برای بیمار، به کاهش میزان درد کمک می‌کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  علت تغییر رنگ و سیاه شدن لثه پس از ایمپلنت دندان

مزایای پیوند استخوان دندان برای ایمپلنت

مزایای پیوند استخوان دندان برای ایمپلنت

مزایای پیوند استخوان دندان برای ایمپلنت

پیوند استخوان در ایمپلنت دندان شامل مزایای متعددی می‌شود که به شرح زیر هستند:

  • قرار گرفتن ایمپلنت با مقاومت بیشتر در لثه و استخوان فک
  • درمان دائمی کاهش تراکم استخوان و تحلیل لثه
  • بازسازی طرح لبخند
  • افزایش عمر تاج دندان و زیباتر شدن ساختار دندان‌ها
  • تثبیت ایمپلنت پس از پیوند استخوان
  • افزایش تراکم استخوان و همچنین مقاومت استخوان فک

نکات تکمیلی پیرامون پودر پیوند استخوان

برای پیوند پودر استخوان از بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود. به‌دلیل این‌که در پیوند استخوان، برشی در ناحیه لثه برای اضافه کردن پودر استخوان صورت می‌گیرد، ممکن است کمی درد را احساس کنید. عموماً این مشکل با داروهای ضدالتهاب و مسکن‌های ضددرد و همچنین یخ که پس از جراحی قابل استفاده است، کنترل شده و میزان درد کاهش می‌یابد. به‌طور کلی این درد به مدت یک تا دو روز به طول می‌انجامد و پس از چند ماه بدن خود را با پیوند استخوان مطابقت می‌دهد.

سوالات متداول

  1. آیا پیوند استخوان درد دارد؟

پیوند استخوان دارای درد جزئی است که میزان آن با تجربه و تبحر دندانپزشک شما و همچنین مراقبت‌هایی که پس از آن انجام می‌دهید، ارتباط مستقیمی دارد.

  1. کدام پودر استخوان کیفیت بهتری دارد؟

پودر استخوان اتوگرافت گزینه بسیار عالی در پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان محسوب می‌شود.

  1. آیا پیوند استخوان با عوارض همراه است؟

بله؛ پیوند استخوان دندان شامل عوارض محدودی مانند خونریزی، آسیب عصبی، لخته خون و عوارض ناشی از بی‌هوشی می‌شود که در صورت انجام آن توسط یک متخصص با تجربه، با عوارض خاصی همراه نخواهد بود.

سخن پایانی

پودر استخوان یا پیوند استخوان روشی است که برای ایمپلنت دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای پیوند استخوان دندان حتماً به دندانپزشک حاذق و ماهر مراجعه کنید تا آسیبی به دندان‌های شما وارد نشود. همچنین مراقبت‌های لازم بعد از جراحی را به‌خوبی رعایت نمایید تا روند بهبود آن به‌طور کامل صورت پذیرد. در صورت مشاهده عوارضی مانند درد شدید، تب و التهاب فوراً به دندانپزشک مراجعه نمایید. در نظر داشته باشید که روند بهبودی پیوند استخوان دندان طی 3 تا 6 ماه به طول می‌انجامد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code