ایمپلنت تیتانیومی بهتر است یا ایمپلنت سرامیکی؟

کاشت ایمپلنت دندانی یکی از راه‌های معمول برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته است. بسیاری از افراد به دلایل مختلفی از جمله تصادفات، مشکلات دندانی، عدم رعایت بهداشت صحیح دندانی، پوسیدگی، پیری یا عوامل غیرطبیعی دندان‌های خود را از دست می‌دهند. با کمک ایمپلنت دندانی، بیمار جایگزینی دائمی برای دندان کشیده شده خود خواهد داشت. درمان به روش ایمپلنت از لحاظ ظاهری و عملکردی نسبت به روش‌های سنتی مانند پروتز و بریج دندانی روشی ایمن‌تر و مناسب‌تر به شمار می‌رود. از سوی دندانپزشکان، ایمپلنت به عنوان یک روش قابل اعتماد و مؤثر جهت جایگزینی دندان‌های از دست رفته در نظر گرفته می‌شود.

ایمپلنت تیتانیومی

در این نوع ایمپلنت جنس پایه از فلز تیتانیوم خواهد بود؛ این فلز به دلیل سازگاری با بدن انسان‌ سالیان سال است که در علم پزشکی و در پیوند مفصل‌ها در ناحیه کمر و زانو مورد استفاده قرار می‌گیرد. فلز تیتانیوم به دلیل داشتن وزن پایین، مقاومت بالا در برابر خوردگی، غیرسمی بودن و استحکام بالا در چند دهه اخیر در ساخت ایمپلنت‌های دندانی نیز به کار گرفته شده است. در نتیجه باتوجه به ایده‌آل بودن تیتانیوم در این نوع درمان، میزان موفقیت کاشت ایمپلنت‌های تیتانیومی در درازمدت در حدود 95 درصد مشاهده گردید.

ایمپلنت تیتانیومی یا ایمپلنت سرامیکی

ایمپلنت تیتانیومی یا ایمپلنت سرامیکی

ایمپلنت سرامیکی

ایمپلنت‌های سرامیکی که با نام زیرکونیا نیز شناخته شده‌ می‌شوند، پایه‌هایی سرامیک مانند و سفید رنگ دارند. این نوع ایمپلنت علاوه‌بر زیبایی از استحکام قابل ‎توجهی نیز برخوردار است؛ همچنین به دلیل مقاومت در برابر خوردگی، عدم ایجاد حساسیت و عدم واکنش شیمیایی این نوع ایمپلنت محبوبیت بالایی دارد.

ایمپلنت تیتانیومی یا ایمپلنت سرامیکی

ایمپلنت تیتانیومی یا ایمپلنت سرامیکی

تفاوت ایمپلنت تیتانیومی و ایمپلنت سرامیکی

اکثر افراد برای انتخاب نوع ایمپلنت به خصوص ایمپلنت دندان جلو تردید دارند. معمولاً بیماران با در نظر داشتن فاکتورهایی مشخص و توصیه دندانپزشک، بین ایمپلنت تیتانیومی و ایمپلنت سرامیکی (زیرکونیا)، نوع مناسب را انتخاب می‌کنند. معمولاً بیماران در انتخاب نوع درمان سعی دارند روشی را در پیش گیرند که ایمنی و سلامت بدنشان را در معرض خطر قرار ندهد. در انتخاب ایمپلنت دندانی، ایده‌آل‌ترین حالت، استفاده از موادی است که حداقل حساسیت و بیشترین سازگاری را با بدن داشته باشند. همچنین در این نوع درمان میزان مقاومت و کیفیت مواد به کار رفته از فاکتورهای مهم و اصلی به شمار می‌روند. اهمیت بهبود سلامت دندان‌ها و بازگشتن توانایی جویدن و زیبایی ظاهری، سبب گردیده تا علم دندانپزشکی در خصوص روش درمانی ایمپلنت پیشرفت‌های چشم‌گیری داشته باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا بیماری لثه خطرناک است؟

در حال حاضر در کلینیک‌های دندانپزشکی ایمپلنت‌های تیتانیومی و سرامیکی (زیرکونیوم) به عنوان دو نوع از بهترین ایمپلنت‌های دندانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. ‌هر کدام از این دو نوع تفاوت‌های قابل ‌توجه و خواص منحصربه‌فردی نسبت به یکدیگر دارند. با وجود تمام تفاوت‌ها اعم از وزن، جنس، ظاهر، سازگاری با بدن و قیمت، هر دو نوع ایمپلنت نتایج و عملکرد مطلوبی برای بیمار به دنبال خواهند داشت. بیمار با اطلاع از تفاوت‌های این دو نوع ایمپلنت و مشورت با دندانپزشک می‌تواند بهترین روش درمانی را انتخاب نماید.

ایمپلنت تیتانیومی یا ایمپلنت سرامیکی

ایمپلنت تیتانیومی یا ایمپلنت سرامیکی

استحکام و مقاومت

از نظر میزان مقاومت، ایمپلنت تیتانیومی و ایمپلنت سرامیکی، هر دو نسبت به ضربه و فشار مقاوم هستند؛ اما ایمپلنت تیتانیومی به دلیل دارا بودن خاصیت ارتجاعی، در برابر شکستگی استحکام بیشتری از خود نشان می‌دهد. ایمپلنت‌های سرامیکی به دلیل نداشتن خاصیت ارتجاعی ممکن است دچار شکستگی‌های میکرو شوند.

ایمپلنت تیتانیومی یا ایمپلنت سرامیکی

ایمپلنت تیتانیومی یا ایمپلنت سرامیکی

جنس

تیتانیوم نوعی فلز است، در نتیجه پایه ایمپلنت‌های تیتانیومی فلزی هستند. از طرفی ایمپلنت‌های زیرکونیا از مواد غیرفلزی مانند سرامیک ساخته می‌شوند. در برخی از بیمارانی که لثه‌های نازکی دارند ممکن است بخشی از ایمپلنت نمایان گردد. به همین علت دندانپزشک به این بیماران توصیه می‌نماید برای ایجاد ظاهری زیبا، از ایمپلنت سرامیکی استفاده کنند. ایمپلنت‌های سرامیکی ظاهری سفید رنگ و بهتر دارند.

طول عمر

طول عمر ایمپلنت دندانی به عوامل مختلفی از جمله کیفیت مواد اولیه، نحوه نصب، مراقبت و نگهداری پس از کاشت دندان و… وابسته است. در صورتی که ایمپلنت با متریال درجه یک ساخته شود و به درستی نصب گردد و بهداشت دهان و دندان به خوبی رعایت شود، طول عمر قابل ‌توجهی خواهد داشت. معمولاً ایمپلنت‌های سرامیکی تا 20 سال و ایمپلنت‌های تیتانیومی تا 25 سال دوام و ماندگاری دارند. طول عمر و ماندگاری ایمپلنت با رعایت بهداشت دهان و دندان رابطه مستقیمی دارد. بنابراین بیمارانی که در رعایت نکات بهداشتی سهل‌انگار هستند، نباید انتظار ماندگاری طولانی از ایمپلنت خود را داشته باشند.

ایمپلنت تیتانیومی یا ایمپلنت سرامیکی

ایمپلنت تیتانیومی یا ایمپلنت سرامیکی

سازگاری با بدن

ایمپلنت‎های تیتانیومی و سرامیکی با بدن سازگار هستند و معمولاً هیچ‌گونه عوارض یا نشانه‌هایی از حساسیت در بیماران از خود بروز نخواهند داد؛ اما در علم دندانپزشکی همیشه استثناء وجود دارد. برخی از بیماران به یکی از این دو نوع روش درمانی آلرژی نشان‌ می‌دهند. علل حساسیت به ایمپلنت ممکن است به دلیل عوامل ژنتیکی، عفونت‌های قبلی درمان نشده، حساسیت به فلزات و… باشد. در صورتی که بعد از انجام مراحل نصب التهاب، تورم یا علائم غیرمعمول در ناحیه تحت درمان مشاهده کرده‌اید، دندانپزشک خود را در جریان بگذارید. با انجام مشاوره قبل از کاشت ایمپلنت، می‌توان از بروز بسیاری از این مشکلات جلوگیری نمود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  هر آنچه که باید در مورد شیار لثه (gingival sulcus) بدانید

قابلیت ترمیم و جایگزینی

ایمپلنت‌های تیتانیومی بسیار بادوام و مقاوم هستند و کمتر دچار مشکل می‌شوند. در مقابل ایمپلنت‎های سرامیکی به دلیل خاصیت شکنندگی بیشتر در برابر ضربه و فشار دچار آسیب و شکستگی خواهند شد. امکان ترمیم و جایگزینی در هر دو نوع ایمپلنت وجود دارد؛ اما در ایمپلنت‌های تیتانیومی ترمیم بسیار راحت‌تر از ایمپلنت سرامیکی انجام می‌گیرد. باتوجه به پیشرفت علم و تکنولوژی، امکان ترمیم ایمپلنت‌های سرامیکی نیز فراهم شده است.

هزینه تمام شده

هزینه ساخت و نصب ایمپلنت به عوامل مختلفی از جمله موقعیت مکانی کلینیک، تجربه دندانپزشک، تعداد دندان‎ها، کیفیت ساخت و… بستگی دارد. نوع پایه ایمپلنت از فاکتورهای مهم در تعیین هزینه تمام شده به حساب می‌آید. هزینه ساخت ایمپلنت‌های سرامیکی به دلیل نوع متریال به کار رفته در آن نسبت به ایمپلنت‌های تیتانیومی بیشتر است. مسلماً هزینه ساخت اولیه بر هزینه نهایی ایمپلنت تأثیرگذار خواهد بود؛ لذا ایمپلنت‌های سرامیکی گران‌تر از ایمپلنت‌های تیتانیومی هستند.

زیبایی ظاهری

پایه ایمپلنت‌های تیتانیومی، فلزی بوده به همین علت گاهی بیماران از پدیدار شدن یک خط خاکستری مرطوب در زیر لثه و در امتداد دندان‎های خود ابراز نگرانی می‌کنند. اگر بیماری بافت استخوانی یا بافت لثه نازکی داشته باشد، بهتر است ایمپلنت سرامیکی را انتخاب نماید؛ در این‌ صورت هیچ رد خاکستری رنگی در زیر لثه وی نمایان نمی‌شود. همچنین نزدیکی ساختار و شکل ظاهری ایمپلنت سرامیکی، آن را به دندان‎های طبیعی بسیار نزدیک‌تر کرده است. بنابراین ایمپلنت‌های سرامیکی از لحاظ شکل ظاهری محبوبیت بیشتری دارند.

وزن

به طور کلی وزن ایمپلنت تیتانیومی و سرامیکی با یکدیگر متفاوت است؛ وزن دقیق هر نوع ایمپلنت به طور دقیق مشخص نیست؛ زیرا این عدد به عواملی مانند سایز و شکل آن بستگی دارد. همچنین با این‌که در ساخت ایمپلنت تیتانیومی از فلز تیتانیوم استفاده شده؛ اما این نوع ایمپلنت تا 40 درصد از ایمپلنت سرامیکی سبک‌تر است.

ایمپلنت تیتانیومی یا ایمپلنت سرامیکی

ایمپلنت تیتانیومی یا ایمپلنت سرامیکی

 

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  لکه های سفید روی لثه ها چیست؟

سؤالات متداول

1_ برای ترمیم دندان‌های جلو ایمپلنت تیتانیوم مناسب‌تر است یا ایمپلنت سرامیکی؟

جنس، ساختار و ظاهر ایمپلنت سرامیکی سبب شده که این نوع درمان جهت جایگزینی دندان‌های جلو مناسب‌تر باشد. ایمپلنت سرامیکی ظاهری شبیه به دندان‌های طبیعی دارد.

2_ درصد موفقیت کدام روش بالاتر است؟

درمان با کمک ایمپلنت تیانیومی و ایمپلنت سرامیکی، با موفقیت تقریباً یکسانی همراه بوده؛ به طوری که احتمال موفقیت این دو روش درمان بین 95 تا 98 درصد تخمین زده شده است.

3_ کدام نوع ایمپلنت جهت جایگزینی تمام دندان‌ها مناسب‌تر است؟

اگر بیماری بخواهد جای خالی تمام دندان‌های خود را به روش ایمپلنت پُر نماید، انتخاب ایمپلنت تیتانیومی بهترین گزینه خواهد بود. طراحی 2 تکه این نوع ایمپلنت به دندانپزشک کمک می‌کند تا تغییرات جزئی را بهتر ایجاد نماید. زاویه ایمپلنت سرامیکی به دلیل طراحی یک تکه، به سختی تنظیم می‌شود.

 کلام آخر

هر دو نوع ایمپلنت تیتانیومی و سرامیکی مزایا و معایب خود را دارند و هر فرد باید با توجه به شرایط خاص خود  و مشورت با دندانپزشک گزینه مناسب را انتخاب نماید. ایمپلنت‌های تیتانیومی به دلیل مقاومت و استحکام بالا و پذیرفته شدن از سوی بافت بدن، بسیار محبوب هستند. این ایمپلنت‌ها نه ‌تنها در بلندمدت بهتر عمل می‌کنند، بلکه هزینه کمتری نسبت به ایمپلنت‌های سرامیکی خواهند داشت. از طرفی ایمپلنت‌های سرامیکی به دلیل برخورداری از ظاهری طبیعی، به محبوبیت بیشتری در بین برخی از افراد دست یافته‌اند. همچنین، این ایمپلنت‌ها برای برخی از افراد که حساسیت به فلزات دارند، گزینه مناسبی محسوب می‌شوند. بیمار باید در نظر داشته باشد، در صورت انتخاب ایمپلنت سرامیکی به دلیل شکننده بودن آن ممکن است در طولانی مدت جهت ترمیم ایمپلنت متحمل هزینه‌های بیشتری شود. به طور کلی، برای انتخاب بین این دو نوع ایمپلنت، بهتر است با متخصص کاشت ایمپلنت خود مشورت کنید و باتوجه به شرایط و نیازهای درمانی خود، تصمیم‌گیری نمایید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code