چه مدت پس از کشیدن دندان می‌ توان ایمپلنت کرد؟

دندان‌ها علاوه‌بر زیبایی، در سلامت بدن و راحتی فرد نیز موثر هستند. حتی ممکن است فرد در اثر فقدان دندان‌ها و سختی در غذا خوردن، دچار سوءتغذیه و در پی آن، بیماری‌های دیگر نیز شود. بسیاری از افراد که به هر دلیلی دندان‌های خود را از دست می‌دهند، جهت برخورداری از لبخندی زیباتر و سلامت بیشتر، برای انجام ایمپلنت دندان اقدام می‌کنند. ایمپلنت یک روش بسیار کارآمد برای پر کردن جای خالی دندان‌های از دست رفته است. این روش عوارض ناشی از عدم وجود دندان را کاهش داده و در سلامت دهان و دندان موثر خواهد بود؛ اما نکته قابل توجه در این خصوص این است که چه مدت پس از کشیدن دندان می توان ایمپلنت کرد؟

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت یک روش کاشت دندان به‌صورت پیشرفته است که دندان‌هایی با ظاهری طبیعی را در اختیار شما قرار می‌دهد و می‌تواند به میزان زیادی در کیفیت زندگی موثر باشد. در این روش معمولا پایه‌ای از جنس تیتانیوم در استخوان فک و در جای خالی دندان از دست رفته قرار داده می‌شود که جایگزینی برای ریشه دندان به حساب می‌آید. همان طور که ذکر شد این پایه از فلزات سازگار با بدن انسان مانند تیتانیوم ساخته شده که کم‌ترین واکنش را با بدن خواهد داشت. اکنون به‌راحتی می‌توان روی این قطعه، پروتز ایمپلنت را نصب کرد.

قرار دادن پروتز ایمپلنت، پس از جوش خوردن پایه فلزی با فک امکان‌پذیر است. ایمپلنت دندان معمولاً برای همه افراد مناسب بوده؛ مگر اینکه فرد مشکلی خاص و بیماری های زمینه ای جدی داشته باشد که لازم است پیش از درمان با متخصص مطرح نماید. کسانی که مواد مخدر مصرف می‌کنند، مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری‌های قلبی و دیابت کنترل نشده، بیمارانی که تحت درمان با کموتراپی قرار دارند، بیماران با اختلال شدید فکی و… معمولاً گزینه مناسبی برای ایمپلنت نخواهند بود.

بهترین زمان برای انجام ایمپلنت

پس از کشیدن دندان و مشورت با متخصص ایمپلنت جهت اقدام برای کاشت دندان، ممکن است روال کار برای همه افراد یکسان نباشد. این موضوع تا اندازه زیادی به سلامت دهان و دندان و شرایط بیمار بستگی دارد. در صورت سلامت کامل فک و دندان‌ها و عدم وجود هیچ‌گونه مشکلی، ممکن است انجام ایمپلنت بلافاصله پس از کشیدن دندان امکان‌پذیر باشد؛ اما در صورت وجود مشکل خاصی، دندانپزشک نهایتاً ۶ الی ۷ ماه به شما استراحت را توصیه می‌کند.

این بازه زمانی به پیشنهاد اکثر متخصصین ایمپلنت، نهایتاً ۲ الی ۴ ماه پس از کشیدن دندان خواهد بود. براساس این مدت زمان، ۴ روش مختلف برای ایمپلنت وجود دارند. این فاصله زمانی در انجام درست و اصولی ایمپلنت شما بسیار موثر است؛ در نتیجه به توصیه‌های دندانپزشک خود به‌خوبی دقت کرده و در زمان مناسب برای ایمپلنت اقدام نمایید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:   انتخاب بین عصب کشی یا کاشت ایمپلنت

انواع روش‌ انجام ایمپلنت

انواع روش‌ انجام ایمپلنت

انواع روش‌ انجام ایمپلنت

  • روش اول: اگر دهان و دندان شما هیچ مشکلی نداشته باشند، دندانپزشک بلافاصله پس از کشیدن دندان‌ها، ایمپلنت را در محل خود جایگذاری می‌کند. باتوجه به این‌که دندان‌ها و لثه پیش از عمل، در سالم‌ترین حالت قرار دارند؛ اما نوعی روش پیشرفته محسوب می‌شود و نیاز به مراقبت‌های خاصی دارد. مدت زمان این روش درمانی نیز کوتاه بوده و به همین دلیل بسیار محبوب است و اکثراً برای دندان‌های جلویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ایمپلنت فوری تنها برای کاشت بلافاصله دندان به‌ کار نمی‌رود؛ بلکه تا ۴ هفته پس از کشیدن دندان، این روش کاشت ایمپلنت فوری محسوب می‌شود.
  • روش دوم: گاهی دندانپزشک پس از معاینات مورد نیاز، تشخیص می‌دهد که یک ماه الی یک ماه و نیم پس از کشیدن دندان، می‌توانید برای انجام ایمپلنت اقدام نمایید. پس از گذشت این مدت، لثه التیام یافته؛ اما محل خروج ریشه دندان که استخوان محسوب می‌شود، هنوز به‌طور کامل ترمیم نشده است. جراحی ایمپلنت با روش دوم برای دندانپزشک جراح سهولت بیشتری دارد.
  • روش سوم: در روش سوم ایمپلنت، زمان استراحت شما پس کشیدن دندان به مدت ۲ الی ۴ ماه به طول می‌انجامد. در طی این مدت تقریباً طولانی، درست است که فرد از فقدان دندان‌های خود رنج می‌برد؛ اما کاشت ایمپلنت بسیار آسان و در نهایت موفقیت‌آمیز خواهد بود. علت این این سهولت، ترمیم و التیام کامل لثه، فک و استخوان است. روش‌هایی که مدت درمان آنها شامل زمان زیادی می‌شود، معمولاً برای دندان‌های عقبی مناسب هستند و اغلب برای دندان‌های جلویی که در معرض دید قرار دارند، استفاده نخواهند شد.
  • روش چهارم: روش چهارم کاشت ایمپلنت، طولانی‌ترین مدت درمان را دارا است. دندانپزشک در این روش، پس از کشیدن دندان زمانی بیش از ۴ الی ۵ ماه را برای استراحت و التیام کامل لثه پیشنهاد می‌دهد. زمانی که انجام کاشت بسیار پیچیده بوده و نیاز به پیوندی بزرگ و جراحی سخت احساس شود، این روش پیشنهاد خواهد شد.

چه عواملی در انتخاب روش درمان با استفاده از ایمپلنت موثر هستند؟

عوامل مختلفی در تعیین زمان ایمپلنت موثر هستند و متخصص با معاینه دقیق و برآورد این عوامل، زمان مناسب انجام ایمپلنت را برای شما تعیین می‌کند. شکل فک اعم از پهنا، تراکم، سختی و ارتفاع استخوان فک، در تعیین این زمان فوق‌العاده موثر است. اگر نحوه کشیدن دندان مناسب نبوده و آسیب زیادی به لثه و فک وارد کرده باشد یا موقعیت دندان کشیده شده باعث ایجاد بخیه و شکاف در لثه شده باشد، نیاز است تا دندانپزشک مدت زمانی را برای ترمیم و التیام لثه در نظر بگیرد.

چه عواملی در انتخاب روش درمان با استفاده از ایمپلنت موثر هستند؟

چه عواملی در انتخاب روش درمان با استفاده از ایمپلنت موثر هستند؟

همچنین اگر سن فرد بالا بوده و به بیماری‌های زمینه ای مختلف مبتلا باشد، لازم است که این موضوع را با متخصص در میان بگذارد. علاوه‌بر این ا‌گر روی ناحیه مورد نظر چندین جراحی در طی بازه زمانی کوتاه انجام گرفته باشد، معمولاً ایمپلنت فوری پیشنهاد نخواهد شد. اگر پس از کشیدن دندان هیچ‌گونه ورم، عفونت و التهاب، مشکل لثه و فک و… مشاهده نشود، فرد کاندیدای مناسبی برای ایمپلنت فوری خواهد بود؛ اما وجود هر کدام از این عوامل احتمال پس زدن ایمپلنت را افزایش می‌دهند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  همه چیز درباره فیکسچرهای ایمپلنت

توجه داشته باشید که هر فک و لثه کاندیدای مناسب برای انجام ایمپلنت نیستند و استخوان با عرض بیش از ۵ میلی‌متر و طول بیش از ۱۰ میلی‌متر گزینه مناسبی برای ایمپلنت خواهد بود. دیابت، مصرف دخانیات و… نیز از عواملی هستند که درمان ایمپلنت را ممکن است تحت تاثیر قرار دهند.

نکاتی پیرامون ایمپلنت دندان

  • این روش کارآمد برای طرح لبخند شما ظاهر بسیار زیبایی را ایجاد می‌کند و مشکلات مختلف در غذا خوردن را برطرف خواهد ساخت. هنگام انجام ایمپلنت، پایه فلزی به‌صورت کاملاً مجزا کاشته شده و نیازی به تراش دادن دندان‌های مجاور نخواهد بود تا مشکلی در ظاهر آنها به وجود نیاید.
  • ممکن است به این بیندیشید که قرار دادن یک جسم فلزی در لثه و فک شما بسیار ناخوشایند خواهد بود و تا مدت‌ها باید وجود یک جسم خارجی در دهان خود را احساس نمایید؛ اما جالب است بدانید که پس از اتمام کاشت ایمپلنت، هرگز چنین احساسی نخواهید داشت و دندان ایمپلنت شده چه از نظر ظاهری و چه از نظر حس درونی شما، کاملاً طبیعی خواهد بود.
  • با کاشت ایمپلنت شما اعتمادبه‌نفس خود را باز می‌یابید و دیگر به سبب وجود جای خالی دندان‌های خود احساس ناخوشایندی نخواهید داشت. در واقع با انجام ایمپلنت، به دندان‌هایی کاملاً طبیعی و زیبا دست خواهید یافت.
  • باتوجه به این‌که انجام ایمپلنت هزینه بسیاری را در پی خواهد داشت؛ اما انجام این کار در برابر دوام بسیار آن، ارزشمند است. اگر از دندان کاشته شده خود به‌خوبی مراقبت کنید و در استفاده از نخ دندان و مسواک توجه داشته باشید، دندان جدید می‌تواند همانند دندان‌های طبیعی شما تا آخر عمر سالم بماند. لازم به ذکر است که دوام این دندان کاشت شده، تا حد زیادی به مهارت دندانپزشک نیز بستگی دارد.
  • رعایت بهداشت ایمپلنت دندان بسیار مشابه دندان های طبیعی فرد بوده و شخص میتواند با مراقبت های بهداشتی صحیح، تا آخر عمر از ایمپلنت های دندانی خود لذت ببرد.
  • ایمپلنت مانند ریشه دندان طبیعی در فک کار گذاشته شده و دچار لقی نخواهد بود و میتواند به راحتی فشار ناشی از جویدن خوراکی های مختلف را مانند دندان های طبیعی فرد تحمل نماید.
  • با انجام ایمپلنت، جای خالی دندان‌های شما پر شده و از تحلیل لثه جلوگیری میشود.
  • اگر چند دندان خود را از دست داده باشید، به‌طور طبیعی نظم دندان‌های شما بهم خورده و دندان‌ها به سمت جای خالی متمایل شده و این باعث نامنظمی دندان‌ها می‌شود.
  • اگر دندان‌های خود را از دست بدهید، استخوان فک به مرور زمان تحلیل رفته و مشکلات فراوانی به وجود خواهد آورد. جای خالی دندان‌ها حتی ممکن است نحوه صحبت کردن شما را نیز تحت تاثیر قرار دهند. بنابراین کاشت دندان یکی از اقدامات ضروری محسوب می‌شود.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اوردنچر (پروتز دندان متکی بر ایمپلنت) چیست؟

سوالات متداول

بهترین زمان برای انجام ایمپلنت پس از کشیدن دندان کدام است؟

این زمان ممکن است از بلافاصله پس از کشیدن دندان الی ۷ ماه بعد به طول انجامد؛ اما معمولاً این مدت زمان ۲ الی ۴ ماه توصیه می‌شود.

آیا ایمپلنت برای تمامی سنین انجام می‌شود؟

علی‌رغم دارا بودن مزایای بسیار، ایمپلنت دندان تنها برای افراد بالای ۱۸ سال انجام خواهد شد که رشد فکی در آنها کامل شده است.

ایمپلنت با چه فلزهایی انجام می‌شود؟

ایمپلنت ددان با فلز های سازگار با بدن نظیر تیتانیوم انجام شده و ضرری برای سلامتی فرد در پی نخواهد داشت.

دندان ایمپلنت بهتر است یا دندان طبیعی؟

همواره باید سعی کنید با رعایت بهداشت صحیح دهان و دندان، از دندان های طبیعی خود مراقبت کنید؛ اما در صورتی که به ناچار دندانی را از دست دادید، ایمپلنت میتواند مانند ریشه دندان طبیعی عمل کرده و حسی جویدن با دندان های طبیعی را برای شما تداعی نماید.

سخن پایانی

ایمپلنت دندان از پرطرفدارترین روش‌ها برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته است. با انجام درست و به موقع این روش، دیگر از وجود مشکلاتی چون دندان‌های ناسالم، تحلیل لثه، ضعف فک، بدشکلی دندان و… رهایی خواهید یافت. پس از کشیدن دندان، گاهی لازم است مدتی را منتظر بمانید تا بافت فک و لثه ترمیم شده و پس از آن برای انجام ایمپلنت اقدام نمایید. این امر معمولاً ۲ الی ۴ ماه به طول می‌انجامد. انتخاب زمان درست برای انجام ایمپلنت، علاوه‌بر این‌که بر درست و اصولی انجام شدن عمل موثر است، باعث کاهش مدت درمان و کاهش هزینه‌ها نیز خواهد شد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code