اوردنچر (پروتز دندان متکی بر ایمپلنت) چیست؟

اوردنچر دندان چیست؟ درباره آن و کاربردایش چیزی می‌دانید؟ یکی از شاخه‌های درمان زیبایی در دندانپزشکی اوردنچر است. افرادی که تعداد زیادی از دندان‌هایشان پوسیده و یا کاملاً از دست رفته‌اند می‌توانند از درمان اوردنچر برای جایگزین دندان‌های از دست رفته استفاده کنند. اوردنچر مشکلات متعددی که پروتزهای متحرک و یا دندان‌های مصنوعی دارند را برطرف کرده است. اوردنچر پروتز دندان متکی بر ایمپلنت است یعنی چه؟ دندان‌های مصنوعی گاهی اوقات با لق زدن و یا متحرک بودن فرد را در هنگام میل کردن غذا دچار مشکل خواهد کرد. اوردنچر به کمک ایمپلنت انجام می‌شود اما برخی از مشکلات آن را برطرف می‌نماید.

اوردنچر چیست؟

افرادی بیشتر می‌توانند از روش درمانی اوردنچر استفاده کنند که تقریباً تعداد زیادی از دندان‌های خود را از دست داده باشد. تکلم صحیح، زیبایی چهره، بازسازی و راحتی شکل و… در طی این پروسه درمانی به بیمار بازگردانده خواهد شد. چندین سال قبل تنها روش برای افرادی که دندان‌های خود را از دست می‌دادند قرار دادن دندان‌های مصنوعی به جای دندان طبیعی خود فرد بود. معایبی که دندان‌های مصنوعی دارند عدم توانایی در جویدن غذاهای سفت و لغزیدن دندان به هنگام خوردن است.

بنابراین دندانپزشکان و متخصصان روشی را تحت عنوان اوردنچر معرفی کردند بر روی چندین پایه دیگر قرار می‌گیرند. بیمار با استفاده از روش اوردنچر دیگر مشکلات و معایب کاشت دندان مصنوعی را نخواهد داشت. اوردنچر بسیار طبیعی به نظر می‌رسد و همچنین توانایی فرد در خوردن خوراکی‌های سفت بالا رفته و تا حد زیادی زیبایی سابق را به دندان‌ها برمی‌گرداند.

پروتز دندان متکی بر ایمپلنت

پروتز دندان متکی بر ایمپلنت

مزایای اوردنچر بر پایه ایمپلنت

اوردنچر برای افرادی که دچار عارضه‌های دندان شده‌اند و یا به خاطر پوسیدگی دندان‌هایشان را از دست داده اند می‌تواند مناسب بوده و کمک کند تا دندان‌های از دست رفته خود را با این روش جایگزین کنند. همچنین اکثر مشکلات صحبت کردن، غذا خوردن و یا نقص های زیبایی و ظاهری دندانی به کمک اوردنچر برطرف خواهند شد. مهم‌ترین این مشکلات همان پایین آمدن حس اعتماد به نفس به خاطر نقص زیبایی و دشواری‌هایی در تکلم از نظر روحی روانی است. پیشنهاد می‌کنیم برای جایگزین دندان از دسته رفته خود روش اوردنچر که دندان‌ها را طبیعی‌تر نشان می‌دهد را انتخاب نمایید.

  • اوردنچر ساختار کلی استخوان را به کمک ایمپلنت تقویت می‌کند.
  • تحلیل استخوان فک در این روش اتفاق نمی‌افتد.
  • هزینه این روش کاملاً مقرون به صرفه است.
  • بهداشت دهان و دندان با این روش بسیار حفظ خواهد شد.
  • میزان آسیب رسیدگی به لثه‌ها را کاهش می‌دهد.
  • بالای 90 درصد توانایی جویدن غذا در بیمار بهبود پیدا می‌کند.
  • عفونت و خونریزی در ایمپلنت‌ها ایجاد نمی‌شود.
  • در روش اوردنچر حرکات افقی پروتز از بین خواهد رفت.
  • غذا و دیگر ذرات خوراکی در این روش کمتر در لابه لای پروتز و لثه‌ها باقی می‌ماند.
  • به هنگام خارج کردن پروتز فشار و درد کمتری را در ناحیه فک و لثه و استخوان احساس خواهید کرد.
  • همچنین در این روش نیاز به پیوند استخوانی نخواهد بود، زیرا اگر در قسمتی از فک امکان استقرار وجود ندارد از سایر نقاط استفاده می‌کنند، یعنی قسمت‌هایی از فک که استخوان ایده‌الی را ندارند می‌تواند از طرح خارج شوند.
پروتز دندان متکی بر ایمپلنت

پروتز دندان متکی بر ایمپلنت

معایب اوردنچر بر پایه ایمپلنت

می‌دانیم که هر روش درمانی، مشکلات خاصی را به دنبال دارد، پروتز دندان از روش‌های درمانی در رشته دندانپزشکی و یکی از نوآوری‌های جدید است. برخی آن را خطرناک و برخی دیگر هزینه آن را زیاد می‌پندارند. درد و مشکلات بعد از انجام اوردنچر بر پایه ایمپلنت یک امر طبیعی خواهد بود. مشکلات این روش تا حد زیادی اگر توسط یک متخصص ماهر و باتجربه انجام شود کاهش پیدا خواهد کرد. بنابراین اگر می‌خواهید در حد قابل توجهی این درمان با موفقیت و با درد کمتری همراه باشد باید به یک متخصص جراحی لثه و کاشت ایمپلنت متبحر مراجعه نمایید. اما به طور طبیعی هر روش درمانی از مزایا و معایبی برخوردار هستند که با رعایت نکاتی فقط می‌توانیم از شدن آن بکاهیم.

پروتز دندان متکی بر ایمپلنت

پروتز دندان متکی بر ایمپلنت

اوردنچر چه کاربردی دارد؟

  • افرادی که به دلایلی بخش اعظمی از دندان‌های خود را از دست داده‌اند می‌توانند به جای استفاده از ایمپلنت، توسط اوردنچر صاحب دندان‌های طبیعی شوند.
  • زمانی که استخوان‌های فک به قدری تحلیل پیدا کرده باشند که امکان نصب دندان مصنوعی بر روی آن وجود نداشته باشد.
  • در مواقعی که لثه بیمار تحلیل شدید یافته و یا بافت آن بسیار نرم است.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آشنایی با انواع پیوند استخوان: اتوگرافت، آلوگرافت، زنوگرافت و الوپلاست

حال اوردنچر چه مزایایی میتواند نسبت به سایر روش های درمانی داشته باشد:

  • استفاده از این روش درمانی می‌تواند در حفظ و نگهداری استخوان فک کمک کند.
  • رعایت بهداشت دهان و دندان به این روش برای بیمار بسیار راحت‌تر و بهتر انجام خواهد شد.
  • در مقایسه با ایمپلنت ذرات غذای کمتری در اطراف پروتز جمع‌آوری و باقی می‌ماند.
  • همچنین قسمت‌هایی از فک که استخوان کافی برای انجام درمان وجود ندارد را از دهان خارج می‌کند تا به پیوند استخوان نیازی نباشد.
  • علاوه بر این‌ها در هنگام شب بیمار می‌تواند برای جلوگیری از فشار به فک و دیگر مشکلات آن را از دهان خود بیرون بیاورد.
پروتز دندان متکی بر ایمپلنت

پروتز دندان متکی بر ایمپلنت

هزینه اوردنچر وابسته به چه عواملی است؟

هزینه نهایی درمان اوردنچر به مسائل مختلفی بستگی دارد که می‌تواند مقدار آن را کم و یا زیاد کند. تعداد ایمپلنت‌هایی که برای کاشت مورد استفاده قرار می‌گیرند در هزینه اوردنچر دندان بسیار تأثیر خواهد داشت. همچنین میزان مشکلات دهان و دندانی، میزان تبحر دندانپزشک و مواردی از این دست نیز می‌تواند هزینه این درمان را بالا و پایین ببرد.

پروتز دندان متکی بر ایمپلنت

پروتز دندان متکی بر ایمپلنت

سوالات متداول

  • آیا استفاده از اوردنچر بر پایه ایمپلنت از مزایای خاصی برخوردار است؟

افرادی که نیاز به دندان مصنوعی دارند اما هنوز ریشه دندان‌های طبیعی‌شان باقی مانده‌اند از اوردنچرهایی با پایه ایمپلنت استفاده می‌کنند. درمان اوردنچر اغلب بسیار کوتاه مدت‌تر از سایر روش‌های مشابه است. تمام مراحل این روش طی دو عمل جراحی به پایان خواهد رسید. در صورت مراقبت کردن از اوردنچرها با پشتیبانی ایمپلنت، آنها از دوام بالاتری برخوردار خواهند بود. علاوه بر این‌ها سبب بهبود قدرت غذا خوردن، رفع مشکل ادای کلمات و گفتار صحیح می‌شود.

  • مراقبت از اوردنچرهای با پایه ایمپلنت چگونه انجام می‌شود؟
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انواع روکش ایمپلنت و تفاوت های آن ها

از راه‌های مراقبت از این اوردنچرها این است که شب‌ها قبل از خواب با یک مسواک نرم و مخصوص آن‌ها را تمیز کنید.

  • اوردنچر با پایه ایمپلنت یعنی چه؟

اوردنچر با پشتیبانی ایمپلنت در واقع به پروتزهایی گفته می‌شوند که بر خلاف دیگر روش‌های کاشت به جای قرارگیری روی لثه بر روی ایمپلنت متصل می‌شوند و مشکلات بی دندانی فرد را برطرف کرده و لبخند زیباتری را رقم میزنند.

 

کلام پایانی…

امروزه خرابی و از دست رفتن دندان‌ها با سن و سال خیلی در ارتباط نیست. افراد زیادی هستند که دندان‌های خود را از دست می‌دهند و به دندانپزشک مراجعه می‌کنند تا بتوانند راهی برای جایگزین پیدا کنند. اوردنچرها از بروزترین تکنولوژی‌های دندانپزشکی در چند سال اخیر است که روش خوبی برای جایگزین کردن دندان از دست رفته به شمار می‌رود. بنابراین این روش زمانی باید استفاده شود که تعداد زیادی از دندان‌ها از دست رفته باشد، زیرا انتخاب با صرفه‌ای تلقی خواهد شد. اوردنچرها در واقع روی پایه ایمپلنت قرار می‌گیرند و معایب دندان مصنوعی با این روش برطرف می‌شود.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code