آشنایی با انواع پیوند استخوان: اتوگرافت، آلوگرافت، زنوگرافت و الوپلاست

گاهی برای انجام درمان‌های دندانپزشکی نیاز به پیوند استخوان است که این امر یکی از رایج‌ترین کارهای موجود در زمینه جراحی فک و ایمپلنت محسوب می‌شود. در پیوند استخوان، بافت استخوانی را به استخوان دیگر پیوند می‌زنند تا مقدار استخوان موجود در قسمت مورد نظر افزایش یابد. معمولاً زمانی که استخوان تحلیل می‌رود، باید از پیوند استخوان استفاده شود تا استحکام قسمت مورد نظر افزایش پیدا کند. میزان تراکم استخوان در فک برای هر فردی، متفاوت است؛ به همین دلیل همه افراد نمی‌توانند به‌راحتی از درمان هایی مانند ایمپلنت استفاده نمایند. ایمپلنت دندان یکی از شایع‌ترین اقداماتی است که به پیوند استخوان نیاز دارد و بیمار باید برای داشتن دندانی بادوام از عمل پیوند بهره ببرد. پیوند استخوان در قسمت فک که طی 4 روش انجام می‌گیرد، به پیوند زدن استخوان به فک گفته می‌شود که از منابع مختلف برداشته شده است.

پیوند استخوان چیست؟

 

 

پیوند استخوان که به‌عنوان یکی از جراحی‌های شایع حوزه پزشکی و دندانپزشکی شناخته می‌شود، برای برطرف ساختن مشکلات مربوط به استخوان و مفاصل انجام می‌گیرد. گرافت استخوانی یا پیوند بافت استخوان که به ترمیم و تثبیت استخوان‌هایی می‌پردازد که در اثر ضربه آسیب دیده‌اند یا از دست رفته‌اند، می‌تواند هم از بدن فرد به‌صورت طبیعی باشد و هم کاملاً مصنوعی. در واقع هدف از این روش جراحی که پیوند یک استخوان از منبع دیگر به استخوان ناحیه کم تراکم است، پر کردن فضای خالی و جوش خوردن استخوان است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  حقیقت های شگفت انگیز درباره ایمپلنت های دندانی

انواع پیوند استخوان

پیوند استخوان انواع مختلفی دارد که بنابر تشخیص دندانپزشک یکی از آن‌ها انتخاب می‌شود. در ابتدا دندانپزشک باید شرایط شما را مورد بررسی قرار دهد و سپس بهترین تصمیم را اتخاذ نماید. 4 روش پیوند استخوان به شرح زیر هستند:

اتوگرافت یا اتوژن (Autogeraft)

در روش اتوگرافت، استخوان مورد نیاز برای پیوند از بدن خود بیمار گرفته می‌شود. معمولاً این روش بهترین و بی‌دردسرترین روش برای پیوند استخوان است؛ چراکه پیوند استخوان با موادی که قرار است در لثه قرار بگیرند هماهنگی دارد. در اتوگرافت از مغز استخوان بیمار استفاده می‌شود که در آن قسمت سلول‌های زنده وجود داشته و می‌توانند به رشد استخوان فک کمک نمایند. در این شرایط هم نتایج بهتری حاصل می‌گردند و هم سرعت بهبودی افزایش پیدا می‌کند. روش اتوگرافت یک ضعف بسیار اساسی دارد و آن هم انجام یک جراحی دیگر در قسمت دیگری از بدن به غیر از جراحی پیوند استخوان است.

زنوگرافت (Xenograft)

در زنوگرافت می‌توان شاهد پیوند استخوان از جانوران دیگر بود. در این روش درمانی از گاو، مرجان یا خوک استفاده می‌شود؛ چراکه تمامی حیوانات و انسان‌ها ساختار سلولی یکسانی دارند و در این روش نیز می‌توان از حیوانات کمک گرفت و شاهد نتایج مثبتی نیز بود.

آلوگرافت

در پیوند استخوان به روش آلوگرافت باید از استخوان افراد دیگر بهره برد و این عمل را به سرانجام رساند. زمانی این روش استفاده می‌شود که بیمار تمایلی به استفاده از استخوان خود ندارد. در این صورت دندانپزشک از استخوان دیگران برای بیمار استفاده می‌کند. بانک استخوانی فرد هدف قرار گرفته و با برداشتن مواد لازم، پیوند استخوان در بدن بیمار انجام می‌گیرد. این روش شرایط بهتری را برای بیمار ایجاد می‌کند؛ چراکه به جراحی دوم نیاز نخواهد بود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چه مدت پس از کشیدن دندان می‌ توان ایمپلنت کرد؟

آلوپلاست (Alloplast)

در این روش از پیوند استخوان، با مواد مصنوعی سروکار داریم. آلوپلاست با مواد مصنوعی مختلفی نظیر فسفات کلیسم یا فسفو سیلیکات کلسیم و… انجام می‌گیرد. این مواد به مواد سنتزی معروف هستند و در حقیقت مواد سنتزی می‌توانند بدن را تحریک کنند و در نتیجه باعث تولید استخوان طبیعی می‌شوند. پس از اجرای آلوپلاست شاهد عفونت بسیار کمی هستیم و گاهی اصلاً عفونتی به‌وجود نمی‌آید؛ اما نسبت به اتوگرافت کارآمدی کمتری دارد.

بهترین روش پیوند استخوان

بهترین روش پیوند استخوان

بهترین روش پیوند استخوان

در روش‌های پیوند استخوان، نمی‌توان بهترین و بدترینی در نظر گرفت و در حالت کلی همه روش‌ها عالی و کارآمد هستند. برای انجام پیوند استخوان باید به شرایط بیمار توجه شود تا بتوان بهترین گزینه را انتخاب کرد. برخی از افراد به بیماری‌های خاصی مبتلا هستند و نمی‌توانند تهاجم و درد بسیاری را تحمل نمایند. در این شرایط روش اتوگرافت نمی‌تواند برای آن‌ها مناسب باشد. گاهی نیز افراد تمایل دارند تا بهترین نتیجه را از پیوند استخوان شاهد باشند که در این صورت باید از اتوگرافت استفاده کرد.

مزایای بهره بردن از انواع پیوند استخوان

مزایای بهره بردن از انواع پیوند استخوان

مزایای بهره بردن از انواع پیوند استخوان

پیوند استخوان به هر روشی که انجام گیرد، مناسب است و می‌تواند نتایج عالی را برجای بگذارد. از اصلی‌ترین مزایایی که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد، موارد زیر هستند:

  • بهبودی در وضعیت فک و لثه
  • بالا رفتن سلامتی بیمار
  • درمان تحلیل استخوان فک ناشی از، از دست رفتن دندان
  • بهره بردن از ایمپلنت
  • جلوگیری از تحلیل لثه و همچنین استخوان فک

سوالات متداول

  1. کدام یک از انواع پیوند استخوان مناسب است؟
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  شکستگی ایمپلنت دندان

بهترین روش برای پیوند استخوان به شرایط و بیماری‌های احتمالی بیمار بستگی دارد. اگر فردی کاملاً سلامت هستید و می‌توانید دو جراحی را تحمل کنید، اتوگرافت بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.

  1. دلیل استفاده از پیوند استخوان حیوانات برای پیوند استخوان در انسان چیست؟

حیوانات نیز ساختار سلولی مشابه انسان‌ها دارند و شما در پیوند استخوان زنوگرافت می‌توانید شاهد بهره بردن از پیوند استخوانی حیوانات باشید که توانسته نتایج عالی را برجای بگذارد.

  1. در روش آلوپلاست در پیوند استخوان از چه ترکیباتی استفاده می‌شود؟

در روش آلوپلاست از ترکیبات مختلفی نظیر فسفات کلیسم یا فسفو سیلیکات کلسیم و… استفاده می‌شود که به مواد سنتزی معروف هستند و می‌توانند بدن را تحریک کنند و سبب تولید استخوان طبیعی گردند.

سخن پایانی

پیوند استخوان که معمولاً برای ایمپلنت مورد استفاده قرار می‌گیرد، انواع مختلفی دارد. آشنایی با انواع پیوند استخوان باعث می‌شود تا بتوانید با شرایط مورد نیاز هر یک آشنایی پیدا کنید. اتوگرافت، آلوگرافت، زنوگرافت و الوپلاست از انواع پیوند استخوان هستند که می‌توان هر یک را انتخاب کرد. معمولاً زمانی که بیمار دندان‌های خود را برای مدت طولانی از دست داده باشد، استوان فک تحلیل رفته و برای انجام ایمپلنت نیاز است تا از پیوند استخوان استفاده شود. برای انتخاب نوع پیوند باید شرایط بیمار مورد بررسی قرار گیرد و سپس دندانپزشک بهترین را برمی‌گزیند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code