شکستگی ایمپلنت دندان

بسیاری از افراد، بدون هیچ گونه مشکلی، تا سال های سال از ایمپلنت های دندان استفاده می کنند. اما بهتر است در مورد مراحلی که در صورت شکستن ایمپلنت دندان باید طی شود، اطلاعاتی داشته باشید. در این مقاله، به شکستگی ایمپلنت دندان و اقداماتی که باید در مورد آن انجام شود، می پردازیم.

قدرت و استحکام ایمپلنت دندان

ایمپلنت های دندان (dental implants) جایگزینی محکم و مقاوم برای دندان های از دست رفته هستند. با این حال، امکان این که ایمپلنت ها آسیب ببینند، وجود دارد. ایمپلنت ها تقریبا به اندازه دندان های طبیعی مقاوم هستند. برخی عادات بد دهانی می توانند باعث ضعیف و شکننده شدن ایمپلنت های دندان شوند؛ مانند جویدن یخ، گاز زدن غذا های سفت و دندان قروچه. همه این فاکتور ها به علاوه بیماری های زمینه ای می توانند طول عمر ایمپلنت را کاهش دهند.

یکی از مزایای ایمپلنت این است که دقیقا مانند دندان طبیعی عمل می کند و کارکردی مشابه دندان های اصلی بیمار دارد.

شکستگی ایمپلنت دندان

شکستگی ایمپلنت دندان

دلایل شکستن ایمپلنت دندان

به یاد داشته باشید که ایمپلنت دندان از سه بخش مجزا تشکیل شده است: ریشه تیتانیومی (root) که در استخوان فک قرار می گیرد، اباتمنت (abutment) که به عنوان رابط عمل می کند و روکش (crown) که ظاهری شبیه به دندان دارد.

روکش و اباتمنت، فشار های ناشی از خوردن و جویدن را به راحتی تحمل می کنند و صدمه ای نمی بینند. اما اگر از دندان هایتان برای پاره کردن پلاستیک و پارچه و یا باز کردن جعبه ها استفاده کنید، احتمال اینکه ایمپلنت ها آسیب ببینند زیاد است. در واقع، فشار های زیاد و ناگهانی می توانند باعث جابه جایی روکش و اباتمنت شوند. خوردن غذا های بسیار سفت و یا جویدن یخ نیز به ایمپلنت دندان استرس وارد می کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بیوپسی لثه

در صورت شکستن ایمپلنت، باید چه کاری انجام داد؟

اگر ایمپلنت دندان بشکند، باید هر چه سریع تر به دندانپزشک متخصص مراجعه نمایید. ممکن است شکستگی را با چشم خود نبینید و فقط در ناحیه ایمپلنت احساس درد و ناراحتی داشته باشید. در این حالت، باید به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک متخصص با معاینه دندان ها و ایمپلنت مورد نظر، شکستگی را تشخیص می دهد.

هنگامی که به دندانپزشک مراجعه می کنید، ایمپلنت دندان با دقت بررسی می شود. اگر ایمپلنت دچار شکستگی شده باشد، باید جایگزین شود. ممکن است استخوان فک شما استحکام کافی برای جایگذاری ایمپلنت جدید را نداشته باشد. در این صورت، ابتدا پیوند استخوان (bone graft) انجام می شود تا ضعف استخوان فک برطرف شود. بهبودی از پیوند استخوان، چندین ماه طول می کشد. پس از بهبودی کامل، می توان ایملپنت جدید را جایگذاری کرد.

اگر اباتمنت یا پیچ درون آن بشکند، نیازی به تعویض کل ایملپنت نیست؛ می توان فقط اباتمنت را جایگزین کرد. اگر روکش دچار شکستگی شود، باید از دهان و دندان هایتان قالبی تهیه شود. روکش جدید، بر اساس قالب ساخته می شود و روی اباتمنت قرار می گیرد.

عمر ایملپنت های دندان معمولا بین 10 تا 15 سال است. اما با رعایت بهداشت دهان و دندان و مراقبت های درست، می توان عمر آن ها را افزایش داد.

خود ایمپلنت و یا ریشه ممکن است قبل از جوش خوردن به استخوان فک، بیرون بیفتند و یا بشکنند. به همین دلیل است که پس از قرار دادن ایمپلنت تیتانیومی در استخوان فک، 2 ماه زمان داده می شود تا ایمپلنت در استخوان ثابت و محکم شود.

شکستگی ایمپلنت دندان

شکستگی ایمپلنت دندان

تعمیر ایمپلنت شکسته

اگر خود ایمپلنت دچار شکستگی شده باشد، تنها راه جایگذاری ایمپلنت جدید است. ممکن است در برخی افراد نیاز به انجام پیوند استخوان باشد. در این صورت، پروسه کمی طولانی تر می شود. اگر پیچ تیتانیومی ایمپلنت دچار شکستگی شود، تنها راهی که داریم، قرار دادن یک ایمپلنت جدید است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نمایان شدن ریشه دندان ها و درمان آن

اگر اباتمنت شکسته باشد، می توان همان بخش را تعویض کرد و نیازی به جایگذاری ایملپنت جدید نیست. اگر روکش ترک بخورد و یا بشکند، قالبی از دهان تهیه می شود و روکش جدید از روی قالب ساخته می شود.

پیشگیری از شکستگی ایمپلنت دندان

برای پیشگیری از شکستگی ایمپلنت باید از گاز زدن و جویدن غذا های سفت بپرهیزید. به علاوه، باید عاداتی مانند جویدن ناخن ها و پاره کردن پارچه یا پلاستیک با دندان را ترک کنید. باید از فشار بیش از حد به ایمپلنت دندان جلوگیری کنید. ساییدن دندان ها به یکدیگر و دندان قروچه از عاداتی هستند که می توانند باعث آسیب به ایمپلنت ها شوند. می توانید درباره ترک این عادات با دندانپزشک خود مشورت کنید.

کلام آخر

با مراقبت درست، ایمپلنت دندان تا سال های سال سالم باقی می ماند. اگر ایمپلنت دارید، باید توجه بیشتری به بهداشت دهان و دندان داشته باشید. به علاوه، باید به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید تا وضعیت دندان هایتان تحت کنترل باشد. در صورت شکستن و یا ترک خوردن ایمپلنت دندان باید سریعا به دندانپزشک مراجعه نمایید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code