جرمگیری تخصصی لثه

جرم‌گیری و تصحیح سطح ریشه (روت پلانینگ) به پاکسازی عمیق و تخصصی سطح زیر خط لثه‌ای گفته می‌شود که توسط دندانپزشک و جهت درمان بیماری لثه انجام می‌شود.لایه چسبنده پلاک دندانی که متشکل از میکروب‌های زیادی می‌باشد، عامل ایجاد بیماری لثه است. پلاک دندانی همواره روی سطح دندانی تشکیل می‌شود. چنانچه پلاک دندانی از روی دندان زدوده نشود، (برنامه منظم و صحیح بهداشت دهان و دندان سبب پاکسازی پلاک دندانی از روی سطح دندان می‌شود) میکروب‌های موجود در پلاک دندانی سبب التهاب لثه‌ها خواهند شد.اگر پلاک دندانی از روی دندان زدوده نشود، لثه از دندان شما فاصله می‌گیرد و فضایی بنام پاکت پریودونتال در حد فاصل دندان و لثه تشکیل می‌شود. پلاک دندانی در فضای پاکت دندانی به دام می‌افتد. پلاک دندانی که در این فضا قرار گرفته است، با برنامه روتین بهداشت دهان و دندان زدوده نخواهد شد. اگر بیماری لثه درمان نشود، پیشرفت می‌کند و به از دست رفتن دندان و استخوان خواهد انجامید.

تشخیص علائم دندان از دست رفته و درمان آن

/
دندان‌ها از ترکیب بافت نرم و سخت به وجود آمده‌اند و طول عمر مشخصی ندارند و باتوجه به نحوه مراقبت شما، طول عمر آن‌ها تعیین می‌شود. دندان‌ها زمانی دچار مرگ می‌شوند یا به اصطلاح از دست می‌روند که اعصاب داخل پالپ دچار آسیب شده باشد. اگر آسیب به اعصاب دندان بیش از اندازه باشد، خون‌رسانی عصب دچار مشکل می‌گردد و بافت دندان دچار عفونت شدید می‌شود. از علائم شایع دندان‌های از دست رفته می‌توان به بوی بد دهان، مزه تلخ دهان، درد شدید، تورم لثه و... اشاره کرد. اگر هر کدام از این علائم را مشاهده کرده‌اید، باید سریعاً به متخصص دندانپزشک مراجعه نمایید.

آشنایی با انواع پیوند استخوان: اتوگرافت، آلوگرافت، زنوگرافت و الوپلاست

/
گاهی برای انجام درمان‌های دندانپزشکی نیاز به پیوند استخوان است که این امر یکی از رایج‌ترین کارهای موجود در زمینه جراحی فک و ایمپلنت محسوب می‌شود. در پیوند استخوان، بافت استخوانی را به استخوان دیگر پیوند می‌زنند تا مقدار استخوان موجود در قسمت مورد نظر افزایش یابد. معمولاً زمانی که استخوان تحلیل می‌رود، باید از پیوند استخوان استفاده شود تا استحکام قسمت مورد نظر افزایش پیدا کند. میزان تراکم استخوان در فک برای هر فردی، متفاوت است؛ به همین دلیل همه افراد نمی‌توانند به‌راحتی از درمان هایی مانند ایمپلنت استفاده نمایند. ایمپلنت دندان یکی از شایع‌ترین اقداماتی است که به پیوند استخوان نیاز دارد و بیمار باید برای داشتن دندانی بادوام از عمل پیوند بهره ببرد. پیوند استخوان در قسمت فک که طی 4 روش انجام می‌گیرد، به پیوند زدن استخوان به فک گفته می‌شود که از منابع مختلف برداشته شده است.

پودر استخوان و تاثیر آن بر ایمپلنت دندان

/
دندان‌ها نقش بسیاری در زیبایی چهره و لبخند افراد دارند. بسیاری از افراد علاقه‌مند هستند تا دندان‌هایی سفید و مرتب داشته باشند؛ اما به‌دلیل برخی از عوامل ممکن است دچار پوسیدگی دندان شوند و حتی افراد دندان‌های خود را از دست بدهند. به همین دلایل اشخاص همواره سعی می‌کنند تا جایگزینی برای دندان‌های از دست رفته خود بیابند. از بهترین راهکارها برای این امر، ایمپلنت دندان است. برای انجام ایمپلنت دندان باید دندانپزشک معاینات مختلفی را انجام دهد و اطمینان یابد که فک شما تراکم استخوان کافی جهت کاشت ایمپلنت دندان را دارد. در این میان برخی از افراد ممکن که دارای تراکم پایین استخوان فک باشند که در این صورت برای ایمپلنت دندان نیازمند پودر استخوان خواهند بود.

مقالات آموزشی جرمگیری تخصصی لثه

نمونه های درمانی جرمگیری تخصصی لثه