تشخیص علائم دندان از دست رفته و درمان آن

دندان‌ها از ترکیب بافت نرم و سخت به وجود آمده‌اند و طول عمر مشخصی ندارند و باتوجه به نحوه مراقبت شما، طول عمر آن‌ها تعیین می‌شود. دندان‌ها زمانی دچار مرگ می‌شوند یا به اصطلاح از دست می‌روند که اعصاب داخل پالپ دچار آسیب شده باشد. اگر آسیب به اعصاب دندان بیش از اندازه باشد، خون‌رسانی عصب دچار مشکل می‌گردد و بافت دندان دچار عفونت شدید می‌شود. از علائم شایع دندان‌های از دست رفته می‌توان به بوی بد دهان، مزه تلخ دهان، درد شدید، تورم لثه و… اشاره کرد. اگر هر کدام از این علائم را مشاهده کرده‌اید، باید سریعاً به متخصص دندانپزشک مراجعه نمایید.

علائم دندان از دست رفته

دندان از دست رفته یا به اصطلاح مرده، به دندانی می‌گویند که منبع خون‌رسانی آن قطع شده باشد. یکی از رایج‌ترین علائم مرگ دندان، می‌تواند تغییر رنگ آن باشد. معمولاً زمان مرگ دندان، ظاهر سفید و براق دندان به‌صورت کبود یا سیاه دیده می‌شود. در اکثر مواقع این تغییر رنگ با درد و شکایت بیمار همراه است. اغلب دندان‌های از دست رفته به رنگ خاکستری، قهوه‌ای روشن، زرد و سیاه دیده می‌شوند. معمولاً با پیشرفت مرگ عصب دندان، رنگ آن نیز تغییر می‌کند. از دیگر علائم شایع دندان از دست رفته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  رنگ پریدگی لثه ها

علت مرگ دندان ‌ها

به‌طور کلی دندان‌ها از سه لایه تشکیل شده‌اند که شامل مینای دندان، عاج و پالپ هستند. تنها قسمتی از دندان که زنده است، مربوط به لایه پالپ می‌شود. اگر به هر دلیلی پالپ دندان دچار آسیب شده و خون‌رسانی به این لایه قطع شود، نشان از مرگ دندان است. در برخی از موارد زمانی که دندان به‌طور کامل می‌میرد، توسط دندانپزشک کشیده خواهد شد. عوامل زیادی سبب مرگ دندان می‌شوند که در ادامه به برخی از موارد مهم آن اشاره خواهیم کرد:

آسیب‌ های فیزیکی

ممکن است فرد در حین انجام ورزش‌های سنگین دچار حادثه شود. معمولاً در زمان حادثه دندان‌های جلویی آسیب بیشتری می‌بینند. به‌طور کلی هرگونه ضربه محکمی که سبب لق شدن دندان گردد، مرگ دندان را به‌دنبال خواهد داشت. برای جلوگیری از حادثه در ورزش‌های سنگین، باید از گاردها یا محافظ های دندانی استفاده نمایید. به‌طور کلی زمانی که دندان از لثه خارج می‌شود، پس از مدتی، خون‌رسانی به‌صورت کامل قطع خواهد شد. توقف خون رسانی، مرگ پالپ دندان را به‌دنبال دارد.

پوسیدگی دندان

اگر پوسیدگی دندان در وهله اول درمان نشود، به مرور زمان افزایش یافته و به لایه‌های زیرین دندان نفوذ می‌کند. اگر پوسیدگی و عفونت به لایه پالپ دندان برسد، سبب مرگ عصب و سپس مرگ دندان می‌گردد.

چگونه مرگ دندان را تشخیص دهیم؟

همان‌طور که بیان گردید مرگ دندان با علائمی چون عفونت، درد، بوی بد دهان و… خود را نشان می‌دهد. برای تشخیص مرگ دندان می‌توان به ظاهر دندان توجه داشت یا از تصاویر رادیوگرافی استفاده کرد. اگر دندان شما بعد از ضربه شدید یا هر عامل دیگر دچار تغییر رنگ، درد شدید، بوی بد دهان، پوسیدگی و… شد، باید سریعاً به دندانپزشک مراجعه نمایید. در برخی از مواقع تشخیص دندان مرده با چشم امکان‌پذیر نخواهد بود که در این صورت متخصص دندانپزشک دستور تصاویر رادیوگرافی را تجویز می‌کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  هر آنچه که باید در مورد زخم های دردناک داخل دهان (canker sore) بدانید

نحوه درمان دندان از دست رفته

دندان‌هایی که دچار مرگ شده‌اند، باید سریعاً توسط دندانپزشک درمان شوند. اگر برای درمان دندان‌های از دست رفته در زمان معین اقدام نکنید، ممکن است برای دندان‌های دیگر عوارض جبران‌ناپذیری داشته باشد. معمولاً دو روش برای درمان دندان از دست رفته وجود دارد که شامل کشیدن دندان و عصب‌کشی آن می‌شوند. اگر شاهد درد دندان یا کدر شدن بافت مینای دندان بوده‌اید، سریعاً به دندانپزشک مراجعه فرمایید؛ زیرا ممکن است هنوز دندان شما زنده باشد و امیدی برای ترمیم آن وجود داشته باشد.

نحوه درمان دندان از دست رفته

اگر علائم مرگ دندان را نادیده بگیرید، مجبور به کشیدن دندان می‌شوید. معمولاً جای خالی دندان مرده را با استفاده از روش‌هایی چون ایمپلنت پر می‌کنند. اگر دندانپزشک امیدی به سالم  بودن بافت دندان داشته باشد، از کشیدن آن خودداری کرده و از روش‌های ترمیم دندان یا عصب‌ کشی استفاده می‌کند. در فرآیند عصب‌ کشی دندانپزشک عفونت‌های کانال دندان را از بین می‌برد. بعد از تمیز کردن ریشه دندان‌ها، دندانپزشک با کمک مواد شیمیایی مخصوص سطح دندان را پر می‌کند.

چگونه از مرگ دندان‌ های خود جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از مرگ دندان‌ها باید به فاکتورهای مختلفی توجه داشته باشید که در ادامه به معرفی برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت:

• اولین گزینه‌ای که می‌توان برای جلوگیری از مرگ دندان‌ها از آن استفاده کرد، حفظ بهداشت اولیه دهان و دندان است.
  • به‌طور کلی هرچه پلاک روی مینای دندان افزایش پیدا کند، مرگ دندان سریع‌تر رخ می‌دهد.
  • ورزشکاران برای جلوگیری از ضربه به فک، باید از محافظ یا گارد دهانی استفاده کنند.
  • مصرف دخانیات و خوردن الکل ‌را به حداقل برسانید.
  • مصرف شکلات، قند و شیرینی را کاهش دهید.
  • حداقل در طول شبانه‌روز یک الی دو بار از مسواک استفاده کنید.
  • هر 6 ماه به دندانپزشک مراجعه نمایید. پیشگیری و درمان دندان‌های آسیب دیده می‌تواند به روند درمان کمک شایانی نماید.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  هر آنچه که باید در مورد شیار لثه (gingival sulcus) بدانید

چه مدت می‌توان از دندان مرده استفاده کرد؟

معمولاً خون زیادی به دندان‌های از دست رفته نمی‌رسد؛ به همین دلیل باید سریعاً آن را درمان کرد. دندان‌های مرده می‌توانند به بافت لثه آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد کنند. به‌طور کلی یک دندان مرده می‌تواند به مدت چند روز الی چند سال در دهان باقی بماند. اگر دردی را در دندان احساس کرده‌اید، باید سریعاً دندان خود را ترمیم یا عصب ‌کشی نمایید تا به بافت اصلی دندان آسیبی وارد نشود. زمان مرگ دندان‌ها به‌صورت کامل می‌تواند بین یک الی چند سال متغیر باشد.

سخن پایانی

دندان‌های هر فرد از سه لایه تشکیل شده‌اند که تنها عضو زنده دندان مربوط به پالپ دندان می‌شود. در برخی از مواقع براساس عوامل مختلفی ممکن است عفونت یا باکتری به سطح لایه پالپ نفوذ کند. معمولاً مرگ دندان زمانی رخ می‌دهد که خونرسانی دندان قطع شده باشند. برای درمان دندان‌های مرده در اغلب اوقات دندانپزشک از عصب‌ کشی دندان یا کشیدن دندان استفاده می‌کند. با حفظ رژیم غذایی و بهداشت دهان و دندان، می‌توانید از بروز مشکلات این چنینی جلوگیری نمایید.