معرفی اجزای ایمپلنت دندان

ایمپلنت روشی شگفت‌انگیز برای جایگزینی مادام‌العمر یک یا چند دندان‌ از دست ‌رفته است. این روش نسبت به روش‌های دیگر جایگزینی دندان هزینه بیشتری را در بر خواهد داشت؛ البته این هزینه باتوجه به ماندگاری، دوام و استحکام ایمپلنت، مقرون‌به‌صرفه خواهد بود. یک ایمپلنت شامل چند جزء کوچک می‌شود که هر کدام وظیفه‌ای مشخص را برعهده دارند. معرفی اجزای ایمپلنت دندان به بیماران کمک می‌نماید تا نسبت به علت ماندگاری طولانی مدت آن آگاهی یابند. اجزای ایمپلنت به‌گونه‌ای ساخته می‌شوند که بیمار در طول مدت استفاده از آن، دردی را احساس نکند و کاملاً راحت باشد.

اجزای ایمپلنت دندان

ایمپلنت روشی مفید و مؤثر جهت پر کردن جای خالی دندان از دست‌ رفته بوده که از چند جزء تشکیل می‌شود. یک دندان طبیعی از قسمت‌های مجزا تشکیل می‌گردد. بعضی از این قسمت‌ها قابل مشاهده هستند و برخی دیگر در داخل لثه و بافت استخوان فک قرار دارند. اجزای ایمپلنت دندان نیز این‌چنین طراحی شده‌اند. تمامی اجزای ایمپلنت دندان از عناصر سازگار با بدن انسان ساخته می‌شوند و قادر خواهند بود تا مدت‌ها بدون ایجاد هیچ‌گونه احساس ناخوشایندی برای بیمار باقی بمانند.

پر کردن جای خالی دندان با ایمپلنت نیازمند قسمتی است که استحکام آن را تضمین نماید. این قسمت به عنوان ریشه دندان طبیعی عمل می‌کند و درون بافت استخوانی جای می‌گیرد. ایمپلنت قسمتی را مشابه با تاج دندان  به همراه دارد که روی قسمت‌های دیگر قرار گرفته و قابل مشاهده خواهد بود. یک ایمپلنت در حالت عادی از 3 جزء اصلی تشکیل می‌شود. پست یا فیکسچر، اباتمنت، پروتز یا روکش ایمپلنت 3 قسمت اصلی ایمپلنت را تشکیل می‌دهند. متقاضی ایمپلنت می‌بایست برای اتمام دوره درمان خود حدود 3 الی 6 ماه شکیبا باشد؛ زیرا تمام اجزای ایمپلنت به یک باره جایگذاری نخواهد شد.

اجزای ایمپلنت دندان

اجزای ایمپلنت دندان

پست یا فیکسچر ایمپلنت

قسمتی از ایمپلنت که ظاهری شبیه به پیچ دارد، پست یا فیکسچر نامیده می‌شود. این قسمت همان‌طور که از نامش پیداست، برای نگهداری روکش ایمپلنت در داخل فک قرار می‌گیرد. قرار دادن فیکسچر درون استخوان فک، فرآیندی زمان‌بر بوده و پس از یک جراحی صورت می‌پذیرد. با شنیدن نام جراحی اغلب مردم یک فرآیند دردناک را تصور می‌کنند؛ در حالی‌که در تمام مدت فک آن‌ها بی‌حس خواهد بود. مواد بی‌حسی که به بافت‌های دهان تزریق می‌گردند، از احساس درد بیمار می‌کاهند و موجب راحتی کار متخصص می‌شوند. طی این جراحی پست یا فیکسچر، درون فک جایگذاری خواهد شد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آشنایی با ویژگی های یک ایمپلنت خوب

پست یا فیکسچر همانند ریشه دندان عمل می‌کند و همین موضوع لزوم قرارگیری آن درون فک را نشان می‌دهد. جراحی و قرار دادن پست نیاز به مراقبت و طی ‌کردن دوره نقاهت خواهد داشت. این دوره باید به‌خوبی پشت ‌سر گذاشته شود تا ادامه روند ایمپلنت بدون نقص پیش رود. در حقیقت اباتمنت درون فیکسچر و روکش ایمپلنت نیز روی آن قرار می‌گیرد. اندازه استاندارد هر پست تا 18 میلی‌متر خواهد بود؛ این اندازه برحسب توصیه دندانپزشک و صلاح‌دید آن متغیر است. فیکسچر در برخی از ایمپلنت‌ها برای استحکام بیشتر ارتفاع بیشتری نیز دارد.

قطر پست بسته به جایگاه دندان متفاوت است. قاعدتاً دندان‌هایی که در ردیف جلویی قرار دارند، می‌بایست پست ظریف‌تری نسبت به دندان‌های عقبی داشته باشند. مشکلات دهان و دندان نیز در انتخاب یک پست یا فیکسچر مناسب دخیل هستند. بیمارانی که به پوکی استخوان مبتلا بوده‌اند، اغلب کاندیدای مناسبی برای ایمپلنت نخواهند بود. این موضوع باعث ‌شده تا اگر این دسته از بیماران به ایمپلنت نیاز داشتند، دندانپزشک پست زیگوماتیک را که ارتفاع بیشتری دارند به آن‌ها توصیه نماید. فیکسچرها از نوعی عنصر مستحکم به نام تیتانیوم ساخته می‌شوند.

اباتمنت ایمپلنت

اباتمنت‌ها انواع مختلفی دارند و بسته به نیاز ایمپلنت از آن‌ها استفاده می‌شود. برخی از این اباتمنت‌ها موظف بوده‌اند تا استحکام بیشتر ایمپلنت را حاصل نمایند. اباتمنت‌ها پیچ‌های ریزی هستند که میان فیکسچر و پروتز ایمپلنت قرار می‌گیرند. این پیچ‌های کوچک از جنس تیتانیوم هستند؛ البته برخی از اباتمنت‌ها از سرامیک‌ هم ساخته می‌شوند. اباتمنت‌ها از دو دسته تشکیل شده‌اند؛ آن‌هایی که برای حفظ قدرت استحکام ایمپلنت مورد استفاده قرار می‌گیرند و دسته دوم اباتمنت‌هایی که از روکش ایمپلنت محافظت می‌کنند.

اجزای ایمپلنت دندان

اجزای ایمپلنت دندان

اگر شرایط مناسبی برای قرار دادن اباتمنت وجود داشته باشد، متخصص حین جراحی فیکسچر آن را نیز روی پست قرار می‌دهد. اگر این شرایط وجود نداشته، قرار دادن اباتمنت پس از جراحی انجام خواهد شد. پروتز ایمپلنت بر اباتمنت‌هایی که روی فیکسچر قرار می‌گیرند، نصب میگردند.

اجزای ایمپلنت دندان

اجزای ایمپلنت دندان

پروتز ایمپلنت

پروتز ایمپلنت که از مواد مصنوعی ساخته می‌شود، تنها قسمتی از ایمپلنت است که قابل مشاهده خواهد بود. اباتمنت پایه‌ای محکم برای نگهداری روکش ایمپلنت به‌شمار می‌رود که آن را به قسمت فیکسچر متصل می‌کند. پروتز دندان می‌تواند با چسب یا به‌صورت پیچ روی اباتمنت قرار گیرد. معمولاً جنس پروتز یا روکش ایمپلنت از سرامیک بوده و رنگ آن می‌تواند طبیعی باشد. این مواد علاوه‌بر ظاهر طبیعی که دارند، استحکامی تقریباً برابر با دندان‌های طبیعی بیمار خواهند داشت. پروتز ایمپلنت قابل تعویض است و در صورت وارد آمدن آسیبی به آن جای نگرانی وجود ندارد.

اجزای ایمپلنت دندان

اجزای ایمپلنت دندان

پروتز ایمپلنت بسیار شبیه به دندان طبیعی است. این پروتزها اغلب از سرامیک ساخته می‌شوند؛ اما انواع پرسلن آن‌ها نیز موجود هستند. چسبی که اباتمنت را در کنار پروتز قرار می‌دهد یک نوع چسب خاص است. این ماده از سیمانی مخصوص به‌وجود آمده که به بافت دهان و دندان آسیب وارد نمی‌کند.

اجزای ایمپلنت دندان

اجزای ایمپلنت دندان

سایر اجزای ایمپلنت دندان

برخی از ایمپلنت‌ها کمتر از سه جزء دارند؛ بسته به شرایط بیمار و تشخیص متخصص، می‌توان از ایمپلنت‌هایی که فیکسچر و اباتمنت چسبیده به یکدیگر دارند بهره برد؛ اما این سه جزء تنها اجزای ایمپلنت دندان نبوده‌اند. دو قطعه مهم دیگر می‌توانند در یک ایمپلنت جای گیرند. این دو قطعه ایمپلنت هیلینگ اباتمنت و کاور اسکرو هستند. هیلینگ اباتمنت قطعه‌ای است که به شکل گیری بافت لثه در اطراف ایمپلنت کمک میکند. این قطعه که روی اباتمنت نصب می‌گردد، سطح بیشتری نسبت به ایمپلنت دارد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دلیل کاشت ایمپلنت در صورت از دست دادن دندان ها

کاور اسکرو قطعه‌ای است که تنها در دوره‌ای پس از جراحی و قرار دادن فیکسچر، روی ایمپلنت قرار می‌گیرد. فیکسچر پس از جراحی به دوران نقاهت احتیاج خواهد داشت. این دوره برای تمام بیماران لازم بوده و تثبیت فیکسچر به عنوان ریشه دندان در فک را حاصل می‌نماید. کاور اسکرو نیز در این مدت کاربرد دارد؛ این قطعه برای جلوگیری از آسیب‌های وارده بر پست یا فیکسچر در دوره نقاهت نصب می‌گردد. با وجود این قطعه هیچ مواد خارجی وارد فیکسچر نخواهد شد و آن را آلوده نمی‌کند. معمولاً در هر ایمپلنت، سه ماه از کاور اسکرو استفاده می‌شود.

اجزای ایمپلنت دندان

اجزای ایمپلنت دندان

موادی که اجزای ایمپلنت دندان از آن ها ساخته می شوند

موادی که اجزای ایمپلنت از آن‌ها ساخته می‌شوند، باید دارای ویژگی‌هایی باشند که بدون آسیب ‌زدن به بافت دهان و دندان‌های دیگر در دهان قرار گیرند. این ماده اغلب تیتانیوم بوده که ساختاری همواره سازگار با بافت‌های دهان و دندان دارد. به‌علاوه تیتانیوم استحکام لازم برای تحمل فشار ناشی از جویدن را داشته است. این عنصر برای قرار داشتن در فک انسان استانداردترین انتخاب ممکن خواهد بود. فیکسچر ایمپلنت از تیتانیوم ساخته می‌شود. سایر قسمت‌های ایمپلنت می‌توانند از سرامیک نیز تولید گردند. مثلاً پروتز ایمپلنت از سرامیک مخصوص ساخته می‌شوند. این ماده با رنگ طبیعی که دارد، می‌تواند زیبایی لبخند را نیز تضمین نماید. بهترین ماده برای ساخت کامپوزیت‌ها نیز از سرامیک ساخته می‌شود. سرامیک در مقابل ضربه‌های جزئی حین جویدن غذا یا گاز زدن مواد غذایی مقاوم عمل می‌کند. کیفیت سرامیک و تیتانیوم در یک ایمپلنت، رضایت بیمار را به همراه خواهد داشت؛ زیرا هر دو ماده می‌توانند جایگزین مناسبی برای دندان‌ یا دندان‌های از دست ‌رفته باشند.

اجزای ایمپلنت دندان

اجزای ایمپلنت دندان

آیا اجزای ایمپلنت جای خالی دندان را به خوبی پر می‌ کنند؟

اغلب بیماران این سؤال را از خود می‌پرسند که آیا اجزای ایمپلنت می‌توانند مناسب‌ترین گزینه برای پر کردن جای خالی دندان از دست ‌رفته باشند؟ در حقیقت ایمپلنت با این هدف ساخته می‌شود که تمام اجزا توانایی و استحکام لازم را همانند یک دندان طبیعی داشته باشند. فیکسچر ایمپلنت با استحکامی فوق‌العاده از بهترین مواد تهیه می‌گردد تا فرد بیمار آن را به عنوان جزئی از استخوان فک احساس کند. اباتمنت که در دو نوع تهیه می‌شود نیز در جهت احساس راحتی بیماران طراحی ‌شده است. برخی از اباتمنت‌ها به فیکسچر متصل گشته و یک ایمپلنت دو جزئی را می‌سازند.

اجزای ایمپلنت دندان

اجزای ایمپلنت دندان

کلام آخر

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  همه چیز درباره کشیدن بخیه های ایمپلنت

از دست‌ دادن یک یا چند دندان می‌تواند تأثیرات ناخوشایند بسیاری را در فک، نظم دندان‌های دیگر، زیبایی لبخند، تحلیل استخوان فک، بیماری لثه و غیره داشته باشد. یکی از راه‌های پر کردن جای خالی دندان که اغلب بیماران آن را انتخاب می‌کنند روش ایمپلنت نام دارد. ایمپلنت از اجزای مختلفی تشکیل می‌شود. معرفی اجزای ایمپلنت دندان، به بیماران احساس اطمینان را القا می‌نماید؛ زیرا این قطعات همگی از بهترین مواد ساخته می‌شوند و در تمام طول عمر بیمار، سالم باقی خواهند ماند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code