آیا بیماری لثه خطرناک است؟

شاید برای شما نیز این سؤال پیش‌آمده باشد که آیا بیماری لثه یک نوع بیماری خطرناک به‌حساب می‌آید؟ لثه بعضی از افراد باگذشت زمان دچار تحلیل رفتگی می‌شود. درصورتی‌که تورم، قرمزی یا التهاب را در لثه خود مشاهده کرده‌اید، بهتر است که سریعاً به دندان‌پزشک مراجعه کنید؛ چراکه به‌احتمال زیاد به بیماری لثه مبتلا شده‌اید. این‌که بیماری لثه می‌تواند به چه اندازه‌ای خطرناک باشد، به این مسئله بستگی داشته که در چه مرحله‌ای قرار دارد. آیا اطلاعی دررابطه‌با مراحل بیماری لثه و علت این بیماری دارید؟

آشنایی با بیماری لثه

هنگامی که صحبت از بیماری لثه به میان می‌آید، تنها به یک بیماری واحد اشاره نمی‌کنیم. بلکه بیماری لثه به دسته‌ای از بیماری‌ها با نشانه‌های شبیه به یکدیگر اطلاق می‌گردد. در زبان انگلیسی به این مدل بیماری‌ها Gum disease گفته می‌شود. بیماری لثه از جمله بیماری‌های رایج در دنیا بوده و نشانه‌هایی همچون ورم لثه، زخم و حتی عفونت بافت لثه می‌تواند حاکی از ابتلای فرد به بیماری‌های لثه باشد. افراد بهتر است که علاوه بر رعایت بهداشت دهان و دندان،  برای انجام چکاپ، جرم‌گیری و بلیچینگ دندان به‌صورت منظم به دندان‌پزشک مراجعه کنند؛ در این صورت با گذشت زمان به بیماری لثه دچار نخواهند شد.

علت بیماری لثه

پلاک دندان را می‌توان دلیل اصلی ابتلا به بیماری لثه دانست. پلاک دندان در واقع به یک ساختار یا لایه ‌نازک و چسبنده گفته می‌شود. پلاک دندان در اصل مجموعه‌ای از بزاق دهان، باکتری‌ها، مواد معدنی و بقایای ریز مواد غذایی است. این پلاک به شکل روزانه و پس از این‌که غذای خود را میل کرده‌اید، شکل می‌گیرد. برای حذف این پلاک می‌بایست زدن مسواک و استفاده از نخ دندان را به‌صورت روتین رعایت کنید.

درصورتی‌که پلاک دندانی به شکل روزانه از روی دندان‌ها برداشته نشود، با گذشت زمان شاهد انباشته‌شدن آن خواهید بود. در این صورت لایه‌های سفت روی یکدیگر قرار گرفته و ساختار سفت و سختی شکل می‌گیرد که تارتار نامیده می‌شود. این تارتار به زیر بافت لثه راه‌یافته و همین مسئله سبب می‌گردد که شخص به بیماری لثه دچار شود. در این شرایط شخص باید سریعاً به دندان‌پزشک مراجعه کرده و برای برداشت آن اقدام کند.

بیماری لثه

بیماری لثه چه مراحلی دارد؟

وقتی صحبت از بیماری لثه به میان می‌آید، در واقع منظور دو مرحله خاص از آن است. مرحله اول را می‌توان بیماری ژنژیویت دانست و به مرحله دوم آن پریودنتیت گفته می‌شود. اگر به بیماری لثه مبتلا شده‌اید، بهتر است که اطلاعات لازم را در رابطه با مراحل این بیماری کسب کنید و پیش از این‌که بیماری شما در وضعیت وخیمی قرار بگیرد سریعا به دندان‌پزشک مراجعه نمایید. مراحل بیماری لثه به شرح زیر هستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تاثیر پوکی استخوان بر کاشت ایمپلنت

مرحله اول: ژنژیویت

ژنژیویت در اصل به التهاب لثه گفته می‌شود. التهاب لثه را می‌توان نخستین مرحله بیماری لثه دانست. در طول این مرحله شاهد التهاب بافت نواحی دندان و لثه خواهید بود. این مسئله عموماً از رعایت‌نکردن بهداشت دهان و دندان نشات می‌گیرد. شاید شما نیز به هنگام مسواک‌زدن متوجه خونریزی لثه خود شوید و تشخیص این‌که بیماری لثه شما در مرحله اول به سر می‌برد، با دیدن لثه‌های قرمز و متورم امکان‌پذیر است. در بعضی از مواقع التهاب لثه به دنبال تغییرات هورمونی اتفاق می‌افتد. برای نمونه این مسئله امکان دارد برای خانم‌های باردار رخ دهد و در طول زمان بارداری خود التهاب و خونریزی لثه را تجربه کنند.

مرحله دوم: پریودنتیت یا پیوره

بیماری لثه می‌تواند به مراحل خطرناک نیز کشیده شود. پیوره یا پریودنتیت را می‌توان مرحله نهایی و خطرناک ابتلا به بیماری لثه دانست. در مرحله پریودنتیت شاهد گسترش عفونت یا بیماری هستیم. علاوه بر این، در این مرحله به استخوان‌های زیر لثه و دندان‌های آن نواحی آسیب وارد خواهد شد. درصورتی‌که این وضعیت ادامه پیدا کند، امکان دارد بیماری پریودنتیت استخوان را به‌شدت سست کند. همین مورد سبب می‌گردد که شخص دندان خود را از دست بدهد یا با مسئله مرگ دندان مواجه شود.

علائم بیماری لثه

بیماری لثه عموماً در زمان میان‌سالی خود را نشان می‌دهد. بیماری لثه در میان مردان رایج‌تر است. این بیماری هنگامی بروز می‌یابد که پلاک‌های شکل‌گرفته در زیر خط ارتباطی میان دندان و لثه در جای خود باقی بمانند. در این صورت این پلاک‌ها برطرف نشده و با گذشت زمان شاهد نشانه‌هایی همچون التهاب هستیم. از جمله علائم بیماری لثه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. در صورت مشاهده هر یک از این نشانه‌ها، بهتر است که سریعاً این مسئله را با دندان‌پزشک در میان بگذارید.

• ورم لثه
  • قرمزشدن لثه
  • خونریزی بدون علت لثه
  • بوی بددهان
  • حساسیت دندان‌ها در مواجهه با سرما و گرما
  • لق شدن دندان‌ها
  • پس رفتن لثه و دیده‌شدن ریشه دندان
  • تحلیل لثه
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  درمان مشکل تغییر رنگ لثه با لیزر

چه بیماری‌هایی با بافت لثه در ارتباط هستند؟

بیماری‌های مرتبط با بافت لثه تنها در ژنژیویت و پریودنتیت خلاصه نمی‌شوند. افرادی که به بیماری‌های لثه ابتلا می‌یابند، ممکن است که با سایر بیماری‌ها نیز در ارتباط باشند. از دیگر بیماری‌های مرتبط با بافت لثه می‌توان به سفیدشدن لثه، لوکوپلاکی، سیاه‌شدن رنگ لثه‌ها به علت نکروز بافتی و… اشاره کرد.

سفیدشدن لثه‌ها ممکن است به دنبال نوعی عفونت قارچی تحت عنوان برفک دهانی اتفاق بیفتد. در این شرایط دندان‌پزشک اقدام به جداسازی قارچ از سطح لثه‌ها می‌نماید. دندان‌پزشک شما را راهنمایی می‌کند تا قارچ روی لثه بازنگردد. البته موارد مختلفی امکان دارد که سفیدی لثه را به دنبال داشته باشد. از دیگر بیماری‌های سفیدشدن لثه می‌توان به لوکوپلاکی اشاره کرد. در این شرایط لکه‌های سفیدی در دهان دیده می‌شوند. با وجود این لکه‌ها با گذشت زمان ممکن است سرطان شکل بگیرد. استفاده افراطی از الکل و تنباکو منجر به بروز بیماری لوکوپلاکی خواهد شد.

یکی از بیماری‌های لثه را می‌توان سیاه‌شدن رنگ لثه‌ها به علت نکروز بافتی دانست. هنگامی که بیماری نکروز اتفاق می‌افتد، لثه‌ها به علت مرگ سلولی به رنگ سیاه دیده می‌شوند. این بیماری می‌تواند به دلایل متعددی همچون عفونت ویروسی، ایدز، استرس، استفاده از مواد مخدر و دخانیات و همچنین رعایت‌نکردن بهداشت دهان و دندان رخ دهد.

در طول بیماری پریودنتال حاد شاهد لق شدن دندان، تورم لثه‌ها، بوی بددهان و خارج‌شدن چرک از میان لثه‌ها و دندان‌ها خواهید بود. این بیماری در مردان به نسبت زنان شیوع بیشتری دارد.

درمان بیماری لثه

برای درمان بیماری لثه ابتدا باید به سراغ پلاک دندانی بروید. برای درمان آن می‌بایست پاک‌سازی پلاک دندان و تارتار سفت قرار گرفته در زیر خط لثه انجام شود. درصورتی‌که یک جرم‌گیری عمیق صورت بگیرد، می‌توان تارتار و باکتری‌ها را خارج نموده و زیر خط لثه را پاک‌سازی کرد. جرم‌گیری دندان تنها راه‌حل درمان بیماری لثه به‌حساب نمی‌آید. درصورتی‌که شما به بیماری پریودنتیت مبتلا شده‌اید، می‌توانید با کمک شیوه‌های دیگری برای حذف تارتار از فاصله میان دندان و لثه‌ها اقدام کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تاثیر سلامت لثه ها روی سلامت عمومی بدن

روت پلنینگ در واقع به یک برنامه درمانی گفته می‌شود که به کمک آن می‌توان بیماری لثه خفیف را درمان کرد. در این شیوه درمانی پاک‌سازی جرم دندان‌ها علی‌الخصوص خط لثه انجام می‌گیرد و شخص برای خارج‌کردن همه پلاک‌ها اقدام می‌کند. درصورتی‌که بیماری لثه شما شدت دارد، می‌بایست برای جرم‌گیری یا اسکیلینگ عمقی زیر خط لثه اقدام نمایید.

روش دیگری تحت عنوان جرم‌گیری دندان اسکیلینگ نیز وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا پلاک و تارتار از سطح دندان و خط زیر لثه تمیز شود.

راه‌های پیشگیری از بیماری لثه

امروزه برخی از افراد به بیماری لثه مبتلا می‌شوند. در صورت مواجهه با این بیماری، می‌بایست برای درمان آن به دندان‌پزشک عمومی یا متخصص جراحی لثه مراجعه کنید. پس از آن، باید یک‌سری نکات را رعایت کرده تا مجدداً با چنین مسئله‌ای مواجه نشوید و بیماری برگشت نداشته باشد. این نکات در واقع از اصلی‌ترین اصول پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های لثه به‌حساب می‌آیند که به شرح زیر هستند.

• دو بار مسواک‌زدن در روز الزامی است.
  • استفاده از نخ دندان پس از هر وعده‌غذایی، میان دندان‌ها ضروری است. همچنین هرگز پاک‌سازی بخش انتهایی دندان را فراموش نکنید.
  • شست‌وشوی دهان باید به کمک محلول دهان‌شویه حاوی فلوراید انجام گیرد. با انجام این کار احتمال پوسیدگی دندان را کاهش خواهید داد.
  • برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های لثه بهتر است که هر شش ماه یک‌بار توسط دندان‌پزشک معاینه شوید.
  • توصیه می‌شود که یک‌بار در سال دندان‌های خود را جرم‌گیری کنید.
  • بلیچینگ دندان نیز به‌عنوان یک راهکار مناسب شناخته می‌شود.

سخن پایانی

اگرچه بیماری لثه عموماً در بزرگسالان دیده می‌شود؛ اما احتمال ابتلا به آن در هر سنی وجود دارد. شاید شما نیز یکی از افرادی باشید که به بیماری لثه مبتلا شده‌اید و اکنون نمی‌دانید که آیا بیماری شما خطرناک است یا خیر. به هنگام مشاهده نشانه‌های بیماری لثه می‌بایست پیش از هر اقدامی به دندان‌پزشک مراجعه کنید. دندان‌پزشک لثه شما را مورد بررسی قرار داده و تشخیص می‌دهد که بیماری لثه شما در چه مرحله‌ای قرار دارد و چگونه می‌توان آن را درمان کرد. تشخیص بیماری لثه در مراحل اولیه ابتلا به آن از اهمیت بالایی برخوردار است. مراجعات منظم به دندان‌پزشک و رعایت بهداشت دهان و دندان به شما کمک می‌کنند تا به بیماری‌های لثه دچار نشوید.