آیا مصرف دارو می‌تواند باعث تیرگی و سیاهی لثه‌ها شود؟

تیرگی لثه یکی از مشکلاتی است که بر اثر برخی از اتفاقات در دهان رخ می‌دهد که باعث نگرانی و ازبین‌رفتن آراستگی دهان خواهد شد. دلایل به‌وجودآمدن این اتفاق بسیار گسترده هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به ملامین، مصرف دخانیات، برخی از بیماری‌ها و… اشاره کرد؛ اما سؤال اصلی این است که آیا مصرف دارو نیز بر سیاهی لثه اثرگذار خواهد بود؟ در پاسخ باید گفت بله؛ مصرف برخی از داروها بر رنگ لثه تأثیر مستقیم گذاشته و سبب می‌گردد تا تغییر رنگ در لثه‌های خود را شاهد باشیم. راه‌های درمان بسیاری اعم از خانگی و پزشکی وجود دارند که می‌توان از آن‌ها بهره گرفت و همچنین در برخی از موارد استفاده از دهان‌شویه نیز بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

علت سیاه شدن لثه

از آنجایی که رنگ لثه هر فرد با فرد دیگر متفاوت است، اما دلایلی باعث ایجاد ناراضایتی در افراد نسبت به رنگ لثه خواهند شد که به‌دلیل سیاه شدن لثه، این نارضایتی افزایش می‌یابد. به‌طور کلی موارد زیر از اصلی‌ترین دلایل این مشکل به شمار می‌روند که می‌توان با رعایت برخی از نکات به بهبود آن کمک کرد.

• مصرف دخانیات
  • مصرف برخی از داروها
  • تغییرات ملانین
  • سندروم پتروس-جگرز
  • سندروم دهان خندقی
  • پلاک و تاتار
  • بیماری آدیسون
  • رد آمالگام

مصرف دخانیات

مصرف دخانیات و کشیدن سیگار یکی از اصلی‌ترین دلایل بروز تیرگی لثه به شمار می‌روند. زمانی که از سیگار استفاده می‌کنید، توتون موجود در سیگار که دارای نیکوتین بوده بر میزان تولید ملانین بدن تاثیر مستقیم می‌گذارد و باعث تحریک آن‌ می‌شود. از آنجایی که ملانین‌ها سبب ایجاد رنگ برخی از قسمت‌های مختلف بدن نظیر پوست، مو و… می‌گردند، تغییر در میزان ملانین تولید شده در بدن باعث به وجود آمدن سیاهی و تیرگی در لثه خواهد شد و لکه‌ها و تکه‌های کوچکی از سیاهی را  در دهان شاهد هستیم. علاوه‌بر لثه ممکن است در قسمت داخلی گونه یا حتی در لب پایین نیز شاهد این تغییرات باشیم.

مصرف دارو و تاثیر آن بر سیاهی لثه

داروهای مصرفی دارای عوارض مخصوص به خود هستند. هر دارو علاوه‌بر تاثیر مثبتی که در بدن بیمار ایجاد می‌کند باعث ایجاد برخی از مشکلات نیز خواهد شد. برخی از داروها نظیر مینوسیکلین (Minocycline) باعث ایجاد سیاهی در لثه می‌شوند. این دارو معمولا برای درمان برخی از بیماری‌های عفونی نظیر بیماری کلامیدیا یا رفع جوش و آکنه مورد استفاده قرار می‌گیرد. داروهای دیگری که امکان بروز این مشکل را فراهم می‌سازند، داروهای ضدافسردگی هستند. این داروها باعث ایجاد تغییر در رنگدانه‌های لثه شده و ممکن است آن‌ها را کم‌رنگ یا‌ پررنگ نمایند. زمانی که از این داروها استفاده می‌کنید و متوجه تغییر رنگ در لثه‌های خود شده‌اید بهتر است با دندان‌پزشک خود این موضوع مطرح نموده و ایشان را از این موضوع مطلع کنید.

تغییرات ملانین

ملانین که یکی از مواد موجود برای رنگ برخی از قسمت‌های بدن نظیر رنگ چشم‌ها، رنگ پوست، رنگ مو و… به حساب می‌آید در سیاهی لثه نیز تاثیرگذار است. اگر لثه‌های شما از ابتدا دارای رنگ تیره بوده پس جای نگرانی نیست؛ اما اگر بعد از مدتی شما در رنگ لثه خود تغییراتی را احساس کرده‌اید، پس این اتفاق به طبیعی بودن رفتار ملانین ارتباطی نداشته و نیاز است تا به دندان‌پزشک مربوطه مراجعه نمایید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آشنایی کامل با جراحی لیفت سینوس

سندروم پتروس جگرز

سندروم پتروس یک عارضه ژنتیکی به‌حساب می‌آید. این عارضه احتمال بروز پولیپ یا سرطان را افزایش می‌دهد که با علائمی همراه است. این علائم نظیر ایجاد لکه روی لثه، ایجاد لکه روی انگشتان پا و دست خواهند بود که به رنگ آبی یا قهوه‌ای تیره هستند. این علائم و همچنین خونریزی یا انسداد دستگاه گوارش در کودکی بروز می‌یابند و احتمال برطرف‌شدن آن‌ها در بزرگسالی وجود خواهد داشت. برای آگاهی از این‌که آیا با این بیماری روبه‌رو هستید یا خیر، انجام آزمایش ژنتیک الزامی بوده که می‌توان با استفاده از آزمایش به این اتفاق آگاهی یافت.

سندروم دهان خندقی

سندروم خندقی که یک اتفاق ناگهانی در دهان بوده به دلیل وجود یک‌لایه مرده از بافت لثه اتفاق می‌افتد که منجر به رخ‌دادن این اتفاق می‌شود. این بیماری نوعی عفونت است که در دهان بروز می‌یابد که مسری، غیر سرطانی و غیرعفونی است. با بروز این بیماری ما شاهد درد در لثه‌ها، تب، بوی بددهان و… هستیم. در ادامه با ترشح زیاد در دهان که سبب رشد سریع باکتری می‌گردد، روبه‌رو خواهیم بود که به علت ایجاد التهاب در لثه بروز می‌یابد. دلایل ایجاد این سندروم در دهان استرس، بهداشت ضعیف در دهان، رژیم نادرست غذایی، کم‌خوابی و… خواهند بود.

پلاک و تاتار

پلاک‌ها که قاتل اصلی دندان‌ها و لثه‌ها هستند تأثیر مستقیمی بر لکه‌های سیاه لثه خواهند داشت. پلاک و تاتار که به دلیل وجود مواد غذایی مانده در بین دندان‌ها و رعایت ضعیف و نادرست بهداشت دهان و دندان به وجود می‌آیند، باعث این تغییر رنگ در لثه خواهند شد. این پلاک‌ها با گذر زمان و عدم توجه به آن‌ها به مواد سخت و سفت تبدیل می‌شوند که به تاتار و جرم دندان بدل می‌گردند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  سفید شدن لثه ها به چه معنی است؟

بیماری آدیسون

این بیماری که منجر به افزایش رنگ‌دانه در فرد شده بر غدد آدرنال بدن مؤثر بوده و باعث جلوگیری از فعالیت آن و تولید هورمون‌های متفاوت می‌شود. بیماری آدیسون علاوه بر ایجاد لکه در لثه، ممکن است در قسمت‌های مختلف بدن نیز تأثیر گذاشته و سبب ایجاد لک و سیاهی گردد. این بیماری که به دلیل نقص و ضعف در سیستم ایمنی بدن به وجود می‌آید علائمی نظیر کاهش وزن شدید و ناخواسته، خستگی، ضعیف در عضلات، احساس تشنگی شدید، کاهش اشتها و… را به دنبال دارد.

‌‌‌‌‌‌

رد آمالگام

رد آمالگام یک‌سری خال‌های بی‌ضرر است که معمولاً در کنار قسمت‌هایی که ترمیم صورت‌گرفته یا پرشدگی اتفاق افتاده، ظاهر می‌شود. آمالگام از فلزاتی که با آن‌ها به پر کردن دندان پرداخته شده، تشکیل گردیده که معمولاً آبی، خاکستری یا سیاه‌رنگ هستند. برطرف نمودن این لک غیرممکن بوده و می‌توان برای جلوگیری از بروز این مشکل از رابربند در زمان پر کردن دندان استفاده کرد تا ذرات آمالگام به دیگر قسمت‌های دهان نفوذ نکرده تا این مشکل به وجود نیاید. تیرگی لثه به موارد ذکر شده ختم نمی‌شود و کم‌خونی، واردآمدن ضربه به لثه، مصرف ملانوتیک، بارداری، بیماری نکروز و التهاب لثه، سرطان دهان، هماتوم ناشی از دندان‌درآوردن کودک و… از دیگر موارد بروز لکه سیاه در لثه به شمار می‌روند.

علائم مربوط به سیاه‌شدن لثه

برخی از علائم و نشانه‌ها می‌توانند فرد را در جهت بهبود سریع بیماری کمک کنند. با آگاهی از این علائم می‌توان به بهبود بیماری کمک کرد و از بروز مشکلات بزرگ‌تر و بیشتر جلوگیری به عمل آورد. بوی بددهان، لق شدن و افتادن دندان، ایجاد لکه روی دندان، قرمزی و خونریزی لثه‌ها، ایجاد رسوب روی دندان و… از علائم این مشکل و بیماری لثه به شمار می‌روند که در مراحل مقدماتی و ابتدایی، دندان‌پزشک استفاده از مسواک مخصوص و خمیردندان ضد میکروب و همچنین دهان‌شویه فلوراید دار را توصیه می‌کند.

درمان سیاه‌ شدن لثه

سیاه‌شدن لثه باید مورد بررسی قرار بگیرد تا دلیل آن مشخص گردد. بهتر است در وهله اول به دندان‌پزشک مراجعه کرده تا لثه‌های شما را چکاپ کند. در برخی از موارد دلیل ایجاد این مشکل پیچیده بوده که در این صورت نیاز است به متخصص لثه  مراجعه کنید تا به طور تخصصی به این مشکل رسیدگی شود و دلیل بروز این مشکل و راه‌های درمانی به شما توضیح داده شوند. بعد از تشخیص بیماری می‌توان از روش‌هایی نظیر لیزردرمانی، سفیدکردن لثه و.. استفاده کرد تا لثه‌های شما به حالت اولیه خود بازگردند. یکی از روش‌های سفیدکردن لثه، پیوند آزاد است که در این روش جراح اقدام به برداشتن قسمتی سالم از سقف دهان کرده و با پیوندزدن به محل سیاه لثه، آن را پنهان خواهد کرد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دندان قروچه و تاثیر آن بر ایمپلنت دندان

اما اگر تمایل دارید که با استفاده از روش‌های خانگی به بهبود بیماری و سیاهی لثه خود بپردازید، می‌توان از چای سبز بهره برد. آنتی‌اکسیدان موجود در چای سبز با انواع میکروب‌ها و باکتری‌ها مبارزه کرده و مواردی که باعث ایجاد لک روی لثه شده‌اند را حذف می‌کند. همچنین افرادی که به دلیل استعمال دخانیات دچار تیرگی لثه می‌شوند، ممکن است با ترک کردن سیگار، لثه آن‌ها به حالت اولیه خود بازگردد.

جلوگیری از سیاه شدن لثه

ازآنجایی‌که لثه‌ها تأثیر مستقیمی بر بهداشت دهان و دندان و همچنین سلامت دندان‌ها دارند بهتر است که از آن‌ها به نحو احسن مراقبت کرد. همچنین استفاده از مسواک، نخ دندان، استفاده کمتر از شیرینی‌ها و… می‌تواند به جلوگیری از سیاه‌شدن و تیرگی لثه کمک کند. استفاده از خمیردندان مناسب و دهان‌شویه، تأثیر مضاعفی بر لثه‌ها و دندان‌ها داشته که می‌توان آن‌ها را تهیه کرد.

سوالات متداول

برخی سؤالات متداول دررابطه‌با تأثیر دارو بر تیرگی سیاهی لثه‌ها در ادامه بیان شده‌اند.

آیا مصرف دارو باعث ایجاد لک بر روی لثه می‌شود؟

بله؛ برخی از داروهای ضدافسردگی و همچنین داروی مینو سایکلین که برای رفع لک و جوش تجویز می‌شوند، باعث ایجاد سیاهی خواهند شد.

با بهره‌گیری از چه روش‌هایی می‌توان به طور طبیعی سیاه‌شدن لثه را درمان کرد؟

استفاده از برخی از مواد طبیعی نظیر چای سبز، آلوئه‌ورا، روغن کنجد و… می‌تواند به رفع این سیاهی‌ها و تیرگی‌ها کمک کند.

آیا لثه تیره سالم و طبیعی است؟

اگر از ابتدا لثه‌های تیره‌رنگ داشته‌اید و در رنگ آن‌ها تغییری ایجاد نشده، پس لثه‌ها در حالت طبیعی خود به سر می‌برند و جای نگرانی نیست.

سخن پایانی

گاهی با رعایت بهداشت دهان و دندان باز هم شاهد ایجاد لک سیاه و تیرگی در لثه‌ها هستیم. مصرف برخی از داروهای ضدافسردگی و همچنین مصرف مینو سایکلین یا استعمال دخانیات، سندرم پوتز جگرز، آمالگام، بیماری آدیسون، بارداری و… عواملی هستند که باعث ایجاد این لکه‌ها روی لثه خواهند شد. در زمان بروز این لکه‌ها بهتر است با پزشک مربوطه مشورت کنید یا با بهره‌گیری از درمان‌های خانگی مانند چای سبز که دارای آنتی‌اکسیدان است، به مبارزه با سیاهی‌های روی لثه بروید.