آیا ورزش و فعالیت‌های بدنی پس از ایمپلنت با محدودیت همراه است؟

 به کمک ایمپلنت دندان می‌توان جای خالی دندان‌های ازدست‌رفته را پر کرد. پس از انجام ایمپلنت دندان شاید برای برخی از افراد سؤال پیش بیاید که در این شرایط از لحاظ جسمانی و فعالیت‌های ورزشی چه محدودیت‌هایی دارند؟ انجام ورزش پس از ایمپلنت دندان چه عوارضی دارد؟ عموماً توصیه دندان‌پزشکان بر این است که بلافاصله پس از انجام ایمپلنت از ورزش‌ سنگین پرهیز کنید. این مورد یکی از نکات مراقبتی پس از ایمپلنت به شمار می‌رود که به شما کمک می‌کند تا پروسه درمان را با موفقیت پشت سر بگذارید.

چرا ورزش کردن بلافاصله بعد از انجام ایمپلنت توصیه نمی‌شود؟

 ورزش‌های شدید بعد از انجام ایمپلنت دندان تهدیدی برای درمان شما به‌حساب می‌آیند و عوارض خاصی را به دنبال خواهند داشت. بعد از انجام ایمپلنت امکان دارد که به مدت دو تا سه روز همچنان خونریزی در ناحیه جراحی را تجربه کنید. این مسئله طبیعی به نظر می‌رسد و جایی برای نگرانی وجود ندارد. تنها حواستان به یک نکته باید باشد و آن این است که از انجام فعالیت‌های سنگین ورزشی اجتناب کنید. اگر به این نکته بی‌توجه باشید، امکان دارد کاشت ایمپلنت با مشکلاتی مواجه شده و سلامت لثه فرد نیز به خطر بیفتد و حتی درمان ایمپلنت با شکست مواجه گردد.

انجام ورزش پس از کاشت ایمپلنت

انجام ورزش پس از کاشت ایمپلنت

عوارض ورزش بعد از انجام ایمپلنت

 پس از انجام هر شیوه جراحی همچون ایمپلنت دندان باید دوره بهبودی خاصی را پشت سر بگذارید. حتی ایمپلنت دیجیتال هم از این قاعده مستثنی نیست و بعد از انجام آن رعایت نکات مراقبتی الزامی است تا پروسه فیوژن ایمپلنت سریع‌تر صورت بگیرد. این نکته را فراموش نکنید که برای بیشتر افراد، انجام ایمپلنت دندان عوارض و مسائلی همچون خونریزی، التهاب و تا حدودی ناراحتی را به دنبال خواهد داشت. این عوارض را می‌توان طبیعی و موقتی دانست و عموماً پس از گذشت چند روز از انجام ایمپلنت دندان از شدت آن کاسته می‌شود. بااین‌وجود، درصورتی‌که شخص بعد از انجام ایمپلنت خیلی زود برای انجام فعالیت و ورزش اقدام کند، امکان دارد که عوارض جانبی بیش از گذشته ادامه داشته باشد و شاهد افزایش طول پروسه بهبودی باشیم. از جمله عوارض ورزش بعد از انجام ایمپلنت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  روش های درمان بیماری لثه

خونریزی لثه

 داشتن فعالیت جسمانی پس از انجام ایمپلنت امکان دارد که خونریزی لثه را به دنبال داشته باشد. بعد از انجام ایمپلنت به علت جراحی لثه انجام فعالیت‌های سنگین ممنوع است. خونریزی لثه به مدت دو روز بعد از انجام ایمپلنت فوری، امری طبیعی به شمار می‌رود؛ بنابراین توصیه بیشتر دندان‌پزشکان بر این است که شخص مدتی را به استراحت‌کردن بپردازد تا پروسه بهبودی سریع‌تر صورت بگیرد.

ضعف بدنی

 شخص بعد از انجام ایمپلنت دندانی می‌بایست به مدت دو هفته رژیم غذایی خاصی را دنبال کند. در طول این مدت امکان خوردن غذاهای جامد یا غذاهایی که نیازمند جویدن زیاد هستند، وجود ندارد؛ بنابراین این مسئله امکان دارد ضعف بدنی شما را به دنبال داشته باشد. جدای از این مورد، بعد از اینکه ایمپلنت دندان شما به پایان رسید، دندان‌پزشک یک‌سری آنتی‌بیوتیک‌ها و داروها را برای شما تجویز خواهد کرد. این داروها احساس خواب‌آلودگی و ضعف جسمانی را در شما تقویت خواهد کرد. ازاین‌رو، از توانایی‌های جسمانی شما کاسته خواهد شد و توصیه می‌شود که در این دوران فعالیت جسمانی نداشته باشید.

احساس درد بیشتر

 پس از انجام ایمپلنت به علت جراحی لثه، تا حدی احساس درد خواهید داشت. هنگامی که شخص به فعالیت جسمانی و ورزش مشغول می‌شود، گردش خون در آن ناحیه بالا می‌رود و فرد مجبور می‌شود که فشار و درد زیادی را در آن ناحیه متحمل شود.

انجام ورزش پس از کاشت ایمپلنت

انجام ورزش پس از کاشت ایمپلنت

بهترین زمان برای ورزش بعد از انجام ایمپلنت

 شاید برای برخی از افراد سؤال پیش بیاید که بهترین زمان برای انجام ورزش پس از ایمپلنت دندان چه موقع است؟ بعد از انجام ایمپلنت بهتر است که شخص به مدت یک هفته به استراحت مشغول شود و از انجام ورزش‌های سنگین اجتناب کند. پس از گذشت دو هفته شخص جهت انجام معاینه باید به دندان‌پزشک مراجعه کند. درصورتی‌که لثه‌های شما از لحاظ سلامتی در وضعیت خوبی به سر ببرند، امکان ورزش‌کردن برای شما وجود دارد. لازم به ذکر است که به مدت یک ماه بعد از انجام ایمپلنت، همچنان انجام ورزش‌های سنگین ممنوع است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ایمپلنت تیتانیومی بهتر است یا ایمپلنت سرامیکی؟

 حتی درصورتی‌که به ورزش مشغول می‌شوید و این کار شغل شما محسوب می‌شود، همچنان به‌خاطر داشته باشید که اکنون مراقبت از سلامت لثه و دهان باید در اولویت باشد. بهتر است تا بهبودی کامل به سراغ ورزش نروید. در واقع زمان دقیق ورزش‌کردن بعد از انجام ایمپلنت به پروسه درمان و چگونگی واکنش بدن فرد به آن وابسته است. برای مطلع شدن از زمان دقیق آغاز ورزش بعد از انجام ایمپلنت دندان، بهتر است که با متخصص ایمپلنت خود صحبت کنید.

انجام ورزش پس از کاشت ایمپلنت

انجام ورزش پس از کاشت ایمپلنت

در صورت اقدام زود‌هنگام برای انجام ورزش بعد از انجام ایمپلنت، چه اتفاقی رخ خواهد‌ داد؟

 فعالیت جسمانی شدید سبب می‌شود که ضربان قلب شخص بالا برود. هنگامی که پمپاژ قلب سریع‌تر صورت می‌گیرد. خون نیز سریع‌تر به جریان می‌افتد. در اصل همین عامل سبب می‌شود که خونریزی، تورم و ناراحتی پس از عمل بیش از گذشته به سراغ فرد بیاید. درصورتی‌که شخص زودهنگام به سراغ برنامه تمرین ورزشی برود، امکان دارد با درد و عوارض دیگری نیز مواجه شود. ازاین‌رو، امکان دارد که ایمپلنت دندان چندان موفق عمل نکند یا اینکه میزان دوام و ماندگاری آن کاهش یابد.

چند روز پس از انجام ایمپلنت امکان ورزش‌کردن وجود دارد؟

 هر شخص از شرایط به‌خصوصی برخوردار است. امکان رفتن به باشگاه برای برخی از افراد بعد از گذشت دو تا سه روز وجود دارد. این در حالی است که برای بعضی اشخاص دیگر این بازه زمانی امکان دارد به یک ماه یا حتی بیشتر نیز برسد. طول مدت این بازه زمانی به عوامل زیادی بستگی دارد. از جمله این عوامل می‌توان به تعداد ایمپلنت‌ها، پیچیدگی عمل جراحی و ظرفیت درمانی شخص اشاره کرد. هنگامی که زمان آن فرارسید که تمرینات خود را دوباره از سر بگیرید، نباید با ورزش‌های سنگین شروع کنید، بلکه شما باید در انجام فعالیت‌های ورزشی آرام‌آرام پیش بروید و همچنین در این زمینه با دندان‌پزشک خود مشورت کنید.

انجام ورزش پس از کاشت ایمپلنت

انجام ورزش پس از کاشت ایمپلنت

آشنایی با ورزش‌های پرخطر بعد از ایمپلنت دندان

 بعضی از ورزش‌ها به نسبت دیگر ورزش‌ها شدت بیشتری دارند. ازاین‌رو، شخص می‌بایست برای انجام دوباره آن بیشتر صبر کند؛ اما بعضی از فعالیت‌ها از جمله پیاده‌روی سبک به شمار می‌روند و برای انجام دوباره آن بعد از انجام ایمپلنت تنها کافی است که چند روز صبر کنید. از جمله ورزش‌های سنگینی که شخص تا مدت‌ها پس از انجام ایمپلنت نباید به سراغ آن‌ها برود می‌توان به کشتی، بوکس، بدنسازی و وزنه‌برداری اشاره کرد. انجام ورزش‌هایی همچون بوکس در طول این مدت امکان دارد که برای شما بسیار گران تمام شود. بهتر است که تا مدتی از ورزش بوکس دور باشید تا بهبودی کاملاً حاصل شود. همچنین استفاده از محافظ دهان در طول این مدت و پس از آن ضرورت دارد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  علائم پس زدن ایمپلنت و عدم موفقیت درمان ایمپلنت

نکات مراقبتی را بعد از انجام ایمپلنت دندان فراموش نکنید!

 پس از انجام ایمپلنت دندان یک‌سری نکات هستند که شخص ملزم به رعایت آن‌ها است. با رعایت‌کردن این نکات، علاوه بر اینکه به ایمپلنت شما آسیبی وارد نخواهد شد، دوام و ماندگاری آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد. خم‌شدن، حمل اجسام سنگین یا انجام فعالیت‌های ورزشی شدید می‌تواند خونریزی، تورم و درد در آن قسمت را به دنبال داشته باشد. زمانی که ورزش را دوباره از سر گرفتید، اگر متوجه خونریزی شدید، می‌بایست شخص سریعاً ورزش را کنار بگذارد و این مسئله را به دندان‌پزشک خود اطلاع دهد. از جمله نکات مراقبتی در این دوران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بعد از انجام ایمپلنت بهتر است که شخص دراز کشیده یا حداقل سر شخص به‌طرف عقب خم شود.
  • داشتن استراحت کافی پس از جراحی ایمپلنت
  • آرام مسواک‌زدن آن ناحیه
  • ایستادن باید با احتیاط و به‌آرامی باشد.
  • برای اینکه تورم ایجاد نشود، بهتر است که از یخ و بستنی استفاده شود.
  • انجام ورزش و فعالیت‌های سنگین در طول این مدت ممنوع است.
انجام ورزش پس از کاشت ایمپلنت

انجام ورزش پس از کاشت ایمپلنت

سخن پایانی

کسانی که برای انجام ایمپلنت اقدام می‌کنند، می‌بایست پس از آن به یک‌سری نکات مراقبتی توجه داشته باشند. پس از انجام ایمپلنت بهتر است که شخص ورزش و فعالیت‌های بدنی نداشته باشد تا به عوارضی همچون خونریزی لثه، ضعف بدنی و احساس درد بیشتر دچار نشود. افراد به مدت یک هفته پس از انجام ایمپلنت باید به استراحت مشغول شوند. پس از گذشت دو هفته و مراجعه به دندان‌پزشک، در صورت تشخیص دندان‌پزشک می‌توانند فعالیت ورزشی خود را از سر بگیرند. لازم به ذکر است که انجام فعالیت‌های ورزشی سنگین همچنان برای شخص ممنوع است.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code