علائم پس زدن ایمپلنت و عدم موفقیت درمان ایمپلنت

شاید در اطراف خود افراد زیادی را دیده‌اید که جای خالی دندان در لبخند آن‌ها به چشم می‌خورد. حتما تا به حال درباره روش ایمپلنت و کاشت دندان مطالب زیادی شنیده‌اید که برای دندان‌های از دست رفته بهترین روش است. ایمپلنت بی‌شک مناسب‌ترین راه برای جایگزینی دندان های از دست رفته بوده که در سال‌های اخیر به دلیل محبوب‌ بودن این روش شواهد زیادی مبنی بر بی‌خطر بودن آن نیز به اثبات رسیده است. با این حال ناگفته نماند که در بعضی مواقع به دلیل عدم شرایط مناسب برای دریافت ایمپلنت یا عدم مهارت و کم تجربگی دندانپزشک، ممکن است این جراحی موفقیت‌آمیز نباشد و با شکست ایمپلنت مواجه شویم.

ایمپلنت چیست؟

ایمپلنت یک روش نوین در علم دندانپزشکی است که روشی کم تهاجمی است. در این روش یک پایه مخصوص از جنس فلز تیتانیوم درون استخوان فک قرار گرفته که می‌توان روی آن روکش ایمپلنت (شبیه به تاج دندان) را قرار داد. این فلز به خوبی با بدن انسان سازگار بوده و عموما واکنش‌های آلرژیک کمتری ایجاد می‌کند. خوشبختانه روش ایمپلنت ریسک و خطر بسیار پایینی دارد. بعد از کاشت ایمپلنت،دندان ایمپلنت شده بسیار شبیه به دندان طبیعی بوده و مراقبت از آن سخت یا طاقت‌فرسا نیست. همچنین به دلیل طبیعی بودن ظاهر دندان کاشته شده، لبخند‌های زیباتری به شما هدیه داده می‌شود. البته لازم است قبل از انجام این روش بایدها و نباید‌هایی را در مورد ایمپلنت بدانید تا بعد از انجام آن دچار مشکل نشوید.

علائم پس زدن ایمپلنت

ایمپلنت برای چه کسانی مناسب نیست؟

با توجه به کاشته شدن ایمپلنت در عمق استخوان و فرو رفتن آن در لثه، این روش برای بعضی از افراد دارای بیماری‌های مزمن مناسب نیست. اگر این دسته از افراد اقدام به انجام ایمپلنت کنند، قطعاً با عدم موفقیت در درمان مواجه می‌شوند. افرادی که کاندیدای مناسب کاشت ایمپلنت نیستند و درمان ایمپلنت آنها ها ممکن است موفقیت آمیز نباشد عبارتند از:

• مبتلایان به دیابت کنترل نشده به دلیل روند ترمیم بسیار آهسته‌ زخم‌ها و احتمال بروز عفونت
  • افراد زیر 18 سال به دلیل کامل نشدن رشد استخوان فک
  • مصرف‌کنندگان مواد مخدر
  • مصرف‌کنندگان الکل
  • افرادی که به دلیل بیماری سرطان، شیمی‌درمانی یا پرتو‌درمانی می‌کنند.
  • افراد دارای پوکی استخوان، به خصوص کم بودن تراکم استخوان فک
  • خانم‌های باردار و شیرده
  • افراد دارای مشکلات قلبی و عروقی
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ایمپلنت دیجیتال بهتر است یا ایمپلنت سنتی

این افراد لازم است قبل از شروع فرآیند درمانف با متخصص ایمپلنت مشورت کرده و با نظر وی، درمان را آغاز نمایند.

نشانه‌ های پس زدن ایمپلنت

به‌طورکلی درصد موفقیت جراحی ایمپلنت حدود 97٪ بوده؛ اما در 3٪ از مواقع ممکن است به دلایلی که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم کاشت ایمپلنت موفقیت‌آمیز نباشد:

دردهای مداوم

پروسه‌ ایمپلنت به مدت چندین ماه طول می‌کشد. بعد از کاشت پایه‌ تیتانیومی در لثه به مدت چند روز ممکن است واکنش‌های آلرژیک و التهابی به وجود آید که البته با مصرف داروهای مسکن و آنتی‌بیوتیک‌ها این دردها بعد از چند روز به پایان می‌رسند. توجه داشته باشید اگر این دردها پس از مدتی از بین نرفت یا بیشتر شد، امکان ابتلا به عفونت و درد وجود دارد. در این مواقع باید به سرعت به متخصص ایمپلنت مراجعه کرده و علت را از او جویا شد؛ چراکه احتمال انتقال عفونت به بخش‌های دیگر مانند حلق و گوش وجود دارد که ممکن است خطرناک باشد.

لق شدن ایمپلنت

لق شدن ایمپلنت نیز یک مورد غیرطبیعی در پروسه‌ کاشت دندان است. اگر در هنگام جویدن غذا یا لمس کردن ایمپلنت احساس کنید که به حرکت در می‌آید حتما این مورد را به دندانپزشک خود اطلاع دهید. در این مواقع به احتمال بسیار زیاد مراحل بعدی کاشت انجام نمی‌شود و روند انجام ایمپلنت متوقف خواهد شد.

تورم لثه ‌‌ها

به دلیل آمیخته شدن ایمپلنت با لثه، ممکن است لثه‌ها متورم شوند که این امر تا مدتی طبیعی است. اگر این روند ادامه یافته و با مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها تغییری در تورم لثه‌ها ایجاد نشود، نشان‌دهنده‌ یک مشکل جدی است. همچنین این تورم می‌تواند باعث اختلال در غذا خوردن، مسواک زدن و همچنین نخ دندان کشیدن ‌شود.

حساسیت و واکنش ‌های آلرژیک

دندان‌ کاشته شده مانند هر عضو جدیدی که وارد بدن می‌شود ممکن است به وسیله‌ بدن پس زده شود. گاهی در بعضی از افراد، ایمپلنت به عنوان عضوی بیگانه مورد حمله‌‌ سیستم ایمنی بدن و گلبول‌های سفید قرار می‌گیرد و همین درگیری باعث ایجاد واکنش‌های حساسیت‌زا یا آلرژیک می‌شود که با علائمی مانند تب، خارش، قرمزی یا سر درد همراه آن خواهد بود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا مصرف ویتامین C می تواند به توقف خون ریزی از لثه ها کمک کند؟

اختلال در جویدن غذا

مسلم است که هر یک از علائم ایجاد شده در فک، لثه یا دندان باعث ایجاد مشکلاتی در جویدن می‌شوند. همچنین لق شدن ایمپلنت نیز می‌تواند علاوه‌بر حس درد، باعث ایجاد اختلال در جویدن نیز ‌شود.

سخن پایانی

اقدام به درمان ایمپلنت همیشه مسئله‌ بسیار حساسی است، بنابراین می‌بایست قبل از هر کاری ابتدا نسبت به مراحل کار، شناخت متخصص با تجربه برای انجام کاشت دندان، بایدها و نباید‌ها، اقدامات قبل و بعد از جراحی ایمپلنت و همچنین عوارض احتمالی و هزینه‌های آن اطلاعات کافی به دست آورد. خوشبختانه این روش به دلیل کم خطر بودن بسیار پرطرفدار است. ایمپلنت امروزه بهترین روش برای جایگزین کردن دندان‌هایی است که بر اثر حادثه، تصادف، بیماری یا هر دلیل دیگری از دست رفته‌اند. این روش درمانی نیز ممکن است در مواردی نادر با عدم موفقیت مواجه شود که عموماً علائم رایجی از جمله التهاب و تورم لثه، حساسیت، لق شدن و… را نشان می‌دهد.