زمان جوش خوردن ایمپلنت با استخوان فک چقدر است و چگونه آن را کاهش دهیم؟

یکی از اولین سوالاتی که بسیاری از بیماران متقاضی کاشت ایمپلنت از دندانپزشکان می‌پرسند طول دوره درمان است. استئواینتگریشن یا جوش‌ خوردن و سازش استخوان فک با ایمپلنت یکی از حساس‌ترین مراحل پروسه کاشت ایمپلنت به شمار می‌رود. این مرحله مانند سنگ بنای ساخت یک ساختمان در نظر گرفته می‌شود و به مراقبت‌های درمانی ویژه‌ای نیاز خواهد داشت. متخصص کاشت ایمپلنت با تجویز دارو و توصیه‌های درمانی سعی در تسریع روند جوش خوردن استخوان با ایمپلنت را دارد.

مدت زمان جوش خوردن ایمپلنت با استخوان فک

روند جوش خوردن ایمپلنت با استخوان فک اصطلاحاً استئواینتگریشن نامیده می‌شود. این مرحله یکی از مراحل ابتدایی و بسیار مهم پروسه‌ ایمپلنت است. برای داشتن یک ایمپلنت موفقیت‌آمیز می‌بایست استخوان زیر لثه‌ها با ایمپلنت متناسب باشد. برای این کار باید اطراف ایمپلنت به‌وسیله‌ بافت استخوانی محکم شود. مدت زمان جوش خوردن استخوان فک به مقدار زیادی به مراقبت و تغذیه‌ شما بستگی دارد.

به‌طور معمول جوش خوردن ایمپلنت با استخوان فک در حدود 3 تا 5 ماه به طول می‌انجامد. جالب است بدانید که مدت زمان مورد نیاز برای جوش خوردن ایمپلنت فک پایین و فک بالا با یکدیگر متفاوت است. معمولا جوش خوردن ایمپلنت در فک بالا 3 الی 6 ماه و جوش خوردن ایمپلنت در فک پایین 2 الی 3 ماه به طول خواهد انجامید. اگر دندانپزشک با استفاده از عکس opg تشخیص دهد که بافت استخوانی تراکم کافی ندارد، از تکنیک پیوند استخوان استفاده می‌کند. برای این کار متخصص کاشت ایمپلنت با استفاده از استخوان قسمت دیگری از بدن که با استخوان فک شباهت داشته، برای پیوند به فک بهره می‌برد.

زمان جوش خوردن ایمپلنت با فک

زمان جوش خوردن ایمپلنت با فک

چگونه می توان دریافت که پایه ایمپلنت با استخوان فک جوش خورده است؟

معمولاً ایمپلنت موفق با نشانه‌هایی همراه است که به سادگی می‌توان به آن‌ها پی برد. اگر پایه ایمپلنت به‌خوبی با استخوان فک جوش خورده باشد، فرد هیچ یک از علائم لق شدن ایمپلنت، دردهای پی در پی، تورم و التهاب لثه که با مصرف آنتی بیوتیک نیز از بین نرود، خونریزی لثه و واکنش‌های آلرژیک را احساس نخواهد کرد. معمولاً دندانپزشک برای اطمینان یافتن از جوش خوردن ایمپلنت برای بیمار عکس رادیوگرافی را تجویز می‌کند و با بررسی آن برای ادامه‌ درمان تصمیم گیری خواهد کرد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ایمپلنت تیتانیومی بهتر است یا ایمپلنت سرامیکی؟

راهکارهایی برای کاهش زمان جوش خوردن ایمپلنت

کیفیت ایمپلنت و روند استئواینتگریشن به میزان زیادی به مهارت و تبحر متخصص کاشت ایمپلنت ، تغذیه و مراقبت پس از آن بستگی دارد.

 استفاده از سطح   SLA Active

خوشبختانه فواید تکنولوژی به علم دندانپزشکی نیز کمک بسیاری کرد. یکی از این تکنولوژی‌ها استفاده از سطح محکم SLA Active  است. این تکنولوژی بستری بسیار مناسبی برای قرار گرفتن ایمپلنت در استخوان فک را فراهم ساخت.

زمان جوش خوردن ایمپلنت با فک

زمان جوش خوردن ایمپلنت با فک

استفاده از فیکسچر‌های متناسب با دندان

استفاده از فیکسچرهای بلند‌تر سبب می‌گردد که پایه‌ فیکسچر کاملا در استخوان فک قرار بگیرد و با استخوان‌سازی استخوان فک؛ فیکسچر به‌طور کامل احاطه شود. به عنوان مثال استفاده از فیکسچر‌های 13 یا 14 میلی‌متری برای دندان‌های جلو که طول بیشتری دارند بسیار مناسب است. همچنین برای دندان‌های آسیاب می‌بایست از فیکسچرهایی با قطر حدودا 4 یا 5 میلی‌متری استفاده کرد.

عدم استفاده از روکش زیرکونیوم

نتایج نشان داده‌اند که استفاده از روکش‌های زیرکونیوم به‌جای تیتانیوم چندان مناسب نخواهد بود. بسیاری از افرادی که اغلب به‌دلیل هزینه‌ پایین‌تر زیرکونیوم، این نوع روکش را انتخاب کرده‌اند در مرحله‌ جوش خوردن استخوان دچار مشکل شده و فیکسچر به‌خوبی در جای خود فیکس و محکم نشده است. هرچند روکش تیتانیوم از قیمت بیشتری برخوردار است؛ اما استحکام آن بیشتر خواهد بود.

زمان جوش خوردن ایمپلنت با فک

زمان جوش خوردن ایمپلنت با فک

قرار دادن تکیه گاه یا Abutment

بهتر است پس از باز کردن لثه و نصب فیکسچر با استفاده از یک نگهدارنده فیکسچر را در جای خود محکم کرد. علاوه‌بر ابزاری مانند تکیه‌گاه استفاده از ابزار دندانپزشکی مدرن می‌تواند در کیفیت کاشت ایمپلنت موثر باشد. در نتیجه می‌بایست پیش از آغاز پروسه‌ درمان از تجهیزات کلینیک و همچنین تبحر کافی دندانپزشک اطلاعات لازم را کسب نمود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ایمپلنت دندان چیست؟

عدم مصرف سیگار، قلیان و الکل در پروسه‌ درمان

در پروسه‌‌ درمان با ایمپلنت می‌بایست یک همکاری دو طرفه میان بیمار و دندانپزشک صورت پذیرد. بیمار باید در طول درمان تغذیه‌ مناسبی داشته و همچنین هرگز از مواد دخانی استفاده نکند. استفاده از دخانیات احتمال ابتلا به عفونت‌های لثه و دهان را افزایش می‌دهد. در این شرایط به‌دلیل باز بودن لثه احتمال ورود میکروب بیش از شرایط عادی خواهد بود.

رعایت نکات بهداشتی و توصیه‌ های درمانی

رعایت بهداشت دهان و دندان برای تمامی افراد امری ضروری است؛ اما اهمیت آن در پروسه‌ درمان ایمپلنت افزایش می‌یابد. البته در این شرایط می‌بایست از مسواک‌های soft استفاده کرد. این مسواک‌ها با داشتن برس بسیار نرم مانع از وارد آمدن هرگونه آسیب به لثه‌های فرد می‌شوند. در زمان دوره‌ درمان با ایمپلنت بهتر است روزی دوبار مسواک بزنید.

همچنین می‌بایست پیش از مسواک زدن از نخ دندان نیز استفاده کرده تا از رشد میکروب‌هایی مانند استرپتوکوک ویریدانس که لابه‌لای دندان‌ها زیست می‌کنند جلوگیری به عمل آورد. استفاده از دهانشویه‌های حاوی کلر نیز برای استریل کردن دهان و دندان بسیار یاری‌دهنده است.

زمان جوش خوردن ایمپلنت با فک

زمان جوش خوردن ایمپلنت با فک

در پروسه‌ درمان با ایمپلنت از چه مواد غذایی استفاده کنیم؟

به خاطر داشته باشید که شما یک عمل جراحی را پشت سر گذاشته‌اید؛ بنابرین به‌دلیل جراحت وارد شده و آسیب به محل مورد نظر، تغذیه‌ بسیار مغذی را در رژیم غذایی خود قرار دهید. پس از قرار دادن فیکسچر برای تسریع در جوش خوردن آن با استخوان فک، لازم است تا از مواد غذایی استفاده کنید که سرشار از کلسیم، پروتئین، انواع ویتامین‌ها باشند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پیشگیری از بیماری های لثه در بارداری

بدن شما پس از جراحی مقدار زیادی از مواد معدنی خود را از دست خواهد داد و می‌بایست برای ترمیم بافت استخوانی خود تلاش کند. بدن برای ترمیم سلول‌های استخوانی نیازمند مواد پرکالری است تا جوابگوی نیاز آن باشد. توصیه می‌شود که در روند درمان از شکر مصنوعی و شیرینی‌های چسبناک استفاده نکنید. در زیر غذاهایی که بهتر است برای بهبود روند جوش خوردن استخوان فک با ایمپلنت مورد استفاده قرار دهید، عنوان شده‌‌اند.

  • میوه‌های سرشار از ویتامین C و فیبر هستند؛ مانند آناناس، موز، انبه و هندوانه.
  • لبنیات
  • سوپ‌های مغذی که دارای جو و پروتئین هستند.
  • مصرف مکمل‌‌هایی مانند قرص‌های ویتامین البته با تجویز دندانپزشک.
  • سبزیجات
  • استفاده از یخ و بستنی برای تسکین التهاب لثه و جلوگیری از تورم فک.
زمان جوش خوردن ایمپلنت با فک

زمان جوش خوردن ایمپلنت با فک

سوالات متداول

جوش خوردن ایمپلنت در کدام مرحله‌ از پروسه‌ ایمپلنت صورت می‌پذیرد؟

این مرحله از مراحل ابتدایی نصب ایمپلنت و قبل از قرار دادن روکش ایمپلنت به حساب می‌آید. پس از قرار دادن فیکسچر باید مدتی را منتظر ماند و سپس نسبت به ادامه‌ روند درمان اقدام کرد.

چطور متوجه جوش خوردن ایمپلنت شویم؟

در این دوران نباید علائمی مانند تورم، خونریزی، درد، اشکال در بلع، اختلال در تکلم یا لق شدن ایمپلنت را مشاهده کنید.

برای جوش خوردن ایمپلنت به چه مدت زمانی نیاز است؟

زمان جوش خوردن برای هر دوفک یکسان است و دوالی سه ماه است.

برای تسریع جوش خوردن ایمپلنت چه اقداماتی را باید انجام داد؟

استفاده از مواد غذایی تقویت‌کننده سیستم ایمنی، عدم استفاده از نوشیدنی‌های گازدار و دارای قند مصنوعی، رعایت بهداشت دهان و دندان، عدم مصرف سیگار و قلیان، استفاده از مکمل با تجویز دندانپزشک از جمله مواردی هستند که روند جوش خوردن ایمپلنت را تسریع می‌نماید.

سخن پایانی

روش‌های ترمیم و بازسازی استخوان‌ها مانند ایمپلنت یا ارتودنسی بازه‌های زمانی طولانی را در برمی‌گیرند. هرچند که این زمان در بعضی از مواقع ممکن است کمی ملال‌آور باشد؛ اما با کمی صبر و حوصله می‌توان نتیجه‌ کار را به مقدار زیادی بهبود بخشید. با رعایت نکاتی ساده و مراجعه‌ به یک متخصص با تجربه می‌توان ایمپلنت بسیار موفقیت‌آمیزی را تجربه کرد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code