ایمپلنت دیجیتال بهتر است یا ایمپلنت سنتی

آیا تا به حال یکی از دو نوع ایمپلنت دیجیتالی یا سنتی را انجام داده‌اید؟ به نظر شما این دو چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟ آیا می‌توان گفت که کدام یک از آن دو از دیگری بهتر است؟ از نظر هزینه کدام بهتر بوده و دندانپزشکان کیفیت ایمپلنت دیجیتالی را تایید می‌کنند یا ایمپلنت سنتی؟ هر شخصی می‌تواند برای هر یک از این دو گزینه (دیجیتالی و سنتی) شرایط لازم را داشته باشد. اگر قصد انجام ایمپلنت دندان را دارید و نمی‌دانید از کدام یک از این روش‌ها استفاده نمایید بهتر است در رابطه با مزایا، معایب و کاربرد هر یک اطلاعاتی به دست آورید. نهایتاً انتخاب را به متخصص ایمپلنت مربوطه بسپارید تا بهترین و مناسب‌ترین گزینه برای شما انتخاب گردد.

ایمپلنت معمولی چیست؟

اگر بخواهیم تفاوت روش‌های ایمپلنت دندان دیجیتال و ایمپلنت دندان سنتی را بدانیم بهتر است تعریف دقیق و جامعی را از هر کدام بشناسیم. زمانی که دندان‌ها به قدری پوسیده شوند که دیگر نتوان با هر یک از روش‌های درمانی آن‌ها را ترمیم کرد؛ در ابتدا برای معاینه و کشیدن دندان به یک دندانپزشک مراجعه می‌کنید. نکته‌ای که باید در رابطه با انتخاب کلینیک و متخصص دندانپزشک در نظر بگیرید تنها نزدیکی آن نیست بلکه باید مهارت، سابقه و تبحر و ظرافت کار او را نیز در نظر داشته باشید. چرا که درصد قابل توجهی از موفقیت در کاشت دندان به تجربه و درستی کار دندانپزشک بازمی‌گردد.

پس از معاینات اولیه، دنداپزشک مربوطه برای معاینه و تشخیص درست و کامل‌تر، دستور تصویربرداری از دندان مورد درمان را خواهد داد. عکس‌برداری از دندان که عکس CBCT نامیده می‌شود مشخص می‌کند که بهترین راه برای کاشت دندان برای شما کدام است و چگونه باید انجام گیرد. عرض و طول استخوان فک، محل دقیق عصب فک، فاصله با سینوس‌ها، وجود یا عدم وجود کیست، میزان تراکم استخوان و … از مواردی هستند که در این عکس‌برداری مشخص می‌گردند. نهایتاً می‌توان گفت شما برای کدام یک از ایمپلنت‌های دیجیتالی و سنتی کاندید بوده‌اید، همچنین مشخص می‌کند چه مقدار قطر و طول برای ایمپلنت شما مناسب‌تر است.

پس از تکمیل مراحل معاینه و تعیین نوع و تعداد ایمپلنت، کاشت دندان از سوی متخصص مربوطه برای بیمار آغاز خواهد شد. بی‌حس کردن دندان‌ها برای اکثر درمان‌های دندانی به خصوص جراحی‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. چند دقیقه زمان نیاز است تا استخوان فک کاملاً بی‌حس شده سپس چندین برش متوالی در چند جهت روی لثه‌ها ایجاد می‌شوند تا استخوان فک نمایان گردد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تحلیل لثه و مشکلات ناشی از آن

درد و التهاب در زمان انجام ایمپلنت معمولی دندان کاملاً نرمال بوده چرا که دو بافت از یکدیگر جدا و دوباره به یکدیگر متصل خواهند شد. پس از برش دادن لثه‌ها و رسیدن به استخوان فک محل دقیق قرارگیری ایمپلنت دندان و اندازه و قطر آن نیز معلوم می‌شود.

متخصص باید دو فاکتور مهم میزان سوراخ کردن و زاویه سوراخ کردن استخوان فک را همواره در نظر داشته باشد. همچنین یک عکس‌برداری دقیق و فوری دیگر نیز زمانی که ایمپلنت درون استخوان فک قرار گرفت باید انجام شود تا اطمینان کامل از صحت قرارگیری آن حاصل گردد. لازم به ذکر است که پروسه درمان کامل و جوش خوردن ایمپلنت به استخوان فک حدود 3 تا 6 ماه به طول خواهد انجامید.

ایمپلنت دیجیتال یا ایمپلنت سنتی

ایمپلنت دیجیتال یا ایمپلنت سنتی

ایمپلنت دیجیتالی و کاربرد آن

با پیشرفت روزافزون علم دندانپزشکی بر خدمات درمانی و زیبایی این رشته افزوده شده است و ایمپلنت دیجیتال نیز یکی از پرطرفدارترین آن‌ها به شمار می‌رود. شاخه ایمپلنت دندان، خصوصاً ایمپلنت دیجیتال به تازگی بر گستره علم دندانپزشکی وارد شده و کاربردهای فراوانی را نیز از آن شاهد هستیم.

ایمپلنت دیجیتال باعث شده تا کارایی و زیبایی ایمپلنت‌های دندانی به مراتب بیشتر و باکیفیت‌تر شوند. ایمپلنت دیجیتال هر چند هزینه بیشتری نسبت به ایمپلنت معمولی دارد اما دقت، ظرافت، ماندگاری و استقامت آن سبب خواهد شد تا این افزایش هزینه کمتر به چشم آید. ایمپلنت دیجیتال سبب حفظ و نگهداری بافت لثه شده و همچنین مانع از تحلیل و تخریب بیشتر استخوان و ساختار لثه می‌گردد.

ایمپلنت دیجیتال یا ایمپلنت سنتی

ایمپلنت دیجیتال یا ایمپلنت سنتی

مزایای ایمپلنت معمولی

ایمپلنت دندان معمولی نیز از روش‌های بسیار پرطرفدار برای جایگزین دندان‌های از دست رفته به حساب می‌آید که مزایای بسیاری را شامل می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بیمار بعد از کاشت دندان می‌تواند بدون هیچ نگرانی و با همان قدرت قبلی غذاها را بجود.
  • ایمپلنت معمولی علاوه بر این‌که جایگزینی برای دندان از دست رفته شما تلقی می‌شود برای جلوگیری از تحلیل استخوان‌های فک و محافظت از سایر دندان‌ها نیز به کار می‌رود.
  • با رعایت کردن بهداشت دهان و دندان همچون استفاده از نخ دندان، مسواک و پیگیری‌های مداوم دندانپزشک، می‌توانید به صورت مادام‌العمر از آن استفاده کنید.
  • از نظر استقامت و ماندگاری به دلیل ترکیب شدن ایمپلنت با استخوان فک، بسیار استقامت بالایی خواهد داشت.
  • مواد استفاده شده در ساخت ایمپلنت تیتانیومی بوده و با ساختار بدن سازگار است.
  • ایمپلنت نه تنها از نظر کاربرد مانند دندان‌های طبیعی عمل می‌کند بلکه از نظر شکل ظاهری نیز طبیعی بودن خود را حفظ کرده است.
  • ایمپلنت دندان معمولی یا سنتی برای جایگزینی هر نوع دندان با هر موقعیت و دندان‌های شکسته مناسب خواهد بود.
ایمپلنت دیجیتال یا ایمپلنت سنتی

ایمپلنت دیجیتال یا ایمپلنت سنتی

معایب ایمپلنت معمولی

ایمپلنت دندان از مزایای بسیاری برخوردار است اما همواره خطاها و معایبی نیز در درمان‌های دندانپزشکی وجود دارند. اکنون به برخی از شایع‌ترین معایب ایمپلنت معمولی می‌پردازیم:

  • برای بهبود و تثبیت دندان جایگزین، این عمل ممکن است زمان طولانی حدود چندین ماه را به خود اختصاص دهد.
  • ایمپلنت معمولی دندان بعد از قرار دادن، به طور مرتب نیاز به معاینه‌های مداوم خواهد داشت.
  • اگر در حین کاشت احساس درد زیادی را متحمل شده‌اید برای برطرف نمودن آن از بیهوشی استفاده می‌کنند.
ایمپلنت دیجیتال یا ایمپلنت سنتی

ایمپلنت دیجیتال یا ایمپلنت سنتی

مزایای ایمپلنت دیجیتال

ایمپلنت دندان به صورت دیجیتالی یکی از راه‌های بسیار مناسب و پرمزایا برای جایگزین کردن دندان از دست رفته به حساب می‌آید. بهترین مزیتی که در این رابطه می‌توان نام برد عدم وجود درد و التهاب و همچنین کم بودن دوره درمان و نقاهت است. حال با برخی از دیگر مزایای این روش آشنا خواهیم شد:

  • کاسته شدن درد بعد از انجام ایمپلنت دندان
  • کم شدن التهاب و تورم بعد از انجام ایمپلنت دیجیتال
  • زمان کاشت دندان بسیار اندک خواهد بود.
  • ایمپلنت دندان دیجیتالی بهترین روش برای افراد سیگاری محسوب می‌شود.
  • ایمپلنت دندان دیجیتالی مناسب‌ترین روش برای کسانی است که نیازمند به روکش فوری هستند.
  • کاهش فوری خونریزی بعد از انجام ایمپلنت
  • روش بسیار مناسب برای کسانی است که نیاز به پیوند استخوان داشته و عرض استخوان کمی دارند.
  • روش بسیار بی‌خطر و بی‌درد برای کسانی خواهد بود که ترس و نگرانی از جراحی دارند.
  • ممانعت از تحلیل استخوان فک بعد از کاشت دندان
  • عدم نیاز به بخیه زدن
  • کم بودن تعداد جلسات مراجعه به کلینیک دندانپزشکی
  • به دلیل عدم برش لثه‌ها کاسته شدن از عوارض بعد از جراحی
  • روش بسیار مطمئن برای افراد دیابتی
  • امکان خوردن غذاهای سبک و طبیعی بلافاصله بعد از کاشت دندان
  • انجام کارهای روتین بلافاصله بعد از انجام ایمپلنت دندان
  • جلوگیری از گیر کردن غذا در بین دندان‌ها به دلیل حفظ لثه دندانی و حفظ زیبایی دندان‌های پیشین
  • روش مناسب برای کسانی که دندانپزشک به آن‌ها پیشنهاد جراحی پیشرفته را کرده‌اند و ارتفاع استخوان بسیار کمی دارند.
ایمپلنت دیجیتال یا ایمپلنت سنتی

ایمپلنت دیجیتال یا ایمپلنت سنتی

معایب ایمپلنت دیجیتال

عوارض و معایب هر یک از درمان‌های دندانپزشکی از جمله ایمپلنت دیجیتالی با مدرنیته شدن تجهیزات و تکنولوژی‌های روز بسیار کم و محدود شده‌اند. بنابراین نمی‌توان عیب به خصوصی را برای این روش بیان نمود به غیر از هزینه بیشتر آن که کیفیت بالای آن توجیهی برای هزینه بالای آن خواهد بود. تهاجمی بودن آن از دیگر عیب و عوارضی است که می‌توان به آن اشاره کرد. هر چند این روش نسبت به ایمپلنت معمولی بسیار راحت‌تر انجام می‌گیرد اما با این حال باز هم نمی‌توان آن را کاملاً غیر تهاجمی در نظر گرفت.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ایمپلنت عاملی برای تغییرات ظاهری صورت

علت محبوبیت ایمپلنت دیجیتال

ایمپلنت‌های دیجیتالی به دلیل استفاده از مدل‌سازی‌های کامپیوتری به این ساختار و نام معروف شده‌اند. اگر به آمار و ارقام نگاهی بیندازید خواهید دید که تعداد کسانی که از انجام ایمپلنت دندان دیجیتالی احساس رضایت دارند بسیار بیشتر از ایمپلنت معمولی است. مدل‌سازی‌های کامپیوتری سه بعدی بیشتر برای مشخص کردن محل مناسب قرار دادن ایمپلنت و آگاهی از شرایط اعصاب و استخوان‌های فک صورت می‌پذیرد.

کم بودن تعداد جراحی‌های حین درمان یکی از عوامل بسیار برجسته در محبوبیت ایمپلنت‌های دیجیتالی محسوب می‌شود که می‌تواند برای تمامی افراد خوشایند باشد. بنابراین بعد از کاشت بیمار احساس درد کمتر داشته و در نتیجه دوره نقاهت کم و آسان‌تری را پشت سر خواهد گذاشت.

ایمپلنت دیجیتال یا ایمپلنت سنتی

ایمپلنت دیجیتال یا ایمپلنت سنتی

 

جمع بندی

افراد به دلایل گوناگون و در هر سن و سالی ممکن است برخی از دندان‌های خود را از دست بدهند؛ بنابراین به دنبال راهی جایگزین برای آن هستند. پیشرفت علم و تکنولوژی در زمینه درمان و زیبایی‌های رشته دندانپزشکی این امکان را به وجود آورده که افراد با دو روش ایمپلنت دیجیتال و معمولی مجدداً دندان‌های مشابه دندان طبیعی خود را داشته باشند. ایمپلنت دیجیتالی هر چند هزینه بیشتری نسبت به ایمپلنت معمولی دارد اما از کیفیت بالاتری برخوردار است. همچنین زمان انجام آن و تعداد جراحی‌های حین درمان کمتر بوده و در نتیجه دوران نقاهت آن نیز کوتاه‌تر خواهد بود.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code