سیگار و دخانیات و تاثیر آن ها بر ایمپلنت دندان

اثرات مخرب سیگار بر قسمت‌های مختلف بدن آشکار است. گاهی آسیب‌های سیگار سبب شکست درمان ایمپلنت خواهد شد. افراد سیگاری پس از انجام ایمپلنت، برای لذت بردن از زیبایی دندان‌ها و ماندگاری آن‌ها‌ می‌بایست عادات زندگی خود را تغییر داده و از سیگار کشیدن دست بکشند. سیگار تاثیر مخربی بر سلامت دهان و دندان‌ها داشته و می‌تواند بر ایمپلنت‌های دندان نیز تاثیر منفی برجای بگذارد. سیگار مواد شیمیایی مضری مانند نیکوتی و ترکیبات مضر و سرطانی دیگری را به داخل دهان و دندان هدایت کرده که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم تاثیرات منفی را بر سلامت فک، لثه‌ها و ایمپلنت‌ها خواهند داشت. در واقع سیگار سبب از بین رفتن غدد بزاق در دهان شده و موجب پوسیدگی دندان‌ها و لثه‌ها می‌گردد که در پی آن ایمپلنت‌ها نیز دچار آسیب می‌شوند.

سیگار چگونه بر ایمپلنت تاثیر می گذارد؟

استعمال سیگار یکی از عادات مضری است که می‌تواند تاثیرات منفی بسیاری بر ایمپلنت‌ها داشته باشد. هنگامی که فردی ایمپلنت دندان را دریافت می‌کند، می‌بایست مراقبت‌های ویژه‌ای را در نظر داشته و به یک‌سری نکات توجه نماید. مصرف سیگار می‌تواند با عوارض جدی برای سلامت ایمپلنت همراه باشد. اولین تاثیر مهم سیگار بر ایمپلنت، کاهش جریان خون در بافت‌های اطراف ایمپلنت توسط نیکوتین موجود در سیگار است.

سیگار باعث تنگ شدن عروق خونی می‌شود و میزان اکسیژن و مواد مغذی که به بافت‌های اطراف ایمپلنت می‌رسند، را کاهش می‌دهد. این عمل سبب می‌گردد که فرآیند بهبودی پس از جراحی ایمپلنت به‌طور کلی طولانی‌تر شده و ممکن است مشکلاتی مانند عفونت و عدم ترکیب موفقیت‌آمیز ایمپلنت با فک نیز رخ دهند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  رنگ پریدگی لثه ها

سیگار سبب تاخیر در ترمیم بافت و آسیب به عروقی می‌گردد که برای پذیرش ایمپلنت مورد نیاز است. این امر می‌تواند منجر به ترمیم ناقص بافت‌های اطراف ایمپلنت شده و نیز سبب قرار گرفتن ایمپلنت در معرض خطر عفونت شود. بزاقی که غدد بزاقی دهان تولید می‌نمایند از پوسیدگی دندان و لثه‌ها جلوگیری می‌کنند. دود سیگار عملکرد این غدد را مختل کرده و باعث خشکی دهان و تغییر ساختار داخلی دهان خواهد شد.

تاثیر دخانیات بر ایمپلنت دندان

تاثیر دخانیات بر ایمپلنت دندان

چه مدت بعد از ایمپلنت نباید سیگار کشید؟

بعد از ایمپلنت، بهتر است سیگار کشیدن را کاملاً متوقف نمایید یا به حداقل کاهش دهید. اگر نمی‌توانید سیگار را ترک کنید بهتر است 2 تا 3 ماه بعد از جراحی، از سیگار کشیدن اجتناب ورزید تا از شکست ایمپلنت جلوگیری شود. رسیدن به فرآیند بهبودی پس از ایمپلنت، شامل شفافیت عروق خونرسانی، خواب آرام و کاهش خطر عفونت می‌شود. سیگار کشیدن می‌تواند این فرآیند را مختل سازد و سبب بروز مشکلات و تاخیر در بهبودی گردد. نوشیدنی‌های الکلی نیز می‌توانند به ایمپلنت‌‌ها آسیب وارد کنند. برای راهنمایی دقیق‌تر، بهتر است با دندانپزشک خود مشورت نمایید.

تاثیر دخانیات بر ایمپلنت دندان

تاثیر دخانیات بر ایمپلنت دندان

کاهش تاثیر سیگار بر ایمپلنت

سیگار کشیدن می‌تواند بر ایمپلنت‌ها و بافت لثه تاثیر منفی برجای بگذارد. ادامه این روند ممکن است سبب افزایش خطر عفونت، کاهش قدرت ترمیم بافت های دهانی و افزایش ریسک شکست درمان ایمپلنت گردد؛ اما با انجام برخی از اقدامات می‌توان تاثیر سیگار بر ایمپلنت را کاهش داد. بهترین راهکار برای کاهش تاثیر سیگار بر ایمپلنت، ترک کامل آن است. ترک سیگار می‌تواند به بهبود عملکرد عروق و روند التیام کمک کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پودر استخوان و تاثیر آن بر ایمپلنت دندان

همچنین بهتر است که قبل از جراحی ایمپلنت، سیگار کشیدن را کاهش دهید. در صورتی که قصد ایمپلنت دندانی را دارید، ترک سیگار چند ماه قبل از جراحی می‌تواند در موفقیت درمان بسیار کمک نماید. پس از جراحی ایمپلنت، می‌بایست تمامی نکات و دستورالعمل‌های مورد نیاز را به دقت رعایت کنید. این اقدامات شامل شست‌وشوی منظم دهان با دهانشویه، مصرف داروهای تجویز شده، بهداشت صحیح دهان و دندان و رعایت رژیم غذایی مناسب می‌شوند.

اگر به سیگار بسیار وابسته هستید و قصد انجام ایمپلنت را دارید، بهتر است که با متخصص خود مشورت نمایید. وی می‌تواند توصیه‌های خاصی را در اختیار شما قرار داده و راهنمایی کند که چگونه تاثیر سیگار را کاهش دهید. پس از جراحی، رعایت منظم مراقبت‌های دوره‌ای بسیار مهم است. متخصص ایمپلنت می‌تواند به شما بگوید که چگونه مراقبت‌های مناسب را انجام دهید تا به نتیجه مطلوب دست یابید.

تاثیر دخانیات بر ایمپلنت دندان

تاثیر دخانیات بر ایمپلنت دندان

مشکلات کاشت ایمپلنت در افراد سیگاری

متخصصان ممکن است به افراد سیگاری در هنگام کاشت ایمپلنت توصیه کنند تا قبل و پس از جراحی سیگار کشیدن را متوقف نمایند. مشاوره و راهنمایی دقیق از طرف دندانپزشکان و تیم درمانی معتبر در این موارد بسیار مفید خواهد بود. عفونت می‌تواند یک عارضه محتمل پس از کاشت ایمپلنت در افراد سیگاری باشد. افراد سیگاری معمولاً ریسک بیشتری از بروز عفونت در زمان جراحی و بهبود را تجربه خواهند کرد؛ چراکه سیستم ایمنی بدن آن‌ها ممکن است ضعیف‌تر باشد.

سیگار کشیدن می‌تواند باعث تاخیر در فرآیند بهبودی شود. ترک سیگار نه تنها بهبود سلامت دهان و لثه را تسریع می‌کند، بلکه ریسک التهاب و ترشحات زیاد در محل کاشت ایمپلنت را کاهش خواهد داد. همچنین سیگار می‌تواند عملکرد درست ایمپلنت را تحت تاثیر قرار دهد. در افراد سیگاری ممکن است ایمپلنت به‌درستی جوش نخورد و این امر سبب عدم استحکام و عمر کوتاه‌تر ایمپلنت می‌گردد. سیگار کشیدن می‌تواند باعث التهاب و خونریزی لثه شود. گاهی این امر باعث وارد آمدن آسیب به لثه ناشی از جراحی کاشت ایمپلنت خواهد شد.

تاثیر دخانیات بر ایمپلنت دندان

تاثیر دخانیات بر ایمپلنت دندان

تاثیر سیگار الکترونیکی بر ایمپلنت دندانی

سیگار الکترونیکی جایگزینی قابل توجهی برای سیگارهای سنتی است. استفاده از سیگارهای الکترونیکی نسبت به سیگارهای سنتی ممکن است جهت حفظ سلامت دهان و ایمپلنت دندانی کم ضررتر به نظر بیاید؛ اما برخی از موانع و تهدیدات همچنان برای سلامت دهان و ایمپلنت دندانی نیز قرار خواهند داشت. این سیگارها نیز سبب خشکی دهان و تاخیر در روند بهبود زخم پس از کاشت ایمپلنت می‌گردند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نقش دخانیات در بیماری لثه

به‌طور کلی، همانند سیگارهای سنتی، سیگار الکترونیکی نیز میتوانند تاثیرات غیرمطلوبی بر سلامت دهان و ایمپلنت دندانی داشته باشد. بهتر است هرگونه تصمیم در رابطه با استفاده از سیگار الکترونیکی را با دندانپزشک خود در میان بگذارید و در صورت لزوم نکات بهداشتی و آموزشی مورد نیاز را از متخصص ایمپلنت جویا شوید.

تاثیر دخانیات بر ایمپلنت دندان

تاثیر دخانیات بر ایمپلنت دندان

سخن پایانی

سیگار همان‌طور که روی سلامتی تمام اندام‌های بدن تاثیر منفی برجای می‌گذارد، باعث شکست ایمپلنت نیز خواهد شد. دود سیگار سبب ایجاد اختلال در غدد بزاقی، عفونت لثه‌ها، کاهش جریان خون بافت اطراف ایمپلنت و… می‌شود. برای حفظ سلامت دهان و اطمینان از موفقیت در ایمپلنت دندان، بهتر است سیگار کشیدن را ترک کرده یا حداقل قبل و بعد از جراحی ایمپلنت‌ از استعمال آن اجتناب ورزید. همچنین مهم است که پس از کاشت ایمپلنت، دستورات و راهنمایی‌های دندانپزشک را در نظر داشته و از بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code