گامی اسمایل یا لبخند لثه ای چیست؟

برخی از ویژگی‌ها در چهره و ظاهر افراد وجود دارند که هیچ‌گونه مشکل و خطری برای آنها محسوب نمی‌شوند و می‌توانند به زندگی خود ادامه دهند؛ اما برخی از آنها سبب می‌گردند که فرد از اعتمادبه‌نفس کافی برخوردار نباشد و از حضور در اجتماع اجتناب ورزد. یکی از این مشکلات که می‌تواند باعث کاهش احساس مثبت افراد نسبت به خود شود، گامی اسمایل نام دارد. در واقع گامی اسمایل همان لبخند لثه‌ای است که در زمان خندیدن، بخش زیادی از لثه‌ها به نمایش درمی‌آیند. در این شرایط افراد به‌دنبال راه‌ حلی مناسب برای درمان این مشکل هستند تا بتوانند به این معضل پایان دهند.

دلیل ایجاد گامی اسمایل یا لبخند لثه ای

دلایل بسیاری وجود دارند که به گامی اسمایل منجر می‌شوند و می‌توانند لبخند لثه‌ای را ایجاد کنند. برخی از عوامل مربوط به ژنتیک و به‌صورت مادرزادی هستند. در حالت کلی لبخند لثه‌ای نشأت گرفته از عدم تناسب میان لثه و دندان‌ها است و هیچ‌گونه مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کند. تنها مشکل موجود، ظاهر لبخند افراد بوده که گاهی سبب کاهش اعتمادبه‌نفس آنها شده و تمایلی به داشتن گامی اسمایل ندارند. در حالت کلی دلایل لبخند لثه‌ای به شرح زیر هستند.

شماره دلایل ایجاد گامی اسمایل
1 کوتاه بودن دندان‌ها به‌دلیل بودن در زیر لثه‌ها
2 کم بودن ارتفاع دندان نسبت به لثه به دلایل مختلف
3 کوتاه بودن لب بالا
4 زیاد بودن واکنش لب بالا و نمایان شدن لثه در هنگام خندیدن
5 بلند بودن لثه‌ها
6 رشد زیاد و جلوزدگی فک بالا
گامی اسمایل یا لبخند لثه ای

گامی اسمایل یا لبخند لثه ای

انواع گامی اسمایل

گامی اسمایل یا لبخند لثه‌ای در همه افراد یکسان نبوده و از فردی به فرد دیگر متغییر است. در برخی از افراد تنها قسمت کمی از لثه مشاهده می‌شود و در برخی دیگر، حتی قسمت‌هایی که مربوط به تماس بین لثه و لب است نیز نمایان می‌گردند. در این شرایط باید گامی اسمایل در هر فرد مورد بررسی قرار گیرد تا درجه و میزان مشکل قابل تشخیص باشد. در حالت کلی و باتوجه به میزان بروز و قابل دید بودن لثه‌ها، می‌توان لبخند لثه‌ای را به سه دسته تقسیم کرد. گامی اسمایل شامل خفیف، متوسط و شدید می‌شود.

گامی اسمایل یا لبخند لثه ای

گامی اسمایل یا لبخند لثه ای

انواع روش درمان لبخند لثه ای

روش درمان لبخند لثه‌ای به شدت و میزان نمایان بودن لثه بستگی دارد. در این شرایط باید با مراجعه به دندانپزشک بهترین و موثرترین روش درمان دست یافت. در ادامه به انواع روش‌های درمان لبخند لثه‌ای اشاره شده است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ویتامین ها و مواد مغذی مفید برای سلامت لثه ها
نام روش درمان لبخند لثه‌ای توضیحات
ارتودنسی ارتودنسی به زمان زیادی نیاز دارد و جزء روش‌های غیرتهاجمی به‌ حساب می‌آید. با بهره بردن از ارتودنسی می‌توان وضعیت دندان‌ها را اصلاح کرد و مشکل لبخند لثه ای را از میان برد.
کانتورینگ لثه این روش، جزو درمان هایکم تهاجم محسوب میشود که با تغییراتی مختصر در خط لثه، بافت زائد لثه از روی دندان های برداشته شده و شاهد افزایش طول تاج دندان و بهبود گامی اسمایل خواهیم بود.
بهره گیری روکش و ونیر دندان اگر دندان‌های فرد بنابر دلایل مختلف نظیر ساییدگی کوتاه باشد، می‌توان یک روکش روی آن قرار داد. در حقیقت با قرار دادن روکش یا روش های زیبایی دندان چون کامپوزیت و لمینت می‌توان طول دندان‌ها را افزایش داده و از شدت گامی اسمایل کاست.
جراحی لثه و افزایش طول تاج دندان گاهی شدت لبخند لثه‌ای زیاد است و نمی‌توان به سادگی دندان‌ها را نمایان ساخت. اگر لبخند لثه‌ای به میزان شدیدی باشد، از جراحی لثه استفاده می‌شود. در این روش طول دندان‌ها افزایش یافته و اتصال لب به لثه را بالاتر می‌برند تا قرارگیری لب روی لثه به‌درستی انجام گیرد. همچنین در روش افزایش طول تاج دندان،بخشی از بافت لثه یا استخوان برداشته شده و به کمک آن، دندان نهفته یا نیمه نهفته در زیر لثه، از ان خارج شده و وضعیت لثه و دندان ها در حالت طبیعی و متناسب نسبت به هم قرار میگیرند
جراحی لب اگر کوتاهی لب‌ها دلیل ایجاد لبخند لثه‌ای باشد، با جراحی لب می‌توان آن را بهبود بخشید. کوتاهی لب فوقانی در برخی افراد میتواند دلیلی برای نمایان شدن بیش از حد لثه های فرد در هنگام خندیدن باشد؛ در این ظرایط جراحی موقعیت لب میتواند به درمان لبخند لثه ای کمک شایانی کند.
لیزر اگر مقدار زیادی از دندان‌های شما زیر لثه‌ها مخفی شده باشند با لیزر می‌توان مقداری از لثه را برش داد. با برداشتن مقداری از لثه می‌توان هم از حجم زیاد لثه کاست و هم بر طول دندان‌ها افزود.
ژنژیوکتومی همان طور که ذکر شد، لیزر یکی از روش های درمانی برای لبخند لثه ای است؛ اما ذکر این نکته لازم است که در ظرایطی که بافت لثه بیش از حد ضخیم باشد، دیگر لیزر نمیتواند تاثیر گذاری خاصی داشته باشد و نیاز است که از ژنژیوکتومی و برش و حداسازی بافت زائد لثه اقدام کرد.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نقش دستگاه واترجت در تمیز کردن ایمپلنت های دندانی

مزایای درمان لبخند لثه ای

درمان لبخند لثه‌ای می‌تواند همانند بسیاری از روش‌های درمانی مزایای مختلفی داشته باشد. از سری مزایای این روش درمانی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بالا رفتن زیبایی خنده در افراد
  • حذف بافت اضافی لثه
  • بالا رفتن زیبایی در ظاهر افراد
  • اصلاح انواع ناهمگونی خط لثه و ایجاد یکنواختی در آن
  • برخورداری از دوره نقاهت کوتاه
  • افزایش اعتمادبه‌نفس فرد
گامی اسمایل یا لبخند لثه ای

گامی اسمایل یا لبخند لثه ای

افراد کاندیدا برای درمان لبخند لثه ای

افرادی که از لبخند لثه‌ای برخودار هستند باید از موارد و شرایطی نیز برخوردار باشند تا بتوانند تحت درمان قرار بگیرند. سلامت عمومی کلی بیمار، عدم ابتلا به بیماری‌های خاص، عدم مصرف داروهای خاص، افراد در جست‌وجوی زیبایی بیشتر لبخند و چهره، افراد مبتلا به مشکلات ژنتیکی منجر به گامی اسمایل و… از جمله مواردی هستند که باعث می‌شوند تا فرد بتواند به درمان لبخند لثه‌ای بپردازد و طرح لبخند خود را بهبود بخشد. توجه داشته باشید که باید تمامی این فاکتورها تحت نظر دندانپزشک متخصص انجام گیرد و بدون نظر ایشان هیچ اقدامی را اجرایی نسازید.

سوالات متداول

  1. آیا گامی اسمایل برای فرد مشکل‌ساز است؟

خیر؛ بدون شک لبخند لثه‌ای برای شما هیچ مشکلی را ایجاد نمی‌کند و شما می‌توانید به سادگی به حرف زدن، غذا خوردن و… بپردازید و زندگی روتین خود را دنبال کنید؛ اما این مسئله میتواند روی زیبایی لبخند و کاهش اعتماد به نفس فرد اثرگذار باشد.

  1. طول درمان گامی اسمایل چقدر است؟

انتخاب روش درمان می‌تواند در طول درمان لبخند لثه‌ای اثرگذار باشد. در واقع اگر روش هایی چون جراحی با لیزر را انتخاب کنید، با گذشت زمانی کوتاه نتایج به وضوح مشخص می‌شوند و اگر ارتودنسی را برگزینید، باید زمان زیادی را صرف کنید تا به نتیجه مطلوب دست یابید.

  1. سخت‌ترین راه درمان برای گامی اسمایل کدام است؟
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  افزایش طول تاج دندان

هر روشی سختی خود را دارد و نمی‌توان به‌طور دقیق، روشی را بیان کرد؛ فرد متقاضی درمان لازم است پیش از شروع هر نوع درمان، با متخصص مربوطه مشورت کرده و بهترین رو درمانی را با توجه به شرایط خود برگزیند.

  1. آیا داشتن بیماری خاص می‌تواند بر روند درمان لبخند لثه‌ای اثرگذار باشد؟

بله؛ بدون شک داشتن بیماری خاص موثر است و شما باید در این زمینه با متخصص خود مشورت نمایید و تمامی بیماری‌های خود را با وی در میان بگذارید تا متخصص بتواند بهترین راهکار را اجرایی سازد.

گامی اسمایل یا لبخند لثه ای

گامی اسمایل یا لبخند لثه ای

سخن پایانی

لبخند لثه‌ای از فاکتورهایی است که بدون داشتن هیچ‌گونه مشکلی می‌تواند تنها بر ظاهر افراد اثرگذار باشد. روش‌های مختلفی برای درمان و از بین بردن گامی اسمایل وجود دارند که باید با در نظر گرفتن شرایط و بررسی متخصص مربوطه بهترین روش را انتخاب کرد. روش‌هایی نظیر لیزر، ارتودنسی، جراحی لثه،  افزایش طول تاج دندان و… از انواع راهکارهای درمان لبخند لثه‌ای هستند. مزایای از بین بردن لبخند لثه‌ای بسیار است و می‌تواند بر اعتمادبه‌نفس و ظاهر افراد اثرات مثبتی را برجای بگذارد و آن را بهبود بخشد. شما می‌توانید با درمان گامی اسمایل به ناهمگونی موجود بین دندان ها و لثه خود پایان دهید و آن را اصلاح کنید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code