تفاوت اوردنچر با دندان مصنوعی

رایج‌ترین راه حل برای دندان‌های از دست رفته، استفاده از دندان مصنوعی معمولی یا اوردنچر بر پایه ایمپلنت است. اوردنچر یک پروتز دندان محسوب می‌شود که مشکلات مربوط به پروتزهای سنتی را از بین می‌برد. دندان‌های مصنوعی اغلب در حین صحبت کردن می‌لغزند یا هنگام خنده یا عطسه لق می‌شوند. ایمپلنت‌های دندانی از اوردنچر پشتیبانی می‌کنند و پروتز را در جای خود ثابت نگه می‌دارند. اوردنچر به شما این امکان را می‌دهد تا بدون این‌که دندان مصنوعی در زمان غذا خوردن، خندیدن یا لبخند زدن حرکت کند؛ به زندگی خود ادامه دهید. اوردنچر از تحلیل استخوان فک جلوگیری می‌کند و حس خوب جویدن را با سهولت بیشتری نسبت به پروتزهای سنتی تامین خواهد کرد.

دندان های مصنوعی

دندان های مصنوعی

دندان های مصنوعی

دندان‌های مصنوعی، پروتزهای متحرک دهانی هستند که جایگزین دندان‌های از دست رفته می‌شوند. انواع مختلفی از پروتزوهای دندانی وجود دارند  و به‌طور متوسط طول عمر دندان‌های مصنوعی در حدود هفت الی ده سال است. این نوع پروتزها ابزارهای دهانی متحرکی به شمار می‌روند که جایگزین دندان‌های از دست رفته در فک بالا و فک پایین یا هر دوی آنها هستند. پروتزهای مصنوعی از موادی مانند نایلون، فلز، چینی، اکریلیک و رزین ساخته میشوند.

انواع دندان های مصنوعی

پروتزهای مصنوعی شامل پروتز کامل، جزئی و فوری می‌شوند که هر کدام از آنها مزایا و معایب خود را دارند.

  • پروتز کامل: دست دندان که پروتز کامل نیز نامیده می‌شود، جایگزین قوس کامل دندان از دست رفته می‌شود. پروتز کامل روی لثه‌ها قرار می‌گیرد و به کام یا برجستگی استخوان فک برای حمایت از تکیه متصل می‌گردند. هرچه به دندان مصنوعی سنتی بیندیشید؛ احتمالاً دندان مصنوعی کامل همان چیزی است که به ذهن شما خطور می‌کند. دندان‌های مصنوعی از پایه‌هایی به رنگ لثه تشکیل شده‌اند.
  • دندان مصنوعی جزئی یا پارسیل: اگر بیشتر دندان‌های خود را در یک یا هر دو فک از دست داده باشید، می‌توانید از دندان مصنوعی جزئی استفاده کنید. پروتزهای جزئی مشابه پروتزهای کامل بوده؛ چرا که برای حمایت از لثه به استخوان زیرین نیز متکی هستند؛ اما پروتزهای پارسیل همچنین گیره‌های مخصوصی دارند که به اطراف دندان‌های طبیعی باقیمانده‌ شما قلاب می‌شوند.
  • دندان مصنوعی فوری: دندان مصنوعی فوری، گونه ای از پروتز های دندانی است که بلافاصله پس از کشیدن دندان های فرد بیمار استفاده میشود. در مواردی، به دلایلی چون پوسیدگی و عفونت دندان ها، وضعیت آن ها به حدی وخیم است که راهکاری جز کشیدن دندان ها وجود ندارد؛ در این صورت تا زمان بهبود وضعیت لثه ها برای پروتز نهایی، از پروتز فوری و موقت استفاده میشود.
  • پروتزهای متکی به ایمپلنت: در زمان هایی که فرد همه یا تعداد زیادی از دندان های خود را از دست داده و ترجیح میدهد از تعداد ایمپلنت کمی به عنوان پایه پروتزهای دندانی استفاده کند و از نظر اقتصادی هم مقرون به صرفه تر باشد از این نوع پروتز ها استفاده میکند. این پایه های ایمپلنت سبب میشود که حرکت و لق خوردن پروتز دندان به نسبت دندان مصنوعی کاهش یابد. همچنین در این روش از کاشت ایمپلنت محدودی استفاده شده و درد و خونریزی کمتری را در فرد شاهد هستیم.
انواع دندان های مصنوعی

انواع دندان های مصنوعی

اوردنچر چیست؟

اوردنچر یا پروتز های متکی بر ایمپلنت نوعی پروتز دندان است که حفظ و استحکام آنها بر پایه ایمپلنت های دندانی است. پروتزهای اوردنچر می‌توانند یا با پشتیبانی از دندان معمولی یا ایمپلنت پشتیبانی شوند. اوردنچر سبب حفظ استخوان آلوئول خواهد شد و از روند لق شدن دندان‌ها جلوگیری می‌کند. اوردنچر معمولاً برای بیماران مسن که برخی از دندان‌های خود را از دست داده‌اند، گزینه مناسبی به شمار می‌رود. به‌طور کلی پروتز اوردنچر به دو گروه تقسیم شده که شامل اوردنچر با پشتیبانی دندان و اوردنچر با پشتیبانی از ایمپلنت می‌شوند.

اوردنچر چیست؟

اوردنچر چیست؟

مزایای استفاده از اوردنچر

مزیت اوردنچر در مقایسه با دندان‌های مصنوعی کامل این است که برپایه ایمپلنت بوده و از تحلیل رفتن استخوان فک جلوگیری می‌کنند. و حسی شبیه به دندان های طبیعی فرد را القا میکنند. اوردنچر به سادگی جایگزین دندان های از دست رفته شده و با بهبود کیفیت زندگی فرد، اعتماد به نفس او را نیز افزایش میدهند. از دیگر مزایای استفاده از پروتز اوردنچر می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • افزایش استحکام استخوان فک بالا و پایین
  • طول عمر طولانی
  • مراقبت راحت
  • جلوگیری از چروک‌های اطراف فک
  • کمک به جویدن غذا
  • اصلاح لبخند و حفظ زیبایی چهره
  • ساختاری همانند دندان‌های طبیعی
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا مصرف دارو می‌تواند باعث تیرگی و سیاهی لثه‌ها شود؟

چه کسانی می‌توانند از پروتز دندانی استفاده کند؟

چه کسانی می‌توانند از پروتز دندانی استفاده کند؟

چه کسانی می‌توانند از پروتز دندانی استفاده کند؟

به‌طور کلی افرادی که تعدادی از دندان های خود را از دست داده اند و استخوان فک آنها در حال تحلیل بوده یا بافت لثه‌ آنها دچار تغییر شده باشد؛ می‌توانند از پروتزهای دندانی استفاده کنند؛ علاوه‌بر این افرادی که زمان جویدن غذا یا مکالمه دچار مشکل می‌شوند، اوردنچر یا پروتز بر پایه ایمپلنت بهترین گزینه برای آنها خواهد بود. حتی افرادی که کاملاً دندان‌های خود را از دست داده یا دندان‌های لقی دارند، می‌توانند از این روش استفاده کنند.

سوالات متداول

مزایای استفاده از دندان مصنوعی چیست؟

از مزایای این نوع پروتزها می‌توان به افزایش عملکرد ساختار فک و بهبود ظاهر دندان‌ها اشاره کرد؛ همچنین این نوع پروتزها متحرک هستند و متقاضی به‌راحتی می‌تواند آنها را تمیز کند و از دهان خارج نماید؛  هرچند لازم به ذکر است که لقی این پروتز های مصنوعی در دهان حین حرف زدن یا غذا خوردن باعث آزرده خاطر شدن شماری از بیماران میشود.

دندان‌های مصنوعی چند سال دوام دارند؟

براساس تحقیقاتی که دندانپزشکان در سال 2013 انجام داده‌اند، دندان‌های مصنوعی بین 7 الی 10 سال دوام خواهند داشت.

مزایای استفاده از اوردنچر یا پروتز بر پایه ایمپلنت چیست؟

اوردنچر باعث افزایش اعتماد به ‌نفس، بهبود گفتار در حین مکالمه، کمک به عدم تحلیل استخوان‌ فک، جویدن آسان غذا و… می‌شود و روشی کم تهاجمی است.

سخن پایانی

سخن پایانی در مورد تفاوت اوردنچر و دندان مصنوعی

سخن پایانی در مورد تفاوت اوردنچر و دندان مصنوعی

دندان‌ها نقش بسزایی در زیبایی چهره و لبخند فرد دارند؛ به همین دلیل بسیاری از افراد به کاشت دندان تمایل پیدا کرده‌اند. زمانی‌که فرد تعداد یا تمام دندان‌های خود را به سبب عوامل مختلفی چون شکستگی، ضربه یا پوسیدگی از دست می‌دهد؛ می‌تواند از انواع پروتزهای دندانی چون دندان مصنوعی یا اوردنچر بر پایه ایمپلنت استفاده کنند. توجه داشته باشید که پروتز اوردنچر نسبت به دندان‌های مصنوعی از مزایای بیشتری برخوردار است، زیرا با استفاده از این نوع پروتزها می‌توانید به‌راحتی در طول روز از آنها استفاده نمایید و تمیز کردن آنها کار بسیار آسانی خواهد بود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  افزایش طول تاج دندان
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code