نقش دستگاه واترجت در تمیز کردن ایمپلنت های دندانی

دستگاه واترجت به عنوان دستگاهی شناخته می‌شود که برای از بین بردن تمامی ذرات غذا و باکتری‌هایی که به وسیله مسواک زدن و استفاده از نخ دندان قادر به از بین بردن آن‌ها نیستید، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع بسیاری از بیماری‌های دهان و دندان به دلیل عدم دسترسی به بخش‌هایی از دهان است که می‌تواند به مرور زمان باعث ایجاد بیماری لثه، پوسیدگی و از دست دادن دندان‌ها شود. دستگاه واترجت یکی از ابزارهایی است که می‌توان برای تمیز کردن دهان و دندان از آن استفاده کرد. از این دستگاه به منظور تمیز نمودن ایمپلنت‌های دندانی استفاده می‌شود و دارای کارایی بسیار بالا و فوق‌العاده‌ای بوده و عموماً افرادی که ایمپلنت‌های دندانی انجام داده‌اند از این دستگاه بهره می‌برند.

واترجت دندان چیست؟

به طور کلی می‌توان گفت واترجت دندان دستگاهی است که موج زیادی از آب را به دندان‌ها با فشار زیاد منتقل می‌کند و باعث شست‌وشوی ذرات غذا می‌شود. در واقع نام واترجت یک مارک تجاری بوده که برای توصیف هر ابزار آبی که برای تمیز کردن دندان‌ها از آن استفاده می‌شود، کاربرد دارد. واترجت دندان در حال حاضر یکی از بهترین وسایلی است که می‌توان تمامی قسمت‌های دندان را با این فناوری و تکنولوژی به سادگی پاکسازی کرد؛ بدون اینکه نگران ذرات به جای مانده از غذا در لابه‌لای دندان باشید.

استفاده از واترجت به دلیل نوع طراحی آن بسیار راحت است و به راحتی می‌توان با کمترین تلاش اقدام به پاکسازی دندان‌ها کرد. نکته جالب و حائز اهمیت این است که استفاده از واترجت برای جلوگیری از خونریزی لثه نیز مؤثر خواهد بود. در واقع بر اساس تحقیقاتی که در کلینیک‌های معتبر انجام شده است، به اثبات رسیده که استفاده از واترجت می‌تواند به التهاب لثه نیز کمک بکند.

 تمیز کردن ایمپلنت دندانی با واترجت

تمیز کردن ایمپلنت دندانی با واترجت

اهمیت بهداشت ایمپلنت های دندانی

بسیاری از افراد اقدام به ایمپلنت و همچنین استفاده از بریج و روکش‌های دندانی می‌کنند. در واقع این محل‌ها قسمت‌های بسیار مناسبی برای فعالیت باکتری‌ها هستند. به همین دلیل عفونت و التهاب دهانی در این گونه از افراد بیشتر به چشم می‌خورد. با توجه به اینکه بهداشت دهان و دندان برای بسیاری از بیماران مخصوصاً بیماران ایمپلنت دندان بسیار ضروری و حائز اهمیت است؛ لذا تأثیر ترکیبی فشار آب و نوسان ناشی از واترجت یک روش بسیار مطمئن و تأثیرگذار برای تمیز نمودن اطراف  ایمپلنت محسوب می‌شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پیوند لثه

تأثیر واترجت در ایمپلنت های دندانی

با توجه به اینکه ایمپلنت از مواد ضد پوسیدگی ساخته می‌شود، لذا بسیاری از بیماری‌هایی که در دهان و دندان وجود دارد بر روی ایمپلنت تأثیری نخواهد گذاشت، با این حال در فاصله بین لثه و روکش ایمپلنت فضای خالی وجود دارد که ممکن است جرم و غذای باقی‌مانده در طولانی مدت موجب تجمع باکتری و عفونت شود. همچنین در نهایت به سست شدن ایمپلنت می‌انجامد. استفاده از دستگاه واترجت به صورت روزانه برای برطرف کردن تمامی باکتری‌های موجود در ناحیه لثه و ایمپلنت بسیار پیشنهاد می‌شود چرا که این کار باعث افزایش دوام و ماندگاری ایمپلنت دندان خواهد شد. توجه داشته باشید بهداشت دهان و لثه برای افرادی که ایمپلنت انجام می‌دهند بسیار لازم و ضروری است.

 تمیز کردن ایمپلنت دندانی با واترجت

تمیز کردن ایمپلنت دندانی با واترجت

آموزش استفاده از دستگاه واترجت برای بهداشت ایمپلنت

دستگاه واترجت دندان دارای سری‌های مختلفی است که هر کدام از این سری‌ها برای کارهای مخصوصی مورد استفاده قرار میگیرند. در واقع در زمان استفاده از دستگاه واترجت می‌توانید با جایگذاری صحیح و مناسب این سری ها، اقدام به تمیز کردن فضای خالی بین دندان‌ها کنید. به طور کلی سری‌های موجود دستگاه واترجت شامل مسواک، سری مخصوص ارتودنسی، سری مخصوص ایمپلنت و زبان شویی است.

برخی از سری‌های دیگری که در این دستگاه وجود دارد به عنوان سری کلاسیک و سری از بین برنده پلاک مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای استفاده از دستگاه واترجت در وهله اول از سری مخصوص ایمپلنت استفاده کنید و پس از جایگذاری این سری بر روی دستگاه‌های واترجت به آرامی از قسمت بالای دندان شروع به پاکسازی قسمت‌های مختلف دندان نمایید. برای استفاده از دستگاه واترجت دندان ابتدا مخزن دستگاه را با آب ولرم پر کنید و سپس نوک دستگاه را در درون دهان قرار دهید.

توجه داشته باشید به منظور جلوگیری از پرتاب آب به بیرون از دهان سر خود را خم کنید و به سمت سینک دستشویی نگه دارید. سپس دستگاه را روشن کنید تا فرآیند تمیز شدن دندان‌ها آغاز گردد. نکته مهم و حائز اهمیت در رابطه با نحوه شست‌وشو با واترجت دندان این است که دستگاه با دندان هدف شما باید یک زاویه ۹۰ درجه داشته باشد در این صورت آبی که به وسیله دستگاه اسپری می‌شود باعث تمیز شدن تمامی قسمت‌های دندان و لثه خواهد شد. استفاده از این دستگاه حدود ۲ دقیقه زمان می‌برد. توجه داشته باشید پس از اتمام کار و شست‌وشوی دندان‌ها آب باقی‌مانده در مخزن دستگاه را خالی کنید، چرا که در صورت باقی ماندن آب در درون مخزن امکان رشد باکتری‌ها وجود خواهد داشت.

 تمیز کردن ایمپلنت دندانی با واترجت

تمیز کردن ایمپلنت دندانی با واترجت

چه افرادی مناسب استفاده از دستگاه واترجت هستند؟

استفاده از دستگاه واترجت برای تمامی افرادی که اقدام به روکش دندان، ایمپلنت، ارتودنسی و بسیاری دیگر از روش‌های دندانپزشکی کرده‌اند، پیشنهاد می‌شود. در واقع افرادی که دارای ایمپلنت دندانی هستند به دلیل اینکه فضای خالی بین لثه و دندان‌ها وجود دارد و دسترسی به آن امکان‌پذیر نیست باید به دنبال دستگاهی باشند تا بتوان این فضای خالی را پاکسازی کرد. بهترین دستگاه‌هایی که می‌توان به منظور تمیز کردن دندان‌ها استفاده کرد دستگاه واترجت است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  همه چیز درباره ایمپلنت های اندوستال

زمانی که این افراد از دستگاه واترجت استفاده می‌کنند، می‌توانند اطمینان داشته باشند که حتی نواحی دور از دسترس دندان ها نیز پاکسازی شده و محلی برای تجمع باکتری‌ها، عفونت و التهاب باقی نخواهد ماند. لازم به ذکر است دستگاه واترجت به دلیل این که قدرت پاک کنندگی بسیار بالایی در مقایسه با مسواک و نخ دندان دارد، برای کودکان پیشنهاد نمی‌شود. به طور کلی می‌توان گفت این دستگاه دو برابر نسبت به مسواک و نخ دندان قدرت پاک کنندگی دارد. افراد زیر کاندیدای مناسبی برای استفاده از دستگاه واترجت هستند:

  • افرادی که ارتودنسی دندان انجام داده‌اند.
  • افرادی که دارای روکش دندان هستند.
  • افرادی که از ایمپلنت دندانی استفاده کرده‌اند و به همین دلیل شست‌وشوی برخی از نقاط دندان برای آن‌ها سخت و دشوار است.
  • بسیاری از افراد، مخصوصا افرادی که هیچ مشکل و عارضه‌ای در دندان‌هایشان وجود ندارد، می‌توانند برای حفظ و پیشگیری از بیماری‌های دهانی از دستگاه واترجت استفاده کنند.
  • افرادی که از بوی بد دهان رنج می‌برند.
  • بیماران مبتلا به پاکت‌های دندانی
  • افرادی که دارای بیماری لثه هستند.
  • افراد سیگاری و کسانی که دخانیات استعمال می‌کنند نیز از کاندیدای استفاده از دستگاه واترجت به شمار می‌آیند.
 تمیز کردن ایمپلنت دندانی با واترجت

تمیز کردن ایمپلنت دندانی با واترجت

مزیت استفاده از واترجت دندانی

استفاده از دستگاه واترجت برای تمیز کردن و همچنین پاکسازی دندان‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن کاربرد دارد و یک روش راحت و مؤثر در مقایسه با روش‌های قدیمی است. این دستگاه می‌تواند وسیله ای مفید در کنار دیگر ابزارهای پاک‌کننده دندان مانند مسواک و همچنین نخ دندان و مسواک‌های ارتودنسی باشد در حقیقت یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌هایی که استفاده از واترجت دندانی دارد، این است که به دلیل فناوری به کار رفته در آن با دقت بسیار بالایی اقدام به پاکسازی و تمیز کردن دندان‌ها می‌کند و هیچ ماده غذایی و باکتری در اطراف و میان دندان‌ها باقی نخواهد ماند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  همه چیز درباره فیکسچرهای ایمپلنت

انواع دستگاه واترجت دندان

انواع مختلفی از دستگاه‌های واترجت در بازار وجود دارد ولی به طور کلی می‌توان گفت دو نوع پرتابل و نوع با سیم وجود دارد. مخزن آب در انواع مختلف این محصولات گنجایش‌های متفاوتی را می‌تواند داشته باشد و منبع تغذیه‌ای که برای دستگاه‌های واترجت مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌تواند از برق شهر و یا باتری‌های تعبیه شده شارژی در این دستگاه‌ها باشد.

در واقع با توجه به نوع استفاده و همچنین کاربرد آن و نوع برندی که خریداری می‌کنید محصولات دارای گنجایش متفاوتی هستند. دستگاه‌های واترجت دارای عمر طولانی بوده و محبوبیت بسیار زیادی در بین تمامی محصولات بهداشتی دهان و دندان دارند. دستگاه واترجت از دو قسمت اصلی مخزن و پمپ آب تشکیل می‌شود. مخزن تعبیه شده در دستگاه‌های واترجت در دسترس کاربر قرار دارد.

سؤالات متداول

  • قیمت انواع دستگاه واترجت دندان چقدر است؟

قیمت این دستگاه به عوامل مختلف و متعددی بستگی دارد. در واقع شرکت سازنده و همچنین تعداد سری‌های مورد استفاده و قابلیت‌ها و امکانات اضافی واترجت می‌تواند بر قیمت نهایی این دستگاه تأثیر‌گذار باشد. به طور کلی می‌توان گفت قیمت انواع واتر جت از ۳۰۰ هزار تومان تا ۶ میلیون تومان متغیر است.

  • بهترین برند‌های واترجت دندان کدام هستند؟

از معروف‌ترین و بهترین برند‌هایی که اقدام به تولید واترجت دندان می‌کنند، می‌توان به رند‌های واترپیک، واتر پلاس و همچنین واتر اسپلش و برندی نظیر نایس فیل وبی ول اشاره کرد.

  • تأثیر استفاده از دستگاه واترجت چقدر است؟

با توجه به اینکه در این دستگاه تکنولوژی و فناوری روز دندانپزشکی مورد استفاده قرار گرفته است؛ بنابراین استفاده از این دستگاه تأثیر بسیار زیادی برای پاکسازی تمامی قسمت‌های دندان و لثه دارد.

جمع ‌بندی

بسیاری از افرادی که از روکش دندانی داشته و از ایمپلنت دندانی استفاده می‌کنند، به دلیل فضا‌های موجود در بین دندان نمی‌توانند تمامی قسمت‌های مورد نظر را پاکسازی کنند. این محل‌ها و فضا‌ها مکان مناسبی خواهند بود تا باکتری‌ها شروع به رشد کنند. به موجب رشد باکتری‌ها التهاب‌هایی را در قسمت دهان و دندان شاهد خواهیم بود. دستگاه واترجت یکی از دستگاه‌هایی است که با فشار آب زیاد می‌توانند اقدام به شست‌وشوی تمامی قسمت‌های دندان و همچنین لثه نمایید. این دستگاه باعث از بین رفتن تمامی جرم و میکروب و همچنین مواد باقی مانده در بین دندان‌ها خواهد شد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code