نقش دخانیات در بیماری لثه

شاید برایتان سوال پیش آید که آیا دخانیات نقشی در بیماری‌های لثه دارند؟ پاسخ ما به این سوال مثبت است. دخانیات می‌تواند تاثیر بسیار بدی بر دهان و دندان بگذارد. همچنین تشخیص دیر هنگام بیماری‌های دهان و دندان بسیار خطرناک بوده و حتی ممکن است موجب از دست دادن دندان‌ها شود. آنچه برای کاهش عوارض دخانیات بر لثه و بیماری‌های لثه ضروری است، رعایت بهداشت دهان و دندان خواهد بود. رعایت بهداشت دهان و دندان می‌تواند تا حدودی از بیماری‌های دهان و دندان بکاهد. با ما همراه باشید تا در ادامه به بررسی نقش دخانیات در بیماری لثه بپردازیم.

بیماری لثه چیست؟

بیماری لثه از شایع‌ترین مشکلات دهان و دندان محسوب می‌شود. این بیماری همان طور که از نامش پیداست لثه را درگیر می‌کند. در این بیماری لثه و دندان‌ها ممکن است دچار عفونت و التهاب شوند. بیماری‌های لثه در 2 نوع متداول وجود دارد که به ژنژیویت و پریودنتیت معروف هستند. ژنژیویت از جمله بیماری‌های لثه‌ای است که به علت وجود برخی باکتری‌ها رخ می‌دهد. التهاب و بیماری‌های لثه باید جدی گرفته شده و به سرعت درمان شوند. در غیر این صورت ژنژیویت به نوع خطرناک آن یعنی پریودنتیت تبدیل می‌شود.

این بیماری می‌تواند موجب لق شدن و درنهایت افتادن دندان‌ها شود. بیماری‌های لثه عموماً به دلیل رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان رخ می‌دهد. در صورت جمع شدن پلاک و عدم جرم‌گیری، پلاک‌ها سفت‌تر شده و موجب فعالیت باکتری‌ها در لثه و دندان شما می‌گردند و عفونت و التهاب در لثه افزایش می‌یابد. در برخی موارد التهاب لثه بیشتر شده و استخوان زیرین لثه دچار عفونت می‌شود. اگر به درمان عفونت لثه و دندان رسیدگی نشود، ممکن است عفونت به دیگر نقاط بدن نیز سرایت کند.

تاثیر دخانیات در بیماری لثه

تاثیر دخانیات در بیماری لثه

سیگار و دخانیات چگونه باعث بیماری لثه می شود؟

تنباکو و سایر دخانیات دارای موادی هستند که به دندان‌ها آسیب بسیار زیادی وارد می‌کنند. سیگار و دخانیات سبب عدم مقابله دهان با عفونت شده و در نتیجه دهان مستعد ابتلا به باکتری‌ها و رشد باکتری‌های مضر می‌گردد. در این صورت دندان‌ها زرد شده و حتی ممکن است در موارد حاد بیفتند. استفاده از سیگار سبب ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می‌شود. هنگامی که بدن سیستم ایمنی بالایی نداشته باشد، نمی‌تواند با عفونت و التهاب مبارزه کند. در نتیجه موجب ایجاد تارتار می‌شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  همه چیز درباره فیکسچرهای ایمپلنت

بروز تارتار در اطراف لثه‌ها بسیار خطرناک بوده و سبب لق شدن و در نتیجه افتادن دندان‌ها می‌گردد. در برخی موارد نیز دیده شده است که دخانیات سبب التهابات شدید لثه می‌شوند. به گونه‌ای که به استخوان زیر لثه نیز نفوذ می‌کند. از دیگر آثار مصرف دخانیات روی لثه میتوان به حساسیت و قرمزی لثه اشاره کرد.

دخانیات سبب ایجاد پلاک و باکتری بیشتری در دهان می‌شود. همچنین نیکوتین موجود در سیگار نیز سبب کاهش اکسیژن انتقالی به بافت نرم دهان شده و عملکرد رگ‌های خونی را دچار مشکل می‌کند. از آنجایی که در افراد سیگاری خون‌ریزی لثه بسیار کم اتفاق می‌افتد، ممکن است سبب تشخیص دیر دندانپزشک شده و خطرات ناشی از بیماری‌های لثه در فرد سیگاری افزایش یابد.

ضرورت رعایت بهداشت دهانی بیشتر در صورت استعمال دخانیات

رعایت بهداشت دهانی در صورت استعمال دخانیات امری بسیار مهم است و می‌تواند تا حد قابل قبولی از آثار زیان‌آور سیگار و دخانیات جلوگیری کند. توجه داشته باشید بهترین اقدام برای سلامت دندان‌ها ترک سیگار است اما از آنجایی که ترک سیگار یکی از سخت‌ترین کارهای ممکن است، برخی اقدامات مراقبتی نیز می‌تواند مؤثر واقع شود.

استفاده از مسواک پس از هر وعده غذایی بسیار مهم است برای جلوگیری از دچار شدن به بیماری‌های لثه در فواصل منظم برای بررسی دندان‌ها به دندانپزشک مراجعه کنید. اگر نشانه‌هایی از التهاب و عفونت لثه در دهان شما دیده شد، دندانپزشک می‌تواند با تشخیص به موقع از بسیاری بیماری‌های شدیدتر جلوگیری کند. در صورت استفاده از سیگار و دخانیات انتخاب یک دهان‌شویه مناسب با فرمول قوی به پیشگیری از بیماری‌های لثه کمک بسیار زیادی می‌کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  هر آنچه که باید در مورد جوش های لثه بدانید

برای اثرگذاری بهتر دهان‌شویه، حداقل 60 ثانیه آن را در دهان نگه دارید. علاوه ‌بر موارد گفته شده توجه دائم به لثه و دندان‌ها نیز به پیشگیری از بسیاری بیماری‌ها کمک می‌کند. در هنگام مسواک زدن به بررسی لثه‌ها و دندان خود بپردازید و در صورت مشاهده هر گونه التهاب، قرمزی و تغییر در لثه‌ها به دندانپزشک مراجعه کنید.

تاثیر دخانیات در بیماری لثه

تاثیر دخانیات در بیماری لثه

تاثیر سیگار روی دندان ها

سیگار علاوه‌ بر لثه روی دندان‌ها نیز آثار بسیار مخربی دارد. سیگار موجب از بین رفتن زیبایی و سلامت دندان‌ها می‌شود. همچنین ایمپلنت در افرادی که از سیگار استفاده می‌کنند نسبت به سایر افراد درصد موفقیت پایین‌تری دارد. افرادی که دارای بیماری قند هستند، باید تا حد ممکن از سیگار کشیدن خودداری کنند. این افراد بیش از سایرین مستعد ابتلا به بیماری‌های دهان و دندان هستند.

 سیگار موجب زرد شدن دندان‌ها و ایجاد لکه‌هایی روی دندان می‌گردد. همچنین موجب ایجاد پلاک‌هایی سخت روی دندان شده که قابل جرم‌گیری نیستند. علاوه‌ بر آن سیگار به آنزیم‌های بزاق نیز آسیب زیادی وارد کرده و سبب کاهش ترشح این آنزیم‌ها می‌شود. اثرات سیگار روی دندان به حدی زیاد است که بسیاری از افراد پس از ترک سیگار نیز از لکه‌های زرد و جرم باقی‌مانده روی دندان‌ها شکایت می‌کنند.

پیشگیری از بیماری های لثه در افراد سیگاری

یکی از سوالات رایج در میان افراد سیگاری این است که آیا می‌توان با مراقبت‌های بهداشتی از بیماری‌های لثه و دندان جلوگیری کرد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله، با رعایت نکات بهداشتی می‌توان از بروز بیماری‌های خطرناک لثه جلوگیری کرد. استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید در افراد سیگاری امری بسیار مهم است که باید به آن توجه شود. دقت داشته باشید که مسواک زدن باید به صورت مرتب باشد تا از بیماری‌های لثه و خرابی دندان‌ها جلوگیری کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان

علاوه بر مسواک، استفاده از نخ دندان پیش از مسواک زدن و پس از هر وعده غذایی از ایجاد پلاک و جرم روی دندان جلوگیری کرده و مانع از بروز بیماری‌هایی همچون تارتار می‌گردد. استفاده از پاک‌کننده‌های طبیعی نظیر آب نمک نیز می‌تواند جهت ضد عفونی دهان و جلوگیری از رشد باکتری‌ها بسیار مؤثر باشد. آب نمک جهت ضدعفونی لثه‌ها عملکرد بسیار مؤثری داشته و سبب مقاوم و قوی‌تر شدن لثه‌ها در برابر باکتری‌ها و میکروب‌های دهانی می‌شود.

تاثیر دخانیات در بیماری لثه

تاثیر دخانیات در بیماری لثه

مراقبت ویژه دندانپزشکی در افراد سیگاری

افراد سیگاری بیش از سایر افراد در معرض بیماری‌های دهان و دندان قرار دارند. بنابراین مراقبت ویژه دندانپزشکی در افراد سیگاری امری بسیار مهم است. اگر سیگار و دخانیات مصرف می‌کنید، باید در فواصل منظم به دندانپزشک مراجعه نمایید. مراجعه منظم به دندانپزشک موجب می‌شود که از سلامت لثه و دندان‌های خود اطمینان داشته باشید.

همچنین در صورت بروز علائم در همان مراحل ابتدایی از بیماری مطلع شده و نسبت به درمان آن اقدام کنید. هر چه درمان بیماری لثه و دندان‌ها به طول انجامد یا بیماری‌ها دیر تشخیص داده شود، موجب بروز بیماری‌های خطرناک‌تری نظیر لق شدن، افتادن دندان‌ها و حتی سرطان دهان نیز می‌گردد.

تاثیر دخانیات در بیماری لثه

تاثیر دخانیات در بیماری لثه

پرسش های متداول

اگر پس از سال ها سیگار ترک شود، تاثیری روی سلامت لثه و دندان‌ها دارد؟

حتی اگر سال‌های طولانی سیگار مصرف کرده باشید، باز هم ترک آن به بهبودی لثه و دندان‌های شما کمک خواهد کرد.

سیگارهای الکترونیکی چه تاثیری روی سلامت دهان دارند؟

سیگارهای الکترونیکی به علت داشتن نیکوتین تولید بزاق را کاهش داده و روی بافت لثه تاثیرگذار خواهند بود.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم در مورد نقش دخانیات در بیماری لثه نکاتی را بیان کنیم. توجه داشته باشید که مصرف سیگار و دخانیات علاوه ‌بر دهان و لثه بر سایر ارگان‌های بدن نیز آسیب وارد می‌کند. گاهی این آسیب‌ها بسیار جبران‌ناپذیر هستند. بنابراین سعی کنید تا حد امکان مصرف سیگار و دخانیات را کاهش داده یا حتی ترک نمایید. اگر ترک سیگار برایتان دشوار است، توصیه می‌کنیم مراقبت‌های ویژه دندانپزشکی و بهداشت دهانی را بسیار جدی بگیرید تا از بیماری‌های شدیدتر جلوگیری شود.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code