بیماری آدیسون و نقش آن در تغییر رنگ و تیرگی لثه‌‌ها

تنظیم عملکردهای مختلف در بدن انسان به‌وسیله هورمون‌ها انجام می‌گیرد و این هورمون‌ها هستند که به عنوان یک پیام‌رسان شیمیایی و حفظ تعادل وضعیت فرد عمل می‌کنند. جالب است بدانید که قسمت‌های مختلفی از بدن وظیفه ترشح هورمون را برعهده دارند. زمانی که بنابر هر دلیلی تولید هورمون با وقفه روبه‌رو شود بیماری به نام آدیسون به وجود می‌آید. وجود بیماری یا عارضه‌ای به نام آدیسون عوارض مختلفی با خود به همراه داشته که یکی از آن‌ها تغییر رنگ و تیرگی لثه‌ها خواهد بود. حال بهتر است بدانید که بیماری آدیسون و نقش آن در تغییر رنگ و تیرگی لثه‌ها چیست تا بتوانید در زمان لازم از بروز این عارضه جلوگیری نمایید.

آشنایی بیشتر با بیماری آدیسون

برای آشنایی بیشتر با بیماری آدیسون، لازم است تا در ابتدا بدانید که نقش غدد کلیوی در بدن انسان چیست تا در نهایت بتوانید این عارضه را به‌خوبی بشناسید. غدد کلیوی در قسمت بالایی کلیه هر فرد وجود دارند و به عنوان یک بخش مهم در بدن انسان شناخته می‌شوند. از غدد کلیوی هورمون‌هایی ترشح می‌گردند که این هورمون‌ها نقش قابل توجهی در بافت‌ها و اندام‌های بدن ایفا می‌کنند. زمانی که قسمت خارجی این غده با آسیب روبه‌رو شود فرد دچار عارضه‌ای به نام آدیسون می‌شود که به آن نارسایی آدرنال نیز می‌گویند.

بعد از گذشت زمان رفته‌رفته لایه خارجی این غده در معرض آسیب بیشتری قرار می‌گیرد و تا جایی پیش می‌رود که 90 درصد لایه خارجی تخریب خواهد شد؛ در این هنگام است که دیگر این غده‌ها توانایی ترشح هورمون‌های استروئیدی را ندارند و به این شکل خواهد بود که تولید هورمون متوقف می‌شود. زمانی که این اتفاق رخ دهد فرد عوارضی مانند تیره شدن رنگ لثه‌ها را تجربه می‌کند. به همین دلیل بیماری آدیسون و نقش آن در تغییر رنگ و تیرگی لثه‌ها به استقبال بسیاری از افراد که لایه خارجی غده کلیوی آن‌ها از کار افتاده می‌آید.

از دیگر وظایفی که هورمون استروئیدی یا همان کورتیزول در بدن ایفا می‌کند تنظیم مصرف پروتئین، کنترل استرس، حفظ فشار خون، بهبود عملکر قلب و عروق، کنترل چربی و کربوهیدرات است. همچنین زمانی که فرد با تیره شدن رنگ لثه‌ها یا لب‌ها روبه‌رو می‌شود در اصطلاح پزشکی به آن افزایش رنگدانه یا هایپر پیگمنتیشن می‌گویند.

نقش بیماری آدیسون در تغییر رنگ لثه‌‌

نقش بیماری آدیسون در تغییر رنگ لثه‌‌

چطور می‌ توان تیرگی رنگ لثه ‌ها را از بین برد؟

اگر شما جزء افرادی هستید که بیماری آدیسون و نقش آن در تغییر رنگ و تیرگی لثه‌ها را تجربه کرده‌اید و به‌دنبال روش‌های موثر برای از بین بردن آن هستید، بهتر است بدانید که بروز این عارضه می‌تواند بر اثر حالت‌های گوناگونی باشد. اگر شما به‌واسطه بیماری آدیسون دچار تیرگی و تغییر رنگ لثه‌ شده‌اید می‌توانید با مصرف داروهای موثر این بیماری را بهبود بخشید. همچنین راه‌های دیگری برای برطرف کردن تیرگی رنگ لثه‌ها وجود دارند که به شرح زیر هستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چگونگی انتخاب بهترین برند برای ایمپلنت دندان

1/ استفاده از روش درمانی برای روشن کردن رنگ لثه‌ها یکی از راه‌های موثری است که می‌توانید از آن استفاده نمایید. باید به این موضوع توجه داشته باشید که این روش را تنها تحت نظر متخصصین با تجربه انجام دهید.

2/ یکی دیگر از روش‌های موثر برای برطرف ساختن و درمان تیرگی رنگ لثه‌ها کرایوسرجری یا انجماد درمانی نام دارد. تحقیقات انجام شده بر این روش درمانی نشان داده که برگشت تیرگی رنگ لثه‌ها بعد از انجام این روش به ندرت اتفاق افتاده است.

3/ برخی دیگر از افراد نیز برای درمان تیرگی لثه‌ها به‌دنبال استفاده از روش پیوند آزاد لثه هستند؛ این روش به این‌صورت است که بافت‌های سالم موجود در دهان شما شناخته می‌شوند و  این بافت‌های سالم در قسمت‌های تخریب شده پیوند داده خواهند شد. زمانی که شما برای درمان تیرگی لثه به‌دنبال استفاده از روش‌های موثر درمانی هستید بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که در روش پیوند تنها لثه‌های تیره شده شما با استفاده از بافت‌های سالم پوشانده شده و به‌صورت کلی برداشته نمی‌شوند.

نقش بیماری آدیسون در تغییر رنگ لثه‌‌

نقش بیماری آدیسون در تغییر رنگ لثه‌‌

راه درمان بیماری آدیسون چیست؟

بسیاری از افراد امروزه دچار بیماری آدیسون و تیرگی رنگ لثه‌ها شده‌اند و در تلاش هستند تا این بیماری را درمان کنند. درمان این بیماری به زمان تشخیص مناسب و درمان به موقع آن با استفاده از جایگزین کردن هورمون‌هایی که از غده فوق کلیوی ترشح می‌شوند وابسته است. برای این‌که این بیماری را درمان کنند به‌جای هورمون‌های طبیعی از هورمون‌های تولید شده توسط این غده کمک می‌گیرند و فرد را از داشتن لثه‌هایی با رنگ تیره نجات می‌دهند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  هر آنچه که باید در مورد خونریزی لثه بدانیم

بهتر است بدانید افرادی که دچار کمبود هورمون کورتیزول هستند، می‌توانند با مصرف داروهایی مانند هیدروکورتیزن یا آلدوسترون زیر نظر متخصص این کمبود را جبران کنند. میزان دوز مصرف این دارو در افراد مختلف متفاوت است و افراد برای تشخیص میزان لازم از مصرف چنین داروهایی باید به پزشک مراجعه نمایند. حتی این امکان نیز وجود دارد که یک فرد بنابر دلایلی مانند داشتن عفونت، استرس، انجام عمل جراحی یا مواردی دیگر نیاز داشته باشد تا این داروها را در دوزهایی بالا مصرف کند.

یکی دیگر از مواردی که افراد برای درمان بیماری آدیسون باید به آن توجه داشته باشند میزان مصرف نمک است. در واقع چنین افرادی باید مصرف نمک را به رژیم غذایی خود بیفزایند و با توجه به میزان مورد نیازی که پزشک برای آن‌ها تجویز کرده در وعده‌های غذایی خود نمک مصرف کنند.

نقش بیماری آدیسون در تغییر رنگ لثه‌‌

نقش بیماری آدیسون در تغییر رنگ لثه‌‌

چگونه بروز بیماری آدیسون را تشخیص دهیم؟

بروز بیماری آدیسون به شکل‌های مزمن و تدریجی یا حاد و ناگهانی اتفاق می‌افتد و در صورتی که نوع بیماری شما به‌صورت تدریجی باشد تشخیص آن با دشواری روبه‌رو خواهد بود. افراد مبتلا به بیماری آدیسون به‌صورت مزمن با علائم مبهم و غیراختصاصی همراه هستند. برای این‌که افراد دریابند که دچار بیماری آدیسون شده‌اند نیاز دارند تا به‌طور دقیق و منظم معاینه‌های پزشکی، بالینی و آزمایش‌های تخصصی را انجام دهند. به‌صورت کلی افراد در زمان ابتلا به این بیماری با عوارضی مانند کاهش وزن، کم شدن اشتها، احساس خستگی و ضعف، درد عضلات و مفصل‌ها، درد شکم، فشار خون کم، حالت تهوع و استفراغ مواجه می‌گردند.

در برخی از مواقع فرد مبتلا به بیماری آدیسون دچار کاهش سدیم، کمبود آهن، افزایش پتاسیم و افزایش نوعی گلبول‌های سفید که در خون قرار دارند و نام آن‌ها ائوزینوفیل است می‌شود. همچنین تشخیص بیماری آدیسون به‌صورت مزمن تنها از راه آزمایش خون و بررسی تیرگی رنگ لثه‌های توسط پزشک متخصص امکان‌پذیر خواهد بود. یکی دیگر از قطعی‌ترین راه‌هایی که با استفاده از آن می‌توانید بیماری آدیسون را تشخیص دهید این است که قبل و بعد از تزریق آدرنوکورتیکوتروپیک سطح هورمون‌های خون اندازه‌گیری شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نحوه صحیح مراقبت از ایمپلنت دندان

تزریق این ماده آزمایش ACTH نام داشته و افراد برای اطمینان بیشتر می‌توانند در صورت نیاز و تشخیص پزشک این آزمایش را انجام دهند. شاید در این حین برای شما این سوال وطرح گردد که آزمایش ACTH چیست؟ برای انجام این آزمایش ماده‌ای به بدن شما تزریق می‌شود که این ماده از مغز ترشح شده و تزریق آن بر بدن ترشح و تولید هورمون کورتیزول از غده فوق کلیوی را در پی دارد. زمانی که غده فوق کلیوی نتواند به تحریک به وجود آمده ناشی از تزریق این ماده در آزمایش ACTH پاسخ دهد، بدان معناست که فرد دچار بیماری آدیسون شده است.

در نتیجه پزشک با مشاهده نتیجه آزمایش درمی‌یابد که فرد دچار بیماری آدیسون شده و در این زمان نیاز است تا برای درمان اقدام شود. در برخی از موارد برای تشخیص دقیق‌تر این بیماری پزشک انجام سی تی اسکن از غده فوق کلیوی را تشخیص می‌دهد. در این زمان انجام آزمایش هیپوگلیسمی ناشی از انسولین و آنتی بادی‌های آدرنال مثبت نیز نیاز خواهند بود. افرادی که امروزه با تیرگی رنگ لثه‌ها روبه‌رو هستند می‌توانند با انجام این آزمایش‌ها و مراجعه در زمان درست به پزشک، به تشخیص بیماری خود کمک کرده و برای درمان این بیماری اقدامات لازم را به عمل آورند.

نقش بیماری آدیسون در تغییر رنگ لثه‌‌

نقش بیماری آدیسون در تغییر رنگ لثه‌‌

سخن پایانی

وجود عارضه‌ای به نام آدیسون زمانی اتفاق می‌افتد که لایه خارجی غده فوق کلیوی در بدن فرد با آسیب روبه‌رو شده باشد. بیماری آدیسون زمانی رخ می‌دهد که هورمون‌های مورد نیاز توسط غده کلیوی ترشح نشده باشند و پیشرفت آن نیز سبب تیرگی رنگ لثه‌های بیمار می‌شود. هورمون‌های استروئیدی که به‌واسطه غده کلیوی به تولید می‌رسند نقش بسیار مهمی را در اندام‌ها و بافت‌های بدن ایفا می‌کنند. در صورت مواجهه با بیماری آدیسون با مصرف داروهای مناسب می‌توان به‌راحتی از پیشروی این بیماری جلوگیری کرد و به روشن شدن مجدد رنگ لثه‌ها کمک کرد. روش‌های دیگری نیز برای تغییر رنگ لثه وجود دارند که بیمار می‌تواند هر یک از آن‌ها را انتخاب نماید. مهم‌ترین نکته در زمان درمان بیماری آدیسون و برگرداندن رنگ لثه‌ها مراجعه به یک متخصص جراحی لثه با تجربه و ماهر است.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code