نحوه صحیح مراقبت از ایمپلنت دندان

ایمپلنت های دندانی یک روش درمانی متداول برای پرکردن جای خالی دندان های از دست رفته است که ظاهر و عملکردی مشابه دندان‌ های طبیعی دارند و به همین دلیل روز به روز بیشتر در میان افراد مورد استفاده قرار می گیرند. خوشبختانه دوام و طول عمر ایمپلنت های دندان بسیار زیاد است. با این وجود راهکارهایی نیز همواره وجود دارد و به بیماران معرفی می ‌شود تا ایمپلنت های دندان را به عنوان روشی مادام ‌العمر تبدیل کند. برای آنکه یک ایمپلنت دندان مادام العمر بوده و دوام بالایی داشته باشد، روش های مخصوصی باید مورد استفاده قرار بگیرد. در هر روش تلاش بر این است تا ایمپلنت ها و اطراف آن ها از هرگونه باکتری و پلاک پاکیزه شده و از بروز عفونت در بافت های اطراف ایمپلنت ها و لثه ها جلوگیری شود. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا با نحوه صحیح مراقبت از ایمپلنت های دندان آشنا شوید.

مراقبت از ایمپلنت دندان

مراقبت از ایمپلنت دندان

روش های مخصوص مراقبت از انواع ایمپلنت های دندان

بسته به اینکه نوع ایمپلنت دندان چه باشد، نحوه صحیح مراقبت متفاوت خواهد بود. برای مراقبت از تک ایمپلنت ها بهتر است از خمیر دندان هایی با سایندگی کم استفاده کرد و با استفاده از مسواک های بین دندانی با موی نرم، زیر و اطراف تاج ایمپلنت را تمیز نمود. خمیر دندان های مخصوص ایمپلنت که بدون موم هستند و دهانشویه های خوراکی نیز بهتر است مورد استفاده قرار بگیرند تا سلامت دهان و دندان تامین شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انواع روکش ایمپلنت و تفاوت های آن ها

برای مراقبت از اوردنچرها نیز باید دنچرها یا همان دندان های مصنوعی به طور روزانه و مرتب از داخل دهان خارج شده و در ماده تمیز کننده مخصوص قرار بگیرد. زیر دندان های مصنوعی نیز باید با برس های مخصوص تمیز شود. توجه داشته باشید بهتر است قبل از قرار دادن مجدد اوردنچر در داخل دهان، آن را به دقت با آب شستشو دهید و درپوش های لوکیتر، گیره ها و اورینگ ها را به دقت بررسی نمایید تا در صورت فرسوده شدن و خراب بودن فوراً دندانپزشک خود را از این مسئله باخبر نموده و اورینگ ها را تعویض نمایید.

خوشبختانه ایمپلنت های دندان بدون در نظر گرفتن نحوه تمیز شدن، یک روش درمانی موفق محسوب می شوند. با این وجود همانطور که پیش از این نیز به این مطلب اشاره شد، نحوه مراقبت از ایمپلنت ها می تواند طول عمر آن ها را بسیار افزایش دهد. در ادامه راهکارهایی برای مراقبت بهتر از ایملنت ها به شما معرفی خواهد شد.

مراقبت از ایمپلنت دندان

مراقبت از ایمپلنت دندان

راهکار هایی برای مراقبت صحیح از ایمپلنت ها

استفاده از ایمپلنت دندان یکی از روش های پرکردن جای خالی دندان های از دست رفته است که به بهبود طرح لبخند بیماران و اعتماد به نفس و زیبایی آن ها کمک می کند. برای آنکه دوام ایمپلنت ها افزایش یابد و زیبایی لبخند بیمار برای مدت زیادی پایدار بماند، باید مراقبت های خاصی از ایمپلنت های دندانی صورت بگیرد. در ادامه هر یک از این موارد به اختصار معرفی خواهند شد.

مراقبت از ایمپلنت دندان

مراقبت از ایمپلنت دندان

استفاده از مسواک های نرم نایلونی

افرادی که از ایمپلنت های دندانی استفاده می‌ کنند بهتر است از مسواک های معمولی برای تمیز کردن ایمپلنت ها استفاده نکنند، زیرا موجب آسیب رسیدن و خراشیده شدن سطح ایمپلنت ها می شوند. در نتیجه باید از مسواک هایی که موهای نرم و لطیف دارند استفاده نمایند. پروکسا براش یکی از انواع مسواک های نایلونی مورد استفاده برای تمیز کردن ایمپلنت های دندان است. بیماران باید دو بار در روز با استفاده از این مسواک های نرم دهان و دندان خود را تمیز کنند و سطح ایمپلنت ها را از تجمع باکتری و پلاک پاکیزه نمایند. توجه داشته باشید که استفاده از خمیردندان های ساینده در طول مدت درمان ایمپلنت ممنوع است زیرا موجب آسیب رسیدن به سطح ایمپلنت ها می شود.

مراقبت از ایمپلنت دندان

مراقبت از ایمپلنت دندان

استفاده از نخ دندان های مخصوص به طور روزانه

پس از کاشت دندان،  نخ دندان کشیدن از اهمیت ویژه ای برخوردار می ‌شود، زیرا پلاک ها می توانند در اطراف ایمپلنت ها تجمع پیدا کنند و موجب بروز پوسیدگی در دندان های اطراف ایمپلنت و عفونت و التهاب لثه ها شوند. بنابراین باید با استفاده از نخ دندان های مخصوص اطراف ایمپلنت ها را نخ دندان کشید و مانع از تجمع پلاک ها و باکتری ها شد. توجه داشته باشید، استفاده مرتب و دو بار در روز از نخ دندان نباید هرگز فراموش شود. به این منظور توصیه می ‌شود برای استفاده از نخ دندان زنگ هشدار تنظیم کنید و همواره یک نخ دندان در کیف یا ماشین خود به صورت اضافی داشته باشید تا در صورت فراموش کردن نخ دندان کشیدن در منزل، هر جا که هستید فوراً از این نخ خندان استفاده کنید. حتی می ‌توانید هنگام تماشای تلویزیون یا سایر تفریحات از نخ دندان استفاده کنید تا دیگر احساس ناراحت کننده ای نسبت به این کار نداشته باشید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چه مدت پس از کشیدن دندان می‌ توان ایمپلنت کرد؟

پرهیز از استعمال دخانیات

استعمال دخانیات ازجمله سیگار موجب کند شدن روند بهبودی ایمپلنت ‌ها می شود.  الکل نیز از این قاعده مستثنا نیست. بنابراین همواره متخصصان ایمپلنت توصیه می ‌کنند افرادی که در طول مدت درمان ایمپلنت هستند، مصرف الکل را کاهش داده و از استعمال دخانیات پرهیز نمایند تا آسیبی به ایمپلنت ها و سایر دندان های آن ها وارد نشود.

مراقبت از ایمپلنت دندان

مراقبت از ایمپلنت دندان

پرهیز از مصرف غذاهای سفت و چسبناک

در روز های اول پس از کاشت ایمپلنت، خوراکی هایی مانند آبنبات های سفت، سبزیجاتی مثل هویج، سیب و خوراکی هایی مانند استیک می تواند موجب آسیب رسیدن و شکسته شدن ایمپلنت های دندانی شود. در نتیجه همواره توصیه می شود در روزهای اول پس از درمان، از غذاهای نرم و آبکی به جای این موارد استفاده شده و شرایط ریکاوری بیمار تسهیل گردد.

مراجعه منظم به متخصص ایمپلنت

همواره به بیماران توصیه می شود در طول مدت درمان ایمپلنت، دو بار در سال و حداقل هر شش ماه یک بار برای معاینه و بررسی دهان و دندان و ایمپلنت ها به متخصص ایمپلنت خود مراجعه نمایند، تا ایمپلنت ها از نظر صحت و سلامت مورد بررسی قرار گرفته و سایر دندان ها نیز با استفاده از اقدامات پیشگیرانه در سلامت کامل به سر ببرند.

سخن نهایی

استفاده از ایمپلنت دندان روشی برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته است. بعد از انجام ایمپلنت دندان، بیماران باید مراقبت های خاصی را انجام دهند تا دوام ایمپلنت آن ها افزایش پیدا کند. همچنین بهتر است در ساعات اولیه پس از انجام جراحی کاشت ایمپلنت، از انجام فعالیت های سنگین خودداری نموده و غذاهای نرم مصرف نمایند و برای کنترل تورم و درد از کیسه یخ و مسکن تحت تجویز متخصص استفاده کنند تا فرآیند درمان با موفقیت سپری شده و هرچه سریع تر بیمار به بهبودی کامل برسد و شاهد کاشت ایمپلنت به صورت موفق باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ویتامین ها و مواد مغذی مفید برای سلامت لثه ها
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code