انواع روکش ایمپلنت و تفاوت های آن ها

از درمان روکش ایمپلنت دندان در چه مواردی و برای چه کسانی استفاده می‌شود؟ انواع روکش ایمپلنت و تفاوت‌های آن‌ها در چیست؟ دندان‌های طبیعی انسان‌ها به مرور زمان و بر اثر برخی سهل‌انگاری‌ها دچار آسیب و پوسیدگی می‌شوند، بنابراین نیاز است تا برای ادامه زندگی آن‌ها را ترمیم و یا در صورت نیاز جایگزین کرد. روکش‌های ایمپلنت یک راه بسیار ساده و مطمئن برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته به حساب می‌آیند که به صورت ثابت و مستحکم در دهان فرد قرار داده می‌شوند. ضمناً این روش درمانی می‌تواند کار و وظیفه دندان‌های طبیعی را به طور کامل انجام داده و هیچ‌ گونه تفاوتی با آن‌ها ندارد. چنانچه می‌خواهید از روکش ایمپلنت دندان استفاده کنید باید درباره انواع آن و تفاوت هر یک از آن‌ها اطلاعات کافی داشته باشید.

آشنایی با روکش ایمپلنت

دانستن تعریف کلی روکش ایمپلنت در علم دندانپزشکی و کاربرد آن می‌تواند درک شما را از انواع آن‌ بهتر کند. بنابراین ابتدا باید به صورت مفصل به شناخت این شاخه از درمان دندان بپردازیم. فرآیند ایمپلنت دندان به گونه‌ای است که نهایتاً پیچ فلزی یا فیکسچر از جنس تیتانیوم که با بدن سازگاری بیشتری دارد، به عنوان پایه درون استخوان فک قرار می‌گیرد. همچنین پروتزی به عنوان روکش را که وظیفه خرد و ریز کردن غذاها را برعهده داشته روی پایه سوار می‌کنند. درمان ایمپلنت هر چند حالت جراحی دارد؛ اما به طور کلی باتوجه به داروهای بی‌حسی که دندانپزشک در حین درمان از آن‌ها استفاده می‌نماید، بیمار دردی را احساس نخواهد کرد.

بنابراین اگر از کسانی که ایمپلنت دندان انجام داده‌اند در رابطه با میزان درد آن‌ها سوال بپرسید، هیچ‌ گونه نارضایتی را بیان نخواهند کرد. علاوه‌بر این ثابت شدن پایه فلزی درون لثه این حس را به بیمار انتقال خواهد داد که از دندان‌های طبیعی و ثابت برخوردار هستند. انجام ایمپلنت دندان یک راه جایگزینی نوین و بسیار کاربردی برای دندان‌های از دست رفته به جای استفاده از انواع دندان‌های مصنوعی و دیگر روش‌های سنتی محسوب می‌شود. رفع مشکلات به هنگام خوردن غذا، ارتقای سلامتی دهان و دندان، رفع مشکلات موجود در تکلم، داشتن طرح لبخندی زیبا و بدون نقص و… نمونه‌هایی از کاربرد ایمپلنت دندان هستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تحلیل لثه چیست؟

ترتیب مراحل آماده سازی روکش ایمپلنت

ایمپلنت دندان مانند دیگر درمان‌های دندانپزشکی نیاز به پشت سر گذاشتن چند مرحله دارد که در نهایت روکش ایمپلنت از نظر ظاهری شبیه دندان های طبیعی فرد میباشد. اکنون مراحل کاشت ایمپلنت دندان را با هم مرور می‌کنیم:

اولین مرحله: ساخت قالب روکش دندان

در ابتدا هیلینگ دندان توسط متخصص پروتز برای قالب‌گیری باز شده تا روی پایه ایمپلنت ایمپرشن کوپینگ بسته شود. محل دقیق قرارگیری پایه ایمپلنت به کمک ایمپرشن کوپینگ به لابراتوار مشخص خواهد شد. نهایتاً قالب آماده شده از جنس سیلیکونی وارد لابراتوار می‌شود.

دومین مرحله: ساختن روکش ایمپلنت

کار لابراتوار در واقع ساخت و تکمیل روکش ایمپلنت است. لابراتوار براساس نوع روکش ایمپلنت و به کمک قالب‌های موجود و ابزار و تجهیزات مخصوص شروع به ساخت و تولید این روکش‌ها می‌کند.

سومین مرحله: نصب روکش ایمپلنت

متخصص پروتز روکش ایمپلنت را بعد از آماده شدن توسط لابراتوار براساس شرایط بیمار مورد بررسی دقیق قرار می‌دهد تا بعد از آن این قالب را روی دندان فرد نصب نماید. همچنین نوع آن از نظر چسبی یا اتصال به اباتمنت به کمک پیچ، به نوع روکش ایمپلنت شما بستگی دارد.

انواع روکش ایمپلنت

انواع روکش ایمپلنت

انواع روکش ایملنت دندان کدامند؟

دندانپزشکان بعد از بررسی وضعیت دهان و دندان بیمار از انواع روکش ایمپلنت دندان استفاده می‌کنند. شرکت تولید‌کننده روکش، نوع و جنس آن می‌توانند از فاکتورهای اثرگذار بر قیمت نهایی ایمپلنت دندان باشند. بنابراین در این‌باره ابتدا متخصص کاشت ایمپلنت نظر و پیشنهاد خود را به بیمار اعلام کرده و سپس تصمیم آخر را بیماران خواهند گرفت و به توافق می‌رسند. اکنون برخی از پرطرفدارترین روکش‌های ایمپلنت که توسط متخصصان مورد استفاده قرار می‌گیرند را معرفی می‌کنیم:

نصب روکش ایمپلنت زیرکونیوم

یکی از بهترین روکش‌های ایمپلنت دندان که دندانپزشک از آن برای تکمیل و انجام فرآیند درمان ایمپلنت استفاده می‌کند، روکش زیرکونیوم نام دارد. نصب بسیار ساده و آسان ایمپلنت زیرکونیوم یا زیرکونیا در کنار عمر طولانی و قیمت مناسب آن نشان از به‌صرفه بودن آن است. همچنین علت بالا بودن دوام و ماندگاری روکش زیوکونیوم مربوط به استفاده از مواد مرغوب در ساخت و نحوه نصب آن می‌شود. از روکش زیرکونیوم علاوه‌بر دندان‌های جلویی، برای دندان‌های عقبی نیز استفاده خواهند کرد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پروتزهای پارسیل؛ آیا جایگزین مناسبی برای ایمپلنت ها هستند؟

نصب روکش ایمپلنت سرامیکی

یکی از روکش‌های آشنا و فراگیر در بین روکش‌های ایمپلنت، روکش سرامیکی نام دارد که به مراحل خاصی برای آماده‌سازی اختصاصی در لابراتوارها نیاز خواهد داشت. جنس بادوام و زیبایی این روکش دندان سبب مستحکم‌تر شدن آن و اقبال عمومی افراد به آن نیز شده‌اند، از همین‌رو در مقایسه با دیگر روکش‌ها از قیمت بالاتری نیز برخوردار است. اگر علاقه‌مند هستید تا هیچ کس متوجه روکش دندان شما نشود و می‌خواهید رنگ و استقامت اولیه دندان خود را حفظ نمایید، روکش سرامیکی بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

زیبایی و طبیعی بودن این روکش‌ طرفداران زیادی را به خود جلب می‌کند؛ همچنین رنگ طبیعی آن سبب شده تا بیشتر برای دندان‌های جلویی مورد استفاده قرار گیرد. روکش‌های سرامیکی در صورت مراقبت هیچ‌ گونه تغییری از نظر تحلیل یا زرد شدن نخواهند کرد. علاوه‌بر این، کوچک‌ترین ضرر یا خطری نیز برای سلامت دهان و دندان ندارند.

انواع روکش ایمپلنت

انواع روکش ایمپلنت

نصب روکش ایمپلنت از جنس طلا

طلا فلزی بسیار درخشان و بادوام و در عین حال گران قیمت و نادر است. خاص بودن این جنس از روکش ایمپلنت سبب گردیده تا طرفداران به خصوصی نیز داشته باشد. طلا هر چند فلز گران‌بهایی است؛ اما از گذشته تا به حال تعداد کمی از افراد خواستار روکش ایمپلنت طلایی بوده‌اند. مقاومت و ماندگاری این نوع از روکش دندان در برابر هر گونه ساییدگی و پوسیدگی بر جذابیت بیشتر آن افزوده است. همچنین دندانپزشکان در طول سالیان سال باتوجه به قیمت بالایی که طلا دارد، این نوع روکش را از حیطه درمانی خود حذف نکرده‌اند. درخشندگی و براق بودن این روکش به مرور زمان بیشتر شده و امکان شکستگی و ترک خوردگی نیز در آن وجود نخواهد داشت.

نصب روکش ایمپلنت آلیاژ فلزی

فلزهایی نجیب و بسیار مقاوم و بادوام، برای ساخت این نوع روکش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند که در برابر سازگاری با بدن نیز بسیار مناسب هستند. بنابراین استحکام و ماندگاری روکش‌های آلیاژ فلزی از گذشته تا به حال در مقابل پوسیدگی، شکستگی، خوردگی و… سبب شده تا دندانپزشکان همواره از آن‌ها استفاده نمایند. روکش‌های آلیاژی به دلیل رنگ‌هایی که دارند اغلب برای دندان‌های آسیایی و عقبی کاربردی هستند؛ زیرا در معرض دید قرار ندارند. استفاده از روکش آلیاژی به فرد این امکان را می‌دهد تا در کنار بهداشتی ماندن محیط دهان و دندان تا سالیان سال از پروتز آن‌ها نیز حفاظت شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نحوه صحیح مراقبت از ایمپلنت دندان

نصب روکش ایمپلنت ترکیبی سرامیک و فلز

جنس روکش‌های فلزی اغلب ترکیبی از فلز و سرامیک یا از جنس چینی خواهد بود که برای فیکس شدن آن روکش برای همیشه به پایه فلزی متصل شده و جوش می‌خورد. روکش‌های ترکیبی هر چند با مراقبت می‌توانند ماندگاری و طول عمر بالایی داشته باشند؛ اما امکان ترک خوردن یا لب‌پر شدن آن‌ها نیز بسیار وجود دارد. روکش‌های ترکیبی نیز مانند روکش‌های آلیاژی به دلیل بدنه رنگی که دارند، اغلب برای دندان‌های عقبی مورد استفاده قرار می‌گیرند. ترمیم و اصلاح دندان به کمک روکش‌های ترکیبی به مرور زمان با آسیب بدنه فلزی شکل خوبی به نمای دندان‌ها نخواهند داد. لازم به ذکر است که می‌توان برای برطرف کردن معایب این روکش به مرور زمان برای دندان‌های جلویی از کامپوزیت استفاده نمود.

انواع روکش ایمپلنت

انواع روکش ایمپلنت

بهترین روکش ایمپلنت دندان کدام است؟

بودجه فرد، ناحیه قرارگیری ایمپلنت، شرایط و وضعیت کلی فرد و… می‌توانند بر روکش ایمپلنت بیمار تاثیرگذار باشند. چنانچه بخواهیم بهترین روکش ایمپلنت را معرفی کنیم روکش زیرکونیا بسیار پرطرفدار بوده است. همچنین جنس سرامیکی روکش ایمپلنت، زیبایی و درخشندگی فوق‌العاده‌ای به آن داده و علاوه‌بر این، هزینه و استحکام زیاد این روکش بر جذابیت آن خواهد افزود.

انواع روکش ایمپلنت

انواع روکش ایمپلنت

کلام آخر…

افراد به دلایل مختلف نیاز به درمان ایمپلنت دندان دارند که برای مراقبت و بالا بردن طول عمر آن نیز باید علاوه بر آگاهی از انواع روکش‌های ایمپلنت، مراقبت های لازم را نیز انجام دهند. روکش ایمپلنت براساس وضعیت بیمار و تشخیص دندانپزشک در جنس‌ها و انواع مختلف برای بیماران قرار داده می‌شود. شناخت انواع روکش ایمپلنت و تفاوت‌های آن‌ها با یکدیگر می‌تواند تصمیم را برای شما آسان‌تر کند. روکش ایمپلنت زیرکونیا، روکش ترکیبی، روکش آلیاژ فلزی، روکش سرامیکی و… نمونه‌هایی از این روکش‌ها هستند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code