رژیم غذایی (تغذیه) مناسب پس از ایمپلنت دندان

امروزه افراد ممکن است که به علل متعددی دندان خود را از دست بدهند. به هنگام لبخند زدن جای خالی دندان در دهان، ظاهر ناخوشایندی به چهره فرد می‌دهد. برای برطرف ساختن این عیب ظاهری روش‌های درمانی بسیاری در دسترس هستند. روشی تحت عنوان ایمپلنت دندان وجود دارد که به کمک آن می‌توان جای خالی دندان را به بهترین شکل پر کرد. دندان ایمپلنت شده دقیقا مشابه یک دندان طبیعی بوده و از عملکرد یکسانی برخوردار است. پس از انجام ایمپلنت دندان، شخص باید به نکات مراقبتی توجه داشته باشد و رژیم غذایی خاصی را دنبال کند تا بتواند از مزیت‌های داشتن ایمپلنت دندانی به صورت طولانی مدت بهره‌مند شود. با ما همراه باشید تا رژیم غذایی مناسب پس از ایمپلنت را بهتر بشناسید.

چه زمانی پس از ایمپلنت دندان امکان صرف غذا وجود دارد؟

توصیه جراحان عموما بر این است که افراد حداقل تا موقعی که اثرات بیهوشی از میان نرفته صبور باشند. ممکن است پس از گذشت چند ساعت قادر به صرف غذاهای نرم باشید. بعد از انجام ایمپلنت دندان، شخص هرگز نباید خوراکی‌های سفت، چسبناک و خیلی داغ را مصرف نماید تا دندان‌ها بتوانند به صورت کامل بهبود یابند. اغلب نیاز نبوده که جهت خوردن غذا برای مدت زمانی طولانی صبر کنید.

داشتن تغذیه‌ای مناسب و صحیح همواره اهمیت بالایی دارد. با این وجود، در طول پروسه بهبودی اگر رژیم غذایی درستی را در پیش بگیرید، احساس بهتری را تجربه کرده، درد کمتری متحمل شده و  پروسه بهبودی سریع‌تر پیش خواهد رفت. در حالت کلی، به مدت یک ساعت پس از ایمپلنت دندان امکان خوردن غذا برای فرد وجود ندارد.

پس از گذشت مدت زمانی کوتاه امکان صرف غذا برای شخص فراهم می‌شود. استفاده از آب خنک و دیگر نوشیدنی‌های غیرقندی خنک نیز گزینه مناسبی هستند. تنها به این نکته توجه داشته باشید که خوردن غذاها و نوشیدنی‌های خیلی گرم در طول این مدت توصیه نمی‌شود. با رعایت نکات مراقبتی، ایمپلنت دندانی می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای دندان از دست رفته شما باشد.

رژیم غذایی پس از ایمپلنت دندان

رژیم غذایی پس از ایمپلنت دندان

غذاهای نرم مناسب پس از ایمپلنت

شاید احساس خوبی نسبت به ایجاد محدودیت در رژیم غذایی خود نداشته باشید؛ اما این مسئله آنقدرها هم که فکر می‌کنید ترسناک نیست. فرد پس از انجام ایمپلنت دندان باید یک رژیم غذایی نرم را دنبال کند. رژیم غذایی نرم در واقع یک نوع رژیم غذایی است که در آن اغلب نیازی به جویدن دیده نمی‌شود. در حالت کلی، غذاهای جویدنی یا سفت همچون ذرت، آب‌نبات‌های چسبنده، حتی گوشت‌های سفید که به جویدن چندباره نیاز دارند، ممنوع هستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تاثیر سلامت لثه ها روی سلامت عمومی بدن

این‌که فرد از کدام شیوه غذایی نرم استفاده کند، به این موضوع بستگی دارد که کدام شیوه درمانی ایمپلنت دندان در دهان فرد به کار گرفته شده است. از جمله غذاهای نرم مناسب پس از ایمپلنت دندان می‌توان به تخم‌مرغ، پاستا، سوپ، اسموتی و… اشاره کرد. شاید پیروی کردن از رژیم غذایی نرم برای شما کلافه‌کننده به نظر آید و نتوانید آن را به خوبی دنبال کنید؛ اما این رژیم، امری گذرا و موقتی خواهد بود. حتی با داشتن رژیم غذایی نرم، باز هم امکان لذت بردن از غذا برای شما وجود دارد‌.

برای این‌که شخص در سلامت عمومی به سر ببرد، الزاما می‌بایست یک رژیم غذایی متعادل را دنبال کند. اگر از بابت چگونگی رژیم غذایی نرم دچار سردرگمی شده‌اید، جایی برای نگرانی نیست؛ چرا که می‌توانید در این زمینه با دندانپزشک خود مشورت کنید و متخصص مربوطه توصیه‌های لازم را برای شما بازگو خواهد کرد. این‌که شخص تا چه زمانی باید رژیم غذایی نرم را رعایت کند، در واقع به این موضوع بستگی دارد که پروسه بهبودی فرد به چه صورت پیش می‌رود. این موضوع عوامل فردی همچون وضعیت سلامت فرد پیش از انجام ایمپلنت دندان، میزان استخوان دیده شده در فک و در صورت کافی نبودن، عمل پیوند را در برمی‌گیرد.

رژیم غذایی پس از ایمپلنت دندان

رژیم غذایی پس از ایمپلنت دندان

پس از ایمپلنت دندان خوردن چه غذاهایی مجاز است؟

شاید از خود بپرسید حال که برای انجام ایمپلنت دندان اقدام کرده‌ام، پس از آن اجازه خوردن چه غذاهایی را خواهم داشت؟ در روزهای ابتدایی پس از انجام ایمپلنت دندان بهتر است که فرد هرگز از نی استفاده نکند؛ چراکه در طول این مدت شخص در حال بهبودی است و عمل مکیدن سبب وارد شدن آسیب به ایمپلنت دندان شود. از جمله نوشیدنی ها و غذاهای مجاز پس از ایمپلنت دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آب
  • آب میوه‌ها همانند شهد و آب میوه با پالپ
  • شیر
  • قهوه، چای
  • سوپ
  • میوه‌ها و سبزیجات
  • میوه‌های نرم همچون موز، انبه، هلو و‌ گلابی (هرگز میوه‌های دانه‌دار همچون تمشک، توت فرنگی و… را مصرف نکنید)
  • سبزیجات بخارپز شده
  • گوشت و دیگر منابع پروتئینی
  • ماهی کبابی
  • سوپ با تکه‌های نرم کوچک سبزیجات و گوشت
  • نان، پاستا یا برنج
  • اسپاگتی، ماکارونی و پاستا برنج
  • غلات‌ پخته و تصفیه شده، همچون خامه برنج، بلغور جو دوسر، بلغور یا فارینا
رژیم غذایی پس از ایمپلنت دندان

رژیم غذایی پس از ایمپلنت دندان

آشنایی با غذاهای ممنوعه پس از ایمپلنت دندان

فرد باید منتظر بماند تا دهان و جای زخم‌ها به صورت کامل بهبود یابند و تا آن زمان از مصرف غذاهای سفت و سخت اجتناب نماید. برای این‌که پروسه ایمپلنت دندانی نتیجه‌بخش باشد و با موفقیت پشت سر گذاشته شود، شخص باید تا پایان جوش خوردن پایه ایمپلنت، پرهیز غذایی داشته باشد. پس از این‌که پایه ایمپلنت جوش‌ خورد و در وضعیتی مستحکم قرار گرفت، خوردن بعضی از غذاهای ممنوعه امکانپذیر خواهد بود؛ اما همچنان خوردن بعضی از این غذاها ممنوع باقی خواهد ماند تا به ایمپلنت دندانی هیچ‌گونه آسیبی وارد نشود. بنابراین موارد زیر از غذاهایی هستند که خوردن آن‌ها پس از انجام ایمپلنت دندان ممنوع است.

  • نوشابه های گازدار و شیرین
  • قند
  • آب‌نبات
  • گوجه فرنگی
  • چیپس
  • کراکر (تردک)
  • فندق و سایر دانه‌ها
  • مواد خوراکی چسبنده یا جویدنی همچون آدامس و میوه‌های خشک
  • غذاهای خیلی گرم یا خیلی سرد
  • خوراکی‌های بسیار تند
  • نوشیدنی‌های الکلی
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پیگمانتاسیون لثه و درمان لثه

چه مدت پس از ایمپلنت دندان امکان خوردن غذا به ‌صورت عادی وجود دارد؟

یک رژیم غذایی که در آن عمل جویدن انجام نگیرد عموما کسل‌کننده به نظر می‌رسد. از این‌رو افراد مایل هستند که هرچه سریع‌تر بتوانند عادات غذایی پیشین خود را دنبال کنند. حدود یک هفته زمان لازم است تا افراد بعد از انجام ایمپلنت دندان بتوانند عادات غذایی گذشته خود را ادامه دهند. البته این امکان نیز وجود دارد که پس از گذشت تنها یک الی دو روز بتوانید از غذاهای جامد استفاده کنید. البته غذاهای سفت یا ترد همچنان ممنوع خواهند بود.

غذاهایی که در طول پروسه بهبودی از آن‌ها استفاده می‌شود، باید از قابلیت جویدن راحت برخوردار باشند. برای نمونه خوردن استیک هرگز توصیه نمی‌گردد. برای دریافت پروتئین بهتر است که انتخاب‌هایی همچون مرغ، لوبیا، حبوبات یا‌ گوشت چرخ کرده داشته باشید. هنگامی که از غلاتی همچون بلغور جو دوسر و جو استفاده می‌کنید، باید اطمینان حاصل نمایید که آجیل یا دانه سفت را مصرف نمی‌کنید.

رژیم غذایی پس از ایمپلنت دندان

رژیم غذایی پس از ایمپلنت دندان

پیروی نکردن از رژیم غذایی پس از ایمپلنت دندان چه پیامدهایی خواهد داشت؟

اگر پس از ایمپلنت دندان غذاهای خیلی سفت را مصرف کنید، متاسفانه درد شما شدت پیدا خواهد کرد. همچنین ممکن است که میزان خونریزی افزایش یابد. امکان دارد در صورتی که فرد از نی استفاده کند به علت لخته خون به وجود آمده شاهد یک حفره خشک در دهان باشد. این پروسه سبب طولانی شدن پروسه بهبودی خواهد شد. برای این‌که این مشکل بروز پیدا نکند، نوشیدن مایعات از شیشه توصیه می‌گردد. چند هفته باید بگذرد تا امکان استفاده از نی دوباره برای شما فراهم شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چرا در لثه هایم حفره وجود دارد؟ چگونه می توان این مشکل را درمان کرد؟

در پایان، این امکان وجود خواهد داشت که به همان شیوه گذشته از غذاها استفاده کنید. تنها کافی است کمی صبور باشید. در صورتی که فرد به توصیه‌های صحیح توجهات لازم را داشته باشد، پروسه اولیه نقاهت کوتاه شده و با گذشت زمان ایمپلنت دندانی در حد دندان‌های طبیعی محکم می‌شوند. برای این‌که دریابید که چرا رژیم غذایی نرم تا این حد اهمیت دارد، بهتر است بدانید که ایمپلنت دندان در طول این زمان با استخوان فک ترکیب خواهد شد؛ به این پروسه استئواینتگراسیون می‌گویند.

ایمپلنت دندانی را می‌توان یک روش درمانی ایمن دانست. در این صورت امکان درست جویدن فراهم می‌شود. همچنین دقیقا عملکردی مشابه با سایر دندان‌ها دارد. دیگر شیوه‌های جایگزینی موقت دندان، ریشه نداشته و اتصالی میان آن‌ها و استخوان طبیعی دیده نمی‌شود‌. از این‌رو، ایمپلنت دندان را می‌توان موثرترین روش برای برطرف کردن جای خالی دندان برشمرد.

سوالات متداول

1.     چند ساعت پس از ایمپلنت دندان امکان غذا خوردن وجود دارد؟

قاعدتا تا زمانی که گاز استریل روی لثه شما قرار دارد، امکان خوردن غذا وجود نخواهد داشت. تقریبا یک ساعت باید از انجام ایمپلنت دندان بگذرد و گاز استریل از دهان فرد بیرون آورده شود تا امکان خوردن مایعات خنک فراهم گردد.

2.     آیا می توان پس از ایمپلنت دندان بستنی خورد؟

بله؛ بعد از انجام ایمپلنت دندان امکان خوردن بستنی وجود دارد. بستنی یک نوع خوراکی سرد به شمار می‌رود و با خوردن آن می‌توان دمای زخم را پایین آورد و به دنبال آن، از میزان تورم و خونریزی زخم نیز کاسته خواهد شد. با این وجود، بهتر است که از دومین روز پس از انجام ایمپلنت از بستنی استفاده کنید. در روز اول مایعات سرد گزینه بهتر و مناسب‌تری به نظر می‌رسند.

3.     آیا اجازه مصرف چای پس از انجام ایمپلنت دندان را داریم؟

چای از خاصیت ضدباکتریایی برخوردار است. به همین علت، امکان نوشیدن چای بعد از انجام ایمپلنت برای فرد وجود دارد. البته حواستان باشد که چای را در حالت داغ ننوشید.

سخن پایانی

پس از انجام ایمپلنت دندان برای بسیاری از افراد این سوال مطرح می‌گردد که تغذیه به چه صورت خواهد بود؟ شخص از لحاظ تغذیه‌ای چه بایدها و نبایدهایی را باید رعایت کند؟ در حالت کلی رژیم غذایی شخص باید حاوی غذاهای نرم و نوشیدنی‌ها باشد و از خوردن خوراکی‌های سفت و سخت اجتناب نماید تا به ایمپلنت دندان فرد آسیبی وارد نشود. میزان ماندگاری و دوام ایمپلنت دندانی در واقع در گرو داشتن تغذیه‌ای مناسب است. در طول این مدت باید به توصیه‌های دندانپزشک نیز توجهات لازم را داشته باشید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code