تاثیر سلامت لثه ها روی سلامت عمومی بدن

همه افراد به دنبال یافتن روشی برای تامین سلامت کلی بدن خود هستند. همه اعضای بدن به یکدیگر مرتبط هستند و در نتیجه وجود بیماری و اختلال در هر عضو می تواند موجب نارسایی در عملکرد سایر اندام و ارگان های بدن انسان شود. لثه نیز یکی از اعضای بدن انسان است که در صورت بیماری نه تنها سلامت دهان و دندان افراد را به خطر می اندازد، بلکه سلامت عمومی بدن را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و به همین دلیل رسیدگی به سلامت لثه ها به منظور پیشگیری از بروز ناراحتی های احتمالی در آن ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا از اهمیت سلامت لثه ها بیش از پیش آگاه شوید.

معرفی

ساختار لثه ها از شش بخش تشکیل می شود. بخش میانی یا آلوئول بخش پایینی لثه ها است و دندان ها در آن قرار می گیرند. این بخش نسبت به سایر قسمت ها نرم تر و انعطاف پذیرتری دارد و رنگ آن نیز صورتی مایل به قرمز است. بخشی از لثه که دندان ها در آن قرار می گیرند، کراتینه است و حدود 3 الی 12 میلی متر ضخامت دارد. بخش دیگری از لثه که به آن پیوند آزاد لثه گفته می شود، به دندان متصل نیست و حدود 1 الی 3 میلی متر ضخامت دارد. حاشیه لثه ها قسمتی است که با دندان ها هم مرز است. پاپیل های میان دندانی قسمتی از لثه است که فضای بین دندان ها را پر می کند و در نهایت خط پوسته پوسته ای که ناحیه میانی را به محل قرارگیری دندان ها پیوند می دهد، بخش دیگری از لثه ها را تشکیل میدهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا ژنژیویت (بیماری لثه) سرایت پذیر است؟

ویژگی های لثه های سالم

بسیاری اوقات ممکن است فردی به بیماری های لثه مبتلا باشد اما نشانه و علامت آن را نداند و یا نتواند تشخیص دهد. لثه های سالم صورتی رنگ هستند و از قدرت و استحکام بالایی برخوردارند. بنابراین تغییر رنگ دندان ها به رنگ قرمز تیره و یا صورتی کم رنگ می تواند یکی از علائم هشدار دهنده برای وجود بیماری لثه برشمرده شود. توجه داشته باشید، بیماری لثه نیز درست مانند سایر بیماری ها در صورت عدم تشخیص به موقع و دیر درمان شدن می تواند مشکلات جبران ناپذیری برای سلامت عمومی بدن بیمار به همراه داشته باشد.

عوامل موثر در بیماری لثه ها

محیط دهان و دندان به دلیل رطوبت زیادی که دارد، محل رشد و زندگی انواع باکتری ها است. بسیاری از این باکتری ها برای سلامت دهان و دندان مفید هستند. به عنوان مثال، میکروبیوم دهانی یکی از باکتری های مفید موجود در دهان است که جلوی رشد باکتری های بیماری زا را می گیرد. پاتوژن‌ ها یا باکتری‌ های بیماری زا، نوعی از باکتری های مضر برای سلامت دهان و دندان هستند که با رشد و نمو در داخل محیط دهان، سلامت لثه ها را به خطر می اندازند. این باکتری ها موجب بروز التهاب در لثه ها شده و سیستم ایمنی بدن انسان را تحریک می کنند. گلبول های سفیدی که برای دفاع از بدن در مقابل این باکتری ها وارد عمل می شوند، علاوه بر نابود کردن باکتری ها، لثه ها را نیز از بین می برند و در نتیجه موجب بروز بیماری های لثه می شوند.

انواع بیماری های لثه

پریودنتیت، تغییر رنگ لثه ها ( سفید یا سیاه شدن آن ها)، عقب رفتن لثه ها، آبسه، تورم لثه ها و قارچ لثه از جمله مهم ترین بیماری های لثه محسوب می شوند. این بیماری ها می توانند موجب از بین رفتن مینای دندان شوند، لثه ها را دچار تغییر رنگ کنند و دهان بیمار را بدبو نمایند. پس از مراجعه به موقع به متخصص جراحی لثه یا پریودنتیست، هنگام مشاهده اولین علائم غیر متعارف، متخصص بنا به صلاحدید خود بهترین روش درمان را اتخاذ می نماید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  همه چیز در مورد خارش لثه

علائم ابتلا به بیماری های لثه

مهم ترین علامتی که نشان می دهد یک نفر مبتلا به بیماری لثه است، خونریزی لثه ها به خصوص هنگام مسواک زدن است. التهاب، تورم و قرمز شدن لثه ها نیز از دیگر علائم ابتلا به بیماری لثه محسوب می شود. این نشانه ها در برخی مواقع با علائم سایر بیماری ها مانند تبخال، کم خونی و حتی ایدز همپوشانی دارد و به همین دلیل مراجعه به یک متخصص با تجربه و آگاه به منظور بررسی دهان و دندان به محض مشاهده این علائم بسیار حائز اهمیت است.

ار تباط بین ابتلا به بیماری لثه و سایر انواع بیماری ها

همانطور که پیش از این نیز به آن اشاره شد، بیماری لثه نه تنها سلامت دهان و دندان فرد را به خطر می اندازند، بلکه موجب تهدید سلامت عمومی او نیز می شوند. تحقیقات نشان می دهند ابتلا به بیماری های لثه، شانس ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی، تنفسی- ریوی، دیابت و مشکلات بارداری مانند زایمان زودرس را دوچندان می کند.

به عنوان مثال، گزارش ها حاکی از آن است که بیشتر افراد مبتلا به گرفتگی شریان‌ های قلب، سکته‌ های مغزی و عفونت‌ ها، مبتلا به انواع بیماری های لثه بوده اند. در واقع باکتری های عامل التهاب لثه از طریق جریان خون وارد قلب خواهند شد و موجب بروز ناراحتی در این نواحی می شوند. لازم به ذکر است، افرادی که دارای مشکلات قلبی هستند، در صورت ابتلا به بیماری لثه بیشتر در معرض سکته های قلبی و مغزی قرار خواهند داشت.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انواع ایمپلنت های دندانی

علاوه بر این، باکتری های عامل التهاب لثه می توانند از راه گلو وارد ریه ها شده و به دلیل محیط مناسب ریه ها، در آن جا رشد و نمو پیدا کنند. در نتیجه افراد مبتلا به بیماری های لثه بیشتر در معرض برونشیت مزمن و ذات الریه قرار می گیرند.

دیابت و بیماری لثه دارای ارتباط متقابل هستند، یعنی ابتلا به هریک موجب افزایش احتمال ابتلا به دیگری بوده و آن را تشدید می کند. به همین دلیل رعایت مراقبت های بهداشتی دهان و دندان در افراد دیابتی نسبت به سایرین از اهمیت بیشتری برخوردار است.

باکتری های عامل التهاب لثه متاسفانه می توانند از راه دهان وارد جفت یا مایع آمنیونی در زنان باردار شده و موجب زایمان زودرس در آن ها شوند. لازم به ذکر است با توجه به اینکه در دوران بارداری درمان بیماری های لثه و مصرف آنتی بیوتیک ها غیر ممکن است، همواره توصیه می شود قبل از اقدام به بارداری نسبت به درمان بیماری های لثه اقدام شود.

سخن نهایی

بیماری لثه یکی از انواع بیماری هایی است که نه تنها می تواند سلامت دهان و دندان افراد را به خطر بیاندازد، بلکه می تواند مشکلات جبران ناپذیری برای سلامت کلی بدن آن ها ایجاد کند. تشخیص به موقع و اقدام برای درمان بیماری های لثه بسیار مهم است، زیرا هرچه این بیماری دیرتر تشخیص داده شود، احتمال پیشرفت و سرایت آن به سایر قسمت های بدن افزایش خواهد یافت. دیابت، بیماری های تنفسی و قلبی- عروقی با بیماری لثه ارتباط تنگاتنگی دارند و در نتیجه لازم است افراد همواره با مراقبت از سلامت دهان و دندان خود از ابتلا به این بیماری ها پیشگیری نمایند.