داروهای مناسب پس از کاشت ایمپلنت شامل چه مواردی است؟

همه ما می‌دانیم که با افزایش سن اگر مراقبت‌های کافی از دندان‌ها صورت نپذیرد به مرور زمان دندان‌ها فرسوده و آسیب‌‌ دیده خواهند شد. اگر به موقع رسیدگی و درمان انجام نگیرد، شاید مجبور شوید دندان را از ریشه کشیده و به جای آن از ایمپلنت استفاده کنید. در این مواقع لثه دچار التهاب و عفونت شده و درمان برای فرد کمی دشوار خواهد شد. بعد از این‌که ایمپلنت دندان انجام گرفت چه داروهایی باید مصرف کرد؟ آیا مصرف دارو مضر است؟ در چه مرحله‌ای از ایمپلنت دندانپزشک مصرف دارو را تجویز می‌کند؟

ایمپلنت دندان چیست؟

از روش ایمپلنت به عنوان یک روش جایگزین به جای دندان‌های مصنوعی استفاده می‌شود تا جای خالی دندان‌های از دست رفته به این شکل پر گردد. ایمپلنت که قطعه‌ای از جنس فلز تیتانیوم بوده توسط جراحی همانند یک میله مارپیچ به درون استخوان فک فرو می‌رود و روکش ایمپلنت روی آن نصب خواهد شد. ناگفته نماند فلز تیتانیوم با بدن انسان سازگاری داشته و با گذشت زمان این میله به استخوان فک جوش می‌خورد. در واقع از ایمپلنت با نام ریشه دندان نیز یاد می‌کنند و روکشی که نصب می‌شود نیز عملکردی شبیه تاج دندان دارد.

داروهای مناسب پس از کاشت ایمپلنت

چه داروهایی بعد از ایمپلنت باید مصرف کرد؟

برخی از افراد پس از ایمپلنت با خونریزی، درد، کبودی و… روبه‌رو می‌شوند و این سوال ذهن آن‌ها را درگیر می‌کند که چه دارویی پس از ایمپلنت مصرف نمایند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که براساس نظر دندانپزشک مربوطه اگر با خونریزی و درد مواجه شده‌اید، می‌بایست از داروهای ضددرد و آنتی ‌بیوتیک‌ استفاده کنید. از جمله داروهای مخصوص پس از ایمپلنت که تنها با نظر متخصص باید مصرف شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

• ایبوپروفن و استامینوفن: این دارو باید هر ۶ الی ۸ ساعت یک‌بار مصرف شود و به عنوان مسکن قوی برای کاهش درد شناخته شده است.
  • پرکوست: این دارو ترکیبی از استامینوفن و اکسیکودون است.
  • تیلنول: باید هر چهار ساعت یک‌بار از این دارو مصرف کرد.
  • ویکودین: این دارو از استامینوفن و هیدروکرودون تهیه شده است.
داروهای مناسب پس از کاشت ایمپلنت

طی گذشت ۲۴ ساعت چگونه از ایمپلنت مراقبت کنیم؟

به افرادی که جراحی ایمپلنت انجام می‌دهند توصیه می‌شود که طی ۲۴ ساعت اولیه پس از جراحی، اقدامات زیر را به‌ خوبی انجام دهند.

• از مصرف دخانیات و الکل‌ خودداری کنید.
  • از تف کردن آب دهان اجتناب ورزید و سعی کنید دهان خود را زیاد شست‌وشو ندهید.
  • در ۱۲ ساعت اولیه از خوردن غذاها و نوشیدنی‌های داغ خودداری کنید و سعی نمایید که بیشتر نوشیدنی‌های سرد مصرف کنید.
  • برای قطع شدن خون دندان به مدت ۲۰ دقیقه یک گاز استریل را زیر دندان خود فشار دهید.
  • براساس زمان مشخص شده توسط دندانپزشک برای معاینه به مطب مراجعه کنید.
داروهای مناسب پس از کاشت ایمپلنت

بعد از انجام ایمپلنت انجام چه کارهایی لازم است؟

بعد از انجام تمام کارهای ایمپلنت، شما باید بیشتر از قبل بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید. برای آن‌که از مشکلات پس از ایمپلنت در امان باشید بهترین راه مراقبت از دندان‌ها است. یکی از راه‌های آن رعایت بهداشت دهان و دندان و سپس مراجعه به موقع به مطب دندانپزشک خواهد بود. اگر موادی که برای ساخت ایمپلنت شما مورد استفاده قرار می‌گیرند مرغوب باشند، تا سالیان طولانی قابلیت ماندگاری خواهد داشت. توصیه می‌شود کارهای زیر را در هفته اول به شکل روتین انجام دهید.

• داشتن رژیم غذایی سبک و نرم
  • بعد از هر وعده غذایی دهان خود را به همراه آب و یک قاشق نمک شست‌وشو دهید.
  • حین مسواک زدن از بخیه‌ها مراقبت کنید.
  • اگر نوع بخیه شما قابل جذب نبوده بعد از ۷ الی ۱۰ روز برای کشیدن بخیه به دندانپزشک مراجعه نمایید.
  • اگر نوع دهانشویه شما کلروهگزیدین است باید قبل از مصرف دهانشویه ابتدا مسواک زده و سپس با آب ‌نمک دهان را بشویید و بعد از آن به مدت نیم دقیقه دهانشویه را در دهان خود حرکت دهید.
داروهای مناسب پس از کاشت ایمپلنت

مصرف کدام یک از داروها احتمال شکست درمان ایمپلنت را افزایش می‌ دهد؟

داروهای مسکنی که برای‌ کاهش درد بیان شده‌اند، اکثرا در دسته داروهای ضدالتهاب قرار دارند و قبل از مصرف آن‌ها باید حتما با دندانپزشک خود مشورت کنید. همچنین طبق تحقیقات صورت گرفته توسط داروسازان و جراحان فک و دندان بیان گردیده که مصرف یک‌سری از داروها احتمال شکست ایمپلنت را افزایش خواهند داد که این داروها جزء دسته داروهای ضدافسردگی در طبقه SSRls قرار می‌گیرند و شامل موارد زیر را می‌شوند:

• پاروکستین
  • فلوکستین
  • زولفت
  • لکساپرو
داروهای مناسب پس از کاشت ایمپلنت

بعد از انجام ایمپلنت چه کارهایی را بیمار باید برای مراقبت از خود انجام دهد؟

هنگامی که کاشت ایمپلنت به اتمام رسید شما باید یک‌سری مراقبت‌ها را برای نگهداری از آن انجام دهید که برای آسان‌‌تر شدن کار بهتر است به سوالات زیر پاسخ دهیم.

• آیا از دهن خون می‌آید؟
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان

مقداری خونریزی بعد از اتمام کار ایمپلنت عادی است و گاها دندانپزشک از بیمار می‌خواهد یک گاز استریل را زیر دندان خود فشار دهد؛ اما در صورتی که خونریزی ادامه یافت با کیسه چای مرطوب را به مدت ۳۰ دقیقه روی ناحیه قرار دهید. این کار خونریزی را کاهش خواهد داد؛ زیرا وجود اسید تانیک درون چای از خصوصیت لختگی خون برخوردار است.

• آیا به استراحت پس از کاشت ایمپلنت نیاز است؟

پیشنهاد می‌شود روز جراحی از انجام فعالیت‌های بدنی خودداری کنید؛ زیرا انجام فعالیت‌های بدنی باعث افزایش ضربان قلب و در نهایت شدت یافتن خونریزی می‌شود.

• آیا صورت بیمار متورم خواهد شد؟

گاهی اوقات بیمار بعد از انجام ایمپلنت دچار تورم و کبودی در ناحیه صورت می‌شود و بعد از گذشت دو الی سه روز، این میزان تورم و کبودی به اوج خود می‌رسد. جای نگرانی وجود نداشته و شما می‌توانید با قرار دادن کیسه‌های یخ روی لپ در محل ایمپلنت این تورم را به مرور کاهش دهید.

داروهای مناسب پس از کاشت ایمپلنت

علت درد جراحی ایمپلنت بعد از مصرف مسکن چیست؟

در برخی از مواقع بیمار مشاهده می‌کند که بعد از انجام ایمپلنت و مصرف دارو همچنان با درد شدیدی مواجه است که موارد مختلفی سبب بروز علت این درد خواهند شد. از سری دلایل ایجاد این درد می‌توان به وارد شدن فشار بالا به استخوان فک هنگام جراحی، لق زدن ایمپلنت، قرار ندادن درست هیلینگ کپ، عفونت، پس‌ زده شدن پایه ایمپلنت، آسیب‌ دیدگی رشته‌های عصبی، ایجاد دمای بالا و موارد این چنینی اشاره کرد.

درد بعد از جراحی ایمپلنت را چگونه کاهش دهیم؟

براساس نظر اکثریت افرادی که جراحی ایمپلنت انجام می‌دهند می‌توان نتیجه گرفت که این درد قابل تحمل است و وجود درد بعد از ایمپلنت یک موضوع کاملا عادی محسوب می‌شود‌‌. اگر نکات زیر را به‌ خوبی رعایت کنید بدون شک درد ایمپلنت برای شما کاهش خواهد یافت.

• مراجعه به دندانپزشک متخصص و مجرب: انجام ایمپلنت دندان به علت آن‌که یکی از کارهای بسیار حساس است، باید توسط یک دندانپزشک مجرب صورت پذیرد. امروزه بسیاری از افراد به این علت که برخی از دندانپزشکان هزینه پایینی را محاسبه می‌نمایند، ترجیح می‌دهند به دندانپزشک مجرب با قیمت بالا مراجعه نکنند؛ اما این کار خطرات زیادی را به ‌دنبال خواهد داشت.
  • مصرف به موقع داروهای مسکن: شما باید تمامی داروهایی که پس از انجام جراحی تجویز می‌شوند را به‌طور کامل مصرف کنید و پس از هر وعده غذایی با دهانشویه دهان خود را شست‌وشو دهید.
  • انجام قرقره آب ‌نمک: برای کاهش التهاب می‌بایست از محلول آب نمک پس از هر وعده غذایی استفاده کرد. در ۴۸ ساعت اولیه از قرقره کردن آب با فشار زیاد پرهیز نمایید، زیرا زخم دهان تازه بوده و ممکن‌ است‌ خونریزی مجدد آغاز شود.
  • رعایت بهداشت دهان و دندان: بهتر است بدانید که رعایت بهداشت دهان و دندان در ایجاد جوش‌ خوردن پایه ایمپلنت به استخوان فک کمک شایانی می‌کند.
  • استراحت: بدن شما بعد از انجام ایمپلنت نیاز به استراحت کافی دارد تا میزان خونریزی کاهش یافته و زخم شما بهبود یابد. در نتیجه هر لحظه که احساس خستگی به سراغ شما آمد، حتما استراحت کنید.
داروهای مناسب پس از کاشت ایمپلنت

1. چه مدت زمانی می‌بایست پس از انجام ایمپلنت دارو مصرف کرد؟
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان

همان ‌گونه که بیان گردید وجود درد و ناراحتی پس از ایمپلنت یک امر طبیعی است و با مصرف مسکن درد کاهش می‌یابد؛ اما در صورتی که میزان درد از روز انجام ایمپلنت به مدت ۵ الی ۷ روز کاهش نیافت، حتما به دندانپزشک مراجعه کنید.

1. چه افرادی پس از ایمپلنت در معرض ابتلا به عفونت قرار می‌گیرند؟
  • افراد سالخورده
  • افراد سیگاری
  • افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.
  • دیابتی‌ها
  • افرادی که اضافه وزن یا کمبود وزن دارند.
  1. آیا دهانشویه مخصوص ایمپلنت وجود دارد؟

بله؛ شست‌وشوی دهان و تمیز نگهداشتن آن به کمک دهانشویه باعث حذف باکتری‌ها می‌شود و توصیه شده بیمار دوبار در روز به مدت ۳۰ ثانیه از دهانشویه شست‌وشوی خوراکی Peridex برای از بین بردن عفونت‌ها استفاده کند.

کلام پایانی

انجام جراحی ایمپلنت هم مانند سایر جراحی‌ها همراه با مقداری درد است؛ اما در صورتی که داروهای مسکنی که دندانپزشک تجویز می‌کند به موقع مصرف شوند، این درد کاهش پیدا خواهد کرد و فرد کمتر با احساس ناراحتی مواجه خواهد شد. یک‌سری داروها همانند داروهای ضدافسردگی سبب شکست درمان ایمپلنت می‌گردند. به همین خاطر شما باید قبل از ایمپلنت دندانپزشک خود را از تمامی داروهایی که مصرف می‌کنید، مطلع سازید. پس از ایمپلنت رعایت بهداشت دهان‌ و ‌دندان و مصرف به موقع داروهای مسکن را جزء روتین خود قرار دهید.