دهانشویه مخصوص ایمپلنت چه ویژگی ‌هایی دارد؟

پس از کاشت ایمپلنت و قرارگیری موفقیت‌آمیز آن، مراقبت‌های تکمیلی و بهداشت دهان و دندان‌ها از موارد اساسی به شمار می‌روند. در کنار استفاده از نخ‌ دندان و مسواک، استفاده از دهانشویه نیز حائز اهمیت بوده و باعث افزایش طول عمر ایمپلنت و دندان‌ها خواهد شد. دهانشویه‌ها که از ترکیبات شیمیایی تهیه شده‌اند دارای ویژگی‌هایی مخصوص به هر نوع عارضه در دهان هستند؛ اما دهانشویه‌ مخصوص ایمپلنت چه ویژگی‌هایی دارد؟ بهترین نوع دهانشویه و نحوه مصرف، عوارض و علت استفاده از دهانشویه، سوالاتی هستند که باید از آن‌ها مطلع شد تا بتوان علاوه‌بر سالم ماندن و افزایش طول عمر ایمپلنت، روند بهبودی و جراحی را نیز افزایش داد.

علت استفاده از دهانشویه مخصوص ایمپلنت

به‌ دلیل تجمع باکتری و بروز عفونت پس از انجام ایمپلنت دندان و همچنین ایجاد پلاک بین دندان‌ها، استفاده از دهانشویه مخصوص ایمپلنت ضروری خواهد بود. دهانشویه‌ها با ساختارهای مختلف تهیه می‌شوند و بسته به مشکل به ‌وجود آمده در دهان و برای دندان‌ها، می‌توان یکی از آن‌ها را انتخاب نمود. پس از کاشت دندان، حتما از دهانشویه مخصوص ایمپلنت استفاده نمایید تا بوی بد دهان یا عفونت را از بین ببرد و حذف نماید. مصرف دهانشویه با یک فرمول و ساختار نامناسب، نه تنها باعث بهبود در روند حراجی نخواهد شد، بلکه عوارض و مشکلات جبران‌ناپذیری را بر‌جای خواهد گذاشت.

برای مصرف دهانشویه و میزان دفعات استفاده در روز، با دندانپزشک خود مشورت نمایید و حتما دستور مصرف را از ایشان درخواست کنید. همچنین توجه داشته باشید که استفاده از دهانشویه جایگزین مسواک و نخ‌ دندان نخواهد شد و باید هر کدام در جای خود مورد استفاده قرار گیرند.

دهانشویه مخصوص ایمپلنت

دهانشویه مخصوص ایمپلنت

بهترین دهانشویه مخصوص ایمپلنت

دهانشویه‌ها دارای انواع مختلفی نظیر دهانشویه ضدعفونی‌کننده، دهانشویه حاوی فلوراید و… هستند که باتوجه به حساس بودن درمان و مصرف دهانشویه‌ مناسب برای ایمپلنت، باید از دهانشویه فاقد الکل استفاده نمود. در ترکیبات این دهانشویه‌ها مواد و ترکیباتی مانند فنول، الکل، فلوراید، کلرهگزیدین، پراکسید هیدروژن و… وجود دارند که باتوجه به نیاز بیمار، یکی از آن‌ها مورد استفاده قرار خواهند گرفت. با مصرف دهانشویه فاقد الکل برای بیمارانی که ایمپلنت انجام داده‌اند، ما شاهد جلوگیری از بوی بد دهان، جلوگیری از پوسیدگی و پلاک و عفونت خواهیم بود. توجه داشته باشید که استفاده از دهانشویه‌های الکلی باعث کاهش ترشح بزاق دهان می‌شوند که همین موضوع مانع از باکتری‌زدایی و حذف پلاک خواهد شد؛ چراکه بزاق دهان توانایی تنظیم PH دهان را خواهد داشت.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  رنگ پریدگی لثه ها

نحوه مصرف دهانشویه مخصوص ایمپلنت دندان

باتوجه به این‌که دهانشویه نمی‌تواند جایگزین نخ دندان و مسواک باشد، در نتیجه در وهله اول و قبل از مصرف دهانشویه از مسواک و نخ دندان استفاده کنید تا مواد غذایی و پلاک‌ها از بین دندان‌ها خارج شوند. طریقه مصرف و مقدار استفاده از دهانشویه به صلاح‌دید متخصص شما خواهد بود؛ اما باید روزی یک تا دو بار مصرف گردد. مقداری مشخص از دهانشویه را به دهان منتقل کرده و اجازه می‌دهیم تا کاملا به تمام قسمت‌های دهان وارد شود که معمولا ۳۰ الی ۶۰ ثانیه زمان لازم است. زمانی این محلول تاثیرات نهایی را خواهد گذاشت که پس از استفاده از آن از خوردن و‌ آشامیدن بپرهیزید و اجازه دهید تا نیم ساعت، دهانشویه فعالیت خود را در دهان انجام دهد.

دهانشویه مخصوص ایمپلنت

دهانشویه مخصوص ایمپلنت

مزایای استفاده از دهانشویه مخصوص ایمپلنت

استفاده از دهانشویه پس از انجام ایمپلنت دندان، یکی از واجبات بوده که باید آن را جدی گرفت. مصرف دهانشویه دارای مزایایی است که به شرح زیر هستند:

  • جلوگیری از بوی بد دهان یا هالیتوز
  • کنترل بهتر پلاک و جرم بین دندان‌ها
  • پیشگیری از بیمارهای پریودنتال و لثه
  • بهبودی التهاب لثه
  • تقویت دندان‌ها
  • سفید کردن دندا‌ن ها

عوارض مصرف دهانشویه مخصوص ایمپلنت دندان

در زمان مصرف دهانشویه مخصوص ایمپلنت به میزان و مدت زمان مصرف توجه کنید و با مشاهده تغییرات حتما با متخصص خود مشورت نمایید. تغییراتی که از عوارض دهانشویه به حساب می‌آیند شامل تغییر رنگ دندان‌ها، گزگز و سوزش مخاط دهان، احساس ناراحتی و درد، زرد شدن سطح دندان‌ها و… می‌شوند. همچنین استفاده طولانی مدت از دهانشویه می‌تواند کلسیم موجود در دندان‌ها را از بین برده و صدمات جبران‌ناپذیری را برجای بگذارد. لازمه جلوگیری از تمامی این موارد تنها رعایت نکات است.

دهانشویه مخصوص ایمپلنت

دهانشویه مخصوص ایمپلنت

در صورت نبود دهانشویه چه اقدامی باید انجام دهیم؟

گاهی به‌ دلیل فراموش کردن یا در دسترس نبودن دهانشویه می‌توان از محلول دیگری برای ضدعفونی کردن و پاکسازی دهان دندان استفاده نمود. محلول رقیق آب نمک بهترین گزینه خواهد بود که محیط اسیدی دهان را تنظیم کرده و به حالت خنثی یا قلیایی تبدیل می‌کند تا رشد باکتری‌ها متوقف شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چرا لثه در اطراف یک دندان ملتهب می شود؟

موارد مهم در دهانشویه مخصوص ایمپلنت

برای استفاده از دهانشویه مخصوص ایمپلنت باید نکاتی را در نظر داشت و به آن‌ها توجه نمود تا هم از روند بهبودی مناسبی برخوردار باشیم و هم به سلامت دهان و دندان کمک کنیم. این نکات شامل موارد زیر می‌شوند:

  • هرگز دهانشویه خود را با مسواک ترکیب نکنید.
  • استفاده از نخ‌ دندان و مسواک قبل از دهانشویه ضروری است.
  • در زمان استفاده از دهانشویه، مدت زمان نگهداشتن آن در دهان نباید بیشتر از ۶۰ ثانیه شود.
  • حتما از دهانشویه فاقد الکل استفاده نمایید و در صورت نیاز، آب نمک رقیق جایگزین مناسبی برای دهانشویه است.
  • استفاده از دهانشویه برای کودکان زیر ۷ سال به‌ دلیل امکان قورت دادن دهانشویه، مناسب نیست.
دهانشویه مخصوص ایمپلنت

دهانشویه مخصوص ایمپلنت

سوالات متداول

  1. هرچند وقت یک‌بار و به چه میزان از دهانشویه استفاده کنیم؟

میزان مصرف و فاصله هر وعده، بستگی به بیمار دارد که باید از دندانپزشک متخصص خود نحوه مصرف و دستورالعمل آن را درخواست نماید.

  1. آیا با استفاده از دهانشویه دیگر نیازی به مسواک زدن نیست؟

این یک تصور نادرست است. دهانشویه هیچ‌گاه جایگزین مسواک و نخ‌ دندان نخواهد بود و باید از هر سه آن‌ها استفاده کرد.

  1. استفاده از دهانشویه چه تاثیری دارد؟

دهانشویه علاوه‌بر دستیابی به بهبودی سریع‌تر می‌تواند پلاک‌ها، بوی بد دهان، عفونت، التهاب لثه و… را تحت تاثیر قرار داده و التیام بخشد.

  1. چگونه از دهانشویه استفاده کنیم؟

ابتدا دندان‌ها را به‌طور کامل با مسواک و نخ ‌دندان تمیز کرده و بعد از آن، مقدار مشخصی از دهانشویه را به مدت ۳۰ الی ۶۰ ثانیه در دهان نگه می‌داریم تا به تمام قسمت‌ها نفوذ کرده و اثر خود را برجای بگذارد. نخوردن غذا به مدت ۳۰ دقیقه بعد از استفاده از دهانشویه یکی از الزامات است.

  1. کدام دهانشویه مناسب برای ایمپلنت است؟
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  علت تغییر رنگ و سیاه شدن لثه پس از ایمپلنت دندان

دهانشویه مناسب و کاربردی باتوجه به حساس بودن ساختار ایمپلنت، دهانشویه فاقد الکل است.

دهانشویه مخصوص ایمپلنت

دهانشویه مخصوص ایمپلنت

سخن پایانی

ایمپلنت دندان که یکی از روش‌های درمانی و زیبایی محسوب می‌شود، نیاز به توجه و نگهداری با استفاده از برخی موارد مانند دهانشویه دارد تا عمری طولانی‌تر داشته باشد. بهترین دهانشویه مخصوص ایمپلنت، دهانشویه‌ای فاقد الکل بوده که از اسیدی شدن یا تنظیم نشدن بزاق دهان جلوگیری می‌نماید. در زمان مصرف و نیز میزان محلول، باید دقت لازم را به خرج داد؛ چراکه گاهی شاهد گزگز، زرد شدن سطح دندان و… خواهیم بود.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code