علت تغییر رنگ و سیاه شدن لثه پس از ایمپلنت دندان

بسیاری از ما در طول زندگی خود بنابر دلایل مختلف مانند تصادف، بیماری، پوسیدگی، عفونت و… دندان‌های خود را از دست می‌دهیم. حال در این شرایط یکی از بهترین راه‌های پر کردن جای خالی دندان‌های از دست رفته استفاده از روش ایمپلنت است؛ اما در برخی از مواقع در اثر تحلیل و آسیب رسیدن به لثه، لکه‌های سیاه و تیره رنگی در اطراف ایمپلنت ایجاد می‌شوند که نارضایتی افراد را به‌دنبال خواهند داشت. پس از بروز این اتفاق افراد به‌دنبال یافتن دلیل این مشکل و منشا این تغییر رنگ هستند. سه دلیل شایع وجود عفونت در لثه، عدم استحکام استخوان و کاشت نادرست ایمپلنت برای سیاه شدن لثه‌ها بعد از ایمپلنت بیان شده‌اند. چگونه تغییر رنگ و سیاهی ناشی از ایمپلنت دندان را کاهش دهیم؟ دلیل اصلی تغییر رنگ و سیاه شدن لثه پس از ایمپلنت دندان چیست؟

سیاهی لثه پس از ایمپلنت

در انجام ایمپلنت دندان نیز همچون سایر روش‌ها امکان بروز خطا و مشکلاتی وجود دارد. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات، ایجاد تغییر رنگ و سیاه شدن لثه بعد از ایمپلنت دندان است. سیاهی لثه بعد از انجام ایمپلنت دندان احساس ناخوشایندی را به افراد می‌دهد. اگر این تیرگی‌ها در هنگام حرف زدن به چشم بیایند از نظر فرد تمامی هزینه‌های مربوطه بی‌نتیجه مانده است. سیاه و تیره شدن لثه پس از ایمپلنت (implant) می‌تواند علل مختلفی را در برداشته که ممکن است به ایمپلنت مرتبط باشند.

البته، برای تشخیص دقیق‌تر و توضیحات کامل‌تر مراجعه به یک متخصص ایمپلنتولوژی (متخصص ایمپلنت دندانی) توصیه می‌شود؛ اما مواردی چون التهاب لثه، تجمع پلاک‌ها، مصرف دخانیات و… می‌توانند از دسته عوامل شایع در تیرگی لثه پس از ایمپلنت باشند.

علل تغییر رنگ و سیاه شدن لثه پس از ایمپلنت دندان

سیاهی لثه فرد پس از انجام ایمپلنت یکی از برزگ‌ترین چالش‌هایی است که افراد قبل از آغاز ایمپلنت دندان با آن درگیر هستند؛ چراکه ایمپلنت برای پر کردن جای خالی دندان‌ها و بازگردادن لبخندی زیبا به چهره صورت می‌گیرد؛ اما هنگامی که ایمپلنت انجام گرفته و لکه‌های سیاهی اطراف لثه نمایان شوند، بدون شک جلوه خوبی نخواهد داشت و از جمله دلایل سیاهی لثه پس از ایمپلنت می‌توان به وجود عفونت، مقاومت کم استخوان، کاشت ناصحیح ایمپلنت، مصرف سیگار، هماتوم و… اشاره کرد.

سیاه شدن لثه پس از ایمپلنت دندان

سیاه شدن لثه پس از ایمپلنت دندان

وجود عفونت

یکی از دلایل تیرگی لثه بعد از ایمپلنت دندان عفونت است، در نتیجه شما می‌بایست پس از انجام ایمپلنت با مصرف دارو از بروز عفونت جلوگیری نمایید؛ چراکه عفونت به مروز زمان منجر به تحلیل لثه خواهد شد. از جمله دلایل ایجاد عفونت و التهاب می‌توان به رعایت نکردن بهداشت دهان ‌و ‌دندان اشاره کرد و اگر این عدم رعایت بهداشت ادامه یابد منجر به پوسیدگی سایر دندان‌ها نیز می‌شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  همه چیز درباره فیکسچرهای ایمپلنت

مقاومت کم استخوان

قدرت و استحکام لثه پس از افزایش سن و ایجاد ضربه و فشار کاهش خواهد یافت. به‌طور کلی لثه از نیروی زیادی برخوردار است تا بتواند ریشه و تاج دندان را درون خود نگه دارد؛ اما اگر عواملی چون ضربه و فشار به‌صورت دائم به آن وارد شوند، بدون شک منجر به بروز مشکلاتی از جمله تضعیف نیروی لثه خواهند شد. افرادی که به پوکی استخوان مبتلا هستند برای انجام ایمپلنت کاندیدای مناسبی نخواهند بود. دندانپزشک در ابتدا می‌بایست معاینات لازم را برای لثه این افراد انجام داده، سپس براساس شرایط لثه کار ایمپلنت را آغاز نماید.

سیاه شدن لثه پس از ایمپلنت دندان

سیاه شدن لثه پس از ایمپلنت دندان

کاشت نادرست ایمپلنت

انجام ایمپلنت به تبحر و دقت زیادی نیازمند است و به همین علت بیمار می‌بایست به دندانپزشک مجرب مراجعه نماید. دندانپزشک می‌بایست در حین انجام کاشت تمام دقت خود را به کار گرفته و آن را به‌خوبی انجام دهد تا پس از پایان درمان فرد بعد از گذشت مدتی با سیاهی لثه مواجه نشود.

مصرف سیگار

مصرف سیگار و سایر دخانیات حتی برای افرادی که ایمپلنت دندان نیز انجام نمی‌دهند، منجر به تیرگی لثه خواهد شد؛ اما افرادی که ایمپلنت دندان انجام داده‌اند به نسبت سایر افراد بیشتر در معرض این عارضه قرار دارند. توجه داشته باشید که مصرف سیگار و دخانیات قدرت و استحکام استخوان لثه را کاهش داده که در نهایت سبب می‌گردد تا لثه با سرعت زیادی در برابر دخانیات و مواد غذایی از خود واکنش نشان ‌دهد؛ سپس به مرور زمان شاهد سیاهی اطراف لثه خواهید بود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چرا در لثه هایم حفره وجود دارد؟ چگونه می توان این مشکل را درمان کرد؟

هماتوم

هماتوم از دیگر دلایل ایجاد سیاهی اطراف لثه به شمار می‌رود. هنگامی که فرد ایمپلنت دندان انجام می‌دهد گاها با خونریزی‌هایی مواجه می‌گردد که در نهایت منجر به ایجاد کیسه‌هایی از آب و خون درون بافت لثه خواهند شد. در واقع هماتوم با گذشت زمان باعث ایجاد تغییر رنگ تیره روی لثه می‌شود؛ به همین دلیل اگر پس از انجام ایمپلنت با خونریزی شدیدی مواجه شده‌اید، در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه نمایید.

سیاه شدن لثه پس از ایمپلنت دندان

سیاه شدن لثه پس از ایمپلنت دندان

راه ‌های جلوگیری از تیرگی و سیاهی لثه پس از ایمپلنت

برای جلوگیری از سیاهی لثه پس از ایمپلنت دندان، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

رعایت منظم بهداشت دهان و دندان: حفظ بهداشت دهان و دندان و به‌خصوص منطقه اطراف ایمپلنت، از اهمیت بسیاری برخوردار است. این عمل شامل شست‌وشوی دهان و دندان به‌صورت دو بار در روز با استفاده از مسواک نرم و نخ دندان و همچنین پاک کردن موثر فضاهای میان دندانی می‌شود.

استفاده از دهانشویه: استفاده از دهانشویه مخصوص ایمپلنت در مناطقی که دسترسی به آنجا سخت بوده، می‌توانند به کاهش باکتری‌های اطراف ایمپلنت و لثه کمک کند.

بررسی و معاینه منظم توسط دندانپزشک: مراجعه به دندانپزشک متخصص برای بررسی و پیگیری منظم وضعیت ایمپلنت و لثه، باعث شناسایی زودرس مشکلات و برطرف ساختن آن‌ها خواهد شد.

ترک مصرف سیگار: سیگار از جمله عواملی است که می‌تواند به بروز سیاهی و تیرگی در لثه پس از ایمپلنت کمک کند. عدم مصرف یا کاهش مصرف سیگار می‌تواند به‌طور قابل توجهی بر رنگ لثه تاثیرگذار باشد.

رعایت توصیه‌های دندانپزشک: همواره به توصیه‌های دندانپزشک خود در رابطه با نگهداری و بهداشت ناحیه ایمپلنت توجه کرده و آن‌ها را رعایت نمایید. در صورت بروز هرگونه ناراحتی، درد یا تغییر در رنگ لثه، دندانپزشک خود را در جریان قرار دهید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ویتامین ها و مواد مغذی مفید برای سلامت لثه ها

اجتناب از مصرف مواد غذایی شیرین: مصرف خوراکی و مواد غذایی که دارای قند بسیار هستند، برای افرادی که ایمپلنت انجام داده‌اند، مضر است و می‌بایست از مصرف مداوم این مواد غذایی اجتناب ورزند.

سیاه شدن لثه پس از ایمپلنت دندان

سیاه شدن لثه پس از ایمپلنت دندان

سوالات متداول

دلیل اصلی تیرگی لثه پس از ایمپلنت چیست؟

تمامی عوامل چون عدم رعایت بهداشت، مصرف دخانیات، مصرف موارد غذایی رنگی، مراجعه به دندانپزشک کم تجربه و… در تیرگی لثه پس از ایمپلنت موثر خواهند بود؛ اما علت اصلی این تیرگی کاشت نامناسب ایمپلنت است.

آیا پایه ایمپلنت می‌تواند تغییر رنگی را در لثه ایجاد ‌کند؟

بله؛ وجود فلز تیتانیومی و رنگ ‌آن موجب تغییر رنگ لثه خواهد شد. معمولا رنگ پایه ایمپلنت هنگام تماس با لثه، درون بافت لثه پخش می‌شود.

راه درمان سیاهی لثه پس از ایمپلنت چیست؟

برای درمان سیاهی و لکه‌های موجود روی لثه پس از ایمپلنت، می‌بایست از درمان های مختلف توسیه شده توسط جراح لثه نظیر لیزر درمانی استفاده کرد.

آیا عواملی که سبب بروز بیماری شده‌اند، در تغییر رنگ لثه اثرگذار هستند؟

بله؛ در بیماری پریودنتال نکروزان فرد شاهد تغییر رنگ لثه خواهد بود. این بیماری در اثر عوامل باکتریایی ایجاد می‌شود.

سیاهی لثه پس از ایمپلنت چگونه نمایان می‌شود؟

به‌صورت معمول سیاه شدن و تیرگی لثه بعد از ایمپلنت دندان در نزدیکی روکش ایمپلنت و به‌صورت یک لکه تیره مشاهده خواهد شد.

سیاه شدن لثه پس از ایمپلنت دندان

سیاه شدن لثه پس از ایمپلنت دندان

سخن پایانی

گاها پس از انجام ایمپلنت روی لثه فرد لکه‌های تیره و سیاه رنگی ایجاد می‌شوند. در همین راستا قبل از انجام ایمپلنت دندان یک‌سری اقدامات همچون مراجعه به دندانپزشک مجرب، رعایت بهداشت دهان‌ و ‌دندان و… می‌توانند در کاهش ایجاد تیرگی لثه اثرگذار باشند؛ اما برای این‌که بتوانید این عارضه را کاهش دهید، می‌بایست به جراح لثه مجرب مراجعه نمایید تا از ایجاد لک و تیرگی لثه جلوگیری شود. در نتیجه وجود لک سیاه روی لثه پس از ایمپلنت یک عارضه شایع بوده که با انجام یک‌سری نکات مانند عدم مصرف دخانیات، استفاده از دهانشویه، استفاده از مسواک نرم و نخ دندان، اجتناب از مصرف مواد غذایی رنگی و… می‌توانید بروز این عارضه را کاهش دهید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code