روش های درمانی برای رفع مشکل سیاهی و تیرگی دندان

حتما برای شما پیش آمده که متوجه لکه سیاهی روی دندان خود شوید. دندان تیره و سیاه ظاهر ناخوشایندی دارد و سبب می‌گردد تا شخص به هنگام لبخند زدن احساس خوبی نسبت به خود نداشته باشد. تیرگی و سیاهی دندان می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد. دندان‌پزشک با معاینه دندان شما می‌تواند علت آن را بیابد. شیوه‌های درمانی بسیاری برای رفع مشکل سیاهی و تیرگی دندان وجود دارند. از جمله روش‌های رایج درمانی که به منظور رفع تیرگی و رنگ نامناسب دندان انجام می‌گیرد، می‌توان به لمینت، کامپوزیت و بلیچینگ اشاره کرد. در واقع علت تیرگی دندان شما تعیین می‌کند که کدام شیوه درمانی برای شما مناسب‌تر خواهد بود.

درمان سیاهی و تیرگی دندان

درمان سیاهی و تیرگی دندان

درمان سیاهی بین دندان های جلویی

 دندان‌های جلویی بیشتر از هر دندان دیگری در معرض دید قرار دارند و تیرگی و سیاهی آن‌ها می‌تواند ظاهر ناخوشایندی داشته باشد. در واقع، به چهار دندان بالایی و چهار دندان پایینی دندان‌های جلویی گفته می‌شود. این مدل دندان‌ها در شش تا هشت ماهگی پا به عرصه وجود می‌گذارند. دندان‌های جلو نقش مهمی را به هنگام صحبت کردن و زیبایی ظاهر فرد ایفا می‌کنند. از این رو، این مدل دندان‌ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

تیرگی دندان‌ها و لکه های سیاه روی دندان می‌بایست سریعا درمان شود؛ چراکه اگر درمان درستی برای آن انجام نگیرد، با گذشت زمان شاهد آسیب به کل دندان خواهیم بود. همچنین سیاهی میان دو دندان اگر بر اثر پوسیدگی باشد با گذشت زمان به دیگر دندان‌ها نیز سرایت کرده و آن‌ها با مشکل مواجه خواهند شد.

درمان سیاهی و تیرگی دندان

درمان سیاهی و تیرگی دندان

اقدامات اولیه برای درمان سیاهی بین دندان ها

رعایت بهداشت اصولی دهان و دندان را می‌توان اولین قدم در راستای پیشگیری از ابتلا به تیرگی دندان دانست. اگر وضعیت تیرگی دندان نیز حاد شود، استفاده از یک‌سری مواد غذایی که تیرگی دندان را به‌دنبال دارند، ممنوع خواهد شد. اگر میزان تیرگی بین دندان ها شدید باشد، درمان آن به کمک درمان‌های خانگی امکان‌پذیر نخواهد بود. در این شرایط باید به دندان‌پزشک متخصص مراجعه کرده و از وی کمک بخواهید. دندان‌پزشک دندان شما را معاینه می‌کند و براساس مقدار و دلیل تیرگی دندان  بهترین درمان را برای شخص در نظر خواهد گرفت.

درمان‌های خانگی  رفع سیاهی دندان‌ها تنها به‌صورت جزئی عمل می‌کند. در حالی که درمان‌های تخصصی به‌صورت کامل سیاهی میان دندان‌ها را برطرف می‌سازند.

درمان سیاهی و تیرگی دندان

درمان سیاهی و تیرگی دندان

فلورایدتراپی و جلوگیری از بروز لکه های سیاه روی دندان

فلورایدتراپی در واقع یکی از شیوه‌های پیشگیری به حساب می‌آید که به کمک آن می‌توان مانع از پوسیدگی دندان جلویی شد. با انجام فلورایدتراپی هیچ دردی را احساس نخواهید کرد. امکان انجام این شیوه درمانی در مطب‌های خصوصی وجود دارد. در صورتی که موارد بالا رعایت شوند و شخص به بهداشت دهان و دندان خود توجه کند، دیگر شاهد تیرگی و سیاهی دندان نخواهید بود.

درمان سیاهی و تیرگی دندان

درمان سیاهی و تیرگی دندان

رفع سیاهی دندان ناشی از پوسیدگی با پر کردن دندان

پر کردن دندان به عنوان یکی از رایج‌ترین شیوه‌های درمانی در حوزه دندان‌پزشکی شناخته می‌شود. با پر کردن دندان می‌توان سیاهی دندان ناشی از پوسیدگی را برطرف ساخت. در نظر بسیاری از اشخاص، پر کردن دندان راه‌ حل مناسبی برای درمان پوسیدگی و برطرف کردن علت تیرگی دندان به نظر نمی‌رسد. این مسئله به علت به‌ کارگیری آمالگام در پر کردن دندان است. در حالی که امروزه اغلب دندان‌پزشکان مواد کامپوزیتی مشابه دندان‌های طبیعی خود شخص را جهت پر کردن دندان‌ها به‌ کار می‌گیرند. بنابراین به کمک این شیوه درمانی رایج می‌توان به سادگی سیاهی ناشی از پوسیدگی دندان را برطرف ساخته و زیبایی را به چهره خود بازگرداند.

درمان سیاهی و تیرگی دندان

درمان سیاهی و تیرگی دندان

درمان سیاه شدن ریشه دندان

در بعضی از مواقع شاهد سیاه شدن ریشه دندان هستیم. اگر به ریشه دندان آسیبی وارد شود، امکان دارد دندان‌پزشک برای برطرف کردن آن برای انجام عصب‌کشی اقدام نماید. در این شیوه درمانی، دندان‌پزشک اقدام به خارج‌سازی عصب درون دندان می‌کند و آن ناحیه از هرگونه پوسیدگی و عفونت عاری می‌شود. پس از آن، دندان‌پزشک از مواد مخصوصی استفاده می‌کند تا آن ناحیه پر شود. البته در شرایطی که آسیب وارده به دندان زیاد باشد و امکان بازیابی و ترمیم دندان وجود نداشته باشد، ممکن است دندان‌پزشک اقدام به کشیدن دندان نماید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آبسه لثه چیست؟

شیوه های محبوب دندان‌پزشکی برای سفید کردن دندان

سیاهی و تیرگی دندان از جمله معضلات رایج در جوامع امروزی به حساب می‌آیند. برای درمان آن شیوه‌های درمانی متنوعی وجود دارند که بسته به علت تیرگی دندان، دندان‌پزشک متخصص مناسب‌ترین شیوه درمانی را به شما پیشنهاد خواهد داد.  سفید کردن دندان در اصل با هدف برخورداری از دندان‌هایی سفید و براق و درخشان به منظور برخورداری از لبخندی زیباتر انجام می‌گیرد. لمینت، کامپوزیت و بلیچینگ دندان از رایج‌ترین شیوه‌های درمانی برای حذف سیاهی دندان و اصلاح ظاهر دندان به شمار می‌روند. پیش از اقدام برای انجام هر یک از شیوه‌های درمانی بهتر است که با آن‌ها آشنا شوید.

درمان سیاهی و تیرگی دندان

درمان سیاهی و تیرگی دندان

لمینت دندان؛ شیوه محبوب سلبریتی‌ها

لمینت دندان را می‌توان گزینه خوبی برای سفید کردن دندان تیره، زرد و کدر دانست. به کمک لمینت دندان همچنین می‌توان فاصله میان دندان‌ها را برطرف کرد و به دندان‌ها نظم بخشید. لمینت دندان در اصل به روکش نازکی گفته می‌شود که ساخت آن در لابراتور طبق قالب دندان انجام می‌گیرد. دندان‌پزشک متخصص روکش تهیه شده را روی دندان شما نصب می‌کند. به این صورت تحولی در ظاهر دندان‌های شخص ایجاد خواهد شد.

لازم به ذکر است که در شرایطی که دندان شما به علت پوسیدگی و خرابی دندان یا مشکلات لثه تغییر رنگ داده باشد، دیگر بلافاصله امکان انجام لمینت وجود ندارد. در این موقعیت، شما می‌بایست ابتدا این مشکل را درمان کنید؛ سپس برای انجام لمینت دندان اقدامات لازم صورت بگیرد. در صورتی که پیش از انجام لمینت، درمان پوسیدگی انجام نشود، ممکن است میزان خرابی و عفونت دندان گسترش یابد. در این شرایط شما دندان طبیعی و لمینت شده خود را از دست خواهید داد و هزینه لمینت دندان بیهوده تلقی می‌شود.

درمان سیاهی و تیرگی دندان

درمان سیاهی و تیرگی دندان

کامپوزیت دندان؛ زیبایی سریع و کم هزینه دندان ها

یکی از شیوه‌های محبوب درمانی برای حذف لکه‌های تیره روی دندان و برطرف شدن بد رنگی دندان ها را می‌توان کامپوزیت دندان دانست. کامپوزیت دندان همچون لمینت سبب می‌گردد که ظاهر دندان زیباتر دیده شود و طرح لبخند شخص بهبود یابد. تنها در جنس و شیوه کار میان کامپوزیت دندان با لمینت دندان تفاوت‌هایی دیده می‌شوند. برای انجام کامپوزیت دندان به نسبت لمینت دندان فرد هزینه بسیار کمتری را متحمل خواهد شد. البته کامپوزیت دندان به همان میزان از طول عمر کمتری نیز برخوردار است و ماندگاری کمتری دارد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  واترجت برای ایمپلنت بهتر است یا نخ دندان؟

طول عمر لمینت‌های باکیفیت در صورت رعایت صحیح بهداشت دهان و دندان به 10 تا 15 سال نیز می‌رسد. این در حالی است که عمر مفید کامپوزیت دندان تنها در حدود شش سال خواهد بود. پس از این زمان، امکان دارد که رنگ آن تغییر پیدا کند. البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که اگر آسیبی به لمینت دندان وارد شود، شما مجبور خواهید شد که آن را تعویض کنید؛ اما کامپوزیت دندان نیازی به تعویض ندارد؛ چراکه از قابلیت ترمیم برخوردار است.

درمان سیاهی و تیرگی دندان

درمان سیاهی و تیرگی دندان

بلیچینگ دندان؛ راهی برای سفید کردن دندان در کوتاه‌ترین زمان

بلیچینیگ یکی از شیوه‌های رایج درمانی به حساب می‌آید که به منظور سفید کردن دندان انجام می‌گیرد. این شیوه درمانی کاربرد بسیاری داشته و برای انجام آن نیز هزینه زیادی را متحمل نخواهید شد. همچنین بلیچینگ دندان در برطرف کردن سیاهی اطراف و پشت دندان نیز نقش دارد. البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که اگر میزان سیاهی دندان زیاد بوده و سیاهی دندان به علت پوسیدگی یا آسیب پالپ رخ داده باشد، هیچ یک از سه شیوه درمانی کارساز نخواهد بود. در این مواقع شما باید به کمک سایر شیوه‌های درمانی، ابتدا مشکل پوسیدگی دندان را برطرف نمایید.

سفید کردن دندان در خانه

بعضی از افراد مایل هستند که شیوه‌های درمانی برای سفید کردن دندان را در خانه امتحان کنند. در برخی از مواقع، امکان سفید کردن دندان در خانه وجود دارد. هنگامی که دندان به علل بیرونی همچون مصرف مواد رنگی، جرم و پلاک، مصرف دخانیات، استفاده از برخی از داروها و… تیره رنگ شده باشد، می‌توان از شیوه‌های سفید کردن دندان در خانه استفاده کرد.

همچنین در شرایطی که سیاه شدن دندان به تازگی اتفاق افتاده باشد، شیوه‌های خانگی می‌توانند کارساز باشند؛ اما در صورت تثبیت رنگ سیاه دندان، مراجعه به دندان‌پزشک الزامی است و شیوه‌های درمانی خانگی پاسخگو نخواهند بود. شما می‌توانید از مواردی همچون روغن‌های گیاهی، سرکه سیب، جوش شیرین، زردچوبه و درمان های مشابه به عنوان شیوه درمانی خانگی استفاده کنید.

درمان سیاهی و تیرگی دندان

درمان سیاهی و تیرگی دندان

دلایل سیاهی دندان و لکه های تیره

شاید شما نیز یکی از افرادی باشید که به تازگی متوجه سیاهی و تیرگی دندان خود شده‌‌اید. سیاهی و تیرگی دندان می‌تواند علت‌های بسیاری داشته باشد. برای برطرف کردن آن فرد باید به دندان‌پزشک مراجعه نماید. دندان‌پزشک دندان‌های فرد را معاینه کرده و مسئله سیاهی دندان را علت‌یابی می‌کند. با یافتن علت سیاهی دندان می‌توان این مشکل را به‌راحتی درمان نمود. نوع درمان سیاهی دندان براساس علت آن متفاوت است. به عبارتی دیگر می‌توان گفت که انتخاب نوع درمان به‌دلیل به وجود آمدن سیاهی دندان بستگی دارد. موارد زیر به دلایل احتمالی سیاهی دندان و چگونگی درمان آن اشاره دارد:

تغییر رنگ دندان‌ها به علت تغذیه نادرست

در بعضی از مواقع ممکن است سیاهی و لکه‌های تیره دندان به علت تغذیه نادرست شخص به وجود آیند. در این شرایط شخص می‌بایست محدودیتی برای مصرف بعضی از غذاها را در نظر بگیرد. همچنین تغییری در عادات غذایی خود به وجود آورد. برای نمونه چای سبز را جایگزین چای سیاه کنید. همچنین به‌جای نوشابه بهتر است که انتخاب شما آبمیوه‌های طبیعی باشد. میزان استفاده شما از قهوه باید به حداقل برسد. همچنین پس از استفاده از هر یک از این موارد، مسواک زدن ضروری خواهد بود. همچنین برای برطرف ساختن تغییر رنگ دندان‌ها می‌توانید از کیت‌های سفیدکننده دندان را در خانه استفاده نمایید.

درمان سیاهی و تیرگی دندان

درمان سیاهی و تیرگی دندان

سیاه شدن دندان‌ها به علت تارتار

گاهی تارتار موجب تیرگی دندان و به وجود آمدن لکه‌‌های تیرگی می‌شود. برای برطرف کردن این مسئله می‌بایست مراجعه‌ای به دندان‌پزشک داشته باشید؛ چراکه درمان پلاک‌های سفت شده به سادگی و به کمک درمان‌های خانگی امکان‌پذیر نخواهد بود. دندان‌پزشک مواد و ابزارهای جرم‌گیری را به ‌کار گرفته و اقدام به تراشیدن آن‌ها می‌کند. پس از آن، شما دندان‌هایی سفید همچون دندان‌های پیشین خود خواهید داشت.

درمان سیاهی و تیرگی دندان

درمان سیاهی و تیرگی دندان

سیاه شدن دندان ها به دلیل مصرف دارو

مصرف برخی از داروها می‌تواند دندان‌های شما را تیره رنگ کند. برای نمونه قطره آهن می‌تواند دلیل سیاه شدن دندان کودک شما باشد. در صورتی که متوجه سیاهی دندان کودک خود به‌دلیل مصرف قطره آهن شده‌اید، بهتر است تا سن دو تا سه سالگی منتظر بمانید.  بعد از این سن، کودک می‌بایست توسط دندان‌پزشک معاینه شود تا پیش از این‌که پوسیدگی دندان شکل بگیرد، این مسئله به کمک درمان های دندانپزشکی برطرف گردد. در حالت کلی، برای پیشگیری از بروز این مشکل رعایت یک‌سری نکات الزامی است. این نکات شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. نیم ساعت قبل و نیم ساعت پس از استفاده از قطره آهن، مصرف آبمیوه‌های اسیدی همچون آب مرکبات و آب گوجه فرنگی ممنوع است.
  2. بلافاصله پس از این‌که کودک از قطره آهن استفاده کرد، نوشیدن آب الزامی است.
  3. قبل و بعد از مصرف قطره آهن استفاده از مسواک مخصوص کودکان جهت پاکسازی دندان الزامی است.
  4. قطره آهن می‌بایست در حلق کودک چکانده شود. از ریختن آن در اول دهان یا روی زبان کودک پرهیز کنید.
  5. قطره آهن نباید با هیچ ماده دیگری ترکیب شود، حتی اگر این کار به منظور مصرف کردن راحت قطره آهن باشد.
درمان سیاهی و تیرگی دندان

درمان سیاهی و تیرگی دندان

سیاه شدن دندان‌ها به‌دلیل مصرف دخانیات

سیاه و تیره شدن دندان می‌تواند به علت مصرف دخانیات رخ دهد. در این شرایط دندان‌پزشک توصیه می‌نماید که شخص مصرف سیگار و دخانیات را ترک کند. اگر قصد ترک سیگار را نیز ندارید، حداقل بهتر است که برای بهبود سلامتی خود به‌صورت منظم از مسواک و نخ دندان استفاده کنید.‌ همچنین هر شش ماه یک‌بار مراجعه‌ای به دندان‌پزشک داشته باشید و اگر لازم شد برای انجام جرم‌گیری دندان اقدام نمایید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ایمپلنت دندانی all on 4 چیست؟

همچنین می‌توانید کیت‌های سفیدکننده دندان را از داروخانه خریداری نمایید. البته این مسئله زمانی کارساز است که تغییر رنگ دندان شدت پیدا نکرده و در مراحل اولیه تیرگی دندان به سر ببرید. در صورت عدم رعایت نکات مراقبتی و افزایش احتمال از دست دادن دندان های فرد، امکان دارد که با گذشت زمان دیگر دندان‌های سابق خود را نداشته باشید و در آن زمان مجبور به پرداخت هزینه ایمپلنت دندان شوید.

سخن پایانی

سیاه شدن دندان را می‌توان یکی از شایع‌ترین اتفاقات در حوزه دندان‌پزشکی دانست. داشتن دندان‌هایی سیاه و تیره می‌تواند از اعتمادبه‌نفس فرد به هنگام صحبت کردن و لبخند زدن بکاهد. به شیوه‌های درمانی مختلفی می‌توان این معضل را برطرف کرد و از لبخندی زیبا و جذاب برخوردار شد. این شیوه‌ها شامل لمینت، کامپوزیت و بلیچینگ می‌شوند که امروزه به طرفداران زیادی دست یافته‌اند. شما می‌توانید با رعایت نکات مراقبتی از سیاهی و تیرگی دندان خود جلوگیری کنید. در صورت مشاهده تیرگی و سیاهی دندان بهتر است که سریع‌تر برای درمان آن اقدام نمایید تا از پیشرفت تیرگی دندان جلوگیری شود.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code