درمان مشکل تغییر رنگ لثه با لیزر

آیا لثه‌های شما نیز دچار تغییر رنگ شده و از بابت آن ناراحت هستید؟ امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی برطرف ساختن سیاهی لثه یکی از بهترین مزایای دندان‌پزشکی به کمک لیزر است. چگونه لیزر می‌تواند سبب از بین بردن سیاهی لثه‌ها شود؟ هرچند تغییر رنگ لثه‌ها شاید سبب درد دندان نشود؛ اما از میزان زیبایی و حس اعتمادبه‌نفس شما می‌کاهد. بنابراین تمامی کسانی که به این عارضه دچار شده‌اند، به‌دنبال راه ‌حلی برای رهایی از آن هستند. درمان مشکل تغییر رنگ لثه با لیزر از نوآوری‌های دندان‌پزشکی به حساب می‌آید که بسیار کاربردی است. همان‌طور که دندان‌ها قابل رویت هستند و بر زیبایی اثر می‌گذارند، به همان اندازه لثه‌ها نیز نقش پررنگی در زیبایی خواهند داشت.

تیرگی یا تغییر رنگ لثه چیست و چگونه ایجاد می شود؟

رسوب رنگدانه‌های ملانین عامل اصلی تیرگی لثه است که در علم دندانپزشکی از آن تحت عنوان پیگمانتاسیون نیز یاد می‌شود. اگر دقت کرده باشید در سطح پوست نیز لکه‌های به وجود آمده بر اثر وجود دسته‌هایی از ملانین بوده‌ که گاهی اوقات قهوه‌ای و گاهی تیره‌تر هستند. بنابراین تیرگی لثه نیز به همین دلیل خواهد بود و در این حالت لثه‌های فرد از رنگ طبیعی خود خارج شده و تغییر رنگ می‌دهند.

مصرف دخانیات از جمله سیگار، مصرف برخی از داروهای خاص، عوامل ژنتیکی و… از جمله عوامل مهم در به وجود آمدن پیگمانتاسیون به حساب می‌آیند. تجمع ملانین در زیر پوست لثه برای بیمار بیشتر از جنبه زیبایی نگران‌کننده محسوب می‌شود.

عوامل مهم در ایجاد تیرگی و تغییر رنگ لثه ها

به‌طور کلی رنگ لثه در افراد گوناگون نیز متفاوت بوده و رنگ یکسانی ندارد. گاهی اوقات رنگ برخی از لثه‌ها از حالت طبیعی کمی متفاوت‌تر بوده که می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. مصرف دارو، سیگار کشیدن، برخی از بیماری‌های پزشکی یا دیگر عوامل محیطی و ژنتیکی می‎توانند سبب تغییر رنگ لثه‌ها شوند. لثه‌ها به عنوان یک تکیه‌گاه بسیار محکم برای دندان‌ها به حساب می‌آیند که آن‌ها را در کنار یکدیگر نگه می‌دارند. طیف رنگ لثه‌ها از صورتی و قرمز آغاز شده و تا قهوه‌ای و سیاه ادامه خواهد داشت.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ژنژیوکتومی چیست؟

همچنین سلامت دهان و دندان تا حد زیادی به سلامت بدن نیز کمک می‌کند و ضروری خواهد بود. تغییر رنگ در لثه نیز بی‌دلیل اتفاق نمی‌افتد، بنابراین باید به‌دنبال دلیل آن در بدن باشید. متخصص لثه در این زمینه با انجام معایناتی می‌تواند به شما کمک کند تا علت اصلی تغییر رنگ لثه‌های خود را بیابید. از جمله شایع‌ترین علت‌های تیره شدن رنگ لثه می‌توان موارد زیر را شرح داد.

تجمع ملانین در لثه

ملانین رنگدانه‌هایی است که سبب تیره شدن رنگ مو، چشم، پوست و… می‌شود از این‌رو چنانچه در لثه‌ها نیز وجود داشته باشد باعث تغییر رنگ در آن‌ها خواهد شد. کم و زیاد بودن ملانین در زیر پوست مقدار تیرگی آن را مشخص می‌کند، بنابراین لثه‌های‌ کسانی که بیش از اندازه تیره بوده ملانین بیشتری دارند. گاهی اوقات افراد به‌طور ژنتیکی و ارثی از ملانین زیادی در بدن خود برخوردار هستند و پوست و لثه‌ای تیره‌تر نیز خواهند داشت.

بحث بسیار مهم این است که اگر لثه از همان ابتدا رنگ تیره‌تری داشته باشد، به اندازه کسانی که به تازگی لثه‌های‌شان تغییر رنگ داده‌اند، نگران‌کننده نخواهد بود. تغییر رنگ ناگهانی لثه‌ها زمانی که از ابتدا این‌گونه نبوده‌اند، به احتمال زیاد به دلایل دیگری به غیر از وجود ملانین رخ داده و می‌بایست برای تشخیص به متخصص جراحی لثه مراجعه نمایید.

مصرف دخانیات و سیگار

اگر دقت کرده باشید افراد سیگاری، لثه‌های تیره‌تری نسبت به دیگر افراد دارند. ملانوز موجود در سیگار باعث تغییر رنگ لثه‌ها می‌شود و با تحریک سلول‌هایی به نام ملانوسیت، تولید ملانین در بدن را افزایش می‌‌دهد. همچنین نیکوتین موجود در تنباکو سبب می‌گردد تا ماده ملانوسیت در بدن بیش از حد طبیعی تولید و ایجاد شود. کسانی که لثه‌هایشان به‌‌دلیل مصرف سیگار دچار تغییر رنگ می‌شوند، اغلب با رنگی نزدیک به قهوه‌ای تیره یا سیاه مواجه خواهند شد.

گاهی اوقات میزان آن به قدری زیاد است که نه تنها می‌تواند در لثه‌ها تغییر رنگ ایجاد کرده، بلکه در کل دهان، گونه‌ها و لب پایین نیز تغییر رنگ ایجاد خواهد کرد. لازم به ذکر است که در بیشتر مواقع برای درمان، بهترین کار ترک کردن سیگار خواهد بود، زیرا تحقیقات و آمار در این زمینه ارتباط مستقیمی بین این دو نشان را نشان داده‌اند.

مصرف برخی از داروهای خاص

برای درمان برخی از بیماری‌ها مانند کلامیدیا و آکنه، بیماران داروی مینوسایکلین را مصرف می‌کنند، که یکی از عوارض این دارو، تغییر رنگ لثه‌ها خواهد بود. خوشبختانه برای مینوسایکلین داروهای جایگزینی نیز وجود دارند؛ بنابراین می‌توانید در رابطه با این دارو و اثراتی که دارد با دندان‌پزشک خود مشورت کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بیوپسی لثه

بروز التهاب لثه حاد نکروز

ترانشه دهان یا التهاب لثه حاد نکروز یکی از انواع عفونت لثه است که سبب تیرگی لثه‌ها نیز می‌شود. بوی بد دهان، درد، خونریزی لثه، ترشح زیاد بزاق و سوزش لثه، تب و… از علائم شایع این بیماری به شمار می‌روند. زمانی که لایه‌ای از بافت مرده روی سطح لثه را بپوشاند، عفونت ایجاد شده بر اثر این بیماری لثه‌ها را به سیاه و خاکستری تغییر رنگ خواهد داد. جای هیچ نگرانی در این باره نیست، زیرا درمان آن بسیار آسان خواهد بود.

دندان‌پزشک پس از معاینه، دهان بیمار را با مواد مخصوص ضدعفونی کرده و برای بهبود کامل آنتی ‌بیوتیک تجویز می‌کند. همچنین برای از بین بردن کامل عفونت و تمیز و پاکیزه نگهداشتن محیط دهان، می‌توان از دهانشویه دارویی برای شست‌وشوی دهان استفاده کرد.

بروز بیماری آدیسون

غدد فوق کلیوی که سبب تولید هورمون می‌شوند، تحت تاثیر بیماری آدیسون قرار گرفته و دچار اختلالاتی خواهند شد. بیماری آدیسون از تولید هرمون‌های ضروری در بدن جلوگیری کرده که می‌تواند دلیلی برای تیره شدن رنگ لثه‌ها نیز باشد.

درمان تغییر رنگ لثه با لیزر چگونه است؟

درمان تیرگی لثه با تاباندن نور لیزر یکی از مطمئن‌ترین روش‌ها برای درمان است که توانسته بسیار مفید و موثر عمل کند. لثه‌هایی که تغییر رنگ داده‌اند با لیزر درمانی می‌توانند از قهوه‌ای و سیاه به رنگ صورتی تغییر یابند. تغییر رنگ لثه با لیزر یکی از به‌روزترین راه‌های درمانی به شمار می‌رود که اگر توسط متخصص ماهر انجام گیرد، درمان آن قطعی خواهد بود.

درمان مشکل تغییر رنگ لثه با لیزر

آیا می توان با لیزر تیرگی لثه را از بین برد؟

به‌طور کلی و در بیشتر مواقع تیرگی لثه‌ها به‌دلیل زیاد شدن ملانین در لثه بوده و بیماری خطرناکی را نشان نمی‌دهد و جای نگرانی نیست. همان‌طور که افراد روی پوست خود لک و کک‌ومک دارند، گاهی نیز این لکه‌ها روی لثه‌ها ایجاد می‌شوند. بزرگ‌ترین مشکل این تیرگی‌ها می‌تواند از بین رفتن اعتمادبه‌نفس و زیبایی لبخند باشد و سبب می‌گردد که لثه‌های فرد ناسالم به نظر برسند. بنابراین افراد تلاش می‌کنند تا از این لکه‌ها رها شده و زیبایی خود را بازگردانند. درمان به کمک لیزر بسیار آسان و معمولا در یک جلسه و بدون هیچ‌گونه دردی قابل انجام است. همچنین دوران نقاهت این درمان بسیار کوتاه بوده، زیرا در این روش زخم و خونریزی وجود ندارد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  علائم پس زدن ایمپلنت و عدم موفقیت درمان ایمپلنت

یکی از مزایای لیزر این است که لیزر تنها روی لثه‌ها انجام شده و همان ناحیه را درگیر خواهد کرد. همچنین لیزر زمان کم و دوره نقاهت کوتاه‌ی دارد، از همین رو لیزر می‌تواند ابزاری کارآمد در درمان تیرگی لثه ها باشد.

روش های درمان برای اصلاح تیرگی رنگ لثه ها

شناخت علت تغییر رنگ لثه‌ها در درمان آن بسیار کمک‌کننده است. تنها راه درمانی عفونت لثه و دیگر بیماری‌های مربوط به آن مانند آدیسون، مصرف دارو خواهد بود. برخی از علل نیز مانند سیگار کشیدن کاملا به خود فرد بستگی داشته و می‌تواند با ترک کردن آن تا حدود زیادی رنگ لثه‌های خود را به حالت نرمال بازگرداند. درمان‌های متنوع و کاربردی برای از بین بردن تیرگی لثه‌ها وجود دارند که می‌توان با مشورت گرفتن از یک متخصص بهترین آن‌ها را انجام داد.

رنگدانه‌زدایی یا سفید کردن لثه، درمانی است که با آن به حذف رنگدانه‌های ملانین در بافت لثه می‌پردازند. تراشیدن سطحی از پوست لثه که در آن ملانین وجود دارد یکی از این راه‌ها برای پاکسازی از ملانین است. از دیگر روش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

• پیوند لثه
  • تراشیدن سطح خارجی لثه یا اسکالپل (میزان خونریزی در این روش بالا بوده و نیاز به مراقبت بیشتر خواهد داشت.)
  • از بین بردن لایه سطحی لثه به کمک نور لیزر
  • پاکسازی لثه‌ها از ملانین به کمک مواد شیمیایی به نام فنل‌ها

• آیا درمان تیرگی لثه با لیزر دردناک است؟

خیر؛ درمان تیرگی لثه با استفاده از لیزر آسان و بدون درد است.

• احتمال موفقیت درد درمان با لیزر چقدر است؟

همواره درمان لیزر برای افراد موفقیت‌آمیز بوده، اما اگر با یک بار لیزر به نتیجه دلخواه دست نخواهید یافت و می‌بایست این کار را چند بار تکرار کنید.

• بهبودی پس از لیزر چه مدت زمانی طول خواهد کشید؟

افراد می توانند بلافاصله پس از لیزر به زندگی طبیعی خود بازگردند؛ اما می‌بایست به هنگام غذا خوردن و مسواک زدن تا چند روز اول احتیاط نمایند.

سخن پایانی

سهم زیبایی لثه‌ها نیز به اندازه دندان‌ها بوده، بنابراین افراد همواره می‌کوشند تا دندان و لثه‌ای زیبا و طبیعی داشته باشند. گاهی اوقات رنگ لثه‌های برخی از افراد از بدو تولد، به دلایل ژنتیکی تیره هستند؛ اما برخی دیگر به مرور زمان از حالت طبیعی و صورتی و قرمز به قهوه‌ای و سیاه تبدیل می‌شوند. متخصصان در این خصوص درمان‌های متعددی را به بیماران پیشنهاد می‌کنند که علت بروز آن می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. درمان مشکل تغییر رنگ لثه با لیزر یکی از بهترین روش‌های درمانی محسوب می‌شود که درصد موفقیت آن نیز بسیار بالا است.