ایمپلنت دندانی all on 4 چیست؟

دندان‌ها در ایجاد لبخندی زیبا نقش اصلی را ایفا می‌کنند و وجود آن‌ها برای گوارش صحیح مواد غذایی اهمیت بسیار دارد. اگر شخصی تمام دندان‌های خود را به یک باره یا در طول گذشت زمان از دست ‌داده باشد، دندانپزشک گاهی استفاده از دندان مصنوعی را توصیه می‌نماید. با این وجود برخی بیماران از نحوه استفاده دندان مصنوعی رضایت کامل را نداشته و ترجیح می‌دهند تا دندانی مشابه حالت طبیعی را داشته باشند. ایمپلنت دندانی all on 4 می‌تواند روشی مناسب برای جلب رضایت این دسته از افراد باشد؛ اما کاربرد و مزایای ایمپلنت دندانی all on 4 چیست؟

منظور از ایمپلنت دندانی all on 4 چیست؟

مفهوم ایمپلنت در جوامع پیشرفته امروزی شناخته ‌شده است اما اصطلاح ایمپلنت all on 4 برای همگان آشنا نیست. ایمپلنت دندانی all on 4 برای بیمارانی که تنها چند عدد از دندان‌های خود را از دست‌ داده‌اند توصیه نمی‌شود. افرادی که به هر دلیلی تمام دندان‌های فک بالا و پایین را از دست داده‌ باشند بهتر است از ایمپلنت دندانی all on 4 استفاده کنند. این نوع ایمپلنت زیبایی لبخند را بر لب‌های بیماران بازمی‌گرداند. همچنین بیمارانی که به دلیل برخورداری از فک کوچک امکان استفاده از ایمپلنت ساده را ندارند خواهند توانست تا از این روش بهره ‌برند.

افرادی که دندان‌های خود را کاملاً از دست داده‌اند و فک کوچکی دارند نمی‌توانند از دندان‌ مصنوعی استفاده نمایند. استفاده از دندان مصنوعی برای این افراد رضایت‌بخش نخواهد بود و روش ایمپلنت all on 4 بیشتر رضایت بیمار را جلب می‌کند. روش ایمپلنت all on 4 برای هر بیمار بسته به وضعیت دندان‌ها متفاوت است. برای مثال فردی که در هر دو فک خود احتیاج به ایمپلنت  کامل داشته باشد با مراجعه به دندانپزشک تمام دندان‌های او کشیده می‌شوند؛ سپس به جایگذاری ایمپلنت all on 4 اقدام می‌کند اما در شرایط خاص بیمار باید این فرآیند را مرحله‌ به‌ مرحله طی نماید.

افرادی که از ایمپلنت دندان تکی برای جایگزین کردن دندان‌های از دست ‎‌رفته استفاده می‌کنند در بیشتر موارد می‌بایست لیفت سینوس یا پیوند استخوان انجام دهند. این روش‌ها شاید برای برخی از افراد مطلوب به‌ نظر برسد اما ایمپلنت دندانی all on 4 بدون انجام لیفت سینوس و پیوند استخوان انجام می‌گیرد؛ بنابراین در هزینه و زمان صرفه ‌جویی خواهد شد و فرد در نهایت دارای دندان‌هایی با استحکام بالا می‌شود. قرار دادن ایمپلنت‌ها در این روش در زاویه 30 و 45 درجه خواهد بود. موفقیت در انجام ایمپلنت all on 4 به تبحر دندانپزشک بستگی دارد و معمولاً 98% موفقیت آمیز عمل می‌نماید.

ایمپلنت دندانی all on 4

ایمپلنت دندانی all on 4

ایمپلنت all on 4 چگونه انجام می شود؟

انجام ایمپلنت all on 4 بسته به شرایط بیمار مراحلی داشته که باید توسط دندانپزشک متخصص طی گردد. اولین مرحله مربوط به تصویربرداری از دندان‌ها است که از هر دو فک گرفته می‌شود. پس از بررسی دقیق تصاویر، دندانپزشک برای قرار دادن و جایگذاری ایمپلنت‌ها اقدام خواهد کرد؛ به این صورت که ابتدا 4 عدد ایمپلنت را درون فک ثابت قرار می‌دهد و ادامه مراحل را به روز بعد موکول می‌نماید. اگر دندانپزشک احساس کند که بیمار برای قرار دادن پروتز موقت مشکلی ندارد، در روز بعد آن را روی ایمپلنت‌ها قرار خواهد داد.

شخص بیمار اگر برای قرار دادن پروتز مشکلی داشته باشد می‌تواند با مشورت دندانپزشک، روند جایگذاری پروتز را به زمان دیگری موکول کند. در انجام ایمپلنت all on 4 دندانپزشک با قرار دادن 4 عدد ایمپلنت می‌تواند 12 دندان را جایگذاری نماید؛ اما در انجام ایمپلنت معمولی اینطور نخواهد بود. این روش ایمپلنت با طی نمودن مراحلی که دارد می‌تواند جایگزین خوبی برای دندان‌های طبیعی محسوب گردد و نحوه استفاده از آن بسیار راحت‌تر از دندان‌های مصنوعی است. افرادی که به ‌تازگی ایمپلنت all on 4 را انجام داده‌اند باید برخی مسائل مربوط به مراقبت از ایمپلنت را در نظر بگیرند و رعایت نمایند.

دندانپزشکان برای بیمارانی که ایمپلنت انجام می‌دهند یک رژیم غذایی ساده را پیشنهاد می‌نمایند. این رژیم غذایی که شامل غذاهای نرم بوده به ترمیم بافت استخوان فک کمک می‌کند. بافت استخوان پس از انجام ایمپلنت دندانی  all on 4احتیاج به استراحت دارد تا بتواند جوش بخورد. جوش خوردن استخوان امر بسیار مهمی در موفقیت جراحی ایمپلنت است؛ بیمار باید تمامی نکاتی که دندانپزشک ذکر می‌کند را رعایت نماید. رسیدگی به سلامت و بهداشت دهان و دندان‌ها نباید در حین بهبودی فراموش شوند. استفاده از نوشیدنی‌های مضر و مصرف سیگار و دخانیات برای بیمار اکیداً ممنوع هستند.

ایمپلنت دندانی all on 4

ایمپلنت دندانی all on 4

نقش دندانپزشک در موفقیت کاشت ایمپلنتall on 4

از آنجایی که ایمپلنتall on 4  یکی از روش‌های جایگزین کردن همه دندان‌ها در یک ردیف است، بنابراین انجام آن تنها با جراحی امکان‌پذیر خواهد بود.  قطعا هنگامی که واژه جراحی به میان می‌آید همه افراد ترس از خطرات و عوارضی پیدا می‌کنند که در حین یا پس از جراحی با آن مواجه خواهند شد. از این رو برای کاشت ایمپلنت‌هایall on 4  نیز به دلیل آن‌‌ که این روش یک جراحی نسبتا پیچیده به حساب می‌آید متخصص کاشت ایمپلنت نقش بسیار پررنگی در انجام و نتیجه نهایی آن خواهد داشت.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پروتز کامل (دست دندان) به جای ایمپلنت دندان

چرا که عدم تجربه و مهارت دندانپزشک در این زمینه می‌تواند خطراتی از قبیل عفونت، تحلیل بافت استخوانی و لثه، ایجاد آسیب در مفاصل فک پایین و بروز سردرد را برای بیمار به همراه داشته باشد. از این رو لازم است تا پیش از کاشت ایمپلنتall on 4  به خوبی در مورد نحوه کار و تبحر و تجربه دندانپزشک مد نظر خود تحقیق کرده و از این که تا به حال چند مورد کاشتall on 4  موفق انجام داده مطلع شوید.

ایمپلنت دندانی all on 4

ایمپلنت دندانی all on 4

آیا ایمپلنتall on 4  مناسب هر دو فک است؟

یکی از مزایای بسیار خوب ایمپلنتall on 4  استفاده از آن برای هر دو فک است. از این رو اگر فردی تمایل داشته باشد که برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته خود در هر فک یک کاشت یکپارچه و پیوسته انجام دهد می‌بایست به سراغ ایمپلنت‌هایall on 4  برود.
بدون شک امکان قرارگیری یکدست دندان کامل در هر یک از فک‌ها تنها روی چهار ایمپلنت، بدون نیاز به تقویت استخوان یکی از شگفت‌انگیزترین درمان‌هایی است که می‌توان از طریق آن به دندان‌های مشابه به دندان‌های طبیعی و طرح لبخند زیبا تنها در یک روز دست یافت.

تفاوت ایمپلنت دندانی all on 4 و ایمپلنت دندان معمولی

تفاوت واضحی که بین این دو ایمپلنت به چشم می‌خورد روش استفاده از آن‌ها است. ایمپلنت‌های معمولی برای بهبود یافتن احتیاج به گذشت مدت زمان مشخصی خواهند داشت که در ایمپلنت‌های all on 4 اینچنین نیست. هنگامی که دندانپزشک تنها از 4 ایمپلنت در فک استفاده می‌کند مدت زمان نقاهت کمتر خواهد شد. یکی از ویژگی‌های ایمپلنت all on 4 داشتن 4 پیچ بوده و احتیاجی به ایمپلنت‌های بیشتر ندارد. اگر بیمار روش ایمپلنت معمولی را انتخاب نماید باید بیش از 8 ایمپلنت در فک قرار داده شود.

مدت زمانی که ایمپلنت عادی احتیاج دارد تا بیمار به ‌طور کامل بهبود بیش از 60 روز خواهد بود. این مدت باید کاملاً به پایان برسد و پس از جوش ‌خوردن استخوان ادامه فرآیند ایمپلنت انجام می‌شود. در ایمپلنت all on 4 دندانپزشک به ‌طور متوسط در 7 روز تمام مراحل را به پایان می‌رساند. صرفه‌ جویی در زمان یکی از تفاوت‌های این دو روش ایمپلنت است که می‌تواند از مزایای استفاده از ایمپلنت all on 4 به ‌شمار رود. هزینه‌ای که بیمار برای روش all on 4 پرداخت می‌کند بسیار کمتر از هزینه ایمپلنت عادی بوده و نیازی به پیوند استخوان نخواهد داشت.

ایمپلنت دندانی all on 4

ایمپلنت دندانی all on 4

کاربرد ایمپلنت all on 4

بیمارانی که تمام دندان‌های خود را به هر دلیلی از دست می‌دهند در صحبت‌ کردن و تلفظ صحیح کلمات دچار مشکل می‌شوند؛ همچنین جویدن غذا در زندگی روزمره بسیار اهمیت دارد و دندان‌ها در این بخش نقش مهمی را ایفای می‌کنند. انجام‌ دادن ایمپلنت دندانی all on 4 می‌تواند بهترین راه‌ حل برای جبران این مشکلات باشد. این نوع ایمپلنت جای دندان‌های از دست ‌رفته را می‌گیرد و سبب عدم ابتلا به سوء تغذیه در بیمار می‌گردد. اگر بیمار به یک یا دو ردیف دندان احتیاج داشته باشد بهترین گزینه انجام ایمپلنت all on 4 است.

ایمپلنت دندانی all on 4

ایمپلنت دندانی all on 4

مزایا و معایب ایمپلنت all on 4

ایمپلنت all on 4 از مزایای خوبی برخوردار بوده و مانند سایر روش‌های جایگزین دندان، معایبی نیز به همراه دارد که بیمار باید از آن‌ها اطلاع یابد. فرآیند درمان ایمپلنت all on 4 در چند مرحله انجام می‌شود؛ تمامی این مراحل در صورتی که بیمار آمادگی لازم را داشته باشد در یک جلسه توسط متخصص دندانپزشک انجام خواهند شد. سرعت انجام ایمپلنت all on 4 بیشتر از روش‌های دیگر است و در وقت نیز صرفه ‌جویی می‌شود. دندان‌های منظم و یک‌دست که ثابت هستند می‌توانند جلوه‌گر دندان‌های طبیعی فرد باشند. ایمپلنت all on 4 می‌تواند دندان‌ها را طبیعی نشان‌ دهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ایمپلنت های تمام فک

از دست‌ دادن تمام دندان‌ها علاوه بر لبخند، بر چهره نیز تأثیرگذار خواهد بود. پس از جایگذاری ایمپلنت، حجم دندانی که از دست رفته به چهره بازمی‌گردد و چهره حالت طبیعی پیدا می‌کند. دندان‌های ثابت با دندان‌های مصنوعی غیرثابت متفاوت هستند و در نحوه استفاده بهتر عمل می‌نمایند. این دندان‌ها ثابت بوده و از جای خود تکان نمی‌خورند. در ساخت ایمپلنت دندانی all on 4 سعی می‌شود تا از بهترین و مرغوب‌ترین مواد استفاده گردد. این دندان‌ها تا اواخر عمر بیمار ثابت باقی می‌مانند و کاملاً شبیه به دندان طبیعی خواهند بود.

انجام ایمپلنت all on 4 به ‌صرفه‌تر از روش‌های دیگر شناخته ‌شده است. بیمار می‌تواند با بهره‌گیری از 4 ایمپلنت تمام دندان‎‌های خود را به طبیعی‌ترین شکل ممکن داشته باشد. انجام روند جراحی برای این نوع ایمپلنت نیازی به پیوند استخوان نخواهد داشت و به همین علت دوره بهبود کاهش می‌یابد. گاهی اوقات فرد بیمار با بریج‌های ایمپلنت all on 4 دچار مشکل می‌شود و حتی استفاده از آن را آزاردهنده می‌داند. سایر مشکلاتی که طی انجام ایمپلنت و پس از آن امکان دارد به وجود آیند عبارتند از:

  • جوش نخوردن ایمپلنت با استخوان بیمار
  • خونریزی لثه
  • عفونت
  • بروز پری‌ایمپلنتیت
ایمپلنت دندانی all on 4

ایمپلنت دندانی all on 4

ایمپلنت all on 4 مناسب چه افرادی است؟

حوادث خطرناک مانند تصادف یا بیماری‌هایی که در لثه اتفاق می‌افتند ممکن است به از دست ‌دادن دندان‌ها منجر شوند. در برخی موارد نیز اختلالات ژنتیکی در نهایت به از دست ‌دادن دندان‌ها ختم خواهند شد و فرد به ایمپلنت برای تمام دندان‌ها احتیاج می‌یابد. اشخاصی که در اثر کهولت سن دندان‌های خود را از دست می‌دهند معمولاً از دندان مصنوعی (پروتز متحرک) استفاده می‌کنند؛ اما اگر فک آن‌ها کوچک‌تر از حد عادی باشد استفاده از دندان مصنوعی مشکل خواهد بود. All on 4 یک روش ایمپلنت دندانی است که نیازی به تعویض ندارد و فرد بیمار میتواند تا اخر عمر از آن استفاده می‌نماید.

بیمارانی که برای درمان بیماری خود شیمی درمانی انجام می‌دهند نیز امکان از دست‌ دادن تمام دندان‌های خود را خواهند داشت. استفاده از ایمپلنت دندانی all on 4  به این بیماران کمک می‌کند در مدت زمان کوتاهی جایگزین دندان‌های طبیعی خود را داشته باشند. برخی افراد استخوان فک تحلیل ‌رفته‌ای دارند و نمی‌توانند از ایمپلنت‌های عمودی استفاده کنند؛ دندانپزشکان برای این دسته از بیماران روش all on 4 را پیشنهاد خواهند نمود که روشی دائمی و راحت است.

اگر چه انجام ایمپلنتall on 4  مزایای بسیاری نسبت به دیگر روش‌های جایگزینی دندان‌های از دست رفته دارد، اما در این خصوص لازم است بدانید که این ایمپلنت مناسب همه افراد نبوده و تنها بیمارانی می‌توانند از آن استفاده نمایند که از شرایط زیر برخوردار باشند.

  • دارای استخوان کافی در قسمت جلویی فک
  • عدم برخورداری از استخوان مناسب در قسمت دندان‌های مولر
  • افرادی که همه دندان‌های خود را از دست داده‌اند.
  • آن‌هایی که از دندان‌های مصنوعی متحرک استفاده می‌کنند.
  • افرادی که می‌خواهند یک روزه بی‌دندانی خود را با دندان‌هایی مشابه به دندان‌های طبیعی جبران نمایند.
  • بیمارانی که امکان پیوند یا بازسازی استخوان در آن‌ها وجود ندارد.
ایمپلنت دندانی all on 4

ایمپلنت دندانی all on 4

در مورد برند ایمپلنت دندان تحقیق کنید

اگر شما بر این باور هستید که می‌توانید بدون شناخت از برند معتبر ایمپلنت، اقدام به انجام آن نماید باید ذکر شود که در این صورت می‌بایست منتظر عواقب متعددی باشید که ایمپلنت‌های نامرغوب برای شما به همراه خواهند آورد. اگر چه شما می‌توانید بدون شناخت نام برند به خرید از سوپر مارکت، فروشگاه یا … بپردازید، اما باید بدانید که ایمپلنت یکی از روش‌های درمانی به حساب می‌آید که با بدن انسان سر و کار داشته و برای استفاده از آن لازم است تا به سابقه، برند، دوام، کیفیت و رضایت مصرف‌کنندگان توجهی ویژه نمود.

در هنگام انجام ایمپلنت برای آن که متوجه شوید آیا برند خوبی برای شما مورد استفاده قرار می‌گیرد یا خیر؛ می‌توانید از دندانپزشک خود نام برندی که قرار است برای شما استفاده نماید را جویا شوید و با توصیه دندانپزشک در مورد برند، از نتیجه نهایی انجام ایمپلنت مطمئن باشید، چرا که برند توصیه شده قطعا سالیان بسیاری است که در زمینه تولید ایمپلنت‌هایall on 4  فعالیت دارند و توانسته‌اند به خوبی اعتماد مشتریان را به خود جلب کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پیوند لثه

فراموش نکنید که حتما پیش از انجام ایمپلنت ضمانت آن را بررسی نمایید. به این دلیل که عدم تطابق برند استفاده شده با اطلاعات ضمانتی می‌تواند نشانه‌ای برای نگرانی استفاده از ایمپلنت‌های نامرغوب محسوب شود. همچنین پس از پایان کاشت ایمپلنت حتما از دندانپزشک خود برگه ضمانت ‌نامه ایمپلنت را درخواست نمایید، چون در آینده به اطلاعات نوشته شده در آن احتیاج پیدا خواهید کرد.

کشیدن همه دندان ها به بهانه ایمپلنت؛ اشتباهی بزرگ!

اگر شما یک یا چند دندان خود را از دست داده باشید و برای جایگزین کردن آن‌ها به کلینیک‌های دندانپزشکی مراجعه نمایید؛ احتمالا برخی از دندانپزشکان به شما پیشنهاد می‌دهند که همه دندان‌های خود را کشیده و به انجام ایمپلنت all on 4 اقدام کنید. در این خصوص لازم است بدانید که این پیشنهاد بسیار اشتباه بوده و هیچ جایگزینی بهتر از خود دندان‌های طبیعی نخواهد بود.

علاوه بر این رسیدگی به دندان‌های طبیعی در صورت بروز آسیب و مشکل، نسبت به انجام کاشت دندان به روش ایمپلنت بدون شک برای شما بسیار راحت‌تر، کم هزینه‌تر و مقرون‌ به صرفه‌تر خواهد بود. از آنجایی که برخی از افراد به اشتباه متصور می‌شوند که انجام درمان ریشه روی دندان‌های طبیعی فرآیندی دردناکی است، بنابراین برای خلاص شدن از درد و خرابی‌های دندان به جای درمان به سراغ کشیدن آن‌ها می‌روند.

اما آنچه در این جهت اهمیت دارد این است که اطلاع رسانی‌های غلط موجب شده افراد از انجام عصب‌کشی هراس داشته و درمان ریشه را انجام ندهند؛ که در این خصوص باید بیان گردد که این درد تنها ناشی از عفونت بوده و در حین و پس از درمان هیچ‌گونه دردی احساس نخواهید نمود. بدون شک داشتن دندان‌های طبیعی مزایایی را در بر می‌گیرد که هرگز نمی‌توانید آن را در ایمپلنت‌هایall on 4  پیدا کنید. از این رو بهتر است فکر کشیدن همه دندان‌ها و استفاده از ایمپلنت به جای آن‌ها را فراموش کرده و فقط در شرایطی بسیار ضروری که متخصص توصیه می‌نماید
به سراغ انجام آن بروید.

ایمپلنت دندانی all on 4

ایمپلنت دندانی all on 4

سوالات متداول

  • آیا انجام کاشت دندان به روشall on 4  با درد همراه است؟

بدون شک هیچ یک از درمان‌های دندانپزشکی بدون درد نبوده و ایمپلنتall on 4  نیز با دردی بسیار ناچیز همراه است. البته ناگفته نماند که در حین جراحی بیمار به دلیل بی‌حسی موضعی دردی را احساس نخواهد کرد و پس از آن نیز با مصرف منظم داروهای مسکن درد تا حد زیادی کنترل خواهد شد.

  • عمل جراحی ایمپلنتall on 4  چه میزان به طول خواهد انجامید؟

هنگامی که برای انجام ایمپلنتall on 4  به کلینیک‌های دندانپزشکی مراجعه نمایید خواهید دید که تمامی مراحل کاشت دندان در یک جلسه انجام شده و این جراحی حدود دو الی سه ساعت به زمان نیاز خواهد داشت.

  • ایمپلنت‌های all on 4  چقدر دوام دارند؟

در میان اقدامات مختلف دندانپزشکی برای کاشت دندان ایمپلنت‌هایall on 4  جزء روش‌های دائمی به شمار می‌روند و دوام بسیار بالایی نیز دارند. از این رو اگر دندانپزشکی که کاشت ایمپلنت را انجام می‌دهد از تجربه کافی در این زمینه برخوردار باشد و شما نیز نکات مراقبتی و بهداشتی را به خوبی رعایت کنید ایمپلنت‌ها تا سالیان طولانی برای شما دوام خواهند داشت.

  • آیا با وجود ایمپلنتall on 4  می‌توان از نخ دندان استفاده کرد؟

برای مراقبت و نگهداری از ایمپلنت‌هایall on 4  لازم است تا حداقل دو بار در روز از نخ دندان و مسواک استفاده شود تا از به وجود آمدن هرگونه عفونت و بیماری‌های دهان و لثه جلوگیری به عمل آید.

  • میزان موفقیت در کاشت ایمپلنت‌هایall on 4  چقدر است؟

طبق آمار و نظرسنجی‌های صورت گرفته در خصوص افرادی که اقدام به کاشت ایمپلنت‌هایall on 4  کرده‌اند مشخص شده است که کاشت دندان به این روش میزان موفقیت بسیار بالایی از آن خود کرده؛ و حدود ۹۸.۳ درصد از افرادی که ایمپلنت را در فک پایین و ۹۸ درصد از افرادی که در فک بالا انجام داده‌اند رضایت داشته‌اند.

کلام آخر

دندان‌ها جزئی از اعضای بدن هستند که عدم وجود آن‌ها میتواند عواقب گوناگونی را در پیش داشته باشد. به همین علت با روش‌های متنوع دندانپزشکی می‌توان جای دندان‌های از دست‌ رفته را پر نمود و از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کرد. ایمپلنت دندانی all on 4 مناسب افرادی است که تمام دندان‌های ردیف فک بالا و پایین را از دست‌ داده‌اند؛ این نوع ایمپلنت بدون پیوند استخوان و جراحی سینوس انجام می‌شود و هزینه کمتری نسبت به سایر روش‌ها دارد. در نگهداری دندان‌های ایمپلنت ‌شده با روش all on 4 باید رسیدگی به سلامت دهان و دندان مانند دندان‎‌های طبیعی رعایت گردد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code