پیوند لثه

چرا پیوند لثه انجام می شود؟

اگر فردی دچار تحلیل لثه شده باشد، یکی از راه های درمانی پیوند بافت لثه (gum tissue graft) خواهد بود. در عقب رفتگی لثه، ریشه دندان ها نمایان می شود. همین امر، احتمال پوسیدگی سطح ریشه، حساس شدن و ساییدگی دندان را افزایش می دهد. پیوند لثه، که به آن پیوند ژینژیوال (gingival graft) نیز گفته می شود، می تواند مشکلات ناشی از تحلیل لثه را تصحیح کند. معمولا یک دندان پزشک متخصص جراحی لثه (پریودنتیسیت) این پیوند را انجام می دهد.

در پیوند لثه، پریودنتیست ابتدا قطعه ای از بافت نرم سقف دهان را و یا هر ناحیه ای که دارای بافت سالم است، برمی دارد. سپس، آن قطعه جدا شده را به قسمت تحلیل رفته متصل می کند. این پروسه، به طور معمول، بسیار سریع انجام می شود.

چگونه خود را برای انجام پیوند لثه آماده کنیم؟

سه نوع پیوند برای لثه ها وجود دارد:

  • پیوند ژینژیوال آزاد (free gingival graft)
  • پیوند بافت همبندی (connective tissue graft)
  • پیوند جانبی (pedicle or lateral graft)

دندان پزشک متخصص گزینه های بالا را با بیمار مطرح می کند و بهترین روش را، بسته به وضعیت بیمار، برمی گزیند. زمانی که انجام پیوند قطعی شد، بهتر است که فرد در روز های قبل از انجام جراحی، رژیم غذایی خود را تغییر ندهد. بهتر است در زمان انجام پروسه پیوند، فردی بیمار را همراهی کند تا بیمار در رفت و آمد دچار مشکل نشود. پس از انجام جراحی، ممکن است مسکن هایی برای کنترل درد به بیمار داده شود و به همین دلیل فرد هوشیاری کافی برای رانندگی را نداشته باشد.

پیوند بافت لثه

پیوند بافت لثه

روند انجام پیوند

فرد، طبق نوبت گرفته شده، به کلینیک می آید. سپس، به سمت اتاق جراحی راهنمایی می شود. دندان پزشک معمولا از بی حسی موضعی برای بی حس کردن ناحیه انجام عمل جراحی استفاده می کند. در موارد خاصی، بیمار تحت بیهوشی کامل قرار می گیرد اما این روش توصیه نمی شود چراکه ریسک هایی به همراه دارد. بسته به شرایط فرد، پریودنتیست یکی از انواع پیوند لثه را انجام می دهد:

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا کاندیدای مناسبی برای ایمپلنت دندان هستم؟

پیوند ژینژیوال آزاد (free gingival graft)

دندان پزشک، قطعه ای از بافت سقف دهان را برمی دارد و به قسمتی که به پیوند نیاز دارد، بخیه می زند. این روش، در بیمارانی انجام می شود که لثه هایی نازک دارند. با انجام این نوع پیوند، از تحلیل بیشتر لثه ها جلوگیری می شود.

پیوند بافت همبندی (connective tissue graft)

پریودنتیست، لایه رویی بافت سقف دهان را با انجام برش هایی کنار می زند و از بافت همبندی که در زیر لایه رویی وجود دارد، قطعه ای برمی دارد. سپس این بافت همبند را به ناحیه ای که به پیوند نیاز دارد، بخیه می زند. این روش ، رایج ترین روش انجام پیوند لثه است.

پیوند جانبی (pedicle graft)

دندان پزشک، برش هایی در بافت لثه سالم کنار محل تحلیل ایجاد می کند و سپس با قطعه ایجاد شده توسط برش ها، ناحیه عقب رفتگی لثه را می پوشاند. این نوع پیوند، معمولا موفقیت آمیز ترین روش است چراکه به گردش جریان خون بخش های دیگر دهان آسیبی نمی رساند. برای انجام این نوع از پیوند، باید در اطراف قسمت تحلیل یافته، بافت لثه سالم زیادی وجود داشته باشد.

این پروسه، طولانی نیست. پس از بخیه زدن قسمت پیوندی، دهان با محلول آنتی باکتریال شسته می شود. در آخر، دندان پزشک آموزش های لازم برای مراقبت از پیوند را به بیمار می دهد.

دوران بهبودی پس از عمل

پریودنتیست، پس از انجام جراحی بیمار را برای 1 تا 2 ساعت در کلینیک نگه می دارد تا از وضعیت او مطمئن شود. سپس، فرد آزاد است تا به خانه بازگردد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مرگ دندان چیست و چه علائمی دارد؟

در هفته اول دوره بهبودی پس از عمل جراحی، استفاده از غذاهای نرم و سرد توصیه می شود تا آسیبی به بخش پیوندی وارد نشود. فرد نباید غذاهای سفت و یا داغ بخورد.

غذاهای مناسب برای دوره بهبودی:

  • تخم مرغ؛ مخصوصا تخم مرغ پخته
  • ماست
  • سبزیجات پخته
  • پنیر صبحانه
  • بستنی
  • مواد غذایی ژلاتینی مثل ژله

دندان پزشک، در اکثر مواقع دهانشویه آنتی میکروبیال برای بیمار تجویز می کند تا از عفونت و تجمع پلاک در اطراف محل پیوند و دندان ها جلوگیری شود. فرد تا زمانی که دندان پزشک به او اجازه نداده، نباید ناحیه پیوند را مسواک بزند و یا نخ دندان بکشد. اگر در دوران بهبودی، بیمار احساس درد دارد، می تواند از مسکن هایی مانند ناپروکسن (naproxen) استفاده کند. بهتر است فرد در این دوره، فعالیت سنگین فیزیکی انجام ندهد.

خطرات احتمالی

  • انجام پیوند لثه، خطرات و ریسک بسیار کمی دارد. معمولا عفونتی به وجود نمی آید. اما در صورتی که بیمار، خونریزی ناگهانی و یا ترشحاتی را از محل پیوند مشاهده کرد، باید سریعا به دندان پزشک مراجعه کند.
  • در موارد بسیار نادر، بافت پیوندی با بافت های اطراف سازگار نمی شود و بیمار باید دوباره جراحی را انجام دهد.
  • امکان دارد فرد از شکل ظاهری بافت پیوند خورده خوشش نیاید. در این صورت می تواند با پریودنتیست خود درباره انجام ژینژیوپلاستی (جراحی تغییر شکل ظاهری لثه) صحبت کند.
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code