پروتز کامل (دست دندان) به جای ایمپلنت دندان

بسیاری از افراد از طریق روش‌های مختلف به فکر جایگزین کردن دندان‌هایی هستند که به دلایل مختلف از دست رفته‌اند. بهترین روش‌ برای انجام این کار استفاده از ایمپلنت های دندانی است، اما در مواردی، پروتز کامل (دست دندان) به جای ایمپلنت دندان مورد استفاده قرار میگیرد. استفاده از دندان‌های مصنوعی یا پروتز کامل به هزاران سال پیش بازمی‌گردد. امروزه با پیشرفت علم دندانپزشکی و ابزار‌های مورد استفاده، پروتزهای کامل دندانی در کیفیت بسیار بالایی تولید می‌شوند.

پروتز کامل یا دست دندان چیست؟

پروتز کامل همان دندان‌های مصنوعی هستند که در میان بسیاری از افراد رواج پیدا کرده‌اند. این پروتزها برای افرادی مورد استفاده قرار می‌گیرد که دندان‌های خود را به هر دلیلی از دست داده‌اند. با وجود بسیاری از روش‌ها که امروزه برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته انجام می‌گیرند، همچنان استفاده از پروتز کامل از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است. پروتز کامل از دو قسمت اصلی تشکیل شده که یکی از این قسمت‌ها دندان‌ها و دیگری لثه نام دارد. لثه باید به صورت کافی مقاوم باشد تا وظیفه خود را به خوبی انجام دهد. پروتز کامل در دو نوع لثه نرم و معمولی ساخته می‌شود.

حس غذا خوردن با پروتز کامل

در هنگام استفاده از پروتز کامل سعی کنید که در روزهای اول از غذاهای نرم استفاده نمایید. بهتر است غذا را به لقمه های کوچک تقسیم کرده و با استفاده از دندان آسیا آن‌ها را بجوید. این کار مانع جابه‌جا شدن دندان مصنوعی می‌شود. امکان دارد در چند روز اول هنگام غذا خوردن، دندان مصنوعی از دهان شما خارج گردد. شما می‌توانید برای راحتی خود و دیگران در چند روز اول غذا را به تنهایی بخورید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ایمپلنت تیتانیومی بهتر است یا ایمپلنت سرامیکی؟

بهتر است در روزهای اولیه از غذاهای چسبناک استفاده نکنید. از آن‌جایی‌که پروتز سقف دهان را می‌پوشاند، ممکن است در اولین روزهای استفاده از دندان مصنوعی به خوبی متوجه طعم غذا نشوید. در هنگام روبه‌رو شدن با این موضوع نگران نباشید زیرا این مشکل دائمی نیست و پس از گذشت چند روز برطرف می‌گردد. استفاده از دندان مصنوعی و نحوه غذا خوردن با آن، نیاز به تمرین دارد. پس از گذشت چند روز غذا خوردن با استفاده از دندان مصنوعی برایتان راحت خواهد شد.

پروتز کامل (دست دندان) به جای ایمپلنت دندان

پروتز کامل (دست دندان) به جای ایمپلنت دندان

پروتز کامل درچه مواردی کاربرد دارد؟

اگر همه دندان‌های فرد کشیده شده باشند، می‌توان از پروتز کامل استفاده کرد. پس از کشیده شدن دندان‌ها، 8 الی 12 هفته صبر کنید تا محل دندان‌های کشیده شده ترمیم شود. در این صورت می‌توانید از دندان مصنوعی یا پروتز کامل بهره ببرید. البته بلافاصله پس از کشیدن دندان‌ها، دندان مصنوعی فوری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از دندان مصنوعی فوری تا زمان التیام یافتن جای دندان‌های کشیده شده کاربرد دارد. این کار برای این انجام می‌گردد که فرد بدون دندان نماند. دندان‌های مصنوعی فوری راه‌حلی کوتاه مدت برای استفاده از دندان‌های مصنوعی معمولی یا پروتزهای کامل هستند.

پروتز کامل (دست دندان) به جای ایمپلنت دندان

پروتز کامل (دست دندان) به جای ایمپلنت دندان

مقایسه ایمپلنت دندان و پروتز کامل

دندان مصنوعی و ایمپلنت هر دو جایگزین مناسب برای دندان‌های از دست رفته هستند. بنابراین می‌توان گفت که هر دو آن‌ها یک هدف را دنبال می‌کنند. شما متناسب با بودجه و خواسته خود می‌توانید هر یک از این روش‌ها را مورد استفاده قرار دهید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نقش دخانیات در بیماری لثه

متخصص کاشت ایمپلنت در مورد روش های مختلف جایگزینی دندان های از دست رفته اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می‌دهد؛ که شما بر اساس آن می‌توانید بهترین روش را انتخاب نمایید. دندان مصنوعی و ایمپلنت از جنبه‌هایی نظیر هزینه، زیبایی، راحتی و … تفاوت‌هایی با هم دارند. بررسی هر یک از این تفاوت‌ها به بهترین انتخاب کمک بسیاری می‌کند.

پروتز کامل (دست دندان) به جای ایمپلنت دندان

پروتز کامل (دست دندان) به جای ایمپلنت دندان

مقایسه ایمپلنت دندان و پروتز کامل از نظر زیبایی

یکی از مهم‌ترین دلایلی که موجب می‌گردد افراد به استفاده از ایمپلنت به جای پروتز کامل بپردازند، زیبایی ظاهری آن خواهد بود. عدم وجود دندان در دهان فرد ظاهری ناخوشایند را ایجاد می‌کند. به همین علت استفاده از پروتز کامل و ایمپلنت‌ها بسیار رواج پیدا کرده است. اگر می‌خواهید که دندان‌های جایگزین شده ظاهری بسیار طبیعی داشته و به دندان‌های طبیعی شباهت داشته باشند؛ استفاده از ایمپلنت‌ها انتخاب بسیار مناسبی برای شما به حساب می‌آیند. استفاده از پروتزهای کامل نیز گزینه‌ای مناسب بوده اما قالب‌های آن‌ها روی فک قرار می‌گیرند و ممکن است موجب برجسته نشان دادن لب‌های شما شوند.

مقایسه ایمپلنت و پروتز کامل از نظر هزینه

 یکی از مهم‌ترین مسائلی که در انتخاب پروتز کامل یا ایمپلنت تاثیرگذار بوده، توجه به بودجه است. اگر نمی‌توانید بودجه زیادی را برای جایگزین کردن دندان‌ها متحمل شوید، استفاده از پروتز کامل را به شما پیشنهاد می‌کنیم. ایمپلنت‌های دندانی گزینه بسیار مناسبی هستند اما آن‌ها هزینه بسیار بالاتری نسبت به پروتز دندان دارند. بنابراین می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای کم‌تر با استفاده از پروتز کامل، به جایگزین کردن دندان‌ها بپردازید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  معرفی اجزای ایمپلنت دندان

مقایسه ایمپلنت و پروتز کامل از نظر ساختار

دندان‌های مصنوعی روی فک قرار گرفته و هنگام خوردن غذا موجب فشار بر لثه‌ها می‌شوند. بنابراین سبب تحلیل فک شده و باید پس از گذشت چند سال، تعویض گردند. در صورت تعویض نکردن به موقع پروتز کامل، استخوان فک تغییر ساختار می‌دهد. در صورتی‌که این مشکل با استفاده از ایمپلنت‌های دندانی پیش نخواهد آمد. از آن‌جایی‌که ایمپلنت روی فک پیچ شده و به خوبی روی آن‌ها قرار می‌گیرد، همانند دندان‌های دیگر به نظر می‌رسد و در طول مدت، مشکلی را برای افراد ایجاد نمی‌کند و فرد در صورت رعایت صحیح بهداشت دهان و دندان تا اخر عمر میتواند از آنها استفاده نماید.

مزایای استفاده از پروتز کامل

استفاده از پروتز کامل با مزایای زیادی همراه است. به عنوان مثال این پروتزها قیمت مناسب‌تری نسبت به ایمپلنت دندان دارند. استفاده از ایمپلنت می‌تواند برای افرادی که دچار تحلیل لثه و استخوان هستند، سخت و دردناک باشد. در حالی‌که با استفاده از پروتز کامل مشکلی وجود نخواهد داشت و این افراد نیز می‌توانند به راحتی از آن بهره‌مند شوند. روش به کار رفته برای قرار دادن پروتز کامل در دهان، غیرتهاجمی خواهد بود. بنابراین نیازی نیست که دندانپزشک به سوراخ کردن استخوان فک بپردازد.

سخن پایانی

اگر قصد دارید به جایگزین کردن دندان با استفاده از پروتز کامل یا ایمپلنت دندان بپردازید؛ بهتر است در مورد آن اطلاعات کافی را کسب کرده تا بتوانید تصمیم مناسبی بگیرید. پروتزهای کامل می‌توانند به تمام نیازهای شما از یک دندان مناسب به خوبی پاسخ دهند. این پروتزها امکان راحت صحبت کردن و غذا خوردن را برای شما فراهم می‌کنند؛ هرچند بر کسی پوشیده نیست که ایمپلنت های دندانی بهترین روش جایگزینی دندان از دست رفته محسوب میشوند و علاوه بر زیبایی ظاهری، حس دندان های طبیعی را برای فرد داشته و تا اخر عمر میتواننند لبخند زیبا را به فرد هدیه کنند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code