آیا کاندیدای مناسبی برای ایمپلنت دندان هستم؟

ایمپلنت یکی از راه‌های محبوب در اصلاح لبخند و جایگزینی دندان است. محبوبیت ایمپلنت وابسته به ویژگی‌ها و مزیت‌های برتر آن بوده که توانسته تا به حال رضایت اغلب بیماران را کسب کند. ایمپلنت دندان مانند سایر جراحی‌ها، شرایط منحصربه‌فردی دارد که دندانپزشک در صورت صلاح‌دید خود این روش را به بیمار توصیه خواهد کرد. شاید این سؤال ذهن شما را درگیر کرده باشد که آیا کاندیدای مناسبی برای ایمپلنت دندان هستم؟ متخصص تنها شخصی است که می‌تواند پس از معاینه به این سؤال پاسخ دهد. 

شرایط سنی در ایمپلنت

استخوان فک تا 18 سالگی رشد می‌کند و همواره در حال تغییر شکل است. این تغییر شکل باعث می‌شود تا دندان ایمپلنت شده، از نظر اندازه و ظاهر طبیعی به نظر نرسد. این مشکل صرفاً در سنین پایین رخ خواهد داد. برخی از ایمپلنت‌ها به شکل چندتایی هستند و تنها چند عدد پایه دارند؛ دندانپزشک این نوع از ایمپلنت را برای پر کردن جای خالی بیشتر از یک دندان انجام می‌دهد. پروتزهایی مشابه بریج بین دو ایمپلنت قرار می‌گیرند و گاهی رشد به دلیل وجود این پروتزها مختل می‌شود. بنابراین یکی از اصلی‌ترین دلایل جلوگیری از ایمپلنت توسط دندانپزشکان، شرایط سنی بیمار است.

در برخی از شرایط دندانپزشک به علت اصلاح خط لبخند یا عواملی که در پی از دست ‌دادن دندان رخ می‌دهند، ایمپلنت دندان را برای سنین پایین توصیه می‌نماید. البته یکی از شرایط ایمپلنت در سنین پایین، این است که تنها یک پایه درون استخوان فک کاشته شود. به مرور زمان و پس از رشد کامل استخوان فک، می‌توان تاج روی پایه ایمپلنت را تعویض نمود؛ این مورد باید در نهایت توسط دندانپزشک تأیید گردد تا آسیبی به بافت دهان و دندان کودک وارد نشود.

کاندیدای مناسب ایمپلنت دندان

کاندیدای مناسب ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان و شرایط آن

ایمپلنت دندان به ‌طور کلی با سلامت جسمی بیمار ارتباط دارد. بیمارانی که هیچ مشکل خاصی نداشته باشند می‌توانند از انواع ایمپلنت‌های دندان استفاده نمایند. در صورتی که بیمار در شرایط جسمی ایده‌آل قرار نداشته باشد استفاده از ایمپلنت برای آن مناسب نخواهد بود. دندانپزشک حین معاینه در رابطه با وضعیت جسمانی و بیماری‌های فرد اطلاعات لازم را کسب می‌کند و سپس اقدامات اولیه ایمپلنت را اجرا می‌نماید. قرار دادن پایه ایمپلنت درون استخوان فک به جراحی احتیاج دارد. بیمارانی که دچار فشار خون بالا هستند، نمی‌توانند نتیجه رضایت‌بخشی از جراحی کسب نمایند.

همچنین مشکلات قلبی، دیابت کنترل نشده، پوکی و نرمی استخوان، دندان قروچه و… از سری مشکلاتی هستند که در صورت عدم کنترل، مانع از انجام ایمپلنت می‌شوند. پوکی استخوان و کاهش تراکم آن موجب عدم مقاومت پایه ایمپلنت خواهد شد. یکی از دلایل عدم انجام ایمپلنت در سنین پایین تراکم کم استخوان‌های آن‌ها است. اگر بیمار به ایمپلنت احتیاج داشته؛ اما از نظر استخوانی واجد شرایط آن نباشد، می‌تواند پیوند استخوان انجام دهد.

یکی از روش‌های جایگزینی ایمپلنت، مینی ایمپلنت است که تنها برای بیمارانی با شدت تراکم کم استخوان توصیه می‌شود. این مشکل در اغلب افراد سن بالا رخ می‌دهد. اگر افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند ایمپلنت انجام دهند، در روند بهبود دچار مشکل خواهند شد. زخم ناشی از جراحی ایمپلنت احتیاج به رسیدگی و مواظبت دارد. گاهی برخی از بیماری‌ها سبب می‌گردند که این زخم‌ خونریزی غیرعادی داشته باشد و عدم بهبودی حاصل گردد.

کاندیدای مناسب ایمپلنت دندان

کاندیدای مناسب ایمپلنت دندان

بهره مندی از سلامت دهان و لثه

بافت لثه بسیار حساس است و امکان بروز عفونت توسط عوامل مختلف در آن وجود دارد. از آنجایی که قرار دادن پایه ایمپلنت سبب ایجاد زخم در لثه می‌گردد، باید قبل از انجام این کار سلامت این بافت مورد بررسی قرار گیرد. اگر بیماران دچار عارضه پریودنتال شده باشند نمی‌توانند تا قبل از بهبودی کامل ایمپلنت انجام دهند. دندانپزشک سعی می‌کند تا قبل از ایمپلنت فرآیند درمان لثه را در اولویت قرار دهد. پس از بهبود لثه و پاکسازی آن از هرگونه عفونت، می‌توان برای انجام ایمپلنت اقدام نمود. برای جلوگیری از بروز بیماری و عفونت در بافت لثه، باید بهداشت دهان و دندان را رعایت کرد.

رعایت بهداشت شامل چند امر ضروری کوچک می‌شود که سلامت محیط دندان را تضمین می‌نماید. اغلب بیماران مسواک‌ زدن در روز را رعایت می‌کنند؛ اما برای کشیدن نخ‌ دندان و استفاده از دهانشویه‌ها دچار تردید هستند. دندان‌های طبیعی یا ایمپلنت ‌شده احتیاج به رسیدگی دارند و رعایت بهداشت یکی از مواردی است که می‌تواند در این امر مفید باشد. عموم بیماری‌های لثه، به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان رخ می‌دهند. اگر یکی از دندان‌ها دچار پوسیدگی و عفونت ‌شده باشد، باعث می‌شود این مشکل به دندان‌های دیگر نیز نفوذ یابد.

کاندیدای مناسب ایمپلنت دندان

کاندیدای مناسب ایمپلنت دندان

رابطه بیماری ها با ایمپلنت دندان

التهاب لثه یکی از بیماری‌های نسبتاً شایع است که در اثر عوامل مختلفی روی می‌دهد؛ این بیماری قابل درمان است؛ اما در صورت عدم درمان و انجام ایمپلنت مشکلات جدی را برای فرد به وجود خواهد آورد. نقص سیستم ایمنی در بهبود زخم ناشی از جراحی ایمپلنت مؤثر است. اگر زخم بیمار در زمان نقاهت ترمیم نشود، راهی برای نفوذ عوامل بیماری‌زا به‌ شمار می‌آید. بیماران مبتلا به هموفیلی و انواع سرطان‌ها نیز امکان انجام ایمپلنت را ندارند؛ ایمپلنت در این بیماران با عدم موفقیت و رضایت همراه خواهد بود.

کاندیدای مناسب ایمپلنت دندان

کاندیدای مناسب ایمپلنت دندان

فرآیندهای درمانی که باعث عدم موفقیت در ایمپلنت می شوند

بعضی از روش‌ها یا فرآیندهایی که برای درمان یک بیماری انجام می‌شوند، با عوارضی همراه هستند که موجب عدم پیشروی صحیح در ایمپلنت خواهند شد. به متقاضیان ایمپلنت توصیه می‌گردد تا در رابطه با بیماری‌ها و نحوه درمان آن‌ها با دندانپزشک مشورت نمایند. اگر متقاضی در ناحیه سر و گردن احساس ناراحتی داشته باشد و در معرض رادیوتراپی قرار گیرد، کاندیدای مناسبی برای ایمپلنت دندان نخواهد بود. همچنین مشکلی شایع به نام دندان قروچه وجود دارد که اغلب دندانپزشکان برای درمان آن استفاده از گارد دندان را پیشنهاد می‌کنند.

برخی از داروها می‌توانند به شکل غیرمستقیم در روند درمانی زخم ناشی از جراحی ایمپلنت تأثیرگذار باشند. داروهایی که بر فشار خون و سیستم ایمنی تأثیرگذار هستند، بیشترین اهمیت را در ایمپلنت دارند. اگر برای کنترل یا درمان بیماری خود احتیاج به مصرف مداوم دارو دارید، می‌بایست در وهله اول با پزشک و دندانپزشک خود در این رابطه مشورت نمایید. اگر در این دسته از افراد قرار نداشته باشید می‌توانید برای ایمپلنت اقدام کنید.

کاندیدای مناسب ایمپلنت دندان

کاندیدای مناسب ایمپلنت دندان

ترس ناشی از جراحی ایمپلنت

با شنیدن نام جراحی بعضی از متقاضیان ایمپلنت ترس و اضطراب زیادی را تجربه می‌کنند. در حقیقت ایمپلنت با بی‌حسی انجام می‌شود و بیمار حین انجام جراحی هیچ دردی را احساس نمی‌کند. اغلب متقاضیان باردار نسبت به استرس و دلهره حساس هستند. آن‌ها نباید احساس ناخوشایندی را در یک بازه زمانی تجربه نمایند. استرس مادر در نهایت به جنین نیز آسیب می‌رساند و باید از آن جلوگیری شود. بهترین راهکار برای این دسته از افراد، کاشت دندان پس از زایمان است.

کاندیدای مناسب ایمپلنت دندان

کاندیدای مناسب ایمپلنت دندان

مصرف دخانیات و الکل

کاندیدای مناسب برای ایمپلنت دندان باید از نظر جسمی سالم و سلامت باشد تا دچار مشکلات جدی در قسمت دهان و دندان‌ها نشود. افراد سیگاری‌ اغلب به علت مصرف زیاد دخانیات دچار مشکلات پریودنتال می‌گردند و فاقد سلامت دهان و دندان‌ها هستند. سیگار کشیدن حتی پس از کاشت دندان نیز روند درمان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. حین مصرف دخانیاتی مانند سیگار، جریان خون در بافت لثه کند می‌شود؛ اگر بیمار پس از جراحی دخانیات مصرف کند، روند خون‌رسانی صحیح به زخم که باعث بهبودی آن شده را مختل خواهد کرد.

دوران نقاهت جراحی کاشت دندان باید در یک بازه زمانی مشخص طی شود؛ اگر به دلیل مصرف الکل و دخانیات این دوره طولانی شود بافت مورد تهاجم عوامل بیماری‌زا قرار می‌گیرد. برای جلوگیری از این مشکل باید پس از ترک سیگار کاشت دندان را انجام داد. افرادی که تمایلی به ترک دخانیات ندارند می‌توانند قبل و پس از جراحی ایمپلنت، مقدار مصرف خود از دخانیات را کاهش دهند. مصرف الکل نیز دقیقاً به همین شکل سبب وارد شدن آسیب به بافت لثه می‌گردد که می‌بایست مصرف آن را در زمان نقاهت کنترل نمود.

کاندیدای مناسب ایمپلنت دندان

کاندیدای مناسب ایمپلنت دندان

چگونه کاندیدای مناسبی برای ایمپلنت دندان شویم؟

بعضی از کاندیدای ایمپلنت دندان که دندانپزشک به آن‌ها مجوز کاشت را نمی‌دهد، می‌توانند اقداماتی را در راستای حل مشکل خود انجام دهند. این اقدامات بسته به نوع مشکل بیمار متفاوت خواهد بود. افرادی که از مشکل تراکم پایین استخوان رنج می‌برند می‌توانند از پیوند استخوان بهره ببرند. پیوند استخوان در دو نوع مصنوعی و طبیعی صورت می‌پذیرد. در این روش بافت استخوانی با تراکم بالا را در قسمت کم تراکم جایگزین می‌کنند و سپس فرآیندهای درمانی مانند ایمپلنت را انجام می‌دهند.

پیوند استخوان خود به یک دوره نقاهت و تکمیل بهبودی نیاز داشته که باید با رعایت بهداشت دهان و دندان همراه شود. روش دیگر لیفت سینوس است که مشکلات قسمت سینوسی را برطرف می‌کند. قوس فک بالا در برخی بیماران دارای افتادگی است که مانع از کاشت دندان می‌شود. با پیوند استخوان در این قسمت و لیفت سینوس، در مدت زمان نسبتاً طولانی می‌توان کاشت دندان را انجام داد. بیماری‌های لثه نیز قابل کنترل و درمان هستند. بیمارانی که مشکل پریودنتال دارند می‌توانند با مراجعه به کلینیک‌های دندانپزشکی نسبت به درمان خود اقدام نمایند و سپس کاشت دندان انجام دهند.

کلام آخر

ایمپلنت یک روش نوین و امروزی برای جایگزینی دندان از دست ‌رفته است. برای استفاده از این روش باید از نظر سلامت جسمانی در وضعیت مناسبی قرار داشت؛ بنابراین ممکن است سؤال آیا کاندیدای مناسبی برای ایمپلنت دندان هستم، برای اغلب متقاضیان پیش آید. بهترین گزینه برای پاسخ به این سؤال مراجعه به کلینیک‌های دندانپزشکی، معاینه و مشورت با متخصص خواهد بود. اگر در این راستا مشکلی مانند پوکی استخوان مانع از کاشت دندان شود، می‌توان از پیوند استخوان در جهت افزایش تراکم آن بهره برد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  هر آنچه که باید در مورد خطرات و مشکلات احتمالی ناشی از کاشت ایپملنت بدانید
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code