ایمپلنت دندان سالمندان و نکات آن

افراد در هر سن و سالی خصوصاً در میانسالی و پیری ممکن است یک یا چند دندان دائمی خود را از دست بدهند. بنابراین باید برای داشتن زندگی راحت‌تر به دنبال راهی برای جایگزین کردن دندان از دست رفته خود باشند. ایمپلنت دندان یکی از بهترین روش‌های جایگزینی دندان‌های از دست رفته است که برای هر سنی امکان استفاده از آن وجود دارد. ایمپلنت دندان برای سالمندان نیز می‌تواند گزینه بسیار مناسبی باشد. چه کسانی از سالمندان، شرایط لازم برای کاشت ایمپلنت را دارند؟ محدوده سنی انجام ایمپلنت دندان تا چه سنی خواهد بود؟ تفاوت دندان‌های مصنوعی با ایمپلنت دندان و نحوه انجام آن چگونه است؟ شما باید چگونگی انجام ایمپلنت دندان سالمندان و نکات آن را بدانید.

ایمپلنت دندان

زمانی که افراد دندان‌های دائمی خود را بر اثر بالا رفتن سن یا دیگر حوادث غیرمترقبه از دست می‌دهند، ایمپلنت دندان بهترین راه برای پر کردن جای خالی دندان از دست رفته خواهد بود. حال برخی از کاربردها و قابلیت‌های کاشت ایمپلنت دندان را برای شما بازگو می‎‌کنیم:

  • ایمپلنت دندان می‌تواند مانند یک ریشه دندان ثابت و محکم روی استخوان فک باقی بماند.
  • ایمپلنت دندان برای دوام و ماندگاری هیچ نیازی به سایر دندان‌های مجاور ندارد.
  • ایمپلنت دندان را می‌توان با همان روش‌های همیشگی و ساده همچون مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به‌خوبی تمیز نموده و از آن‌ها مراقبت کرد.
  • ایمپلنت دندان میزان ماندگاری و استقامت بسیار بالایی دارد، برای مثال اگر به‌خوبی از آن‌ مراقبت و نگهداری شود بیش از 25 سال بدون تغییر خواهد ماند.

آلیاژ تیتانیوم در درجه‌های گوناگون به‌عنوان پایه ثابت برای اباتمنت ایمپلنت قرار داده می‌شود. روکش ایمپلنت نیز اکثراً از جنس لمینت سرامیکی بوده و در عین زیبایی بسیار مقاوم است و ماندگاری بالایی دارد. طبق تحقیقات انجام شده، هیچ‌گونه آسیبی از جانب مواد سازنده ایمپلنت جان انسان را تهدید نخواهد کرد. این عامل زیبایی علاوه‌بر این‌که برای بدن مضر نبوده بلکه با رشد سلول‌ها و بافت‌های استخوانی و فیزیولوژی بدن سازگاری داشته و می‌تواند سطح کاشت را افزایش دهد. بنابراین می‌توان بدون نگرانی از ایمپلنت دندان برای جایگزین نمودن ریشه دندان از دست رفته استفاده کرد.

ایمپلنت دندان سالمندان

ایمپلنت دندان سالمندان

آیا ایمپلنت دندان برای افراد مسن گزینه مناسبی است؟

بله. پاسخ این سوال به‌طور قطع می‌تواند مثبت باشد. راز ایمپلنت موفق به سن بیمار مربوط نبوده، بلکه به تراکم استخوان و سلامتی کلی دهان و دندان فرد مورد نظر بستگی دارد. بنابراین اگر فرد بیمار از بیماری پوکی استخوان رنج می‌برد بهتر است پیش از کاشت، پوکی استخوان خود را درمان کرده و سپس ایمپلنت دندان را انجام دهد. لازم به ذکر است که دندانپزشک تمامی این بررسی‌ها را انجام خواهد داد و نکات مربوطه را بازگو می‌کند. گاهی اوقات بیمارانی که دچار تحلیل استخوان فک هستند، به دستور متخصص این کمبود بافت استخوانی را باید با عمل پیوند استخوان جبران نمایند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتباط سرطان خون با خون ریزی لثه

یپوند استخوان نیز یک راه مطمئن و راحت برای کسانی است که استخوان‌های بسیار تحلیل رفته و ضعیفی داشته که توان قرارگیری و نگهداری پایه ایمپلنت را ندارند. بنابراین به‌طور کلی می‌توان گفت هیچ بیماری برای انجام کاشت ایمپلنت دندان پیر نبوده و با داشتن شرایط مورد نظر هیچ محدوده سنی برای ایمپلنت دندان وجود نخواهد داشت. لازم به ذکر است که تنها افراد زیر 18 سال که تاکنون رشد استخوان های فک آنها کامل نشده را نمی‌توان جزء افراد مناسب برای ایمپلنت دندان دانست. افراد سالم نگران هیچ‌ مشکلی در حین کاشت نباشند؛ چراکه این افراد با درصد بسیار بالا کاشت بادوام و ایمنی خواهند داشت.

ایمپلنت به‌طور کلی جایگزین بسیار خوب برای دندان‌های از دست رفته به‌شمار می‌رود و می‌تواند فرد را به زندگی عادی و سبک زندگی سالم و بی‌دغدغه بازگرداند. علاوه‌بر آن کاشت ایمپلنت می‌تواند اعتمادبه‌نفس، خودباوری و زیبایی مطلق را نیز مانند گذشته به افراد هدیه دهد.

ایمپلنت دندان سالمندان

ایمپلنت دندان سالمندان

ایمپلنت دندان برای سالمندان و مزایای آن

ایمپلنت دندان به‌طور شگفت‌انگیزی می‌تواند بر روند زندگی سالمندان تأثیر گذاشته و کیفیت زندگی آن‌ها را تا حد زیادی تغییر دهد. ایمپلنت دندان محدوده سنی خاصی ندارد؛ بنابراین با بالا رفتن سن هیچ مشکلی برای افراد به‌وجود نمی‌آورد. تنها برای ایمپلنت موفق نیازمند شرایط اولیه کافی ایمپلنت هستیم. افرادی که از دندان‌های مصنوعی استفاده می‌کنند به مرور زمان استخوان‌های فک آن‌ها دچار تحریف و تضعیف شده و می‌تواند از بین برود، در حالی که ایمپلنت دندان از تحلیل بیشتر استخوان فک جلوگیری میکند.

ایمپلنت علاوه‌بر این‌که می‌تواند از تحلیل لثه پیشگیری کند، قادر خواهند بود حس اعتمادبه‌نفس را نیز در فرد ارتقاء بخشند. کارکرد و ظاهر ایمپلنت کاملاً شبیه دندان‌های طبیعی بوده و فرد را با کوچک‌ترین تفاوتی هم روبه‌رو نمی‌کند. پروتزهای معمولی یا دندان‌های مصنوعی متحرک نمی‌توانند مانند ایمپلنت‌ها حس اعتمادبه‌نفس و عملکرد بی‌نقص را به فرد بدهند. بنابراین با رعایت بهداشت دهان و دندان می‌توان به کمک ایمپلنت دندانی به عملکردی مشابه دندان‌های طبیعی دست یافت. چنانچه می‌خواهید ماندگاری و طول عمر ایمپلنت‌ها نیز بالا باشد، روزی دو بار مسواک زدن و یک‌بار نخ دندان کشیدن را فراموش نکنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تفاوت اوردنچر با دندان مصنوعی

همچنین برای اطمینان بیشتر از سلامت دهان و دندان و ایمپلنت خود باید به‌طور مرتب و هر چند وقت یک‌بار برای بررسی وضعیت دندان‌های خود به متخصص کاشت ایمپلنت مراجعه نمایید. اگر بهداشت و مراقبت از دندان‌ها را جدی بگیرید، قطعاً می‌توانید دندان‌های زیبا و ماندگارتری داشته باشید. ابتلا به بیماری‌هایی همچون دیابت که نوعی بیماری‌های کنترل نشده هستند، گاز زدن اشیای سفت یا استعمال دخانیات می‌توانند برای سلامت دهان و دندان مضر باشند.

ایمپلنت دندان سالمندان

ایمپلنت دندان سالمندان

ایمپلنت دندان برای سالمندان و معایب آن

برای داشتن یک طرح لبخند بسیار زیبا برای کسانی که به دلایل مختلف دندان‌های خود را از دست داده‌اند، ایمپلنت دندان می‌تواند یک گزینه رایج و استثنایی باشد. اگر بخواهیم میزان خطر موجود در این روش درمانی را برای شما بازگو کنیم، در تمامی گروه‌های سنی خطرات ناشی از آن به ندرت دیده خواهند شد. گاهی اوقات ممکن است برخی از سالمندان بعد از کاشت ایمپلنت دچار مشکلاتی و عوارضی شوند؛ اما در بیشتر مواقع عدم رعایت بهداشت دهان و دندان یا عدم مراجعه به دندانپزشک متخصص، می‌توانند عامل این اتفاقات به‌شمار روند. خطرات احتمالی در کاشت ایمپلنت برای افراد مسن می‌توانند بلندمدت یا کوتاه‌مدت و گذرا باشند.

درد، حساسیت، خونریزی لثه‌ها و تورم آن از عوارض کوتاه‌مدت به‌حساب می‌آیند. در هنگام بروز خطرات بلندمدت ناشی از کاشت ایمپلنت دندان نیز باید به دندانپزشک مراجعه کرده و تحت درمان قرار گرفت. برخی از عوارض بلندمدت به شرح زیر هستند:

  • عفونت دندان و لثه‌های اطراف آن
  • لق شدن روکش کاشت ایمپلنت
  • بروز مشکلات سینوسی
  • لق شدن پایه ایمپلنت دندان
  • عدم سازگاری و قبولی نکردن ایمپلنت
ایمپلنت دندان سالمندان

ایمپلنت دندان سالمندان

نکات حائز اهمیت پیش از انجام کاشت ایمپلنت برای سالمندان

بسیاری از افراد حتی در محدوده سنی 80 تا 90 سال، کاشت ایمپلنت بسیار موفق و خوبی را پشت سر گذاشته و از عملکرد آن نیز راضی خواهند بود. بنابراین همان‌طور که بیان گردید برای انجام ایمپلنت دندان محدوده سنی وجود نداشته و تنها باید فرد از سلامت دهان و دندان برخوردار باشد. همواره پیش از انجام تمامی درمان‌ها برای این‌که مراحل درمانی به‌خوبی پیش بروند باید چندین نکته بسیار اساسی را رعایت کرد. بنابراین برخی ملاحظات پیش از کاشت ایمپلنت دندان نیز به شرح زیر هستند:

  • درمان بیماری‌های لثه‌ای
  • بررسی دیابت یا دیگر بیماری‌های کنترل نشده و مزمن
  • بررسی تراکم بافتی استخوان‌های فک
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ایمپلنت دندان چیست؟

همچنین استفاده از برخی داروها برای سالمندان به ‌دلیل بیماری‌های جانبی که دارند، می‌تواند برای سلامت دهان و دندان فرد مورد نظر خطرناک باشد. بنابراین بهترین راه این است که پیش از انجام ایمپلنت دندان در سالمندان در رابطه با بیماری زمینه‌ای و داروهایی که مصرف می‌کنید با متخصص خود مشورت کرده و آن‌ها را با او در میان بگذارید.

ایمپلنت دندان سالمندان

ایمپلنت دندان سالمندان

آیا ایمپلنت دندان برای سالمندان می تواند خطر آفرین باشد؟

ایمپلنت دندان به تنهایی نمی‌تواند برای سالمندان خطرناک باشد و در صورتی که زیر نظر متخصص متبحر صورت گیرد قطعا درمانی موفق خواهد بود که زیبایی لبخند را به فرد برمیگرداند؛ اما همان‌طور که می‌دانید هرگونه جراحی می‌تواند در صورت عدم مراقبت عوارضی را به‌ دنبال داشته باشد:

  • افرادی که داروهای جانبی مختلفی مصرف می‌کنند، ممکن است پس از انجام ایمپلنت در بدن آ‌ن‌ها آلرژی بروز یابد.
  • ایجاد عفونت شدید خصوصاً در روزهای اولیه کاشت، زمانی که محل کاشت و اطراف آن تمیز نشوند.
  • لق شدن ایمپلنت دندان از رایج‌ترین خطری است که می‌تواند برای سالمندان به‌وجود بیاید؛ در این صورت مراجعه به دندانپزشک الزامی خواهد بود.
  • بسته شدن راه بینی، کم شدن حس بویایی، بروز تب، ایجاد بوی بد دهان، سردردهای سینوسی و… از جمله مشکلات سینوسی بعد از عمل جراحی ایمپلنت در سالمندان هستند.
  • ادامه‌دار شدن خونریزی دندان بعد از گذشت یک الی دو روز، نیز می‌تواند مشکل‌ساز باشد.
  • ورم کردن لثه‌ها تا چند روز اول نیز طبیعی بوده و می‌توان با قرار دادن کمپرس یخ آن را تا حدود کاهش داد؛ اما چنانچه ادامه‌دار شود باید به متخصص مراجعه کنید.
ایمپلنت دندان سالمندان

ایمپلنت دندان سالمندان

کلام پایانی…

دندان‌ها یکی از اساسی‌ترین اجزای صورت هستند که نقش بسیار پررنگی در کیفیت زندگی و زیبایی چهره هر شخصی ایفا می‌کنند. دندان‌های دائمی به مرور زمان و قرارگرفتن در معرض شرایط نامساعد دچار مشکلاتی خواهند شد و گاهی اوقات مجبور به کشیدن آن می‌شویم. پیشرفت روزافزون علم در زمینه دندانپزشکی این امکان را به افراد می‌دهد تا مجدداً از دندان جدیدی بهره ‌مند شوند. ایمپلنت دندان از بهترین روش‌ها برای جایگزین کردن دندان از دست رفته است. مسلماً افراد مسن جمعیت زیادی از متقاضیان این کاشت دائمی را تشکیل می‌دهند، بنابراین می‌توان گفت هیچ‌گونه محدودیت سنی برای انجام این کار وجود ندارد. مطالعه درباره ایمپلنت دندان سالمندان و نکات آن برای افراد مسنی که می‌خواهند این کاشت را انجام دهند می‌تواند بسیار مفید باشد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code