تاثیر پوکی استخوان بر کاشت ایمپلنت

پوکی استخوان از بیماری‌های اسکلتی و شایع در سنین بالا محسوب می‌شود. این اختلال به مرور زمان استخوان‌ها را ضعیف می‌کند و خطر شکستگی در آن‌ها را بالا می‌برد. مشکل پوکی استخوان سبب نازک شدن ترابکول و کورتکس استخوان‌ها شده و در مراحل شدیدتر، به دلیل کاهش تراکم استخوان فک، سبب تخریب و آسیب این استخوان می‌گردد. تحلیل رفتن بافت استخوان فک باعث پیچیده‌تر شدن فرآیند ایمپلنت خواهد شد اما آیا افرادی که از پوکی استخوان رنج می‌برند نمی‌توانند عمل ایمپلنت را انجام دهند؟ در این مطلب قصد داریم به این سؤال پاسخ دهیم و تأثیر پوکی استخوان بر کاشت ایمپلنت را بررسی نماییم.

پوکی استخوان و تاثیر آن بر سلامت دهان و دندان

پوکی استخوان یک اختلال سیستمیک محسوب می‌شود که در نتیجه آن، بیمار تراکم استخوانی خود را بیش از حد از دست می‌دهد و بدن وی استخوان کمتری تولید می‌نماید. این بیماری که در زنان یائسه و 50 سال به بالا بیشتر مشاهده می‌شود، سلامت دهان و دندان را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. این افراد به مرور دندان‌های خود را از دست می‌دهند یا در صورت داشتن دندان مصنوعی، دندان‌هایشان به راحتی و درستی روی فک قرار نمی‌گیرند. در این شرایط فرد بیمار حتماً باید تحت نظر دندانپزشک باشد تا از بروز مشکلات بزرگ‌تر جلوگیری کند. گسترش پوکی استخوان در استخوان‌های فک با علائمی همراه است که این نشانه‌ها عبارتند از:

  • احساس سنگینی و بی‌حسی در فک
  • لق شدن دندان‌ها
  • عفونت، درد و تورم در ناحیه لثه‌ها و فک
  • عدم بهبودی زخم یا جراحت در فک

در شرایطی که دندانپزشک تشخیص دهد که فرد به پوکی استخوان دچار شده است، از داروهای حاوی بیس ‌فسفات برای درمان بیمار تجویز می‌نماید. این داروها توده استخوانی را حفظ نموده و از بروز شکستگی و خطرات جدی‌تر جلوگیری می‌کنند. از طرفی دندانپزشک به این افراد توصیه خواهد کرد که بلافاصله پس از کشیدن دندان پوسیده، نسبت به ایمپلنت دندان خود اقدام نمایند. پوکی استخوان معمولاً از طریق رادیوگرفی فک تشخیص داده نمی‌شود؛ به همین جهت دندانپزشک توصیه می‌کند بیمار حتماً سی‌تی ‌اسکن انجام داده تا تأثیر پوکی استخوان بر کاشت ایمپلنت را مورد بررسی قرار دهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چرا در لثه هایم حفره وجود دارد؟ چگونه می توان این مشکل را درمان کرد؟

پوکی استخوان و ایمپلنت دندان‌ ها

موفقیت ایمپلنت‌های دندانپزشکی، به عوامل بیولوژیکی و بالینی مانند استخوان ‌سازی، تراکم استخوانی، ارتفاع و عرض استخوان بستگی دارد. خبر خوب برای بیماران مبتلا به پوکی استخوان این است که تأثیر پوکی استخوان بر کاشت ایمپلنت دندان قابل حل است و این افراد طی انجام مراحلی می‌توانند تحت عمل ایمپلنت قرار گیرند. در این شرایط دندانپزشک ابتدا تراکم استخوان بیمار و همچنین داروهای مصرفی وی را بررسی می‌نماید و طی انجام عملیاتی کمک می‌کند تا ایمپلنت‌های دندانی بخشی از فک بیمار شوند. دندانپزشک با ارزیابی و بررسی کیفیت استخوان و آماده سازی محل کاشت اقدام به کاشت ایمپلنت دندان خواهد کرد.

با مطالعات پژوهشگران در خصوص تأثیر پوکی استخوان بر کاشت ایمپلنت، مشخص شده است که دوام، موفقیت و ماندگاری ایمپلنت در بیماران مبتلا به پوکی استخوان تفاوتی با ایمپلنت در اشخاص سالم ندارد. این محققان تحقیقات خود را بر دو گروه از زنان سالم و زنان مبتلا به پوکی استخوان انجام داده‌اند؛ مطالعات نشان داده که حضور ایمپلنت دندان در افراد مبتلا به پوکی استخوان، می‌تواند به بازسازی استخوان‌های فک در آن‌ها کمک نماید. در نتیجه بیماران مبتلا به پوکی استخوان نباید نگران باشند چراکه با کاشت ایمپلنت می‌توانند صاحب لبخندی زیبا شوند.

تاثیر پوکی استخوان بر کاشت ایمپلنت

تاثیر پوکی استخوان بر کاشت ایمپلنت

راه‌ کارهای مناسب جهت ایمپلنت دندان برای افراد مبتلا به پوکی استخوان

بیان گردید که دندانپزشک قبل از انجام ایمپلنت دندان در بیمار مبتلا به پوکی استخوان، تراکم استخوان فک بیمار را مورد بررسی قرار می‌دهد. در صورت تشخیص دندانپزشک مبنی بر اینکه، پوکی استخوان در حد ضعیفی اتفاق افتاده است؛ با پیوند آن در ناحیه فک نسبت به استحکام این ناحیه اقدام می‌نماید. برخی دندانپزشکان ترجیح می‌دهند که بلافاصله پس از انجام پیوند استخوان فک، ایمپلنت را در محل قرار دهند؛ اما برخی از این متخصصین بر این باور هستند که باید چند ماهی از عمل پیوند بگذرد و سپس کاشت ایمپلنت انجام گیرد.

بهترین منبع در دسترس در پیوند استخوان، بافت استخوانی خود فرد است؛ اما در برخی از مواقع دندانپزشک از منابع دیگری جهت پیوند استخوان استفاده می‌نماید. این روش زمانی کاربرد دارد که فرد بیمار از منابع لازم و کافی جهت پیوند بافت استخوانی برخوردار باشد. بنابراین دندانپزشک از منابع استخوانی، مواد معدنی را جدا می‌کند و به کمک روش خشک کردن انجمادی، آن‎ها را نگه می‌دارد. انجماد کمک می‌کند تا خاصیت سلول‌های استخوانی در نمونه حفظ شود و از انتقال بیماری جلوگیری خواهد کرد. پس از انجام پیوند استخوانی با استفاده از استخوان بدن بیمار یا منابع استخوانی دیگر، بافت آن برای ایجاد سلول‌های استخوانی جدید تحریک می‌گردد و زخم یا جراحت را بهبود می‌بخشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  هر آنچه که باید در مورد جوش های لثه بدانید

یکی دیگر از روش‌های پیوند استخوان، استفاده از استخوان مصنوعی نام دارد. وجود برخی از مواد مصنوعی سبب گردیده‌اند تا بیمار بتواند با کمک آن‌ها عمل کاشت ایمپلنت را انجام دهد. استفاده از این مواد مصنوعی در بیشتر مواقع توصیه نمی‌شود. این مواد در بافت خود، از ژن‌های تحریک‌کننده برای ایجاد استخوان جدید در ناحیه پیوند برخوردار نیستند. استخوان‌های مصنوعی در مقایسه با استخوان‌های طبیعی بافت ضعیف‌تری دارند؛ اما در انتقال بیماری نسبت به بافت طبیعی ضعیف‌تر عمل می‌کنند.

تاثیر پوکی استخوان بر کاشت ایمپلنت

تاثیر پوکی استخوان بر کاشت ایمپلنت

در چه مواقعی جراحی ایمپلنت توصیه نمی ‌شود؟

همان ‌طور که ذکر شد تأثیر پوکی استخوان بر کاشت ایمپلنت بسیار نادر است و افرادی که به این بیماری مبتلا هستند جهت انجام ایمپلنت مانعی نخواهند داشت؛ اما با توجه به اینکه مسئله پوکی استخوان اغلب در افراد مسن اتفاق می‌افتد، بد نیست بدانیم دندانپزشک به چه کسانی جراحی ایمپلنت را توصیه نمی‌کند. اشخاص از اواخر سن میانسالی و در سن کهنسالی مستعد بیماری‌های زیادی خواهند بود که انجام برخی اقدامات دندانپزشکی برای آن‎ها به صلاح نیست. به ‌طور کلی دندانپزشک این جراحی را در موارد زیر توصیه نمی‌کند:

  • بیماران دارای اختلالات هورمونی
  • افرادی که به بیماری‌های حاد کلیوی مبتلا هستند.
  • بیماران قلبی که به تازگی سکته قلبی داشته باشند.
  • افرادی که به تازگی تحت عمل جراحی دریچه قلب قرار گرفته‌اند.
  • بیماران مبتلا به نرمی استخوان مقاوم به درمان
  • افرادی که به دخانیات، الکل یا مواد مخدر اعتیاد دارند.
  • بیماران دیابتی مقاوم به درمان
  • بیماران مبتلا به پوکی استخوان که به مدت طولانی داروهای خوراکی بیس فسفات مصرف کرده باشند.
  • بیماران دارای پوکی استخوان که جهت درمان از داروهای تزریقی بیس فسفات استفاده می‌نمایند.
تاثیر پوکی استخوان بر کاشت ایمپلنت

تاثیر پوکی استخوان بر کاشت ایمپلنت

کاشت ایمپلنت با وجود استخوان تحلیل رفته

جراحی کاشت ایمپلنت برای افراد عادی و همچنین مبتلایان به پوکی استخوان قابل انجام است؛ اما تا چه زمانی؟ در اغلب مواقع پس از کشیدن دندان‌ها، در صورت جایگزین نشدن دندان به روش ایمپلنت، استخوان فک تحلیل می‌رود. تحلیل استخوان در سال اول بسیار سریع اتفاق می‌افتد، به همین علت دندانپزشک به بیمار پیشنهاد می‌دهد که بلافاصله پس از کشیدن یا افتادن دندان نسبت به کاشت آن اقدام نماید. ایمپلنت با استخوان تحلیل رفته قابل انجام نخواهد بود و دندانپزشک قبل از انجام کاشت باید ابتدا استخوان فک را بازسازی کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نقش دیابت در بیماری های دهان و دندان

پیشگیری از تحلیل رفتن و پوکی استخوان فک

بدون دردسرترین و ساده‌ترین روش جهت جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های پوکی استخوان و تحلیل استخوان فک، پیشگیری از ابتلا به این مشکلات خواهد بود. دانستیم که تأثیر پوکی استخوان بر کاشت ایمپلنت تقریباً غیرممکن است؛ اما چرا باید کار به جایی برسد که مراحل درمان طولانی‌تر و پیچیده‌تر شوند؟ همه ما با انجام اقدامات ساده‌ای می‌توانیم از تحلیل استخوان و پوکی استخوان در میانسالی جلوگیری کنیم. این راه‌ کارها عبارتند از:

  • ترک سیگار، الکل یا هر دخانیات دیگری که سبب آسیب رساندن به دندان‌ها و جلوگیری از رشد آن‌ها می‌شود.
  • تغییر سبک زندگی با انجام ورزش مداوم و مصرف غذاهای سالم، لبنیات و مواد غذایی حاوی پروبیوتیک.
  • مراجعه منظم به دندانپزشک، حفظ بهداشت دهان و دندان، استفاده مرتب از مسواک و نخ دندان.

آیا مصرف داروهای پوکی استخوان برای سلامت دهان مضر است؟

خیر، اما هنگامی که داروی پوکی استخوان مصرف می‌نمایید یا تحت درمان سرطان بوده‌اید، حتماً با دندانپزشک خود در میان بگذارید تا زمان و درمان مناسب شما را پیشنهاد دهد. دندانپزشک به شما اطمینان خواهد داد که در صورت رعایت اصول مهم و اساسی، تأثیر پوکی استخوان بر کاشت ایمپلنت را برای شما به حداقل برساند.

کلام آخر

داشتن دندان‌های سالم علاوه ‌بر زیبایی به حفظ سلامت انسان نیز کمک می‌کند و در صورت نداشتن همچین موهبتی یا از دست دادن آن، افراد از لذت انجام بسیاری از کارها محروم می‌مانند. از طرفی پوکی استخوان به عنوان یک بیماری خاموش، سلامتی دندان‌ها و تمام استخوان‌های بدن را تهدید می‌نماید. بنابراین با داشتن یک برنامه اصولی در زندگی تا حدود زیادی می‌توانید از بروز این مشکلات جلوگیری فرمایید. افرادی که به هر علتی دچار پوکی استخوان شده‌اند و به دندان‌ها و استخوان‌های فک آن‌ها آسیب رسیده است، نگران نباشند. جراحی ایمپلنت برای آن‌ها نیز مانند افراد عادی قابل انجام است. طبق پژوهش‌ها و مطالعات تأثیر پوکی استخوان بر کاشت ایمپلنت در حداقل‌ترین حالت ممکن قرار دارد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code