کاشت دندان به روش ایمپلنت در چه افرادی ممنوع است؟

از دست دادن دندان به هر دلیلی که باشد، برای هر فردی در هنگام جویدن غذا ایجاد ناراحتی می‌نماید. اگر جای خالی دندان در بین دندان‌های قدامی باشد، در ظاهر و زیبایی شخص نیز تأثیر منفی می‌گذارد. ایمپلنت دندان، روشی پرطرفدار است که جایگزینی مناسب برای دندان‌های از دست رفته محسوب می‌شود. با اینکه ایمپلنت روش درمانی مؤثر و دائمی است اما انجام آن برای تمام افراد امکان‌پذیر نیست. دندانپزشک قبل از اقدام به کاشت دندان، سلامت جسمی شما را بررسی می‌نماید. عمل کاشت دندان برای افرادی که از بیماری‌های خاصی رنج می‌برند توصیه نمی‌شود. در ادامه مطلب ممنوعیت ایمپلنت را در خصوص بیماری‌های مختلف بررسی می‌نماییم.

ایمپلنت دندان

به روشی که طی آن دندان‌های از دست رفته توسط یک پایه فلزی پیچی شکل و پروتزهای دندانی جایگزین می‌شوند، ایمپلنت یا کاشت دندان می‌گویند. در این روش کاشت دندان در واقع، روشک ایمپلنت به کمک پایه تیتانیومی در لثه شخص کاشته می‌شود. ایمپلنت باتوجه به وضعیت دهان متقاضی به دو روش تک مرحله‌ای و دو مرحله‌ای انجام می‌شود. پایه پیچی شکل ایمپلنت معمولا از جنس تیتانیوم است و شبیه ریشه دندان طراحی شده است. این پایه که قابلیت سازگاری با سلول‌های بدن را دارد، بعد از مدتی به استخوان فک جوش می‌خورد و دندان ایمپلنت شده مانند دندان دائمی عمل میکند.

مزیت ‌های ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان، روشی با طول درمان زیاد و هزینه بالایی است اما داشتن مزیت‌های فراوان سبب شده است تا افراد زیادی این روش درمانی را انتخاب نمایند. مهم‌ترین مزیت‌های این روش درمانی را در ادامه بیان می‎‌کنیم:

• بدون آسیب رسیدن به دندان‌های دیگر، طی این روش دندانی با ماندگاری بالا خواهید داشت.
  • در صورت ایمپلنت در ناحیه دندان‌های قدامی، لبخند شما اصلاح می‌شود.
  • با بالا رفتن قدرت جویدن، وضعیت گوارشی بهبود می‌یابد.
  • از تحلیل لثه جلوگیری می‌شود.
  • مشکلات تلفظی برطرف می‌گردد.
  • از ناهنجاری‌ها و بد شکلی استخوان فک جلوگیری می‌نماید.
  • از برهم خوردن توازن جاگیری دندان‌ها و کج شدن دندان ها به سمت فضای خالی دندانی جلوگیری می‌کند.
  • استحکام بالا و شباهت زیاد به دندان‌های طبیعی دارد.
چه افرادی نباید ایمپلنت کنند

چه افرادی کاندید مناسبی برای ایمپلنت دندان نیستند؟

برای انجام کاشت دندان به روش ایمپلنت باید متقاضی، شرایط خاصی داشته باشد. یک متخصص کاشت ایمپلنت متعهد ابتدا تمام شرایط جسمی متقاضی را چک می‌نماید. مهم‌ترین شرایطی که قبل از انجام این روند درمانی لازم به بررسی است عبارتند از:

• بررسی سلامت جسمی
  • سنجش تراکم استخوان فک
  • اطمینان از عدم وجود عفونت لثه
  • اطمینان از عدم پوکی استخوان
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ایمپلنت یک روزه یا فوری چیست؟

تمام این موارد توسط دندانپزشک بررسی می‌شود و در نتیجه مشخص می‌گردد که آیا متقاضی شرایط درمان به روش ایمپلنت را دارد یا خیر. سؤال مهم در اینجا این است که چه گروهی کاندید مناسبی برای ایمپلنت نیستند؟ موارد منع ایمپلنت دندان را در جواب این سؤال و در ادامه مطلب بررسی می‌نماییم.

افراد مبتلا به دیابت کنترل نشده

از مهم‌ترین موارد منع ایمپلنت دندان، افراد مبتلا به دیابت پیشرفته یا کنترل نشده هستند. سرعت بهبود زخم در این افراد بسیار طولانی و با مشکلاتی همراه است. در روند درمان ایمپلنت، شکاف لثه به منظور جاگذاری پایه ایمپلنت باید سریع التیام یابد. در بیماران دیابتی بهبود یافتن شکاف لثه بسیار دیر انجام می‌شود و همین موضوع سبب ابتلای فرد به عفونت، خونریزی و زخم دندانی خواهد شد. انجام ایمپلنت در بیماران دیابتی با ریسک بالایی همراه است. در صورتی که بیمار دیابتی با مصرف دارو، بیماری خود را تحت کنترل داشته باشد، انجام ایمپلنت دندان برای او مانعی ندارد. این گروه از متقاضیان باید قبل از انجام ایمپلنت پرونده دیابتی خود را در اختیار دندانپزشک قرار دهند تا از وضعیت خود، ایشان را مطلع نمایند.

افراد دچار عفونت‌های دندانی

کاشت ایمپلنت روی عفونت دندانی امکان‌پذیر نیست. این کار نه تنها مشکل بیمار را حل نمی‌کند بلکه محدوده عفونت و آسیب لثه را تا دندان‌های کناری گسترش می‌دهد. در این شرایط دندانپزشک وضعیت دندان‌ها را بررسی می‌نماید و ابتدا برای ترمیم آن‌ها اقدام می‌کند. در غیر این صورت عفونت دندان شدید می‌شود و گاهی برای رفع عفونت لازم است تا تمام اجزای ایمپلنت خارج شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  همه چیز درباره رادیوگرافی ایمپلنت

افراد مبتلا به نقص سیستم ایمنی

افرادی که به بیماری‌هایی مانند ایدز، خود ایمنی، لوسمی و ام‌اس که سبب نقص سیستم ایمنی بدن می‌شوند مبتلا باشند، امکان انجام ایمپلنت دندان را ندارند. سیستم ایمنی ضعیف در این بیماران سبب می‌شود نتیجه خوبی از کاشت پایه دندان در استخوان فک خود نداشته باشند. در این بیماری‌ها، پس از کاشت پایه دندان بهبود لثه مختل می‌شود. اختلال در بهبود لثه باعث ایجاد عفونت می‌گردد و در این بیماران روند رهایی از عفونت بسیار پرخطر و طولانی است.

افراد سیگاری

مصرف دخانیاتی مانند سیگار و قلیان، سرعت بهبود درمان را کاهش می‌دهد و خطر ابتلا به عفونت را بالا می‌برد. انجام ایمپلنت دندان در افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند و بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نمی‌کنند سبب افزایش امکان ابتلا به عفونت‌های پریودنتال میشود. در این افراد امکان ریزش و تخریب بافت استخوان فک و خون‌ریزی پس از جراحی  بسیار بالا است. اعتیاد به دخانیات به دلیل فراهم شدن بستر مناسب عفونت در دهان، آسیب به دندان‌های اصلی را نیز بالا می‌برد.

خانم‌ های باردار

به توصیه پزشکان، خانم‌های باردار باید از انجام هر عمل جراحی غیر اورژانسی در دوران بارداری خودداری نمایند. به دلایلی نظیر تزریق داروی بی‌حسی، استرس و درد حین کاشت، بهتر است خانم‌های باردار ایمپلنت دندان خود را به بعد از این دوران موکول کنند. همچنین عکس‌برداری و قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس در دوران بارداری برای جنین بسیار خطرناک است. علاوه‌بر ایمپلنت، انجام دیگر درمان‌های غیر ضروری دندانپزشکی در دوران بارداری نیز توصیه نمی‌شود.

افراد مبتلا به پوکی استخوان

پوکی استخوان نوعی بیماری است که طی آن استخوان بیمار به مرور تحلیل می‌رود و متخلخل می‌شود. به دلیل وجود همین بیماری، پایه ایمپلنت به خوبی به استخوان فک جوش نمی‌خورد و به مرور زمان لق می‌شود. روند بهبود استخوان به دلیل مصرف داروی بیس فسفونات، در این بیماران بسیار کند انجام می‌شود.

افراد مبتلا به سرطان

افراد مبتلا به سرطان به دلیل انجام شیمی درمانی و پرتو درمانی، با کاهش سیستم ایمنی روبه‌رو می‌شوند. ضعف سیستم ایمنی در این افراد حین انجام ایمپلنت، سبب ایجاد عفونت‌های شدید در دهان و لثه می‌گردد. افراد مبتلا به سرطان می‌توانند بعد از گذشت 3 ماه از شیمی درمانی و 6 ماه از پرتو درمانی تحت درمان ایمپلنت قرار بگیرند. در صورتی که افراد قبل از زمان ذکر شده اقدام به کاشت دندان به روش ایمپلنت کنند، امکان عدم موفقیت آن‌ها بسیار بالا می‌رود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کاشت ایمپلنت دیجیتال و مزایای آن

افراد مبتلا به بیماری قلبی

افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی، قبل از انجام ایمپلنت لازم است دندانپزشک را از سلامت قلب خود مطمئن کنند. در صورتی که در 6 ماه گذشته سکته یا جراحی قلبی را تجربه کرده باشید، دندانپزشک اجازه انجام ایمپلنت را به شما نخواهد داد. کاشت دندان به دلیل ایجاد استرس برای بیمار قلبی، امکان دارد او را دچار شوک نماید. بیماران قلبی که ضربان قلب نامنظم دارند، امکان قرار گرفتن در معرض جراحی، بی‌حسی و استرس را ندارند. بیماران قلبی بهتر است زمانی برای کاشت دندان مراجعه نمایند که در آرامش و شرایط جسمی و روحی مناسبی باشند.

افراد مبتلا به تحلیل لثه

مشکلاتی مانند مصرف برخی داروها، پوکی استخوان، مشکلات ژنتیکی و اقدام دیر هنگام برای جایگزین کردن دندان از دست رفته سبب تحلیل رفتن لثه می‌شوند. با تحلیل لثه، استحکام لثه نیز از دست می‌رود و همین موضوع باعث می‌شود فرد نتواند کاشت پایه ایمپلنت موفقی را انجام دهد.

افراد زیر 18 سال

افراد کم‌تر از 18 سال به دلیل تراکم استخوانی نامناسب و تغییرات فک، بهتر است انجام ایمپلنت را به بعد از 18 سالگی موکول نمایند. بعد از این سن استخوان فک به رشد اصلی و کامل خود رسیده است و شرایط برای انجام ایمپلنت دندان فراهم است.

جمع بندی

جهت برخورداری از یک ایمپلنت موفقیت‌آمیز تمام شرایط کاشت دندان را بررسی نمایید. باتوجه به اینکه اکثر مشکلات و بیماری‌ها امروزه قابل کنترل هستند، لذا با دندانپزشک خود در خصوص بیماری خود مشورت نمایید. متخصص با بررسی‌های لازم و توصیه نکات لازم، شرایط برای انجام ایمپلنت دندان فراهم می‌نماید. فراموش نکنید در انتخاب کلینیک تحت درمان نهایت دقت را به عمل آورید.