ایمپلنت یک روزه یا فوری چیست؟

آیا شما نیز به دنبال راهی ساده و سریع برای جایگزین دندان‌های از دست رفته خود می‌گردید؟ بسیاری از افراد هستند که گاهی به دلیل کهولت سن و گاهی نیز بر اثر بروز حوادث ناگوار یک یا چند دندان خود را از دست می‌دهند. در این صورت شخص باید به فکر روش  جایگزینی مناسب برای دندان‌های خود باشد. بسیاری از روش‌ها برای انجام این کار وجود دارد که ایمپلنت دندان یکی از این کارها است. برخی افراد به دلیل پروسه طولانی ایمپلنت دندان از انجام دادن آن منصرف و روش‌های دیگری را انتخاب می‌کنند. پیشرفت و تکنولوژی در زمینه علم دندانپزشکی باعث شده است که ایمپلنت‌ها حتی در یک روز به انجام برسند.

ایمپلنت فوری چیست؟

ایمپلنت‌های فوری و یک روزه بیشتر مناسب کسانی است که بر اثر یک حادثه ناگوار مانند تصادف و یا در حین ورزش و ضربه از دست داده‌اند. جایگذاری دندان  به صورت سریع و یک روزه برای کسانی که تازه دندان خود را در یک حادثه از دست داده‌اند، مناسب خواهد بود. جوش خوردن این ایمپلنت‌ها با استخوان فک بسیار فوری و آسان اتفاق می‌افتد. برخورداری از یک ثبات کافی برای اتصال ایمپلنت‌ها در همان روز اول بسیار مهم است. قبل از کاشت ایمپلنت سعی کنید دندان مورد نظر را کشیده و اجازه دهید تا جهت پیوند استخوان، حفره آن به طور کامل بهبود پیدا کند و فرآیند کاشت دندان انجام گیرد.

انجام ایمپلنت فوری می‌تواند در فک پایین و یا فک بالا انجام شود. ایمپلنت یکی از روش‌های بسیار مطمئن و رایج برای جایگزین دندان از دست رفته است. روند طولانی درمان سبب می‌شود بسیاری از بیماران از انجام آن منصرف شوند. ایمپلنت فوری یا یک روزه این مشکل را به حداقل می‌رساند و یک راهکار عالی در این باره به شمار می‌رود. شما می‌تواند با استفاده از این روش ظرف کوتاه ترین زمان ممکن برای دندان از دست رفته خود دندان جایگزین بیابید. لازم به ذکر است که فرد باید برخی شرایط لازم برای انجام چنین کاشتی را نیز داشته باشد تا بتواند اقدام به انجام آن کند.

نداشتن دندان قروچه، تراکم استخوان فک مناسب، سیگاری نبودن، سالم بودن بافت لثه‌ها، نداشتن بیماری دیابت کنترل نشده  و… از جمله شرایطی هستند که باید در فرد مهیا باشد. دارا بودن تمامی این شرایط این امکان را فراهم می‌کند تا کاشت و یا ایمپلنت فوری برای شخص مورد نظر اعمال شود. برخی ابزارهای دیجیتالی در طی پروسه انجام ایمپلنت فوری برای کسب اطلاعات و بهره‌وری بالای فرآیند کاشت به کار برده می‌شود. سرعت انجام فرآیند در این روش بسیار و مابقی مراحل مانند دیگر مراحل ایمپلنت سنتی خواهد بود. میزان هماهنگی و ترمیم و جوش خوردن سریع آن به استخوان فک و مدت زمان اندک آن سبب محبوبیت و مرغوبیت ایمپلنت‌های فوری شده است.

ایمپلنت یک روزه یا فوری

ایمپلنت یک روزه یا فوری

روش ایمپلنت فوری چگونه است؟

داشتن اطلاعات کافی درباره روش و ایمپلنتی که روی دندان فرد انجام می‌شود برای فرد متقاصی بسیار سودمند خواهد بود. مشورت با متخصص جراحی لثه و کاشت ایمپلنت در مورد ایمپلنت فوری و چگونگی انجام فرآیند آن می‌تواند اطمینان و اعتماد را در فرد بیشتر کند. حال برای آشنایی بیشتر شما را با مراحل انجام ایمپلنت‌های یک روزه آشنا می‌سازیم:

  • ابتدا متخصص به کمک عکس برداری اشعه ایکس از دندان‌ها و استخوان فک، شرایط را برای انجام کاشت می‎سنجد و در صورت مساعد بودن شرایط می‌توانید کاشت را آغاز کنید.
  • سپس مواد بی‌حسی را در محل مورد نظر تزریق کرده تا دهان آماده جراحی شود.
  • در این مرحله روی استخوان فک با استفاده از پانچ و یا یک برش ساده سوراخ شده تا روی استخوان کاملاً باز شود.
  • داخل حفره ایجاد شده ایمپلنت دندان که شبیه به یک پیچ کوچک و باریک است قرار می‌گیرد.
  • سپس بر روی آن قطعه‌ای به نام اباتمنت متصل می‌شود و سپس روکش دندان متناسب برای شما طراحی و ساخته خواهد شد.
  • روکش‌ها بعد از اندازه‌گیری بسیار سریع و در کم‌ترین زمان توسط دستگاه‌های دیجیتالی ساخته و روی ایمپلنت‌ها قرار داده می‌شوند.
  • در نهایت لثه بسته شده و اطراف ایمپلنت در صورت نیاز از بخیه استفاده می‌کنند.
ایمپلنت یک روزه یا فوری

ایمپلنت یک روزه یا فوری

مزایای ایمپلنت فوری چیست؟

بیشتر افرادی که از درمان ایمپلنت منصرف می‌شوند به دلیل مدت طولانی انجام فرآیند آن خواهد بود. ایمپلنت فوری و یک روزه این مشکل را برطرف کرده و از این رو افراد زیادی را به سمت خود کشانده است. اکنون به طور خلاصه مزیت‌های ایمپلنت فوری را در مقایسه با دیگر ایمپلنت‌ها بیان می‌کنیم:

  • مدت زمان بسیار کوتاه
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کاشت دندان به روش ایمپلنت در چه افرادی ممنوع است؟

پروسه انجام این فرآیند بسیار کوتاه و فوری خواهد بود، متخصص کاشت ایمپلنت باید تا زمان بهبودی کامل جای دندان و لثه‌ها صبر کند و سپس درمان انجام میگیرد

  • ظاهری مطلوب و نتیجه‌ای مرغوب

عوارض و مشکلات در این روش به حداقل رسیده و میزان اثربخشی آن نیز بیشتر خواهد بود.

  • تمام شدن پروسه در طول یک جلسه

در ایمپلنت فوری و یک روزه تمامی مراحل جراحی در طول یک جلسه آماده و اتمام می‌رسد.

  • حداقل بودن عوارض ایمپلنت فوری

افرادی که می‌خواهند بهترین گزینه را برای ایمپلنت خود انتخاب کنند می‌توانند از ایمپلنت‌های فوری و یک روزه که عوارض کمتری نیز دارند بهره بگیرند.

ایمپلنت یک روزه یا فوری

ایمپلنت یک روزه یا فوری

معایب ایمپلنت فوری چیست؟

همیشه معایبی نیز در برابر مزایا وجود دارد که ایمپلنت فوری نیز از این امر مستثنا نیست. استفاده از این روش همیشه نمی‌تواند راه حل مناسبی باشد که این خود یکی از بزرگ‌ترین عیب‌های ایمپلنت فوری است. افراد محدودی کاندیدهای مناسبی برای درمان ایمپلنت فوری هستند، بنابراین تمامی بیماران نمی‌توانند ایمپلنت فوری و یک روزه را برگزینند. دندانپزشکان به دنبال یک نتیجه فوری و آنی برای مراجعین خود هستند اما این شرایط همیشه وجود ندارد.

سلامت دهان و دندان بیمار تعیین‌کننده و تصمیم‌گیرنده نهایی برای انجام و یا عدم انجام ایمپلنت فوری است. بیماران باید ابتدا از یک متخصص ایمپلنت مجرب درباره مزایا و معایب ایمپلنت فوری و میزان تأثیرگذاری آن اطلاعات کافی را به دست آورند. نهایت می‌توانید تمامی سوالات خود را در این باره از دندانپزشک خود بپرسید تا از میزان تأثیرگذاری آن بر روی خود مطمئن شوید. برخی از معایب دیگر ایمپلنت فوری به شرح زیر است:

  • امکان تحلیل لثه
  • عدم امکان پیوند میان استخوان و لثه
  • صدمه دیدن دیواره‌های استخوان فک و ایجاد انحراف از مسیر درمانی
  • نداشتن تسلط کافی متخصصان بر روی محل کاشت
ایمپلنت یک روزه یا فوری

ایمپلنت یک روزه یا فوری

آیا ایمپلنت فوری برای من مناسب است؟

ابتدا به یک کلینیک معتبر جهت به دست آوردن اطلاعات کافی و معاینه مراجعه کنید تا بهترین روش درمانی به شما پیشنهاد شود. انجام برخی آزمایشات و عکس‌برداری توسط دندانپزشک مشخص می‌کند که آیا شما برای ایمپلنت فوری و یک روزه مناسب هستید یا خیر. باید به نکاتی که می‌شنوید خوب عمل کنید تا نتیجه مطلوب خود را بگیرید. شرایطی که نشان می‌دهد کاندید مناسبی برای ایمپلنت فوری هستید یا نه به شرح زیر است:

  • اگر بعد از دست دادن دندان‌هایتان به دنبال یک روش فوری برای جایگزین دندان‌های خود باشید تا دوباره به عملکرد قبلی بازگردد.
  • نداشتن عادت‌های بد مانند: دندان قروچه
  • عدم استفاده از داروهای مخرب در جهت رشد استخوان‌ها
  • رعایت درست بهداشت دهان و دندان به صورت همیشگی
  • اگر به دنبال روش‌هایی مناسب برای جایگزین بریج‌های دندانی و دندان‌های مصنوعی هستید.
  • هر گونه مشکلات دهان و دندان خود را برطرف کنید تا با داشتن دندان و لثه‌هایی سالم به سراغ ایمپلنت فوری بروید.
  • بالا بودن تراکم استخوانی در محل کاشت از دیگر عوامل مهم به شمار می‌رود، چنانچه استخوان فک از تراکم کافی برخوردار نباشد باید پیوند استخوان انجام شود.
  • پیش از انجام ایمپلنت فوری سعی کنید از سلامت دهان و دندان و حتی سلامت کلی بدن خود مطمئن شوید تا با عدم موفقیت در آن مواجه نشوید.
  • افرادی که سیگار می‌کشند و یا سیستم ایمنی ضعیفی دارند همچنین با برخی دیگر از بیماری‌های مزمن دست و پنجه نرم می‌کنند نتیجه خوبی از ایمپلنت فوری نخواهند گرفت.
  • برخورداری از برخی از عادت‌های بد مانند ساییدن دندان‌ها به یکدیگر می‌تواند در دراز مدت بر روی سلامت دندان‌ها و در نتیجه ایمپلنت شما تأثیر بگذارد.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  زمان جوش خوردن ایمپلنت با استخوان فک چقدر است و چگونه آن را کاهش دهیم؟

افرادی که از سلامت دهان و دندان و همچنین سلامت جسمی خوبی برخوردار هستند می‌توانند با استفاده از روش‌های نوین از ایمپلنت فوری استفاده کنند.

ایمپلنت یک روزه یا فوری

ایمپلنت یک روزه یا فوری

سوالات متداول

  • آیا می‌توان گفت ایمپلنت یک روزه یک روش درمانی ایمن و معتبر است؟

در صورت مراجعه به یک متخصص خوب و داشتن اطلاعات کافی و برخورداری از سلامت دهان و دندان، ایمپلنت فوری می‌تواند بهترین گزینه محسوب شود.

جمع بندی

دندان‌ها از اصلی‌ترین ارکان برای زیبایی چهره و همچنین وسیله‌ای برای تکلم صحیح کلمات و همچنین جویدن غذا به حساب می‌آید. از دست دادن آن می‌تواند برای هر شخصی بسیار ناگوار و ناراحت‌کننده باشد؛ اما نگران نباشید امروزه با پیشرفته شدن تجهیزات و تکنولوژی می‌توانید در کوتاه ترین زمان مشکل برای دندان از دست رفته خود جایگزین قرار دهید. اگر از سلامت دهان و دندان و سلامت جسمی برخوردار هستید و همچنین تراکم استخوانی بالایی دارید می‌توانید کاندید خوبی برای ایمپلنت فوری باشید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code