آیا ایمپلنت دندان محدودیت سنی دارد؟

ایمپلنت دندان از جمله روش و تکنولوژی‌های جدید علم دندانپزشکی به حساب می‌آید که بسیار هم پرطرفدار است. دلیل اصلی محبوبیت آن نیز به خاطر مزیت‌های زیادی است که نسبت به استفاده از دندان‌های مصنوعی دارند. حال سوالی که برای مراجعین پیش می‌آید این است که آیا ایمپلنت دندان محدوده سنی خاصی دارد یا هر کسی می‌تواند آن را انجام دهد؟ ایمپلنت دندان یک راه حل بسیار ایده‌ال برای جایگزین دندان‌های از دست رفته در سنین مختلف است. محدودیت سنی از موضوعات بحث برانگیزی تلقی شده که بسیاری از افراد برایشان ابهام و سوال می‌شود. می‌توانید در ادامه به جواب خود برسید.

دلیل محبوبیت ایمپلنت دندان چیست؟

طیف گسترده‌ای از افراد به دلیل مزایای زیاد ایمپلنت دندان به سمت این روش درمانی سوق پیدا کرده‌اند. تیتانیوم‌های کوچک در ایمپلنت دندان کاملاً جایگزین ریشه دندان شده و درون استخوان فک فیکس می‌شوند. بنابراین بر خلاف دندان‌های مصنوعی، ایمپلنت‌های دندانی با استخوان‌های فک جوش خورده و ثابت و جداناپذیر هستند. ایمپلنت دندان در واقع چیزی شبیه به دندان‌های طبیعی شما خواهد بود، حتی کاربرد آن نیز تفاوت چندانی با دندان‌های قبلی شما نمی‌کند.

 بالا بودن درصد موفقیت ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان به دلیل ساز و کاری که دارد در مقایسه با بسیاری از نمونه‌های مشابه بهتر و با کیفیت‌تر عمل می‌کند. علاوه بر آن با پیشرفت تکنولوژی و امکانات جدید این موفقیت و رضایت چندین برابر نیز شده است.

مستحکم و قابل اطمینان بودن

ماندگاری طولانی مدت ایمپلنت‌ها، در حالی که از آن به خوبی مراقبت کرده و بهداشت را رعایت نمایید برای یک عمر زندگی بسیار ویژگی منحصربه‌فردی است. ایمپلنت دندان در مقابل دیگر روش‌های جایگزین دندان‌های از دست رفته (پروتز دندانی و بریج) از عمر و استحکام بسیار بالاتری برخوردار است. بنابراین تنها راز ماندگاری آن حتی تا چندین دهه پرهیز از عادت‌های بد مانند سیگار کشیدن و نوشیدنی‌های مضر و رعایت بهداشت دهان و دندان خواهد بود.

بهترین سن برای کاشت ایمپلنت دندان

بهترین سن برای کاشت ایمپلنت دندان

تجربه زندگی با کیفیت تر

زمانی که از ایمپلنت دندان استفاده کنید مخصوصاً زمانی که مشکلات و درد سرهای دندان‌های مصنوعی متحرک را کشیده باشید تفاوت را احساس خواهید کرد. ایمپلنت دندان به طرز معجزه‌آسایی زندگی شما را بهبود می‌بخشد. ایمپلنت دندان کاملاً شبیه دندان‌های طبیعی در جویدن و گازگرفتن عمل می‌کنند و حتی می‌تواند روی ادای صحیح کلمات شما نیز تأثیر مثبت داشته باشند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  حقیقت های شگفت انگیز درباره ایمپلنت های دندانی

 سلامت دهان و دندان خود را با ایمپلنت های دندانی تضمین کنید

ایمپلنت دندان نه تنها جایگزین دندان‌های از دست رفته شما هستند بلکه از استخوان‌های فک نیز نگهداری و محافظت می‌کنند. همچنین از بافت‌های طبیعی نگهداری و در صورت آسیب آن‌ها را ترمیم خواهد کرد. مهم‌ترین کاری که انجام می‌دهند این است که بار سایر دندان‌های باقی مانده را بر روی استخوان فک کاهش داده و از آن مراقبت می‌کند.

بهترین سن برای کاشت ایمپلنت دندان

بهترین سن برای کاشت ایمپلنت دندان

سن مناسب ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان کار مشکلی نیست و تنها یک قطعه تیتانیومی کوچک درون استخوان فک قرار داده می‌شود. طبق تحقیقاتی که انجام شده تیتانیوم فلزی است که بسیار سریع با استخوان فک جوش خورده و به عنوان یک ریشه قوی و مطمئن برای تاج دندان‌ها عمل خواهد کرد. سوالی که بیشتر افراد می‌پرسند این است که انجام ایمپلنت دندان باید در سن خاصی انجام شود؟ دندان‌های افراد اکثراً با کهولت سن و در بزرگسالی از دست می‌رود. بنابراین این درمان نیز با این پیش فرض انجام می‌شود.

کودکان و نوجوانان نیز به دلایلی همچون بیماری‌های مادرزادی و آسیب‌های تروماتیک دندان‌های خود را در سنین کم از دست می‌دهند. ایمپلنت دندان برای این گروه سنی نیز کاربرد دارد؟ بهتر است کودکان و نوجوانان تا سن 18 سالگی و قبل از محکم شدن اسکلت فک و دهان اقدام به انجام ایمپلنت نکنند. چنانچه در آینده با رشد استخوان ممکن است دندانی که کاشته شده است کوتاه‌تر و نامناسب دیده شود. حتی ممکن است برخی از ایمپلنت‌های دندانی مانعی در مقابل رشد اسکلت‌های دهان و فک شده و ظاهر نامتعارفی را ایجاد کنند.

بنابراین بهترین کار این است که تا سن هجده سالگی ایمپلنت را به تعویق بیندازید و بعد از آن هیچ محدویتی وجود ندارد. لازم به ذکر خواهد بود که سن یک معیار قطعی برای انجام و یا عدم انجام ایمپلنت دندان نیست اما شاخص با اهمیتی به شمار می‌رود. عوامل و معیارهای دیگری هم وجود دارد که باید آن‌ها نیز قبل از ایمپلنت در نظر گرفته شود. سلامت دهان و دندان شخص مورد نظر، محل دندان‌های از دست رفته، سلامت عمومی و یکپارچه بودن استخوان فک و… از دیگر عوامل موثر در طول عمر ایمپلنت هستند.

بهترین سن برای کاشت ایمپلنت دندان

بهترین سن برای کاشت ایمپلنت دندان

برای ایمپلنت دندان چه شرایطی جز سن ضروری است؟

برخی از شرایط برای انجام ایمپلنت دندان ضروری است که اینک نمونه‌هایی را بیان خواهیم کرد:

  • برخورداری از سلامت لثه‌ها
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا بیماری لثه با آلزایمر ارتباط دارد؟

بزرگ‌ترین حامی دندان‌ها پس از رباط‌های نگهدارنده ریشه دندان و استخوان‌های فک، لثه‌ها هستند. لثه‌ها از ورود باکتری‌های عفونت‌زا به ریشه دندان و همچنین استخوان فک جلوگیری خواهد کرد. علاوه بر آن نیز ریشه دندان را از معرض دید، پنهان می‌کند و از هر آسیبی در امان نگه می‌دارد. بنابراین داشتن لثه‌هایی سالم برای یک کاشت دندان موفق و با دوام بسیار الزامی است تا بتواند از ایمپلنت دندان به خوبی پشتیبانی و حمایت نماید. احتمال شکست و هدر رفتن هزینه‌های آن در صورت سالم نبودن لثه‌ها بسیار زیاد خواهد بود.

بیماری پریودنتیت از جمله بیماری‌های شایع دندان و لثه به شمار می‌رود که ایمپلنت دندان را با خطر بزرگی مواجه می‌کند. اگر می‌خواهید از ایمپلنت دندان برای جایگزینی دندان از دست رفته خود استفاده کنید اما این عارضه دهانی را نیز دارید نمی‌توانید کاشت را انجام دهید. بنابراین ابتدا باید در جهت بهبود لثه‌ها تلاش کنید، سپس می‌توانید برای کاشت دندان اقدام نمایید. افرادی که می‌خواهند به جای تمامی دندان‌های از دست رفته خود ایمپلنت کامل انجام دهد باید قبل از ایمپلنت برای معاینه و چکاپ کامل لثه‌های خود به دندانپزشک مراجعه کند.

  • پر تراکم بودن استخوان فک و بافت استخوانی

ایمپلنت‌ها از اجزای متنوعی ساخته شده است. پایه یا فیکسچر یک بخش مهم در میان اجزای سازنده ایمپلنت به شمار می‌رود که توسط جراح داخل استخوان فک قرار می‌گیرد. بنابراین بافت استخوانی متراکم برای جوش خوردن ایمپلنت در داخل استخوان فک و ایجاد پایه آن الزامی است.

  • نگهداری و مراقبت صحیح از ایمپلنت دندان

مراقبت و نگهداری و رعایت بهداشت فردی دهان و دندان بعد از کاشت ایمپلنت برای محافظت و مراقبت از آن‌ها نیاز خواهد بود. استفاده روزانه از نخ دندان، مسواک زدن دندان حداقل روزی دو مرتبه ، دهانشویه و مواردی از این دست نمونه‌هایی از مراقبت‌های بعد از ایمپلنت دندان محسوب می‌شوند. بنابراین اگر در خود این توانایی و تعهد را می‌بینید که بعد از انجام ایمپلنت به تمامی دستورالعمل‌های دندانپزشکان عمل می‌کنید، می‌توانید ایمپلنت دندان را انجام دهید. عدم داشتن تعهد و اطمینان لازم برای حفظ و مراقبت از ایمپلنت دندان نتیجه کار را با شکست مواجه خواهد کرد. لازم به یادآوری است که مراقبت ویژه و مستمر از ایمپلنت دندان یک اصل و از شرایط مهم ایمپلنت دندان به شمار می‌رود.

بهترین سن برای کاشت ایمپلنت دندان

بهترین سن برای کاشت ایمپلنت دندان

چرا افراد زیر 18 سال بهتر است انجام ایمپلنت را به تعویق بیندازند؟

جراحی ایمپلنت در افراد باید زمانی که کاملاً فک توسعه یافته و رشد کرد انجام شود تا مشکل خاصی را به وجود نیاورد. رشد کامل فک در سنین نوجوانی و یا حتی جوانی اتفاق نمی‌افتد و ممکن است رشد کامل فک تنها در سنین بزرگسالی انجام شود. رشد طولی استخوان در واقع کامل‌ترین نوع مرحله رشد استخوانی به حساب می‌آید. ایمپلنت‌ها پس از جوش خوردن در بین استخوان فک دیگر هیچ گونه حرکتی در محیط دهان نخواهند داشت و فیکس می‌شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مینی ایمپلنت (mini dental implant) چیست؟

استخوان فک کودکان و نوجوانان در حال رشد طولانی هستند. بعد از کاشت ممکن است دندان‌ها نسبت به دندان‌های مجاور از ارتفاع کمتری برخوردار باشند. دندانپزشکان نیز در بیشتر مواقع ایمپلنت دندان کودکان و یا نوجوانان تا قبل از بلوغ و رشد کامل را توصیه نکرده و انجام نمی‌دهند. استخوان فک در سنین مختلف رشد و تکامل پیدا خواهد کرد؛ از این رو دندانپزشک با انجام رادیوگرافی میزان آمادگی فک را تشخیص می‌دهد.

بهترین سن برای کاشت ایمپلنت دندان

بهترین سن برای کاشت ایمپلنت دندان

احتمال موفقیت ایمپلنت در افراد مسن چقدر است؟

احتمال موفقیت در ایمپلنت دندان به تراکم و بافت سالم و همچنین رشد کامل استخوان فک بستگی دارد. دندانپزشک قبل از شروع درمان از برخی مسائل همچون پوکی استخوان در افراد مطمئن می‌شود تا دچار عدم تراکم در بافت استخوانی نباشد. گاهی اوقات نیز افرادی که تراکم بالای استخوانی ندارند می‌توانند با یک پیوند ساده استخوانی مشکل خود را حل کنند. به عبارتی می‌توان این گونه بیان کرد که برای بزرگسال‌ها هیچ محدودیتی جهت انجام ایمپلنت دندان وجود ندارد و می‌تواند برای هر فردی مناسب باشد. تنها محدودیت‌ها برای افراد زیر 18 سال و قبل از تکامل استخوان‌های فک آن‌ها وجود خواهد داشت.

جمع بندی…

ایمپلنت دندان امروزه معتبرترین و مطمئن‌ترین روش برای کاشت و جایگزین دندان‌های از دست رفته به شمار می‌رود. گروه سنی خاصی نمی‌توان برای انجام این درمان در نظر گرفته شود اما باید بیمار به تکامل استخوان‌های فک رسیده باشد. دندانپزشک مربوطه ابتدا توسط رادیولوژی از تراکم و بافت سالم و کامل استخوان‌های فک در کودکان و نوجوانان و همچنین عدم پوکی استخوان در بزرگسالان اطمینان حاصل می‌کند. بنابراین توصیه می‌کنیم تا حد امکان از ایمپلنت دندان زیر 18 سال بپرهیزید تا بعد از مراحل رشد مشکلی برای شما ایجاد نشود.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code