پیگمانتاسیون لثه و درمان لثه

آیا تاکنون برای شما یا اطرافیانتان این مشکل به وجود آمده است که به یکباره لثه‌ها به رنگ سیاه یا تیره درآیند؟ آیا می‌دانید که داشتن لثه‌های تیره و دچار شدن به پیگمانتاسیون لثه تا چه اندازه می‌تواند تاثیر منفی در زیبایی چهره شما ایجاد نماید؟

تیرگی یا سیاهی لثه که به اصطلاح آن را پیگمانتاسیون لثه نیز می‌نامند یکی از مسائلی است که بسیاری از افراد از آن شکایت داشته و به دنبال راه حلی برای درمان هستند. پیگمانتاسیون لثه ممکن است در اثر عوامل مختلفی چون مصرف دارو، سیگار، تنباکو، بیماری و… به وجود آید که برای درمان آن می‌بایست به متخصص  جراحی لثه مراجعه نمود. اگر شما نیز با دیدن لثه‌های خود در آینه متوجه لکه‌های قهوه‌ای یا تیره روی لثه‌های خود شدید، کافیست در ادامه همراه ما باشید تا با پیگمانتاسیون لثه و راه‌های درمان آن آشنا شوید.

علت تیره شدن لثه ها چیست؟

بدون شک از گذشته تا به امروز داشتن دندان‌هایی سفید به همراه لثه‌های صورتی و سالم آرزوی تمام افراد بوده است. از این رو برای داشتن لبخندی زیبا و چهره‌ای جذاب لازم است تا رسیدگی و بهداشت دهان و دندان را در اولویت قرار داد. به طور کلی لثه بافتی است که به موجب آن دندان‌ها محکم در جای خود نگه داشته می‌شوند. رنگ این بافت می‌تواند از قرمز تا صورتی یا قهوه‌ای و سیاه متفاوت باشد که به میزان بسیاری بستگی به رنگ پوست افراد دارد.

در این بین گاهی ممکن است که روی لثه‌ها به صورت غیر عادی تیرگی یا لکه‌هایی سیاه رنگ ایجاد شود که در این صورت نباید به آن‌ها بی توجه بود. چرا که این تیرگی ممکن است بر اثر منشأ داخلی یا منشأ خارجی به وجود آمده باشد و برای جلوگیری از پیشرفت آن‌ها باید به سراغ درمان رفت. از جمله عواملی که موجب تیره شدن لثه‌ها می‌شود به شرح زیر هستند:

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اهمیت مشاوره قبل از اقدام به درمان ایمپلنت

ملانین

ملانین ماده‌ای است که بدن به طور طبیعی آن را تولید کرده و به موجب آن رنگ پوست، مو و چشم به وجود می‌آید. جالب است بدانید که هر چه ملانین تولید شده توسط بدن بیشتر باشد، رنگ پوست، مو و چشم‌های فرد نیز تیره‌تر خواهند شد. این ماده علاوه بر تغییر رنگ موارد گفته شده می‌تواند در تغییر رنگ لثه‌ها نیز موثر باشد. از این رو اگر لثه‌های فردی از ابتدا به رنگ تیره بوده‌اند جای هیچ گونه نگرانی نخواهد بود. اما اگر لثه‌ها به مرور زمان یا طی مدت کوتاهی دچار تغییر رنگ شده و لکه‌های سیاه روی آن‌ها پدید آمده باشد نشان از بروز مشکلاتی دیگر دارد و دیگر این تغییر به خاطر تولید ملانین نخواهد بود.

پیگمانتاسیون لثه و درمان لثه

پیگمانتاسیون لثه و درمان لثه

مصرف سیگار

اگر تاکنون به لثه‌های افرادی که به طور مداوم سیگار مصرف می‌کنند دقت کرده باشید متوجه شده‌اید که لثه‌های آن‌ها سیاه رنگ هستند. نیکوتین موجود در تنباکو موجب تولید ملانوسیت‌ها شده که بر اساس آن بدن ملانین بیشتری تولید خواهد کرد. تولید بیشتر ملانین توسط بدن موجب می‌شود تا لثه‌ها به رنگ قهوه‌ای یا سیاه متمایل شوند و گاهی ممکن است علاوه بر لثه داخل گونه و لب‌ها نیز به این بیماری دچار شوند.

از این رو لازم است بدانید که بین ترک سیگار و کاهش تیرگی لثه ارتباط مستقیمی وجود داشته و این افراد می‌توانند با ترک سیگار لکه‌های تیره‌ای که روی لثه‌های آن‌ها به وجود آمده است را در مدت کوتاهی از بین ببرند.

مصرف داروهای متعدد

یکی دیگر از مواردی که موجب می‌شود لکه‌های تیره روی لثه به وجود آیند، مصرف داروهایی چون کلروکین، کینین، مینوسیکلین، زیدوودین، کلرپرومازین، کتوکونازول، بلئومایسین و سیکلوفسفاید است. مصرف این داروها موجب تولید رنگدانه‌های ملانین و تغییر رنگ لثه‌ها می‌شوند. از این رو بهتر است تا پیش از مصرف این داروها با پزشک مشورت کرده تا داروی دیگری جایگزین آن‌ها شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مقایسه بریج دندان و ایمپلنت

از دیگر مواردی که به موجب آن‌ها رنگ لثه‌ها تغییر می‌کند عبارتند از:

  • آمالگام تاتو
  • ژنژیویت حاد
  • بیماری آدیسون
  • سندروم پوتز جگر

آیا تیرگی لثه نیاز به درمان دارد؟

به طور کلی سیاهی و تیره رنگ شدن لثه‌ها حالت فیزیولوژیک بوده و پاتولوژیک محسوب نمی‌شود. اما در این میان بسیاری از افراد به خصوص جوانان و نوجوانان که حساسیت بسیاری روی زیبای خود دارند؛ ممکن است ایجاد لکه روی لثه‌ها در هنگام صحبت کردن و خندیدن مشکلاتی را برای آن‌ها به وجود آورد که در این صورت لازم است برای درمان آن به دندانپزشک متخصص مراجعه نمایند.

جراحی پیگمانتاسیون لثه و کاربرد آن

برای رفع تیرگی لثه درمان‌های مختلفی چون پیوند لثه، کرایوتراپی، الکتروسرجری و لیزر وجود دارد که در این میان به جز لیزر بقیه موارد درمانی تهاجمی بوده و با درد و خونریزی برای بیمار همراه است. استفاده از لیزر در رفع تیرگی و سیاهی لثه‌ها علاوه بر آنکه درد و خونریزی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد خاصیت ضد التهابی داشته و موجب می‌شود تا زخم بیمار سریع‌تر التیام یابد.

در این روش لیزر دارای انرژی و طول موج مشخصی بوده که بافت‌های نرم را هدف قرار می‌دهد و با تاثیر روی هموگلوبین و ملانین، مشکلات عمیق بافت نرم لثه را برطرف می‌نماید. لیزر دایود از جمله لیزرهایی است که بر اساس تحقیقات صورت گرفته تاثیر شگرفی را روی درمان تیرگی لثه‌ها دارد.

در استفاده از لیزر دایود رفع تیرگی روی فک بالا و پایین در مدت ۲۰ الی ۲۵ دقیقه انجام شده و فرسایش لیزری اپیتلیوم رنگدانه‌دار سطحی بدون رنگ‌دانه‌های ملانین را روی لثه‌ها ایجاد می‌کند. این روش جراحی بدون خونریزی بوده و بیماری از مصرف آنتی بیوتیک و پانسمان بی‌نیاز می‌شود. جالب است بدانید که جراحی پیگمانتاسیون لثه با استفاده از لیزر دایود در کمتر از یک ماه تاثیر خود را به وضوح نشان خواهد داد. به طوری که رنگ صورتی لثه پس از درمان با رنگ آن پیش از درمان به راحتی قابل مقایسه خواهد بود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا بیماری لثه با آلزایمر ارتباط دارد؟

مزایای درمان تیرگی لثه

درمان تیرگی لثه با استفاده از لیزر نسبت به دیگر روش‌های جراحی مزایایی دارد که عبارتند از:

  • کنترل درد
  • ضد التهاب
  • خاصیت تحریک حیاتی و تسریع در التیام بیمار
  • کواگولاسیون

نحوه درمان تیرگی لثه

همان‌ طور که در بالا اشاره کردیم برای درمان تیرگی لثه یا همان جراحی پیگمانتاسیون از لیزر استفاده می‌کنند. در این روش با استفاده از لیزر سطح اپیتلیوم که حاوی رنگدانه‌های ملانین است برداشته شده و اصطلاح یک لایه نازک از لثه تبخیر می‌شود. پس از این عمل لایه‌ای که وظیفه تولید ملانین را دارد از بین رفته و رنگ تیره و قهوه‌ای لثه به صورتی تبدیل خواهد شد.

سخن پایانی

از آنجایی که لثه یکی از عوامل بسیار موثر در زیبایی ظاهری افراد است، بنابراین هنگامی که رنگدانه‌های این قسمت تغییر رنگ می‌یابد؛ ظاهر ناخوشایندی را پیدا می‌کند. ایجاد لکه‌های قهوه‌ای یا سیاه روی لثه که آن را پیگمانتاسیون می‌نامند مشکلی است که به خاطر عوامل متعددی چون مصرف سیگار، بیماری یا عوارض برخی داروها روی می‌دهد. اگرچه ممکن است تصور کنید که تیرگی لثه موضوعی پیش پا افتاده است، اما باید بدانید که اگر می‌خواهید لبخندی زیبا داشته باشید می‌بایست برای رفع آن به دنبال درمان باشید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code