آیا پروسه پیوند لثه دردناک است؟

پروسه پیوند لثه چگونه است؟

پروسه پیوند لثه (gum grafting)، نوعی جراحی پریودنتال به شمار می آید. در مواردی که لثه ها عقب می روند و ریشه دندان ها نمایان می شوند، از پیوند بافت نرم استفاده می شود. پیوند لثه می تواند از پوسیدگی دندان ها و تحلیل بیشتر لثه ها جلوگیری کند. حین پروسه پیوند، بافت سالم از بخشی از دهان برداشته می شود و روی ریشه های نمایان شده قرار داده می گیرد. سه نوع پیوند لثه وجود دارد:

• پیوند بافت پیوندی (connective tissue graft). بخشی از بافت پیوندی سقف دهان فرد برداشته می شود و در مکان مشخص شده، قرار می گیرد. این پیوند لثه، رایج ترین نوع پیوند است.
  • پیوند ژینژیوال آزاد (free gingival graft). در این نوع پیوند، بافت مستقیما از سقف دهان برداشته می شود. این نوع پیوند در افرادی که لثه های نازک دارند، صورت می گیرد.
  • پیوند پدیکل (pedicle graft). در این پروسه، بافت لثه مورد نیاز از اطراف یکی از دندان های مجاور برداشته می شود. این روش تنها زمانی قابل اجرا است که بافت لثه سالم به اندازه کافی در اطراف برخی دندان ها وجود داشته باشد.

ممکن است در زمان انجام پروسه پیوند لثه، کمی درد احساس کنید. احساس درد و ناراحتی پس از اتمام پیوند، طبیعی است. در ادامه، بیشتر در مورد احساس درد پس از پیوند لثه ها صحبت می کنیم و روش هایی را برای کاهش حس ناراحتی و درد شرح می دهیم.

پیوند لثه

احساس درد در زمان انجام پیوند لثه

خود پروسه پیوند لثه، اصلا دردناک نیست. چراکه پیوند تحت بی حسی موضعی انجام می شود. معمولا دندانپزشک متخصص بیماری های لثه، پروسه پیوند را اجرا می کند. حین انجام پیوند، دردی احساس نمی کنید اما ممکن است کمی احساس فشار در دهان خود داشته باشید. اگر حین پروسه دردی احساس کردید، حتما به دندانپزشک اطلاع دهید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  عفونت ایمپلنت دندان (peri-implantitis)

به طور کلی، اثر بی حسی موضعی تا چند ساعت باقی می ماند. پس از اینکه اثر آن از بین رفت، ممکن است در دهان خود حس قلقلک و کمی درد داشته باشید.

احساس درد در دوران بهبودی پس از انجام پیوند

احساس درد و ناراحتی در دوران بهبودی پس از انجام پیوند لثه، کاملا طبیعی است. احساس درد، به صورت خود به خود پس از چند روز از بین می رود. بر اساس تحقیقات انجام شده، در دوران بهبودی ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

• حدود 70 درصد از افراد، درد خفیفی را تجربه می کنند. 30 درصد بقیه، درد شدید تری دارند.
  • معمولا تا دو روز پس از پیوند لثه، کمی درد دارید.

باید به خاطر داشته باشید که میزان دردی که تجربه می کنید، به عوامل متعددی بستگی دارد. برخی از این عوامل عبارتند از:

• میزان تحمل درد افراد
  • نوع پیوند لثه انجام شده
  • داروی ضد درد مصرفی

همچنین، ممکن است درد شما قبل از انجام پیوند لثه به مراتب بیشتر از درد دوران بهبودی باشد. به علاوه، پس از انجام پیوند لثه، درد به تدریج کمتر و کمتر می شود. در نتیجه، خیلی اذیت کننده نیست.

مدیریت درد پس از انجام پیوند لثه

برای کاهش میزان درد می توانید از دارو های مسکن بدون نسخه استفاده نمایید. مسکن هایی که می توانند به شما کمک کنند، عبارتند از:

• استامینوفن
  • ایبوپروفن
  • ناپروکسن

به علاوه، ممکن است دندانپزشک جراح لثه مسکن هایی را برای شما تجویز کند. در این صورت، بهتر است از داروی نسخه شده استفاده کنید. روش های دیگری نیز برای کاهش درد وجود دارد:

• پیروی دقیق از دستورالعمل های دندانپزشک متخصص
  • رعایت بهداشت دهان و دندان در دوران بهبودی
  • عدم لمس نقطه جراحی شده با انگشتان، زبان و دیگر اجسام
  • خوردن غذا های نرم مانند پوره سیب زمینی، ماست و ژله
  • پرهیز از غذا هایی که ممکن است محل پیوند را اذیت کنند؛ مانند غذا های سفت یا تیز، غذا های پر ادویه، اسیدی، خیلی سرد یا خیلی گرم
پیوند لثه

پس از پیوند لثه، چه زمان باید به دندانپزشک مراجعه کنید؟

چند هفته پس از انجام پیوند لثه، باید برای چکاپ به دندانپزشک متخصص مراجعه کنید. دندانپزشک وضعیت دندان ها، لثه ها و روند بهبودی را بررسی می کند. با این حال، بهتر است در صورت مشاهده علائم زیر، سریعا به دندانپزشک مراجعه نمایید:

• درد، قرمزی یا ورمی که بهبود پیدا نمی کند و به تدریج در حال بد تر شدن است.
  • خون ریزی مکرر لثه؛ مخصوصا خون ریزی هایی که با آسانی متوقف نمی شوند.
  • علائم عفونت مانند تب، ترشح چرک و بوی بد دهان
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  درمان مشکل تغییر رنگ لثه با لیزر

همانطور که گفته شد، پیوند لثه نوعی جراحی است که برای درمان لثه های عقب رفته، انجام می شود. در این پروسه، بافت سالم از بخشی از دهان برداشته می شود تا قسمت عقب رفته لثه را بپوشاند. به دلیل استفاده از بی حسی موضعی، خود پروسه پیوند بدون درد است. اما، در روز های نخست پس از انجام پیوند، کمی احساس درد و ناراحتی طبیعی است. می توان برای کاهش میزان درد، از دارو های مسکن استفاده کرد. همچنین، می توانید با رعایت نکات زیر، از التهاب ناحیه جراحی شده جلوگیری کنید:

• به آن دست نزنید
  • غذا های نرم بخورید