آیا ژنژیویت (بیماری لثه) سرایت پذیر است؟

ژنژیویت (gingivitis)، نوع رایجی از بیماری لثه است که از نشانه های بارز آن می توان به التهاب لثه ها اشاره کرد. علائم دیگر ژنژیویت شامل ورم، حساسیت، قرمزی و خون ریزی از لثه ها می شود.

بیماری لثه مزمن یا همان ژنژیویت معمولا به دلیل عفونت باکتریایی ایجاد می شود. در واقع، تجمع پلاک در اطراف دندان ها و لثه ها، به رشد سریع باکتری ها مینجامد و به تدریج عفونت گسترش پیدا می کند و لثه ها نیز درگیر می شود. ژنژیویت هم در بزرگسالان و هم در کودکانی که بهداشت دهان و دندان را رعایت نمی کنند، دیده می شود.

باکتری که ژنژیویت را ایجاد می کند، می تواند از طریق بزاق دهان گسترش پیدا کند. در نتیجه، اگر شما به ژنژیویت مبتلا باشید می توانید باکتری را از طریق بزاق دهانتان به افراد دیگر منتقل کنید؛ حتی در مواردی که علائم خاصی مانند التهاب لثه نداشته باشید. اگر فرد مقابل، بهداشت دهان و دندان را رعایت نکرده باشد، با احتمال بیشتری به ژنژیویت مبتلا خواهد شد.

در این مقاله، می پردازیم به این که ژنژیویت چگونه واگیر پیدا می کند و راه های پیشگیری از گسترش بیماری چیست.

ژنژیویت بیماری لثه

ژنژیویت بیماری لثه

آیا ژنژیویت با بوسیدن، به فرد دیگر انتقال پیدا می کند؟

بزاق دهان، از رشد برخی باکتری های بیماری زا در دهان جلوگیری می کند. احتمال انتقال ژنژیویت از طریق بوسیدن بسیار پایین است. اما افرادی که به بهداشت دهان و دندان توجهی نمی کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری لثه هستند.

نوزادان به دلیل ناکامل بودن سیستم ایمنی، شانس بیشتری برای ابتلا به ژنژیویت دارند. اگر والدین نوزاد به بیماری لثه دچار شده باشند و نوزاد را ببوسند، ممکن است باکتری به دهان فرزند منتقل شود و گسترش پیدا کند. انتقال ژنژیویت از والدین به فرزند، اتفاق نادری نیست. بر اساس مطالعات انجام شده در سال 2008، اگر پدر و مادر یک خانواده به بیماری لثه مبتلا شده باشند، به احتمال خیلی زیاد فرزندان نیز دچار بیماری شده اند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چرا در لثه هایم حفره وجود دارد؟ چگونه می توان این مشکل را درمان کرد؟

اگر دچار ژنژیویت شده اید، بهتر است از بوسیدن دیگران بپرهیزید. پس از درمان بیماری، می توانید به حالت عادی بر گردید.

ژنژیویت بیماری لثه

ژنژیویت بیماری لثه

آیا نوشیدن از یک لیوان، باعث انتقال بیماری لثه از یک فرد به فرد دیگر می شود؟

بوسیدن و نوشیدن از یک لیوان، دو کار کاملا متفاوت هستند اما در هر دوی آن ها، امکان انتقال بزاق دهان از فردی به فرد دیگر وجود دارد.

اگر به ژنژیویت مبتلا شده اید، باکتری که در بزاق دهانتان وجود دارد می تواند به لیوان یا نی که از آن استفاده کرده اید، گسترش پیدا کند. اگر شخص دیگری از لیوان یا نی شما استفاده کند، باکتری به دهان آن ها منتقل می شود.

به ندرت پیش می آید که فردی به خاطر استفاده از لیوان یا نی شخص مبتلا به ژنژیویت، به بیماری لثه دچار شود. اما سرایت بیماری تا حدودی به میزان سلامت دهان فرد و سیستم ایمنی او بستگی دارد. کسانی که بهداشت دهان را رعایت نمی کنند، بیشتر مستعد بیماری لثه هستند. اگر به ژنژیویت دچار شده اید، بهتر است نوشیدنی خود را با کسی شریک نشوید.

ژنژیویت از چه روش های دیگری گسترش می یابد؟

استفاده از ظروف، مسواک و هر چیز مشترک دیگری که با بزاق فرد بیمار تماس پیدا کرده باشد، می تواند باعث انتقال بیماری شود. هر چه مقدار باکتری دهان فرد بیشتر باشد، امکان گسترش آن افزایش پیدا می کند. اما تماس با بزاق و باکتری به طور قطعی بیماری را انتقال نمی دهند. اگر به خوبی از دندان ها و لثه هایتان محافظت نکنید، احتمال سرایت عفونت باکتریایی به دهان شما افزایش می یابد.

در صورتی که یکی از نزدیکان شما به ژنژیویت مبتلا شده است، بهترین راه برای جلوگیری از انتقال عفونت، پرهیز از تماس با بزاق فرد بیمار است. بدین معنی که باید نوشیدن از یک لیوان و هر فعالیت دیگری که شما را در معرض باکتری های دهان بیمار قرار می دهد، بپرهیزید.

ژنژیویت بیماری لثه

ژنژیویت بیماری لثه

پیشگیری از عفونت مزمن لثه ها

برای حفظ سلامت دهان و دندان خود، باید از ابتلا به ژنژیویت و دیگر بیماری های پریودنتال جلوگیری کنید. نکات متعددی در مورد سالم نگه داشتن دندان ها و لثه ها وجود دارد. برخی این نکات عبارتند از:

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  همه چیز درباره فیکسچرهای ایمپلنت

به بهداشت دهان و دندان اهمیت بدهید

رعایت بهداشت دهان نوعی سبک زندگی است. برای داشتن دندان ها و لثه های سالم باید به طور منظم مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. برای حفظ بهداشت دهان باید:

  • حداقل دو بار در روز مسواک بزنید.
  • حداقل یک بار در روز نخ دندان بکشید.
  • برای انجام چکاپ، به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.

استفاده از خمیر دندان های حاوی فلوراید به تمیز نگه داشتن دندان ها کمک می کند و سرعت تجمع پلاک را کاهش می دهد. نخ دندان، ذرات غذای گیر افتاده را از بین دندان ها بیرون می کشد. انجام این کار ها برای از بین بردن باکتری و حفظ سلامت دندان ها و لثه لازم است.

به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید

افراد بزرگسال باید هر شش ماه، به دندانپزشک مراجعه کنند. تمیز کردن تخصصی دندان ها، حداقل دو بار در سال لازم است. در این صورت، پلاک دندانی تجمع پیدا نمی کند و ژنژیویت به وجود نمی آورد. همچنین، دندانپزشک دندان ها را معاینه می کند و در صورت وجود مشکلاتی مانند پریودنتیت و بیماری لثه، درمان را خیلی سریع آغاز می کند.

به سلامت خود اهمیت بدهید

کاملا واضح است که میان سلامت دهان و سلامت بدن ارتباطی وجود دارد. برخی عادات مانند سیگار کشیدن و جویدن تنباکو می توانند با آسیب رساندن به بافت های حساس، سطح سلامت دهان را پایین بیاورند. تحقیقات انجام شده نشان می دهند که کشیدن سیگار، ریسک التهاب، ابتلا به ژنژیویت و پریودنتیت (بیماری حاد لثه) افزایش می دهد.

برخی غذا ها مستقیما بر روی سلامت دندان های شما اثر می گذارند. برای مثال غذا هایی که فیبر زیادی دارند، مانند میوه جات و سبزیجات، به تمیز نگه داشتن لثه ها کمک می کنند. از طرفی، غذا هایی که ترشح بزاق دهان را افزایش می دهند، مانند لبنیات و آدامس های بدون قند، می توانند باعث تجمع پلاک در دهان شوند. داشتن رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی و سالم به سلامت دهان و دندان کمک می کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا بیماری لثه خطرناک است؟

بهداشت دهان و دندان

رعایت بهداشت دهان و دندان نقش مهمی در حفظ سلامت دهان دارد. عدم رعایت بهداشت دهان می تواند مشکلات زیادی به وجود بیاورد؛ مانند:

  • ژنژیویت
  • پریودنتیت
  • پوسیدگی دندان ها
  • اندوکاردیت (endocarditis) یا همان التهاب غشاء درونی قلب
  • مشکلات مربوط به زایمان
  • عفونت ریه

مسواک زدن، مراجعه منظم به دندانپزشک برای تمیز کردن تخصصی دندان ها و داشتن رژیم غذایی مناسب، همگی باعث می شوند سلامت دهان حفظ شود.

ژنژیویت بیماری لثه

ژنژیویت بیماری لثه

چه زمان باید به دندانپزشک مراجعه کنید؟

اگر علائم زیر را مشاهده کردید، به دندانپزشک مراجعه کنید:

  • لثه های متورم و ملتهب
  • قرمز و حساس شدن لثه ها
  • خونریزی از لثه ها
  • بوی بد دهان

این علائم، نشان دهنده عفونت باکتریایی هستند که ژنژیویت یا پریودنتیت ایجاد کرده است. دندانپزشک پس از تشخیص بیماری، به درمان می پردازد. ژنژیویت معمولا با تمیز کردن تخصصی درمان می شود. در موارد شدید تر، دندانپزشک متخصص بیماری های لثه باید پروسه تمیز کردن را انجام دهند.

پس از این که دندان هایتان به طور تخصصی تمیز شدند، باید در حفظ بهداشت دهان بکوشید تا لثه ها به طور کامل بهبود پیدا کنند.

کلام آخر

ژنژیویت یکی از رایج ترین بیماری های لثه است که هم در کودکان و هم در بزرگسالان دیده می شود. عفونت لثه در اثر تجمع پلاک دندانی به وجود می آید. عدم رعایت بهداشت دهان در افزایش پلاک و گسترش باکتری ها به لثه، نقش دارد. متخصصان باور دارند که ژنژیویت به خودی خود واگیر دار نیست؛ اما باکتری ایجاد کننده بیماری می تواند از طریق بزاق به افراد دیگر سرایت پیدا کند.

رعایت بهداشت دهان و دندان، مانند استفاده منظم از مسواک، نخ دندان و مراجعه منظم به دندانپزشک، اولین سد دفاعی در برابر بروز عفونت باکتریایی و ژنژیویت هستند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code