جراحی لثه یا همان جراحی پریودنتال چیست؟

اگر به عفونت شدید لثه دچار شده اید، دندانپزشک ممکن است جراحی پریودنتال را به شما پیشنهاد دهد. به عفونت شدید لثه ها، بیماری پریودنتال (periodontal disease) نیز گفته می شود. جراحی لثه می تواند نتایج زیر را به دنبال داشته باشد:

• باکتری های تجمع یافته در زیر لثه ها را از بین می برد.
  • تمیز کردن دندان ها را آسان تر می کند.
  • شکل استخوان های نگهدارنده دندان ها را تغییر می دهد.
  • از آسیب بیشتر لثه ها جلوگیری می کند.

در ادامه این مقاله، به روند انجام جراحی پریودنتال بیشتر می پردازیم و نکاتی را در مورد دوران بهبودی بعد از عمل جراحی، در اختیار شما قرار می دهیم.

چه کسی گزینه مناسبی برای انجام جراحی لثه است؟

افرادی که به نوع پیشرفته و شدید بیماری لثه مبتلا هستند، گزینه مناسبی برای جراحی پریودنتال محسوب می شوند. از جمله نشانه های عفونت لثه، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• ورم، قرمزی و خونریزی از لثه ها
  • ایجاد پاکت های عمیق میان دندان ها و لثه
  • لق شدن دندان ها
  • احساس درد در هنگام جویدن
  • عقب رفتن و تحلیل لثه ها

اگر انجام جراحی برای شما فایده ای داشته باشد، دندانپزشک به شما اطلاع می دهد. در صورتی که عفونت شدید نباشد، ممکن است دندانپزشک روش های غیر تهاجمی را برای درمان بیماری لثه پیشنهاد دهد.

اقدامات مقدماتی

از چند هفته قبل از عمل جراحی، ممکن است نیاز باشد مصرف برخی دارو ها مانند آسپیرین، مسکن ها و دارو های رقیق کننده خون را متوقف کنید. بر اساس توصیه بسیاری از دندانپزشکان، بهتر است از 24 ساعت قبل از شروع جراحی لثه، سیگار نکشید و نوشیدنی های الکلی مصرف نکنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  همه چیز درباره جراحی لثه با لیزر

در مواردی، دندانپزشک قبل از انجام جراحی، آنتی بیوتیک تجویز می کند تا احتمال بروز عفونت کاهش پیدا کند.

همچنین، بهتر است با یکی از اعضای خانواده یا دوستانتان هماهنگ کنید تا پس از اتمام پروسه جراحی، شما را به خانه  برسانند. دارو های بیهوشی و دیگر دارو هایی که در حین جراحی دریافت می کنید، می توانند سرعت عکس العمل و واکنش شما را تحت تاثیر قرار دهند. بنابراین رانندگی بعد از انجام جراحی لثه می تواند خطرناک باشد.

دندانپزشک، اطلاعات کافی در مورد آماده سازی برای جراحی لثه را در اختیار شما قرار می دهد و می توانید هر گونه سوال و یا ابهامی را که برایتان وجود دارد، مطرح کنید.

پروسه جراحی

دندانپزشک عمومی یا متخصص جراحی لثه، این پروسه را به انجام می رسانند. جراحی پریودنتال انواع مختلفی دارد. با توجه به وضعیت و سوابق هر فرد، بهترین روش برای جراحی انتخاب می شود.

جراحی فلپ (flap surgery)

جراحی فلپ، بسیار رایج است. در حین این پروسه، جراح برش های کوچکی در لثه های شما ایجاد می کند و بافت نرم را عقب می زند. سپس، تارتار (tartar) و باکتری هایی که در اطراف دندان ها و در زیر لثه ها جمع شده اند، برداشته می شوند. در آخر، برش های ایجاد شده در لثه، با بخیه بسته می شوند و لثه ها خیلی محکم در اطراف دندان ها قرار می گیرند. پس از بهبودی کامل، تمیز کردن ناحیه جراحی شده آسان تر می شود.

پیوند استخوان (bone grafting)

اگر بیماری لثه، به استخوان اطراف ریشه دندان ها گسترش پیدا کرده باشد، ممکن است دندانپزشک از پیوند استخوان برای درمان بیماری استفاده کند. قطعه پیوندی می تواند بخش کوچکی از استخوان های خودتان باشد. استخوان های افراد دیگر و استخوان مصنوعی نیز، برای پیوند زدن به کار می روند. انجام این پروسه، از افتادن دندان ها جلوگیری می کند و در رشد مجدد و ترمیم استخوان های شما نقش دارد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پریکورونیت چیست و چگونه ایجاد می شود؟

بازسازی هدایت شده بافت استخوان (guided tissue regeneration)

در این روش، قطعه کوچکی در بین استخوان و لثه ها قرار داده می شود. این قطعه جنس خاصی دارد و به استخوان فرصت بازسازی و ترمیم می دهد.

پیوند بافت نرم (soft tissue graft)

هنگامی که لثه ها دچار تحلیل می شوند، پیوند می تواند بافت از دست رفته را ترمیم و احیا کند. دندانپزشکان، بخش کوچکی از بافت نرم سقف دهان شما را بر می دارند و آن را در جایی که لثه از بین رفته است، قرار می دهند. می توان پیوند را با بافت نرم دهان افراد دیگر نیز انجام داد.

پروتئین ها (proteins)

در مواردی، جراح ژل مخصوصی را که حاوی تعدادی پروتئین است، بر ریشه دندان آسیب دیده قرار می دهد. این ژل، استخوان و لثه ها را به رشد مجدد و بازسازی تحریک می کند.

دوران بهبودی

دوران بهبودی به شدت بیماری و سلامت عمومی بدن شما بستگی دارد. نوع جراحی انجام شده نیز، بی تاثیر نیست. برای بهبودی سریع تر باید تمام دستورات دندانپزشک و جراح را خیلی دقیق انجام دهید.

پس از انجام هر گونه جراحی مربوط به لثه و دندان ها، مقداری درد و خونریزی کاملا طبیعی است. یک روز پس از عمل جراحی، می توانید فعالیت های عادی و روزانه خود ا از سر بگیرید.

کشیدن سیگار می تواند در روند بهبودی اخلال ایجاد کند. بنابراین بهتر است در دوران بهبودی، این عادت را کنار بگذارید. ممکن است دندانپزشک دهانشویه مخصوص یا آنتی بیوتیک برای شما تجویز کند. امکان دارد تا زمان بهبودی کامل ناحیه جراحی شده، نتوانید همه دندان هایتان را به خوبی مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا درد و سوزش لثه ها می تواند از علائم ابتلا به کووید-19 باشد؟

بسیاری از دندانپزشکان توصیه می کنند که تا دو هفته پس از جراحی لثه، بهتر است غذا های نرم مصرف کنید. برخی از غذا های نرم و مناسب عبارتند از:

• ژله
  • پودینگ
  • بستنی
  • ماست
  • تخم مرغ آب پز
  • پنیر
  • پاستا و ماکارونی
  • پوره سیب زمینی

هزینه ها

هزینه جراحی لثه، به نوع جراحی انجام شده و شدت بیماری فرد بستگی دارد.

حفظ سلامت لثه ها در سلامت عمومی بدن تاثیر به سزایی دارد. جراحی لثه، احتمال از دست رفتن دندان ها و تخریب بیشتر لثه ها را کاهش می دهد. جراحی پریودنتال ریسک ابتلا به دیگر بیماری ها را نیز کاهش می دهد؛ مانند:

• بیماری قلبی
  • سرطان
  • پوکی استخوان

در آخر تشخیص این که شما به جراحی لثه نیاز دارید یا نه، بر عهده دندانپزشک شما است. در صورت مشاهده علائم بیماری پریودنتال به دندانپزشک متخصص مراجعه کنید.