واترجت برای ایمپلنت بهتر است یا نخ دندان؟

لبخند تاثیر چشم‌گیری بر چهره افراد داشته و سبب افزایش اعتماد به نفس فرد حین برقراری روابط اجتماعی می‌شود. بر همین اساس رسیدگی به بهداشت دهان و دندان‌ امری مهم تلقی می‌گردد. امروزه افراد زیادی اقدام به ایمپلنت دندان کرده و به دنبال راهی برای مراقب از آن می‌گردند. ابزارها برای پاکیزگی دندان‌ها متنوع هستند؛ در این میان نخ دندان و مسواک در برخی مواقع باکتری‌ها و ذرات موجود غذا را در بخش‌هایی از دهان از بین نخواهند برد. در همین راستا واترجت وسیله‌ای جهت نابودی این ذرات است که با هدایت حجم زیادی آب به درون دهان سبب شستشوی دندان‌ها شده که به عنوان جرم‌گیر آبی دندان نیز از ان یاد میشود.

اهمیت بهداشت دهان و دندان

حفظ بهداشت دهان و دندان یکی از اصولی است که همه افراد ملزم به رعایت آن‌ هستند. داشتن ظاهر لبخند زیبا و احساس خوب تنها یکی از مزیت‌های رعایت بهداشت دهان و دندان به حساب می‌آید. دندان های سالم به خوردن غذا و صحبت کردن آسان نیز کمک شایانی میکند. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می‌تواند سلامتی شما را تهدید کند و با خطراتی جدی مواجه نماید. اگر بهداشت دهان و دندان را جدی بگیرید، دیگر با مشکلات دهان و دندان و بیماری های لثه مواجه نخواهید شد.

رعایت بهداشت دهان و دندان به شما کمک می‌کند که بدون صرف هزینه های زیاد درمانی از مشکلات دهانی جلوگیری کنید. استفاده از واترجت و نخ دندان یکی از راه‌های حفظ بهداشت و مراقبت از دندان به حساب می‌آید. پزشکان از دهان به عنوان پنجره‌ای رو به سلامت عمومی یاد می‌کنند. حتی پیش می‌آید که پزشکان مشکلات پزشکی و بیماری‌ها را به کمک علائم موجود در دهان مورد شناسایی قرار دهند.

چرا پس از کاشت ایمپلنت به مراقبت بیشتر بهداشت دهانی نیاز است؟

رعایت برخی نکات در زمینه مراقبتی پس از انجام کاشت ایمپلنت از اهمیت بالایی برخوردار است. دندانپزشکان مراقبت پس از کاشت ایمپلنت را از سری عوامل تعیین‌کننده در میزان موفقیت آن می‌‌دانند. اگر نسبت به این نکات بی‌توجهی نشان دهید، با مشکلاتی همچون عفونت‌های لثه، تحلیل استخوان فک و حتی شکست ایمپلنت مواجه خواهید شد. رعایت نکات مراقبتی سبب می‌شود که ایمپلنت کارکرد صحیحی را به نمایش بگذارد و دوام و ماندگاری آن بالا خواهد رفت.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  جراحی لثه یا همان جراحی پریودنتال چیست؟

واترجت؛ ابزاری موثر در بهداشت ایمپلنت

از سری مراحل الزامی در زمینه بهداشت دهان و دندان می‌توان به استفاده از نخ دندان و مسواک اشاره نمود. واترجت ابزاری کمکی برای رعایت بهداشت دهان و دندان در کنار مسواک و نخ دندان است. از واترجت می‌توان به عنوان ابزاری موثر در بهداشت ایمپلنت یاد کرد. واترجت عملکردی مشابه نخ دندان دارد. با این تفاوت که با کمک آب ذرات غذای بر جای مانده در بین دندان‌ها را پاک می‌کند. واترجت اجازه نمی‌دهد که پلاکی در دهان شما باقی بماند و به این شیوه مانع از پوسیدگی دندان و بیماری لثه خواهد شد.

واترجت آب را در میان دندان‌های شما به جریان وا می‌دارد و در این صورت پاک‌سازی پلاک‌ها صورت می‌گیرد. در واترجت، مخزن آبی وجود داشته که وظیفه نگهداری آب را برعهده دارد.

تفاوت نخ دندان و واترجت در مراقبت از ایمپلنت

تفاوت نخ دندان و واترجت در مراقبت از ایمپلنت

انواع واترجت

واترجت‌ها به دو نوع باسیم و بی‌سیم تقسیم‌ می‌گردند. تفاوت‌هایی بین این دو به چشم می‌خورند. واترجت‌های بی‌سیم همان‌طور که از اسمشان پیدا است، به سادگی می‌توانند حمل شوند. این نوع از واترجت‌ها از لحاظ سایز اندازه کوچک‌تری نسبت به واترجت‌های باسیم داشته که علت آن را می‌توان در تعبیه شدن مخزن آب واترجت‌های بی‌سیم در دسته یا هولدر آن‌ها پیدا کرد. این نوع از طراحی می‌تواند مشتری را از محصول راضی نگه دارد. علاوه بر آن، واترجت بی‌سیم گزینه خوبی برای افرادی به حساب می‌آید که در سرویس بهداشتی، برق در دسترس آن‌ها نبوده است.

واترجت‌های باسیم فضای زیادی را به خود اختصاص می‌دهند. از این رو، افراد این نوع واترجت‌ها را غیربهینه و جاگیر می‌دانند. البته این نکته را نیز باید در نظر داشت که بزرگ‌تر بودن مخزن واترجت‌های باسیم نیز یکی از مزیت‌های آن به شمار می‌رود. چرا که در این صورت کافی است یک‌ بار مخزن را پر کنید تا بتوانید برای مدت طولانی‌تری دستگاه را به‌کار گیرید. در این صورت تعداد دفعات کم‌تری را صرف پرکردن مخزن خواهید کرد.

تفاوت نخ دندان و واترجت در مراقبت از ایمپلنت

این مسئله که تمامی زوایای دندانی تمیز شوند بسیار حائز اهمیت است. در حالی‌که مسواک قادر به تمیز کردن شیار بین دندان‌ها نیست. نخ دندان و واترجت برای همین منظور ساخته شده‌اند. البته همه افراد نمی‌توانند از نخ دندان استفاده کنند. چرا که بعضی از افراد همچون سالمندان با دردهای مفصلی مواجه بوده‌اند و قادر نیستند تا از انگشتان خود به خوبی استفاده نمایند. افراد دیگری نیز هستند که پیچیدن نخ دندان را کاری سخت و دشوار می‌دانند و هرگز طاقت دیدن خونریزی لثه را ندارند. اینجا است که واترجت دندانی به کمک این افراد می‌آید. البته اگر هر دو را در کنار یکدیگر مورد استفاده قرار دهید، نتیجه بهتری خواهید گرفت.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پروتزهای پارسیل؛ آیا جایگزین مناسبی برای ایمپلنت ها هستند؟

نخ دندان

نخ دندان به نخی انعطاف‌پذیر از نایلون نازک یا رشته‌های پلاستیکی گفته می‌شود. این نخ در جهت پاکسازی ذرات غذا یا آلودگی میان دندان‌ها کاربرد دارد. همچنین این وسیله مانع از تشکیل پلاک‌ه خواهد شد. از مزایا و معایب نخ دندان در حالت کلی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • به کمک آن می‌توان به شکلی ارزان لثه‌ها و دندان‌ها را تمیز کرد.
  • در پاکسازی فضاهای باریک بین دندان‌ها کاربرد دارد.
  • از سری معایب آن می‌توان به طبیعت مکانیکی سایشی آن اشاره کرد.
  • قادر به تحریک لثه‌ها است و امکان دارد که خونریزی لثه را به دنبال داشته باشد.
تفاوت نخ دندان و واترجت در مراقبت از ایمپلنت

تفاوت نخ دندان و واترجت در مراقبت از ایمپلنت

نحوه کار با نخ دندان

استفاده از نخ دندان را هرگز کنار نگذارید و برای استفاده صحیح از نخ دندان باید مراحل زیر را طی کنید.

  1. نخی نزدیک به ۴۵ سانتی‌متر را کنار بگذارید و بخشی از ابتدای نخ را دور انگشت وسط خود حلقه کنید.
  2. سر دیگر نخ باید بین انگشت شست و اشاره دست دیگر قرار گیرد. میزان این نخ بین دو انگشت باید زیاد باشد.
  3. یکی از دست‌ها را به طرف بالای دهان و دیگری را در طرف پایین قرار دهید، به شکلی که نخ زاویه تشکیل دهد.
  4. در پایان باید دستتان را به آرامی به شکلی تکان دهید که نخ بتواند در بین دندان‌هایتان بالا، پایین، جلو و عقب حرکت کرده و لابلای دندان‌ها را به درستی پاکسازی کند.

واترجت دندانی

واترجت دندانی عملکردی مشابه نامش دارد. در این دستگاه خبری از نخ و رشته نیست؛ بلکه جریان پر فشار آب در حرکت است و پلاک‌های بین دندانی به کمک جریان شدید آب تمیز شده و از میان برداشته می‌شوند. موارد زیر نمونه‌هایی از مزیت واترجت دندانی به حساب می‌آیند:

  • واترجت دندانی می‌تواند به عنوان یک مکمل خوب در برنامه منظم بهداشت دهان شما مورد استفاده قرار گیرد.
  • اگر با سرعت متوسط از آن استفاده کنید، آسیبی لثه را تهدید نخواهد کرد. به همین علت لثه شما خونریزی نکرده و احتمال آن را نیز کاهش می‌دهد.
  • برای افراد مسنی که از بیماری آرتروز رنج می‌برند، واترجت دندانی می‌تواند گزینه خوبی باشد.
  • شما به سادگی می‌توانید به فضاهای تنگ بین دندانی و دندان‌های عقبی برای شستشوی دهان دسترسی یابید.
  • استفاده از واترجت دندانی بسیار راحت‌تر از نخ دندان است و هر شخصی می‌تواند به راحتی نحوه کار با آن را یاد بگیرد.
  • استفاده از آن خطری را برای شما به دنبال نخواهد داشت.
  • علاوه بر پاکسازی پلاک‌ها به‌صورت روزانه، می‌تواند مانع از ایجاد التهاب لثه‌ها و بیماری لثه شود و میزان آن را کاهش میدهد.
  • استفاده از واترجت دندانی فضای بهداشتی‌تری را نسبت به نخ دندان به دنبال خواهد داشت. چرا که در واترجت دیگر دست شما به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم با لثه و دندان‌ها تماس برقرار نخواهد کرد.
  • به درمان پریودنتیت کمک می‌کند.
تفاوت نخ دندان و واترجت در مراقبت از ایمپلنت

تفاوت نخ دندان و واترجت در مراقبت از ایمپلنت

نحوه کار با واترجت

استفاده از واترجت اصلا کار سختی نبوده و هر شخصی می‌تواند آن را به راحتی انجام دهد. کافی است مخزن آب پر شود؛ بعد از آن نیز، سر واترجت در محیط داخل دهان جای گیرد. در انتها نیز اقدام به روشن کردن واترجت نمایید. برای این‌که اثرگذاری آن بالا رود، به نکات زیر در حین استفاده از واترجت توجه کنید.

  1. آغاز شستشو باید با فشار پایین انجام گیرد.
  2. ابتدا دندان‌های پشتی و عقبی را شستشو دهید.
  3. استفاده از آب گرم به جای آب سرد حین کار با واترجت توصیه می‌شود.
  4. خم شدن حین انجام کار سبب شده که مانع از کثیفی محیط شوید.
  5. فاصله میان سری دستگاه و دندان‌ها باید زاویه ۹۰ درجه را تشکیل دهد.
  6. شستشوی کامل دندان‌ها باید بیشتر از ۲ دقیقه به‌طول بینجامد.
  7. حواستان باشد که آب باقی مانده در مخزن را باید تخلیه کنید. در این صورت جلوی رشد باکتری‌ها را خواهید گرفت.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  گامی اسمایل یا لبخند لثه ای چیست؟

سوالات متداول

چرا باید به بهداشت و مراقبت دهان و دندان توجه کنیم؟

دهان و دندان‌ها باید به‌صورت روزانه و به درستی تمیز شوند. چرا که در غیر این صورت با پوسیدگی دندان و بیماری لثه مواجه خواهید شد و در موارد جدی‌تر سلامتی شما را به خطر خواهد انداخت.

چه کسانی می‌توانند واترجت را در جهت بهداشت دهان و دندان به کار گیرند؟

تقریبا همه افراد در جهت تمیز کردن دندان‌ها امکان استفاده از واترجت را خواهند داشت. البته به‌کار گرفتن این وسیله به سه دسته از افراد پیشنهاد می‌گردد. این افراد شامل اشخاصی با ارتودنسی دندان، روکش دندان و ایمپلنت می‌شود. این افراد به سادگی نمیتوانند بهداشت دهان و دندان را رعایت کنند و واترجت میتواند این امر را تسهیل کند.

استفاده از واترجت با چه موادی امکان‌پذیر است؟

واترجت با آب، دهان‌ شویه و مایع آنتی باکتریال میتواند مورد استفاده قرار گیرد. خوب است که ابتدا از دندانپزشک خود در مورد نوع مایع به‌کار گرفته شده راهنمایی بخواهید.

سخن پایانی

سلامت دندان‌های ایمپلنت شده، در گرو مراقبت مداوم از آن‌ها به کمک واترجت و نخ دندان و مسواک زدن صحیح است است. خیلی از افراد برایشان سوال است که واترجت برای ایمپلنت بهتر است یا نخ دندان؟ در حالی‌که استفاده از واترجت در کنار نخ دندان می‌تواند تاثیرگذاری آن‌ها را بر مراقبت از دندان بالا ببرد. به همین علت استفاده از هر دو مورد در کنار یکدیگر به افراد توصیه می‌شود.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code