آیا مصرف ویتامین C می تواند به توقف خون ریزی از لثه ها کمک کند؟

مطالعات جدید نشان می دهند که پایین بودن غلظت ویتامین C در خون می تواند علت خون ریزی لثه ها باشد. محققان بر این باورند که مسواک زدن و نخ دندان کشیدن نمی تواند این مشکل را برطرف کند. خون ریزی لثه ها معمولا نشانه ای از وجود مشکل زمینه ای است؛ مانند ژنژیویت یا بیماری پریودنتال. بیماری پریودنتال یا همان بیماری لثه، اختلال التهابی است که بر بافت لثه و دندان ها اثر می گذارد.

در مراحل اولیه ژنژیویت، لثه ها ملتهب می شوند و خون ریزی می کنند. اگر درمانی صورت نگیرد، این علائم به مرور زمان وخیم تر می شوند. در مواردی، لثه ها ممکن است از دندان ها فاصله بگیرند و استخوان فک تحلیل برود و به تبع آن، دندان ها می افتند.

درمان معمول برای خون ریزی لثه ها شامل مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بیشتر، بهبود سطح بهداشت دهان و دندان و برطرف کردن مشکلات زمینه ای دخیل در پیدایش ژنژیویت می شود. برخی اختلالات مانند دیابت و مشکلات سیستم ایمنی می توانند ریسک ابتلا به ژنژیویت را افزایش دهند. عادات روزمره مانند کشیدن سیگار نیز ممکن است تاثیر گذار باشند.

اما تحقیقات جدید نشان داده اند که علاوه بر مسواک زدن و نخ دندان کشیدن که برای سلامت دهان ضروری هستند، کمبود ویتامین C نیز ممکن است باعث خون ریزی از لثه ها شود.

نقش ویتامین C در سلامت دهان

محققان با بررسی داده های آماری موجود به این نتیجه رسیده اند که کسانی که غلظت ویتامین C در خون شان پایین است، با احتمال بیشتری دچار خون ریزی لثه می شوند و همچنین، خون ریزی چشم (retinal hemorrhaging) در آن ها راحت تر اتفاق می افتد. جالب توجه است که افزایش مصرف ویتامین C در این افراد، به کاهش خون ریزی لثه ها کمک کرد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا مصرف دارو می‌تواند باعث تیرگی و سیاهی لثه‌ها شود؟

خون ریزی لثه ها و چشم ها بیانگر وجود مشکلی در سیستم مویرگی بدن هستند. سیستم مویرگی در تمام بدن از جمله مغز، قلب و کلیه ها گسترده شده است. تحقیقات نشان دادند که جبران کمبود های ویتامین C می تواند مشکلات سیستم مویرگی را برطرف کند و در نتیجه در کاهش خون ریزی لثه و چشم ها نقش داشته باشد.

البته باید توجه داشت که رابطه مستقیمی میان افزایش میزان ویتامین C بدن و جلوگیری از سکته یا دیگر مشکلات مربوط به سیستم مویرگی، وجود ندارد. بررسی های صورت گرفته حاکی از آن هستند که مقادیر کنونی پیشنهاد شده برای مصرف روزانه ویتامین C،  برای جلوگیری از خون ریزی لثه ها و دیگر مشکلات مویرگی کافی نیست.

همچنین، داده ها نشان می دهند که اگرچه مسواک زدن و نخ دندان کشیدن در درمان خون ریزی از لثه ها مفید هستند، انجام این کار ها ریشه مشکلات را درمان نمی کند. برای مثال، زمانی که می بینید لثه هایتان دارند خون ریزی می کنند، اولین فکری که ذهنتان را مشغول می کند، مسواک زدن نیست. بیشتر به این فکر می کنید که دلیل خون ریزی چه می تواند باشد. کمبود ویتامین C، یکی از دلایل احتمالی است.

افرادی که از کمبود ویتامین C رنج می برند، 1.5 برابر بیشتر احتمال دارد به پریودنتیت مبتلا شوند. پریودنتیت نوعی بیماری لثه است.

درمان خونریزی لثه

درمان خونریزی لثه

آیا پیشنهادات و توصیات کنونی در مورد ویتامین C  اشتباه هستند؟

مقدار پیشنهادی ویتامین C برای مصرف روزانه، در یک فرد بزرگسال، حدود 90 میلی گرم برای مردان و 75 میلی گرم برای زنان است. افرادی که از طریق رژیم غذایی، مقدار کافی از این ویتامین را دریافت نمی کنند باید حدود 100 تا 200 میلی گرم مکمل ویتامین C در روز مصرف کنند. استفاده از مکمل ها در افرادی که رژیم های غذایی خاص مانند رژیم کربوهیدرات دارند، از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ چراکه مواد غذایی مجاز در رژیم ها معمولا ویتامین کافی ندارند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  برآمدگی های روی لثه به چه دلیل ایجاد می شوند؟

در گذشته، خون ریزی لثه نشانه ای از کمبود ویتامین C  بود؛ اما در سال های اخیر، خون ریزی بافت نرم دهان بیشتر به مسواک زدن و نخ دندان کشیدن ارتباط داده می شود. رعایت بهداشت دهان در بهبود وضعیت لثه ها نقش دارد اما تا زمانی که علت زمینه ای ایجاد خون ریزی درمان نشود، نمی توان آن را به طور کامل برطرف کرد.

کلام آخر

همانطور که در این مقاله گفته شد، کمبود ویتامین C یکی از دلایل رایج خون ریزی لثه ها است. در نتیجه، برای برطرف کردن این مشکل باید کمبود ویتامین را جبران کرد. باید غذاهای غنی از ویتامین را در رژیم غذایی روزانه قرار داد. در مواردی، ممکن است نیاز به مصرف مکمل ویتامین C باشد. رعایت بهداشت دهان و دندان، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن در کاهش علائم بیماری لثه و خون ریزی موثر است اما مشکل را به صورت ریشه ای حل نمی کند. برای داشتن لثه های سالم، هم رعایت بهداشت دهان و دندان مهم است و هم مصرف میزان کافی ویتامین C. ویتامین C با برطرف کردن اختلالات سیستم مویرگی، می تواند خون ریزی لثه ها و حتی چشم ها را متوقف کند.

البته، باید توجه داشته باشید که اگر خون ریزی لثه هایتان ادامه یافت، بهتر است به دندانپزشک متخصص مراجعه کنید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code