همه چیز در مورد ایمپلنت ساب پریوستئال

آیا شما نیز با افزایش سن نگران از دست رفتن دندان‌ها و زیبایی دهان خود هستید؟ آیا می‌دانید که امروزه روشی موثر برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته وجود دارد؟ آیا با واژه ایمپلنت آشنایی دارید؟ به‌طور کلی در دندانپزشکی زیبایی، دو نوع ایمپلنت دندان وجود دارد که ایمپلنت‌های ساب پریوستئال و اندوستیال هستند. از آنجایی که در دهه‌های اخیر اغلب افراد به سلامت و زیبایی دهان و دندان اهمیت ویژه می‌دهند، بنابراین برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته خود به دنبال کاشت ایمپلنت می‌روند.

اصولا ایمپلنت‌ها به خاطر دوام بیشتر و پذیرش بدن انسان از جنس تیتانیوم و آلیاژهای تیتانیوم ساخته می‌شوند. برای جایگذاری ایمپلنت‌های دندانی شما می‌بایست به یک متخصص کاشت ایمپلنت مراجعه نمایید تا با توجه به شرایط لثه و دندان‌های شما ایمپلنت مناسب را برایتان جایگذاری نماید. در ادامه می‌خواهیم اطلاعاتی را در مورد انواع ایمپلنت‌ها و به خصوص ایمپلنت ساب پریوستئال در خدمت شما عزیزان قرار دهیم. از این رو می‌توانید با آگاهی کامل اقدام به کاشت ایمپلنت نمایید.

ایمپلنت ساب پریوستئال چیست؟

در ابتدا لازم است که با واژه ایمپلنت آشنا شوید. ایمپلنت یک ریشه مصنوعی و پایه قوی برای دندان است که پس از گذشت مدت زمانی با دندان‌های طبیعی مجاور سازگاری پیدا می‌کند. ایمپلنت ساب پریوستئال که به عنوان ایمپلنت‌ روی استخوانی یا رو ساخت نیز شناخته می‌شود، ایمپلنتی است که به جای درون استخوان، روی استخوان لثه قرار می‌گیرد.

این نوع ایمپلنت شبیه به زین بوده و اغلب برای سطح وسیعی همانند فک پایین که هیچ دندانی وجود نداشته یا مقدار زیادی از استخوان تحلیل رفته باشد، استفاده می‌شود. نام ایمپلنت ساب پریوستئال از غشای نازکی که سطح را می‌پوشاند گرفته شده است. این ایمپلنت دارای پایه‌های فلزی بوده که بالا یا روی استخوان فک و زیر لثه قرار داده می‌شود. قرارگیری این ایمپلنت به نحوی است که پایه آن از لثه بیرون زده شده تا توانایی نگه داشتن دندان جایگزین را داشته باشد.

 ایمپلنت ساب پریوستئال

ایمپلنت ساب پریوستئال

از آنجایی که ایمپلنت‌های پریوستئال برخلاف ایمپلنت‌های اندوستئال درون استخوان قرار داده نمی‌شوند، بنابراین برای تثبیت آن‌ها به جای استفاده از پیچ ایمپلنت، از یک فریم فلزی استفاده می‌شود. این فریم فلزی که روی استخوان فک و زیر لثه قرار می‌گیرد، دارای پایه‌ای است که وظیفه پشتیبانی از قرار دادن پروتز دندان مانند تاج، عاج و پروتز را بر عهده دارد. از این رو برای افرادی که ارتفاع استخوان کافی برای ایمپلنت اندوستئال را ندارند مناسب خواهد بود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  رنگ پریدگی لثه ها

در مورد انتخاب ایمپلنت باید توجه داشته باشید که اگر در یک ناحیه خاص بیش از یک دندان را از دست داده‌اید، ایمپلنت پریوستئال گزینه خوبی برای شما خواهد بود. اگر چه زمان عمل جراحی ایمپلنت‌های اندوستئال و پریوستئال تقریبا یکسان است اما اصولا زمان بهبودی ایمپلنت پریوستئال کوتاه‌تر از ایمپلنت اندوستئال خواهد بود.

 ایمپلنت ساب پریوستئال

ایمپلنت ساب پریوستئال

انواع ایمپلنت دندانی

همان‌ طور که در بالا نیز اشاره کردیم ایمپلنت‌های دندانی به دو دسته تقسیم‌بندی می‌شوند که عبارتند از:

ایمپلنت‌های اندوستئال یا در استخوان که یکی از رایج‌ترین و متداول‌ترین روش‌ها برای کاشت دندان است. در این ایمپلنت، متخصص جراحی لثه و کاهش ایمپلنت، برشی را در لثه ایجاد کرده و استخوان فک را سوراخ می‌کند. در این روش گاهی اوقات کارهایی برای تکمیل فرآیند ایمپلنت مانند: پیوند استخوان یا لیفت سینوس نیز انجام می‌گیرد. بدین صورت اطمینان حاصل می‌شود که توده استخوانی کافی برای حمایت از ایمپلنت وجود دارد. این نوع ایمپلنت‌ها انواع مختلفی داشته که بر اساس اندازه، شکل و لوازم جانبی دسته‌بندی می‌شوند.

ایمپلنت پریوستئال یا همان ایمپلنت روی استخوانی، ایمپلنتی است که با چهارچوبی فلزی در بالای فک و روی استخوان قرار داده می‌شود. در مورد این ایمپلنت لازم است بدانید که می‌بایست حتما به صورت سفارشی و متناسب با شکل استخوان هر فرد ساخته شود. در ایمپلنت پریوستئال، متخصص ایمپلنت، ابتدا برشی را در لثه ایجاد کرده و زیر بافت لثه را سوراخ می‌کند تا جایی که بتواند پایه‌ای فلزی برای ایمپلنت ایجاد نماید. حال پس از قرارگیری پایه فلزی درون استخوان، لثه‌ها را بخیه می‌زنند و مدت زمان مشخصی را برای التیام و بهبود آن مشخص می‌کنند.

 ایمپلنت ساب پریوستئال

ایمپلنت ساب پریوستئال

روش کاشت ایمپلنت ساب پریوستئال

برای کاشت ایمپلنت ساب پریوستئال ابتدا باید دندانپزشک شما تشخیص دهد که ایمپلنت اندوستئال مناسب شما نیست و باید به جای آن از ایمپلنت پریوستئال استفاده کنید. از آنجایی که هر نوع ایمپلنت به خاطر ساختار متفاوتی که دارد روشی متفاوت برای کاشت خواهد داشت، بنابراین روش کاشت ایمپلنت ساب پریوستئال نیز به شرح زیر است:

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  هر آنچه که باید در مورد فرنکتومی (frenectomy) بدانید

پس از تایید متخصص، برای استفاده از ایمپلنت ساب پریوستئال، حال می‌بایست وضعیت دندان‌ها و لثه شما مورد معاینه قرار گیرد. همچنین سی‌تی‌اسکن‌های لازم نیز برای مشخص شدن وضعیت استخوان فک و لثه به منظور ساخت قالب فلزی و محل قرارگیری ایمپلنت‌ها باید صورت گیرد. پزشک متخصص ایمپلنت، در اولین عمل جراحی، بافت لثه را برش داده و از استخوان زیر بافت لثه، قالب‌گیری می‌کند تا بدین صورت محل قرار گیری دقیق ایمپلنت را مشخص نماید. سپس بافت لثه را بخیه زده و چهارچوبی فلزی را برای جایگذاری ایمپلنت آماده می‌کند.

 ایمپلنت ساب پریوستئال

ایمپلنت ساب پریوستئال

در مرحله بعد زمانی که چهارچوب فلزی برای نصب ایمپلنت آماده شد، محل نصب آن تمیز شده و از بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود. حال دندانپزشک برش کوچکی را روی لثه برای قرارگیری ایمپلنت ایجاد کرده و قاب فلزی را روی استخوان قرار می‌دهد. سپس قاب فلزی را به گونه‌ای تنظیم می‌نماید تا تنها بخشی از آن که نقش تکیه‌گاه روکش ایمپلنت را دارد از بافت لثه بیرون مانده و لثه‌ها را بخیه می‌زند.

پس از گذشت زمانی مشخص برای بهبود لثه‌ها فرد می‌بایست مجددا به دندانپزشکی مراجعه کرده تا قالب آماده از دندان و لثه‌ها که روکشی کاملا شبیه به دندان طبیعی دارد، روی پایه‌های از قبل تعبیه شده قرار گیرد. اینگونه پس از اتمام ایمپلنت ساب پریوستئال افراد دوباره لبخندی زیبا و جذاب خواهند داشت.

 ایمپلنت ساب پریوستئال

ایمپلنت ساب پریوستئال

مزایای روش ساب پریوستئال

استفاده از روش ساب پریوستئال برای جایگذاری دندانی جدید، مزایایی نسبت به دیگر روش‌های ایمپلنت دارد که عبارتند از:

  • نتیجه دقیق‌تر در پایان کار
  • سازگاری بالا با بدن
  • افزایش زیبایی لبخند
  • ظاهری طبیعی و شبیه به دندان طبیعی
  • دوره نقاهت کوتاه‌تر نسبت به دیگر روش‌های ایمپلنت
  • تسهیل و سرعت هنگام قرار دادن ایمپلنت
  • بسیار کمتر تهاجمی
 ایمپلنت ساب پریوستئال

ایمپلنت ساب پریوستئال

معایب ایمپلنت ساب پریوستئال

روش ساب پریوستئال در کنار مزایای گفته شده معایبی نیز دارد که به شرح زیر است.

  • هزینه بسیار زیاد ایمپلنت ساب پریوستئال
  • نیاز به جراحی برای انجام ایمپلنت
  • احتمال عفونت یا خونریزی
  • نیازمند نظر پزشکان متعدد با تخصص‌های مختلف
  • عدم موفقیت کاشت دندان در صورت نداشتن تجربه کافی و تخصص لازم دندانپزشک
  • عدم پایداری و ثبات یکسان
  • آسیب‌پذیری بالا در مقابل ضربه و آسیب‌های بیرونی
 ایمپلنت ساب پریوستئال

ایمپلنت ساب پریوستئال

مراقبت پس از درمان

ایمپلنت ساب پریوستئال نیز همانند دیگر روش‌های کاشت دندان احتیاج به صبوری بیمار و تخصص پزشک دارد. از این رو برای این نوع ایمپلنت می‌بایست به دندانپزشکی متخصص و با تجربه مراجعه کرد تا روش کاشت را به درستی انجام دهد. پس از کاشت صحیح می‌بایست بیمار مراقبت‌های پس از عمل را به درستی رعایت کند تا این گونه دوام و بهبود ایمپلنت او افزایش یابد. از جمله مراقبت‌های پس از انجام اینمپلنت ساب پریوستئال عبارت است از:

  • استفاده از نوشیدنی‌های سرد
  • استفاده از کمپرس یخ برای جلوگیری از طبیعی و ورم
  • استفاده از غذاهای نرم تا چندین هفته پس از عمل
  • عدم انجام فعالیت‌ها و ورزش‌های سنگین
  • استراحت کافی
  • عدم مصرف سیگار و الکل
  • استفاده مرتب از دهانشویه و مسواک
 ایمپلنت ساب پریوستئال

ایمپلنت ساب پریوستئال

هزینه ایمپلنت ساب پریوستئال

به طور کلی هزینه ایمپلنت ساب پریوستئال به عواملی چون: مرکز دندانپزشکی، پزشک متخصص، نوع ایمپلنت  تعداد ایمپلنت، پیچیده بودن و سختی جراحی، وضعیت و شرایط جسمانی بیمار، قانون کشور و… بستگی دارد. اما با این حال دندانپزشکی که برای انجام ایمپلنت به او مراجعه می‌کنید می‌تواند برآوردی از هزینه‌های احتمالی را به شما ارائه دهد.

 ایمپلنت ساب پریوستئال

ایمپلنت ساب پریوستئال

سخن پایانی

در اینجا سعی بر آن داشتیم تا شما را با نکات مربوط به ایمپلنت ساب پریوستئال آشنا کنیم تا به‌طور کامل از انجام این نوع ایمپلنت آگاهی داشته باشید. نکته‌ای که باید در اینجا به آن توجه کنید این است که ابتدا به دندانپزشک متخصص مراجعه کرده تا ایشان با بررسی‌های لازم مشخص نمایند که چه نوع ایمپلنتی برای شما مناسب است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کاشت دندان به روش ایمپلنت در چه افرادی ممنوع است؟

البته به یاد داشته باشید که همواره برای انجام ایمپلنت به دندانپزشکی مراجعه کنید که تخصص و تجربه کافی در این زمینه داشته باشد. تنها در این صورت به بهترین نحو ایمپلنت ساب پریوستئال شما را انجام می‌دهد. چرا که اگر دندانپزشک تجربه و تخصص کافی نداشته باشد شما قطعا با مشکلاتی مانند عفونت و خونریزی و شکست ایمپلت مواجه خواهید شد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code