ایمپلنت دندان چیست؟

بسیاری از افراد در طول زندگی، دندان هایشان را از دست می دهند. پوسیدگی دندان، بیماری پریودنتال (لثه) یا آسیب فیزیکی به دهان می تواند سبب لق شدن یا از دست رفتن دندان ها شود. در گذشته، تنها روش درمانی برای این افراد، گذاشتن بریج (پل دندانی) و یا دندان های مصنوعی (دنچر) بود. اما در حال حاضر، ایمپلنت های دندانی (dental implants) وجود دارد که مشکل این افراد را حل می کند.

ایملپنت های دندان چه هستند؟

ایمپلنت، جایگزینی برای ریشه دندان از دست رفته است. در واقع، ایمپلنت ها زیر ساخت بسیار قوی و محکمی برای دندان های مصنوعی ثابت یا متحرک هستند. رنگ دندان های مصنوعی به گونه انتخاب می شود که کاملا مشابه دندان های طبیعی باشد. در نتیجه، نمی توان به راحتی دندان های مصنوعی را از طبیعی تشخیص داد.

فواید کاشت ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان مزایای فراوانی دارد. از جمله فواید آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود ظاهر. ایمپلنت های دندانی از نظر ظاهری کاملا شبیه دندان های طبیعی هستند. از آن جایی که ایمپلنت به استخوان فک جوش می خورد، ثابت و دائمی است.
  • بهبود تکلم. دنچر یا دندان های مصنوعی کاملا ثابت نیستند و کمی در دهان جابه جا می شوند. در نتیجه ممکن است حرف زدن را دشوار کنند. ایمپلنت های دندانی این مشکل را ندارند و محکم در جای خود قرار می گیرند.
  • احساس راحتی بیشتر. ایمپلنت ها بخشی از دهان و دندان های شما می شوند و احساس راحتی بیشتری نسبت به دنچر ها (dentures) دارند.
  • راحت تر غذا خوردن. از آنجایی که دنچر ها کمی جابه جا می شوند، غذا خوردن و جویدن را دشوار می کنند. ایمپلنت ها مانند دندان های طبیعی عمل می کنند و به راحتی می توانید هر غذایی را که خواستید، میل کنید.
  • احساس اعتماد به نفس بیشتر. با کاشت ایمپلنت های دندانی، ظاهر دندان های شما دوباره زیبا می شود. ظاهر خوب لبخند و دندان ها تاثیر به سزایی در افزایش اعتماد به نفس دارد.
  • بهبود سلامت دهان و دندان ها. در پروسه گذاشتن بریج یا پل دندانی، دندان های طبیعی مجاور باید تراشیده شوند. اما در پروسه کاشت ایمپلنت، آسیبی به دندان های مجاور نمی رسد. در نتیجه، ایمپلنت برای سلامتی دندان ها ضرری ندارد. به علاوه، ایمپلنت های دندانی دسترسی به بین دندان ها را آسان تر می کنند.
  • دوام و ماندگاری. ایمپلنت ها ماندگاری زیادی دارند و سال های سال سالم باقی می مانند. در واقع، با مراقبت صحیح از آن ها، ایمپلنت ها تا اخر عمر دوام دارند.
  • استفاده راحت تر. دنچر های متحرک، همانگونه که از اسم شان پیدا است، متحرک هستند. استفاده از ایمپلنت های دندانی راحت تر از دنچر ها است. پروسه درآوردن دنچر ها خیلی آسان نیست. به علاوه، برای اینکه دنچر ها در دهان قرار بگیرند، باید از چسب های مخصوص استفاده شود.
ایمپلنت دندان در کرج

ایمپلنت دندان در کرج

ایمپلنت های دندان چقدر موفق عمل کرده اند؟

میزان موفقیت ایمپلنت های دندانی به عوامل متعددی بستگی دارد. برای مثال، موقعیت ایمپلنت در فک بسیار مهم است. با مراقبت صحیح، ایمپلنت ها تا آخر عمر دوام دارند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ایمپلنت عاملی برای تغییرات ظاهری صورت

آیا هر کسی می تواند ایمپلنت دندان استفاده کند؟

در اکثر موارد، هر کسی که سلامت کافی برای کشیدن دندان یا انجام جراحی فک را داشته باشد، می تواند از ایمپلنت استفاده کند. بیمار باید به اندازه کافی لثه و استخوان سالم داشته باشد. به علاوه، کسانی که ایمپلنت دارند باید با دقت بیشتری بهداشت دهان و دندان ها را رعایت کنند و به طور منظم به دندانپزشک مراجعه نمایند.

افرادی که سیگار می کشند، بیماری های مزمن مانند دیابت دارند و یا در حال انجام رادیوتراپی در ناحیه سر و گردن هستند، باید بیشتر تحت نظر دندانپزشک باشند. اگر قصد گذاشتن ایمپلنت را دارید، با دندانپزشک متخصص مشورت کنید.

ایمپلنت دندان در کرج

ایمپلنت دندان در کرج

آیا بیمه هزینه های کاشت ایمپلنت را پوشش می دهد؟

خیر. به طور کلی، بیمه هزینه های مربوط به کاشت ایمپلنت را پوشش نمی دهد. برای اطلاعات بیشتر، از بیمه گر یا دندانپزشک خود سوال کنید.

پروسه کاشت ایمپلنت به چه صورت است؟

قدم اول در پروسه ایمپلنت گذاری، ایجاد برنامه درمانی منحصر بفرد، مطابق با وضعیت دندان های شما است. برنامه درمانی بر اساس نیاز های خاص شما، توسط افراد متخصص نوشته می شود. با توجه به شرایط دندان ها و لثه های شما، روش کاشت ایمپلنت مشخص می شود.

سپس، ایمپلنت ریشه دندان که یک تیر (post) از جنس تیتانیوم است، در استخوان فک قرار می گیرد. با گذشت زمان، پست ایمپلنت به استخوان جوش می خورد و در جای خود محکم می شود. این پروسه ممکن است بین 6 تا 12 هفته طول بکشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:   انتخاب بین عصب کشی یا کاشت ایمپلنت

پس از اینکه قسمت پست به استخوان فک، جوش خورد، قسمتی به نام اباتمنت (abutment) بر روی پست قرار می گیرد که نقش رابط را دارد. برای ساخت دندان مصنوعی یا قسمت تاج (crown)، دندانپزشک قالبی از دندان های شما تهیه می کند و دندان بر اساس آن ساخته می شود. بخش تاج یا همان دندان مصنوعی به اباتمنت متصل می شود. رنگ دندان مصنوعی به گونه ای انتخاب می شود که کاملا شبیه دندان های طبیعی باشد. در نهایت، ظاهر ایمپلنت مانند دندان های طبیعی می شود.

در برخی موارد ممکن است به جای روکش یا دندان مصنوعی، اتصالاتی روی ایمپلنت قرار بگیرد که دنچر متحرک را نگه می دارند.

آیا کاشت ایمپلنت دردناک است؟

اکثر افرادی که ایمپلنت دندان دارند می گویند که این پروسه اصلا دردناک نیست. برای انجام این پروسه، معمولا از بی حسی موضعی استفاده می شود. بسیاری از افراد گزارش داده اند که درد کشیدن دندان از گذاشتن ایمپلنت بیشتر است.

پس از اتمام پروسه کاشت ایمپلنت می توانید از مسکن های ضد درد استفاده کنید.

ایمپلنت دندان در کرج

ایمپلنت دندان در کرج

نحوه نگهداری از ایمپلنت های دندان

همانگونه که از دندان های طبیعی خود نگهداری می کنید، باید از ایمپلنت های دندان نیز مراقبت کنید. برای مثال، باید با مسواک و نخ دندان خوب آن ها را تمیز کنید. از دهانشویه های ضدباکتریایی استفاده نمایید. به علاوه، باید به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.

کلام آخر

در این مقاله، به صورت خلاصه به ایمپلنت های دندان پرداختیم و برخی از مزایای آن را نام بردیم. امروزه، کاشت ایمپلنت بسیار رایج شده است. برای اطلاعات بیشتر می توانید با دندانپزشک متخصص مشورت کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کاشت دندان به روش ایمپلنت در چه افرادی ممنوع است؟
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code