تحلیل استخوان فک و نشانه های آن

چیزی درباره استئونکروز فک یا همان تحلیل استخوان فک می‌دانید؟ گاهی اوقات فرد بعد از کشیدن یک دندان و یا تجربه یک بیماری مزمن دهانی دچار عارضه تحلیل استخوان فک خواهند شد. استخوان فک برای فرم‌دهی و زیبایی چهره شما و نگهداری دندان ها بسیار موثر است و همچنین برای ادای درست کلمات و صحبت کردن نیز این استخوان می‌تواند به شما کمک کند. بیشتر مواقع تشخیص قطعی تحلیل لثه و استخوان فک با مراجعه به یک متخصص مشخص می‌شود. بنابراین باید بعد از تشخیص آن سریعاً به دنبال درمان باشید تا از بروز مشکلات جدی‌تر جلوگیری گردد.

تحلیل استخوان فک چیست؟

تحلیل استخوان فک زمانی رخ می‌دهد که لثه نتواند بخشی از استخوان فک را بپوشاند. عدم رسیدن خون به استخوان در این حالت به تدریج باعث تحلیل دندان و استخوان همان قسمت خواهد شد. آمارها نشان می‌دهد افرادی که دچار عفونت استخوان، عفونت ویروس زونا، بیمارانی که از داروهای استروئیدی استفاده می‌کنند؛ بیشتر دچار تحلیل استخوان فک می‌شوند.

علاوه بر این‌ها افرادی که برای درمان تحت پرتو درمانی سر و گردن قرار می‌گیرند نیز احتمال دارد که به استئونکروز فک دچار گردند. تحلیل استخوان فک حتی برای افرادی که به دلیل شکستگی یا کاهش خطر آن داروهای ضد جذب استفاده می‌کنند هم امکان بروز وجود خواهد داشت. کاهش توانایی استخوان در خود ترمیمی، احتمال عفونت و کاهش تشکیل عروق خونی از عوارض این عارضه به شمار می‌روند.

تحلیل استخوان فک

تحلیل استخوان فک چگونه اتفاق می افتد؟

وظیفه اصلی سلول‌هایی که در استخوان و مغز آن وجود دارند خون رسانی است و بدون آن‌ها ادامه حیات استخوان‌ها امکان پذیر نخواهد بود. حال اگر سلول‌های استخوانی نتوانند به خوبی جریان خون را به جریان بیندازند مواد مغذی نمی‌توانند به سلول‌ها برسند و در نتیجه باعث از بین رفتن آن‌ها می‌شوند. بنابراین استئونکروز همان مرگ و زوال سلول‌های استخوانی است که باعث تحلیل استخوان‌های فک خواهند شد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  علت تغییر رنگ و سیاه شدن لثه پس از ایمپلنت دندان

زمانی که یک یا چند دندان از بین می‌رود و لثه در تماس مستقیم با مواد غذایی قرار می‌گیرد استخوان فک شروع به تحلیل رفتن می‌کند. لازم است که بدانید قبل از تحلیل استخوان‌های فک، لثه‌ها شروع به تحلیل می‌کنند. همچنین دندان‌های مصنوعی نیز می‌توانند به مرور زمان منجر به تحلیل استخوان‌های فک گردند. شما می‌توانید با رعایت بهداشت و مراقبت‌های دقیق و منظم از تحلیل استخوان فک جلوگیری کنید. اگر دندان‌های از دست رفته دارید و می‌خواهید دچار این نشوید به سرعت به یک متخصص  مراجعه و در فکر جایگزینی دندان از دست رفته خود  باشید.

تحلیل استخوان فک

جلوگیری از تحلیل استخوان فک چگونه است؟

شما با رعایت بهداشت دهان و دندان و دیگر مراقبت‌های منظم دندان می‌توانید از بروز تحلیل استخوان فک پیشگیری کنید و این کار بهترین راه حل خواهد بود. حال شما را با برخی از راه حل‌های جلوگیری از تحلیل استخوان فک آشنا می‌کنیم:

• سعی کنید در طول روز حداقل 2 بار مسواک بزنید و برای آبکشی دهان از آب زیادی استفاده نکنید تا فلورایدها روی سطح دندان‌ها باقی بمانند.
  • از نخ دندان به صورت منظم استفاده کنید.
  • اگر به سیگار اعتیاد دارید، سیگار را ترک کنید.
  • کلسیم و ویتامین‌ها را به خصوص ویتامین D را از رژیم غذایی خود حذف نکنید.
  • ریزدرونات، آلندرونات، زولدرونیک، دونوزوماب و ایبندرونات داروهای ضد جذب قوی هستند که باید مصرف آن‌ها تحت نظر دندانپزشک باشند.
  • قبل از کشیدن دندان ها با متخصص جراحی لثه مشورت کرده و همه شرایط را در نظر بگیرید.
  • روش جراحی برای بیمارانی که از داروهای ضد جذب قوی استفاده کرده‌اند نباید استفاده شود. همچنین اگر امکان درمان ریشه دندان وجود دارد باید درمان را به کشیدن دندان ترجیح بدهید.

نشانه های تحلیل استخوان فک

نشانه اساسی تحلیل استخوان فک شکافتن لثه‌ها و نمایان شدن استخوان فک است که در این صورت فک پایین یا بالا در معرض صدمات قرار خواهند گرفت. تنها دندانپزشکان هستند که می‌توانند فرآیند تدریجی تحلیل استخوان را تشخیص دهند بنابراین راه حل، مراجعه به یک متخصص است. علائم و نشانه‌هایی که قبل از شدت یافتن تحلیل استخوان با آن مواجه خواهید شد:

• لق شدن دندان
  • تنفس بد و نا مناسب
  • حساسیت و قرمزی اطراف لثه
  • ایجاد بوی بد دهان
  • بی‌حسی و سنگینی در فک بالا یا پایین
  • اختلالاتی به هنگام آشامیدن و خوردن
  • احساس درد و تورم و علائم عفونت در لثه
  • روند بهبود و درمان حفره‌های دندان و لثه به تأخیر می‌افتند.
  • استخوان‌ها به راحتی در دهان قابل مشاهده هستند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ایمپلنت دندانی all on 4 چیست؟

مشکلات متعددی در جویدن، شکل صورت و تکلم در صورت تشدید عارضه تحلیل استخوان به وجود می‌آید. همچنین ناتوانی در ادای درست کلمات، به وجود آمدن چین و چروک در اطراف لب و دیگر علائم و نشانه‌های تحلیل استخوان فک هستند.

تحلیل استخوان فک

درمان تحلیل استخوان فک چگونه است؟

روش‌های درمانی زیادی بسته به مرحله پیشرفت تحلیل استخوان فک وجود دارند که بعد از تشخیص آن توسط دندانپزشک شروع به درمان خواهند کرد. برخی از این روش‎ها را برای شما معرفی خواهیم کرد:

• پیوند دادن استخوان

بهترین و مطمئن‌ترین راه برای جلوگیری از تحلیل استخوان، ایمپلنت دندان است. باید در نظر داشته باشید که در صورت تشدید نشانه‌های تحلیل استخوان باید ابتدا برای مساعد کردن ارتفاع و پهنا استخوان پیوند کنید. سپس عملیات کاشت دندان را روی آن انجام دهید. شما به وسیله پیوند استخوان فک نه تنها می‌توانید مانع از تحلیل استخوان فک شوید؛ بلکه سبب رشد و ترمیم مجدد آن‌ها نیز خواهید شد.

• عمل تراشیدن و کورتاژ لثه

بافت لثه‌ها را با این روش به آرامی می‌خراشند تا بتوانند استخوان تحلیل رفته را درمان کنند، همچنین این روش از سایر روش‌های درمانی موثرتر است.

• آنتی بیوتیک

تحلیل استخوان فک اغلب به خاطر ایجاد عفونت است اما در بیشتر مواقع آنتی بیوتیک‌ها نیز نمی‌توانند به روند درمان کمک کنند. خون رسانی به قسمت‌های مختلف استخوان کم و تا حدودی متوقف می‌شود به همین علت آنتی بیوتیک‌ها نمی‌توانند به عفونت‌ها برسند. همچنین تنها برای موارد خفیف تا متوسط آنتی بیوتیک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تحلیل استخوان فک

• برای درمان تحلیل لثه و استخوان فک چه زمانی جراحی را ترجیح می‌دهیم؟
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دلایل ایجاد تورم لثه

در صورت عمیق بودن شکاف‌ها، آسیب دیدگی جدی استخوان دندان‌ها و بازسازی و ترمیم فرسودگی لثه و فک، بهترین راه انجام عمل جراحی خواهد بود.

• آیا دندانپزشکان جهت درمان تحلیل فک و لثه می‌توانند آنتی بیوتیک تجویز نمایند؟

اگر باکتری‌های مضر بعد از جرم گیری بر روی دندان‌ها باقی مانده باشند دندانپزشکان آنتی بیوتیک تجویز می‌کنند. همچنین در صورت حاد شدن عفونت به تشخیص متخصص نوع آنتی بیوتیک مشخص خواهد شد.

• نکاتی را که باید بعد از اتمام پیوند استخوان رعایت کنید کدام‌اند؟
  • رژیم غذایی مقوی و سرشار از ویتامین‌ها
  • از لمس زخم، استعمال دخانیات و شستن بیش از حد دهان بپرهیزید.

در صورت رعایت نکاتی امثال موارد بالا عمل پیوند سریع‌تر و با موفقیت بیشتری انجام خواهد شد.

• چند روز بعد از پیوند استخوان بهبود خود را به دست می‌آورید؟

بسته به سلامت و شرایط جسمی بیمار این روند بین 4 تا 9 ماه در حال تغییر هستند.

کلام پایانی

زمانی که قسمتی از استخوان توسط لثه‌ها پوشانده نشوند در این حالت سلول‌ها به استخوان خون رسانی نمی‌کنند و در نتیجه دچار تحلیل و تخریب خواهند شد. بیشتر مواقع این اتفاق به خاطر کشیدن یک دندان و خالی ماندن جای آن به وجود می‌آید. عارضه استئونکروز برای افرادی که داروهایی مانند بیس فسفونات برای پوکی استخوان و درمان سرطان می‌خورند بیشتر اتفاق می‌افتد. رعایت بهداشت دهان و دندان و همچنین مراجعه و چکاپ توسط دندانپزشک بهترین راه برای جلوگیری ابتلا به تحلیل استخوان فک است.