هر آنچه درباره جراحی فلپ لثه باید بدانید

ثه یکی از اعضای مهم دهان است و باید توجه بسیار زیادی به بهداشت دهان داشته باشید تا این عضو دچار آسیب نشود. پاکت، یکی از عارضه‌های مربوط به لثه است که در حقیقت زمانی که التهاب و همچنین عفونت لثه افزایش پیدا می‌کند به وجود خواهد آمد. جراحی پریو یا جراحی لثه یکی از جراحی‌های شایع و مرسوم در رابطه با عارضه‌های دهان و دندان محسوب می‌شود. این جراحی مربوط به بیماری‌های پریودنتال بوده که انواع مختلفی دارد. یکی از جراحی‌هایی که برای درمان انواع بیماری‌های مربوط به لثه انجام می‌شود جراحی فلپ لثه نام دارد. این جراحی به منظور هدف ترمیم پاکت لثه انجام می‌گیرد. این التهاب موجب می‌شود تا چسبندگی بافت لثه دندان بیشتر شود و در صورتی که عمق پاکت بیش از حد معمول گردد دندانپزشک اقدام به عمل جراحی لثه برای درمان خواهد کرد. به طور کلی می‌توان گفت در حال حاضر برای درمان بیماری‌های لثه از جراحی فلپ کمک می‌گیرند.

جراحی فلپ لثه چیست؟

همان طور که اشاره شد این جراحی برای درمان پاکت لثه مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این بیماری، بیماری پریودنتیت نیز گفته می‌شود. به علت اینکه این بیماری باعث تخریب استخوان و همچنین موجب تحلیل بافت لثه می‌شود دارای شدت زیادی است، درمان این بیماری بسیار مهم و حائز اهمیت به شمار می‌رود. زمانی که التهاب و عفونت گسترش پیدا می‌کند موجب می‌شود تا لثه از دندان جدا شده و در نتیجه فضایی بین لثه و دندان به وجود می‌آید به این فضا به اصطلاح پاکت گفته می‌شود.

به وجود آمدن پاکت موجب می‌شود تا بسیاری از عوامل بیماری زای دهان و دندان افزایش پیدا کند چرا که محل مناسبی برای نفوذ باکتری‌ها به وجود می‌آید. این امر پیشینه به وجود آمدن بسیاری از آسیب‌های جدی به بافت لثه و استخوان است. در حال حاضر بهترین روش درمانی برای برطرف کردن پاکت لثه استفاده از جراحی فلپ است که در ادامه با نحوه جراحی فلپ لثه بیشتر آشنا خواهیم شد.

فرآیند جراحی فلپ لثه چگونه است؟

در ابتدا نیاز است تا دندانپزشک تشخیص به جراحی فلپ لثه دهد. در بیشتر جراحی‌ها لثه باید شکافته شود و باکتری‌هایی که در پاکت لثه به وجود آمده‌اند پاکسازی و تمیز شوند به همین منظور روش‌های زیادی برای پاکسازی لثه وجود دارد به عنوان مثال روش جرم‌گیری عمیق یا دیپ اسکیلینیگ از روش‌های مؤثر برای پاکسازی لثه به شمار می‌آیند. برای انجام فرآیند جراحی فلپ لثه، دندانپزشک، لثه را از روی دندان جدا می‌کند و زیر لثه که به واسطه وجود باکتری‌ها، التهاب و عفونت به وجود آمده است را پاکسازی می‌نماید. سپس به آرامی لثه را سر جای خود باز می‌گرداند. دندانپزشک برای دستیابی به اهداف زیر اقدام به انجام جراحی فلپ لثه می‌کند:

• به منظور بازسازی و ترمیم لثه آسیب دیده
  • کمک به عملکرد لثه و ترمیم زیبایی از دست رفته آن
  • به منظور پاکسازی بافت لثه
  • درمان پاکت به وجود آمده میان دندان و لثه
  • پاکسازی ریشه دندان
  • درمان فضای به وجود آمده میان دندان و لثه
جراحی فلپ لثه

لازم به ذکر است جراحی فلپ لثه حدوداً ۲ ساعت زمان می‌برد و این عمل به واسطه دارو‌های بی‌حس‌کننده موضعی انجام خواهد گرفت. پس از تزریق دارو‌های بی‌حس‌کننده، دندانپزشک اقدام به، به وجود آوردن یک شکاف بر روی لثه و در امتداد دندان می‌کند. در واقع هدف از این کار این است که بتواند به ریشه دندان و بافت لثه دسترسی داشته باشد. سپس با دسترسی مناسب به بافت لثه اقدام به زدودن عفونت‌ها و باکتری‌های موجود در زیر لثه می‌کند. این باکتری‌ها و عفونت‌ها مسبب به وجود آمدن التهاب هستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تحلیل استخوان فک و نشانه های آن

پس از زدودن تمامی باکتری‌ها و عفونت‌های موجود، لثه به جای اول خود باز خواهد گشت و به وسیله بخیه، در جای خود قرار خواهد گرفت. در حال حاضر از بخیه‌های جذبی برای این کار استفاده می‌شود تا لزومی برای کشیدن بخیه پس از عمل جراحی فلپ لثه وجود نداشته باشد. این بخیه‌ها نهایتاً تا ۱۰ روز جذب لثه خواهند شد. این عمل جراحی برای بسیاری از افرادی که دارای نقص استخوانی هستند، صورت می‌گیرد و برای این گونه افراد نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

مزایای جراحی فلپ لثه

با توجه به اینکه درمان بیماری‌های مربوط به لثه بسیار مهم و حائز اهمیت هستند لذا مزایای جراحی فلپ لثه بسیار زیاد است. به طور کلی جراحی فلپ لثه باعث بازسازی و ترمیم لثه آسیب دیده می‌شود و موجب بازگشت لثه به حالت اولیه می‌گردد. همچنین این جراحی به پاکسازی لثه برای از بین بردن باکتری‌ها و عفونت‌های موجود کمک بسیار زیاد خواهد کرد. التهابی که به دلیل وجود باکتری‌ها و عفونت‌ها در زیر لثه به وجود آمده است، به واسطه جراحی فلپ لثه برطرف خواهد شد. جراحی فلپ لثه موجب می‌شود تا دندان‌ها از لق شدن و افتادن مصون بمانند و به حذف عمق پاکت‌های ایجاد شده بین دندان و لثه کمک بسیار زیادی می‌کند.

چه افرادی کاندید مناسب جراحی فلپ لثه هستند؟

بسیاری از افراد که مبتلا به برخی از بیماری‌های دهان و دندان هستند از کاندیدای مناسب جراحی فلپ لثه محسوب می‌شوند. از کاندیدای مناسب این جراحی افراد سیگاری هستند که مستعد جراحی فلت لثه خواهند بود؛ چرا که مصرف دخانیات و استعمال سیگار یکی از دلایل به وجود آمدن عفونت و التهاب لثه است. همچنین افرادی که به بیماری‌هایی نظیر دیابت، ایدز و تغییرات هورمونی مبتلا هستند از کاندیدای جراحی فلپ لثه به شمار می‌آیند. احتمال بروز بیماری‌های مربوط به دهان و دندان و همچنین بافت لثه در این گونه افراد در مقایسه با سایر افراد دیگر بالاتر است. از این رو توصیه می‌شود به صورت دوره‌ای برای بررسی شرایط لثه به دندانپزشک مراجعه کنید تا در صورت نیاز، با تشخیص دندانپزشک اقدام به جراحی فلپ لثه نمایید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  همه چیز در مورد خارش لثه

مراقبت‌ های لازم پس از جراحی فلپ لثه

لازم است پس از انجام جراحی فلپ لثه نکات مهم و حائز اهمیتی را مد نظر داشته باشید. به طور کلی می‌توان گفت پس از انجام جراحی فلپ لثه، نیازمند مراقبت‌های خاصی هستید. به همین منظور در صورتی که پس از انجام جراحی فلپ لثه و از بین رفتن تأثیر داروی بی‌حسی موضعی، درد و خونریزی داشتید می‌توانید برای کاهش التهاب و درد از مسکن‌های رایج استفاده کنید. همچنین استفاده از کیسه یخ برای کاهش التهاب پیشنهاد می‌شود. لازم به ذکر است درد و خونریزی تا ۴۸ ساعت پس از جراحی فلپ لثه امری طبیعی محسوب می‌شود. همچنین دقت کنید پس از انجام جراحی تا بهبودی زخم و بخیه از مسواک زدن اجتناب کنید اما برای حفظ پاکیزگی دهان و دندان می‌توانید از دهانشویه‌های آنتی باکتریال سه بار در روز بهره ببرید و همچنین محلول آب و نمک نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد.

لازم به ذکر است تا بهبودی کامل زخم‌های لثه امکان بروز عفونت به واسطه جذب باکتری در لثه وجود دارد. به همین دلیل دندانپزشک از قرص‌های آنتی بیوتیک برای جلوگیری از عفونت احتمالی استفاده می‌کند. دقت داشته باشید نباید پس از جراحی فلپ لثه نوشیدنی‌ها و غذا‌های داغ مصرف کنید. همچنین در دوران نقاهت از غذا‌هایی مانند سوپ و پوره استفاده نمایید. تا زمان بهبودی کامل تحت نظر دندانپزشک باشید و مراقبت‌های لازم را انجام دهید.

جراحی فلپ لثه

علائم بیماری لثه

بیماری لثه جزء بیماری‌هایی به حساب می‌آید که دارای علائم بسیار پنهان است لذا به آن بیماری خاموش نیز گفته می‌شود. در حقیقت بیماری‌های لثه تا بروز مشکلات جدی علائم شدیدی نشان نمی‌دهند و برخی از علائم می‌توانند به عنوان یک زنگ هشدار برای بیماری لثه تلقی شوند. این علائم شامل پس روی لثه، زخم‌های دهان و همچنین خونریزی در زمان مسواک زدن و یا استفاده از نخ دندان است. در حقیقت به دلیل اینکه بسیاری از بیماری‌های لثه در مراحل ابتدایی دارای علائم خاصی نیستند لذا توصیه می‌شود تا با دقت علائم لثه را بررسی کنید تا بتوانید از پیش روی این بیماری خاموش مطلع شوید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  سفید شدن لثه ها به چه معنی است؟

لثه‌های قرمز و متورم و یا حساس و یا همچنین مشاهده دندان‌های لق و در حال جدا شدن می‌تواند از علائم دیگر بیماری‌های لثه باشد. همچنین در بسیاری از مواقع که بیماری لثه در مراحل ابتدایی قرار دارد بوی بد مداوم دهان در فرد وجود دارد. در صورتی که به عفونت لثه مشکوک شده‌اید لازم است تا با متخصص جراحی لثه مراجعه کنید تا مورد بررسی و معاینه قرار بگیرید. التهاب لثه و درد آن یکی از علائم بروز بیماری‌های لثه به شمار می‌آیند. در حقیقت زمانی که باکتری‌ها در زیر لثه افزایش پیدا می‌کنند باعث التهاب لثه می‌شوند و التهاب لثه باعث به وجود آمدن درد خواهد شد.

کلام پایانی

جراحی فلپ لثه یکی از روش‌های درمانی برای برطرف کردن التهاب و عفونت‌های ناشی از بیماری‌های لثه به شمار می‌آید. بسیاری از افرادی که دارای التهاب لثه هستند برای درمان به دندانپزشک مراجعه می‌کنند و دندانپزشک با در نظر گرفتن شرایط و همچنین با تشخیص صحیح، در صورت نیاز اقدام به انجام جراحی فلپ لثه می‌کند. به طور کلی می‌توان گفت این جراحی برای برطرف کردن پاکت لثه مورد استفاده قرار می‌گیرد و هدف آن ترمیم بافت لثه و استخوان است. در حقیقت برای درمان بیماری‌های پیشرفته لثه از این جراحی کمک می‌گیرند. در این جراحی، لثه به میزان مورد نظر شکافته می‌شود و باکتری‌ها و عفونت‌هایی که زیر لثه باعث به وجود آمدن التهاب شده‌اند، پاکسازی و برطرف خواهند شد.